Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa

ishtar
23-01-2009 om 13:05
O jee
stomstomstom! Dat heb ik dus niet, voor elk kind een kopietje. Maar dat verklaart nog steeds niet waarom ik voor mij wel, en voor man niet een bevestiging heb gekregen. En dan zou ik toch voor minstens 1 kind wat hebben moeten horen??

Plien
23-01-2009 om 13:19
Damned
Ik heb ook niet voor elk kind een nieuw kopietje ID-kaart gemaakt. Zucht. Maar wel een nietje door de hele stapel, dat dan weer wel.
Dat stond ook nergens op die website trouwens, dat dat moest. ZUCHT.

Genista
23-01-2009 om 13:45
Geen paniek
ik schreef al eerder dat het blijkbaar niet uitmaakt of je bij elk formulier een kopietje hebt. Ook de mensen die het wel zo deden (hoewel het inderdaad niet specifiek ergens stond) hebben niet alle bevestigingen binnen. Het is blijkbaar geen garantie...

Genista
23-01-2009 om 14:30
Miriam
Even tbv het zoeken: "Opnieuw beroept net EPD zich op de WGBO om rechtmatig gegevens te kunnen verwerken." Wie beroept zich daar precies op? Oftewel: van wie kreeg jij dat antwoord?

Genista
23-01-2009 om 14:40
"wat we nu hebben werkt ook niet goed"
Een veelgehoord argument in de debatten: "Wat we nu hebben, werkt ook niet goed." Yeah right. Maar wat zijn die problemen? Iemand (ik weet even niet meer wie) haalde het voorbeeld aan van een moeder die tot 3x toe op de IC belandde omdat de behandelende zorgverlener(s) niet luisterden naar de mededeling dat ze allergisch was voor bepaalde antibiotica. Dat heb ik in mijn eigen omgeving ook wel gezien: mensen die ondanks de melding van henzelf of meegekomen familie dat ze zeer allergisch zijn voor bepaalde medicatie die medicatie toch krijgen. Dat is een kwestie van niet luisteren.
Ik heb het recent weer een aantal keren gezien: artsen luisterden niet. Een chirurg handelde iets af dat door een internist gezien had moeten zijn. Gevolg: een week later lag mijn vader weer in het ziekenhuis. En zo nog een keertje. Gevraagd om een uitdraai van de recentste stand van zaken omtrent de te slikken medicatie. Bleek niet compleet (en dat ging om wijzigingen die al meer dan een week eerder of nog veel eerder waren doorgevoerd).
Tegen dit soort dingen helpt geen EPD. Als dit de mentaliteit is bij bepaalde zorgverleners, zal het EPD die niet veranderen. En dat terwijl die allergie voor bepaalde medicatie juist zo vaak als argument vóór het EPD wordt genoemd.
Dito met de veiligheid. Dat er nu zaken onveilig worden uitgewisseld of slecht beheerd, is niet volgens de heersende procedures. Er zijn namelijk wel regels, maar als die niet gevolgd worden - dan heb ik er met het EPD ook een hard hoofd in. Minister Klink denkt wel alles te kunnen oplossen met regeltjes en zware straffen, maar ik geloof er niet in. Het is zo vaak laksheid, slordigheid, onbekendheid met systemen en niet eens kwade opzet.

jons
23-01-2009 om 15:55
Nu nog bezwaar maken?
Ik kan volgende week donderdag eindelijk mijn paspoort ophalen met mijn kinderen bijgeschreven. Dan pas ben ik dus ook in de 'normale' gelegenheid om bezwaar te maken. Dat ben ik namelijk nog steeds van plan. Maar... heeft dat nu nog zin? Mijn man zegt me te wachten tot ze weer verder zijn, maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ze verdergaan en dan wel met mijn / onze gegevens. Daarnaast heb ik ook geen zin om nu bezwaar te maken en het straks weer helemaal op nieuw te gaan doen.
Wie heeft advies?
Jons

Genista
23-01-2009 om 15:56
Wel bezwaar maken. Voorlopig wordt slechts van uitstel gesproken en nog niet van afstel en echt helemaal afstel zie ik nog niet gebeuren. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik zeker nog bezwaar maken.

ishtar
23-01-2009 om 15:57
Genista
da's ook mijn idee: liever geen EPD, dan een fout EPD. Ik ga er vanuit dat artsen zonder EPD de mogelijkheden open houden, terwijl als ze een EPD onder ogen hebben waarin staat dat ik NIET allergisch ergens voor ben, ze dat als mogelijke oorzaak uitsluiten. (ik ben allergisch voor penicilline) Broer (met vrouw met zelfde allergie)verklaart me voor gek

M Lavell
24-01-2009 om 09:42
Ook andere zorgverleners
In de memorie van toelichting staat het dan toch letterlijk: Ook andere zorgverleners dan de verplichte (huizarts, apotheek, ziekenhuis), kunnen zich vrijwillig aanlsuiten op het LSP. Dit wel of niet aansluiten gebeurt op verzoek van de zorgverlener (van fysiotherapeut tot taxibedrijf) in overleg met het LSP.
"Artikel 13f, eerste lid, onderdeel a van de Kaderwet EPD regelt de verplichting voor zorgaanbieders om aan te sluiten op het LSP. Artikel 2a, tweede lid van het onderhavige besluit, beperkt de doelgroep van deze verplichting tot de daar aangewezen categorieën zorgaanbieders. Hiermee wordt echter niet uitgesloten dat NICTIZ ook andere zorgaanbieders kan aansluiten op het LSP, zolang hiermee de veiligheid en beschikbaarheid van het LSP niet in het geding komt en het LSP blijft voldoen aan het programma van eisen."
Er is wel een mits:"Voorwaarde voor deelname aan een pilot en het invoeren van gegevens van een patiënt in het EPD is wel dat deze zorgaanbieder hiervoor de expliciete toestemming van de patiënt heeft."
Maar zolang het NICTIZ (bij monde van ifoepd) doet alsof er geen wetgeving nodig is voor het LSP, is die toestemming een wassen neus.
Later misschien meer details.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
24-01-2009 om 10:05
Bezwaar bij zorgaanbieder helpt niet
Die zorgverleners die niet verplicht worden, zijn ook niet gehouden aan de beschermende wetgeving.
"2a 2. De artikelen 13d tot en met 13g van de wet zijn van toepassing op de volgende categorieën zorgaanbieders:" waarna het verplichte rijtje volgt.
De zorgaanbieder taxibedrijf wegens ziekenvervoer mag zich dus wel aansluiten als NICTIZ dat behaagt, maar hoeft zich niet te houden aan 13d tot en met 13g.
Ander dingetje: De gedachte dat een direct bezwaar bij de zorgaanbieder zou helpen, klopt niet. Alle zorgaanbieders zoals genoemd in 2a zijn verplicht zich aan te sluiten en omschreven gegevens ten behoeve van het EPD te beheren en beschikbaar te hebben.
Wat de patient kan tegenhouden met een bezwaar bij de zorgverlener, is dat bijvoorbeeld de vervangende huisarts een direct verslag aan je eigen huisarts doet. Dit ontslaat de vervangd huisarts niet van de plicht gegevens over jou voor het EPD beschikbaar te stellen.
"Tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt, wordt door de waarnemend zorgaanbieder van het in het derde lid bedoelde waarneemverslag een bericht gestuurd naar de vaste zorgaanbieder, bedoeld in artikel 2a, tweede lid, onderdelen a en b, de cliënt."
De enige manier om bezwaar te maken tegen verwerking in het EPD is dus rechtstreeks bij het EPD. Niet bij de afzonderlijke zorgverleners.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
24-01-2009 om 10:14
Extra bezwaarmogelijkheid
Tjonge, wat is dit allemaal verwarrend.
Er staat namelijk ook:"ARTIKEL III
Voor zover een cliënt reeds bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking van zijn gegevens in het elektronisch patiëntendossier bij zijn zorgaanbieder of bij het Informatiepunt BSN in de zorg en landelijk EPD,
behoeft dit niet opnieuw te worden gemaakt. Het bezwaar geldt als bezwaar in de zin van artikel 13f, tweede lid, onderdeel b, van de wet."
En dat betekent dat je totdat de wet wordt aangenomen tegen je huisarts kunt zeggen dat je niet in het EPD wilt en dat dat als bezwaar geldt.
Hoe je huisarts dat nu weer moet laten administereren, weet ik niet. Ik ga dat maar eens met mijn huisarts opnemen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
24-01-2009 om 13:56
Preciezer
Ik:"En dat betekent dat je totdat de wet wordt aangenomen tegen je huisarts kunt zeggen dat je niet in het EPD wilt en dat dat als bezwaar geldt."
Rosa:"Dat zal, als er niet genoeg partijen ontzettend dwars gaan liggen over 2 weken zijn. Het is dus slimmer dat IEDEREEN nu nog via infoepd (haal je formuliertjes daar en ga aan de slag) bezwaar maakt. "
Tja, wat is wijsheid. Dat wetsvoorstel laat zien dat bij je huisarts aangeven dat je niet wil hetzelfde gewicht heeft als dat formulier van Klink invullen. Ik snap nog even niet hoe dat in de praktijk dan moet, maar van iedereen die bezwaar bij de huisarts heeft gemaakt, is het in het epd/lsp opnemen van gegevens alsof die geen bezwaar heeft, onrechtmatig.
Laten we wel wezen, ik heb die wet niet gemaakt.
Bovendien vraagt die wet zelf om een bezwaarprocedure. Er zal er dus nog eentje komen. Dat regeltje in dit wetsvoorstel is er om Klink zijn brief en formulier van rechteloos ding tot iets met inhoud te maken. Iets waaraan je wel rechten kunt ontlenen. Kennelijk kunnen mensen diezelfde rechten ontlenen aan dat wat ze met hun huisarts hierover besproken hebben.
Dat zal opgaan totdat de procedure die de wet zelf vereist in gang is gezet. Ik heb nog niet gevonden hoe die procedure er precies uit gaat zien en wanneer die ingaat: als de wet is aangenomen, of als de plicht voor zorgverleners wordt ingevoerd.
Groet,
Miriam Lavell

Nele
24-01-2009 om 17:00
Miriam
"Hoe je huisarts dat nu weer moet laten administereren, weet ik niet. Ik ga dat maar eens met mijn huisarts opnemen."
Ik heb van mijn eigen bevestigings brief een kopie gemaakt en die bij de huisarts in mijn papieren dossier opgeborgen. Verder heb ik onze elektronische dossiers op "privacy" gezet. Naar mijn weten kan dat in vrijwel elke his (huisartseninformatiesysteem). Onze gegevens zijn nu alleen nog te bekijken in onze eigen huisartsenpraktijk en de medicatiestatus alleen bij onze eigen apotheek.
Groet,

Genista
24-01-2009 om 17:01
Lijkt me een aardige voor de huisartsen
Laat de huisartsen dan vooral even turven hoeveel mensen er nu mondeling bij hen bezwaar maken en geef dat aantal even door aan de politiek. Luid en duidelijk. Kunnen ze dat nog gauw even optellen bij die 330.000 of zijn het er toch 350.000 of toch 370.000 ? Wat we al eerder noemden: de verborgen bezwaren. Dat aantal zou best eens heel hoog kunnen liggen.

Nele
24-01-2009 om 17:08
Genista
"Laat de huisartsen dan vooral even turven hoeveel mensen er nu mondeling bij hen bezwaar maken"
Ik denk dat je er echt op moet staan dat huisartsen dit bezwaar ook in hun systeem vastleggen. Een arts kan natuurlijk nooit onthouden wie er allemaal bezwaar gemaakt heeft.
Verder is het wrs zo dat het inladen van patiëntengegevens 'batch-gewijs' gaat gebeuren, dus dat je als praktijk in 1 keer al je dossiers inlaadt in het LSP. Zo gaat dat ook met verzekeringsgegevens en de bsn. Er moet dus een 'marker' aan je dossier hangen dat jij niet ingeladen wil worden.
Onze his-leverancier kan nog steeds geen duidelijke antwoorden geven over de procedure's die daarvoor gaan gelden. Allereerst moeten de uzi-certificaten rond zijn en dat loopt momenteel om onduidelijke reden enorme vertraging op.
Groet,

Genista
24-01-2009 om 17:28
Nele
Dat zijn praktische aanwijzingen. Maar waar het mij om ging, is dat veel huisartsen het óók niet zien zitten. Die huisartsen krijgen nu kennelijk van mensen te horen dat ze niet in het LSP zitten, verborgen bezwaar dus. Bij het NicTiz cq minister Klink zijn die mensen niet bekend als bezwaarmakers. Daarom zei ik: laat de huisartsen dan vooral melden hoeveel mensen dat zijn, die bezwaar maken. Als getal, bovenop de formuliergebruikers.

Sancy
28-01-2009 om 12:17
Nederlanders bezorgd om privacy!
http://www.nu.nl/algemeen/1907064/nederlanders-bezorgd-om-privacy.html
DEN HAAG - Burgers accepteren dat hun persoonsgegevens worden bewaard en gebruikt, maar niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben in de zorgvuldigheid van de gebruikers ervan.
Uit onderzoek in opdracht van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat woensdag uitkomt, blijkt dat mensen hun kop in het zand steken omdat ze denken dat het onvermijdelijk is dat hun gegevens worden verwerkt.
Het onderzoek is uitgevoerd door Regioplan ter gelegenheid van de jaarlijkse Europese dag voor de dataprotectie.
Burgers die aan de enquête meededen, zeiden veelal van tevoren dat ze niets te verbergen hadden, maar schrokken toen ze hoorden wat er allemaal met hun namen, adressen, telefoonnummers, kentekens en andere gegevens wordt gedaan.
Acceptabel
Als er zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke informatie, vinden Nederlanders het gebruik door instanties acceptabel, vooral als ze er goed over worden geïnformeerd. Ook is belangrijk dat mensen zelf schade kunnen voorkomen of herstellen.
Dit verlangt van de overheid en van bedrijven dat ze helderheid verschaffen over welke informatie ze gebruiken en waarom ze dat doen, zegt voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP. ''Alleen dan kunnen burgers hun rechten op dit gebied uitoefenen.''
Vertrouwen
Hoe meer transparantie wordt betracht, hoe beter dat ook is voor overheid en bedrijfsleven zelf, vindt Kohnstamm. ''Die kan zorgen voor een groeiend vertrouwen van burgers in instellingen en grootschalige gegevensverwerkingen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.''
Door bij nieuwe wetten en regels genoeg beveiliging en bescherming in te bouwen kan de overheid het vertrouwen van de burger winnen, blijkt uit het onderzoek.
Bedrijven kunnen zich onderscheiden door een helder privacybeleid en klachtenprocedures die makkelijk toegankelijk zijn. Overigens laten de onderzoeksresultaten ook zien dat de overheid meer vertrouwen geniet dan bedrijven.
© ANP

Genista
28-01-2009 om 12:25
Niets te verbergen
Een paar zinnen springen er wel uit voor mij.
"Uit onderzoek in opdracht van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat woensdag uitkomt, blijkt dat mensen hun kop in het zand steken omdat ze denken dat het onvermijdelijk is dat hun gegevens worden verwerkt." en "Burgers die aan de enquête meededen, zeiden veelal van tevoren dat ze niets te verbergen hadden, maar schrokken toen ze hoorden wat er allemaal met hun namen, adressen, telefoonnummers, kentekens en andere gegevens wordt gedaan."
De veel gehoorde argumenten "ik heb niets te verbergen" en "ze weten toch al alles van me" zijn bij deze wel afgeserveerd, lijkt me zo. Dat mag geen reden zijn om er maar in te berusten. Dat moet eerder een aanleiding zijn om eens flink met z'n allen in opstand te komen.

Genista
28-01-2009 om 12:32
En...
"Als er zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke informatie, vinden Nederlanders het gebruik door instanties acceptabel, vooral als ze er goed over worden geïnformeerd. Ook is belangrijk dat mensen zelf schade kunnen voorkomen of herstellen.
Dit verlangt van de overheid en van bedrijven dat ze helderheid verschaffen over welke informatie ze gebruiken en waarom ze dat doen (knip)"
En wat nu gedaan wordt, is zoveel mogelijk wegpraten en onder tafel houden wat er allemaal aan gegevens verzameld wordt, zo stilletjes mogelijk worden nieuwe manier van registreren naar binnen gefietst of er wordt gejuicht dat de dienstverlening wordt verbeterd. Alsjeblieft overheid, léés dit stuk even.

siem-p
28-01-2009 om 13:54
Jaloers
Wij leven in een KGB-utopie denk ik vaak. De overheid weet meer over ons dan de kgb destijds over de russen kon achterhalen.
Ik haat complot-theorieën, maar er is vrijwel geen handeling die niet te traceren is. En waarom? Wat schieten we er per saldo mee op? De enige consequentie die ik weet is dat als je op 1 plaats foutief in het systeem staat je vervolgens overal de klos bent.
We zijn met ons mobieltje te volgen, onze uitgaven en inkomsten zijn publiek geheim, we hebben geen idee wie daar wel en geen inzage in heeft. Wie let er op de bonuskaart? Geen kaart geen korting, maar wie heeft er toegang tot die gegevens?
Rekening rijden, ov-chip, epd, simkaarten, ip-adressen, en wat al niet meer.
Waarom vinden we het goed? Waar zit onze "winst" ? Is het nog terug te draaien?
Ik wil dan ook niet in het epd komen, maar heeft het nog nut? Ik bedoel, maakt het werkelijk nog enig verschil of ik naast al die andere "controle" punten wel of geen epd heb? Ik zou willen dat alla geautomatiseerde toestanden met de bijbehorende links waar ik niks vanaf weet terug kon draaien. Wie zegt dat de zorgeverzekeraar binnenkort aan de hand van pin-betalingen (pinnen mag) kan na gaan of ik rook? Ik bedoel maar.
Zomaar wat overpeinzingen van zomaar een vrouw.

dirksmama
28-01-2009 om 14:08
Ov en epd
Hee da's handig!
Gewoon EPD een OV chip koppelen.
Dan kan je arts zien of je reisgedrag van invloed is op je ziektebeeld.
En de RET weet meteen of ze dankzij een griepepidemie wat extra bussen kunnen laten uitvallen.

Genista
28-01-2009 om 14:35
Meteen zo'n persoonsplaatje dirksmama
Zoals in dat boek Vechten voor Overmorgen. De scanners lezen wanneer je in een bus of trein stapt, wanneer je uitstapt, of je op tijd op school/je werk was - waarom niet, we hebben toch niets te verbergen met z'n allen? Dat EPD koppelen aan die chip is een heel strak plan. overzicht voor alles, niewaar. Alles voor ons bestwil.

Genista
28-01-2009 om 15:18
Heel opmerkelijk
De stroom valt nooit uit, virussen durven overheidssystemen niet te attaqueren... Wat is het leven van ambtenaren toch mooi.

Genista
28-01-2009 om 16:09
Knurf
Ik schetste slechts Klinks belevingswereld. Bij de weg, had jij je griep al opgenomen?

Genista
29-01-2009 om 08:57
Over die ov-chipkaart, vandaag in het nrc
http://www.nrc.nl/binnenland/article2135033.ece/Ov-chipkaart_vanaf_vandaag_verplicht_in_Rotterdamse_metro
Met daarbij de hoopvolle vermelding dat er een kans is dat het hele ding niet doorgaat...

Genista
29-01-2009 om 19:00
Knurf (ot)
Grijp je kans, gauw je griep nog even opnemen. Want die kun je niet doorschuiven naar volgend jaar

Genista
29-01-2009 om 20:52
Heel kort
Altair, jij mag vinden wat je wilt. Maar ik geloof er geen **** van dat die privacy werkelijk zo lief gewaarborgd blijft als ze nu zeggen. Ik wil anoniem kunnen reizen. Uiteindelijk worden al die gegevens toch gebruikt, dat wordt er heel langzaam in gefietst. En bovendien is de chipkaart ook dusdanig kraakbaar dat wel degelijk jouw persoonlijke kaart gekopieerd kan worden en vervolgens misbruikt. Dat wil ik evenmin.

Tinus_p
29-01-2009 om 22:37
Altair
Altair:
"Maar kun je me kort uitleggen waarom het niet slim is als ik die OV-chip toch wel handig vindt."
1. Omdat het hele systeem niet gaat werken.
2. Omdat het reizen duurder maakt.
Lees en huiver hier:
http://www.fransmensonides.nl/chip11.htm