Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 16:11

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 16:03:

[..]

Ze mogen zelf kiezen, maar geen merken waarbij uitbuiting en milieuvervuiling onderdeel is van de bedrijfsstrategie.

Oh daar kijken we niet naar hier, het is niet dat het stopt omdat wij het niet meer kopen. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 15:29:

[..]

Dat klopt en toch vind ik het een heleboel geld. We werken er hard voor, dus ik vind het zonde om zo over de balk te smijten voor iets wat andere mensen bijna gratis krijgen.

Ik ben blij dat we die fase achter de rug hebben. Het is nu een verademing hoeveel geld we overhouden.

@TO, Lees ik daar wat afgunst:’ wat andere mensen bijna gratis krijgen’. Die mensen hebben het veel minder breed, ze krijgen het niet voor niets bijna gratis. De ouders, wiens kinderen bijna gratis naar de opvang gaan, werken misschien net zoveel uren als jij. En dat is precies wat niet leuk is aan dit draadje; het risico op een onhebbelijke ondertoon.



Pistache

Pistache

30-07-2022 om 16:15 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 30-07-2022 om 16:06:

Bij ons was de studenten tijd van de kinderen het duurst. Beide konden niet thuis blijven wonen. Oudste kreeg nog stufi, jongste niet. Wij hebben het leeuwendeel betaald. Heb het nooit opgeteld maar het is een heel groot bedrag. Je houdt nu geld over ik weet een goed spaardoel de studie van je kinderen.

Dat is een keuze. Je hebt zelf in de hand hoeveel je wil bijdragen. Ik vind dat wel iets anders dan zoiets als de kinderopvang waarbij je geen keuze hebt, want je zal toch je kinderen ergens moeten onderbrengen als je zelf aan het werk gaat.

Tijdens de studietijd kun je bijvoorbeeld bepalen dat je 500 euro per maand bijdraagt aan de studie, boeken en woonlasten. En dat je hun rijbewijs wil betalen (daarvoor heb je al eerder gespaard). Voor de rest mogen ze zelf werken.


Gingergirl schreef op 30-07-2022 om 16:08:

[..]

Dat is voor vele een luxe merk😁.

Ja, maar dan snap ik dat er gedacht wordt aan overconsumptie. Nee, het gaat meer om luxemerken als Gucci, Burberry, enz.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 16:18 Topicstarter

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 16:15:

[..]

@TO, Lees ik daar wat afgunst:’ wat andere mensen bijna gratis krijgen’. Die mensen hebben het veel minder breed, ze krijgen het niet voor niets bijna gratis. De ouders, wiens kinderen bijna gratis naar de opvang gaan, werken misschien net zoveel uren als jij. En dat is precies wat niet leuk is aan dit draadje; het risico op een onhebbelijke ondertoon.



Ik vind het een te extreme manier van nivelleren. Gelukkig is dat maar voor korte tijd en mogen we ons geld nu weer besteden zoals we dat zelf willen, net als andere mensen.

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 16:11:

[..]

Oh daar kijken we niet naar hier, het is niet dat het stopt omdat wij het niet meer kopen.

Zo maakt iedereen zijn afwegingen.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 16:15:

[..]

Dat is een keuze. Je hebt zelf in de hand hoeveel je wil bijdragen. Ik vind dat wel iets anders dan zoiets als de kinderopvang waarbij je geen keuze hebt, want je zal toch je kinderen ergens moeten onderbrengen als je zelf aan het werk gaat.

Tijdens de studietijd kun je bijvoorbeeld bepalen dat je 500 euro per maand bijdraagt aan de studie, boeken en woonlasten. En dat je hun rijbewijs wil betalen (daarvoor heb je al eerder gespaard). Voor de rest mogen ze zelf werken.


Dus je stopt dan met zorgdragen?

Daarnaast denk ik dat je je vergist in dat je de duurste tijd gehad hebt en dat je beeld niet helemaal realistisch is. Daarnaast vind ik hoe je praat over wat er binnenkomt en dat je daar hard voor werkt een dubbele lading hebben.

Ik pas.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 16:15:

[..]

Dat is een keuze. Je hebt zelf in de hand hoeveel je wil bijdragen. Ik vind dat wel iets anders dan zoiets als de kinderopvang waarbij je geen keuze hebt, want je zal toch je kinderen ergens moeten onderbrengen als je zelf aan het werk gaat.

Tijdens de studietijd kun je bijvoorbeeld bepalen dat je 500 euro per maand bijdraagt aan de studie, boeken en woonlasten. En dat je hun rijbewijs wil betalen (daarvoor heb je al eerder gespaard). Voor de rest mogen ze zelf werken.


Kiezen voor kinderopvang is natuurlijk ook een keuze. Ik ken genoeg gezinnen die het volledig opvangen met grootouders en/of parttime of niet werken. 

Wij kiezen zelf ook voor kinderopvang en BSO maar is wel een keuze omdat wij bewust kiezen grootouders niet als vaste oppas in te zetten. 

Je krijgt voor je eerste kind (het kind met de meeste opvanguren) altijd 33% vergoed, voor de tweede en volgende minimaal 60%. Dus ook bij een inkomen van 2 ton. Als je drie kinderen vier dagen op een kdv hebt, kan dat dus wel veel kosten. Ik weet niet wat een ft plaats tegenwoordig kost, om en nabij 2000 per maand schat ik. Dat kan dus wel oplopen.
Armere mensen krijgen meer vergoed. Logisch, want een minimumloner verdient helemaal geen 2000 euro netto en moet wel kunnen werken.

wij gaan een nieuwe fase in waarbij we vanaf september twee uitwonende, studerende kinderen hebben. Universiteit is een heel eind uit de buurt, ov geen optie. 

We hebben er voor gekozen om jaarlijks collegegeld (2100 euro) en studieboeken voor ze te betalen. Daarnaast nog een maandelijkse bijdrage per kind per maand. aangezien er geen stufi is en ze niet in aanmerking komen voor de basisbeurs, moeten ze de rest lenen en/of werken naast hun studie. We hebben wel gespaard voor de studie maar van dit spaarpotje kunnen we niet alle kosten betalen (volgens nibud zo'n 1100 euro per maand)
voor ons betekent het een flinke kostenpost, maar ik ben blij dat we het kunnen doen.

Kinderopvang kostte ons destijds zo'n 900 euro in de maand netto, 3 dagen per week opvang nodig had voor 2 kinderen. dat was ook pittig. 

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 16:17:

[..]

Ja, maar dan snap ik dat er gedacht wordt aan overconsumptie. Nee, het gaat meer om luxemerken als Gucci, Burberry, enz.

Ahhh ja dat zijn merken daar komen wij niet eens in de buurt. Zo zie je dat het midden segment/ luxe segment voor iedereen anders is. Of die hele dure merken altijd zonder uitbuiting/ milieuvervuiling zijn weet ik niet. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 16:28

Gingergirl schreef op 30-07-2022 om 16:27:

[..]

Ahhh ja dat zijn merken daar komen wij niet eens in de buurt. Zo zie je dat het midden segment/ luxe segment voor iedereen anders is. Of die hele dure merken altijd zonder uitbuiting/ milieuvervuiling zijn weet ik niet.

Gucci volgens mij niet.

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 16:17:

[..]

Ja, maar dan snap ik dat er gedacht wordt aan overconsumptie. Nee, het gaat meer om luxemerken als Gucci, Burberry, enz.

Voor ons is Esprit al een luxe merk waarvan ik 1 jasje in de kast heb.  Gucci en Burberry daar durf ik niet eens naar te kijken. 

Als je dat kunt betalen kun je je waarschijnlijk niet voorstellen dat Esprit voor anderen al heel luxe is. 

Ik haak af bij deze discussie. 

Bakblik schreef op 30-07-2022 om 16:36:

[..]

Voor ons is Esprit al een luxe merk waarvan ik 1 jasje in de kast heb. Gucci en Burberry daar durf ik niet eens naar te kijken.

Als je dat kunt betalen kun je je waarschijnlijk niet voorstellen dat Esprit voor anderen al heel luxe is.

Ik haak af bij deze discussie.

Zonde! 
Blijven er dan alleen mensen posten die “dure” merken kunnen betalen? Dat is toch helemaal niet de bedoeling van dit draadje?

Juist leuk en interessant om van anderen te lezen hoe ze het doen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 16:42

Zilver_gray schreef op 30-07-2022 om 16:40:

[..]

Zonde!
Blijven er dan alleen mensen posten die “dure” merken kunnen betalen? Dat is toch helemaal niet de bedoeling van dit draadje?

Juist leuk en interessant om van anderen te lezen hoe ze het doen.

Nee alleen de mensen die dat willen benadrukken. Ik ben er ook weg van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.