Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel mag je als ouder weg zijn van je kinderen?

n. a. v. een ander topic vraag ik me af hoeveel een ouder eigenlijk weg mag zijn van de kinderen, zonder nalatig te zijn. 

Sommige ouders zijn voor werk veel weg en zien hun kinderen nauwelijks. Anderen hebben co-ouderschap en zien hun kinderen dus maar de helft van de tijd. Of alleen in het weekend, twee keer per maand. 

Weer andere ouders zijn een paar keer per jaar weg, voor werk, of gaan ook wel eens voor het plezier met vrienden weg, of alleen op reis. Andere ouders zijn nooit weg van hun kinderen en willen dit absoluut niet, nooit. 

Wat vind jij? 

Peiling

Hoeveel weggegaan als ouder is ok?
38 stemmen
47%
0%
0%
3%
21%
11%
11%
5%
3%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Whahahahahahahaaaaaaa begin je nou weer?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-08-2021 om 07:55

TO trapt af toch?

Tja dat moet de ouder toch zelf weten in samenspraak met zijn of haar partner  .

Ik ga het liefst niet zonder mijn kinderen op reis of iets dergelijks, alleen dat is niet altijd mogelijk. Dus volgend jaar ga ik 4 dagen naar buitenland zonder kinderen, maar man is thuis bij ze.

Julali

Julali

12-08-2021 om 08:06 Topicstarter

Als een ouder bijvoorbeeld van 's ochtends tot' s avonds aan het werk is en weggaat als zijn /haar kinderen nog slapen en 's avonds ze ook nauwelijks tot niet ziet, ja, dan ben je nalatig wat mij betreft. 

Als een ouder wekenlang van huis is en dan bedoel ik echt stelselmatig, af en aan weggaan voor langere tijd, dan vind ik dat nalatig, zoals iemand in het leger, of iemand die op zee werkt, of omdat iemand gewoon onbetrouwbaar is en veel weggaat.

Co-ouderschap vind ik ook veel te weinig, maar na een scheiding is het niet anders en vind ik dit de beste optie van veel kwade. 

Alles minder dan co-ouderschap vind ik nalatig. Twee keer per maand een weekend je kinderen zien vind ik heel, heel weinig. Ongelofelijk dat zoveel ouders hier ok mee zijn. 

Een paar keer per jaar weg zijn voor max. een week of 2 vind ik prima. Of dat nu voor werk is, of voor fun. Als je bij je kinderen in een huis woont en altijd voor ze zorgt, dan zie je ze zoveel dat je een paar keer per jaar prima wegkan. Zeker als de andere ouder er dan gewoon is en de kinderen in hun vertrouwde omgeving hun leventje voortzetten is er vrij weinig aan de hand lijkt me (als je het vergelijkt met gescheiden ouders is dit een lachertje) 

Julali schreef op 12-08-2021 om 08:06:



Alles minder dan co-ouderschap vind ik nalatig. Twee keer per maand een weekend je kinderen zien vind ik heel, heel weinig. Ongelofelijk dat zoveel ouders hier ok mee zijn.

Genoeg ouders die dat niet ok vinden. Echter zijn er bij een scheiding twee partijen en hebben moeders het helaas nog vaak voor het zeggen. En nee, via rechtbank kun je niet altijd een grotere omgangsregeling afdwingen. 

Nalatig is niet het woord dat ik direct zou gebruiken, maar ik weet even niet zo goed welk woord het wel goed omschrijft. 

Verder ben ik het wel eens met wat je zegt Julali, wie had dat gedacht. Het lijkt me vooral ook in co-ouder situaties en de week-weekend verdelingen ontzettend moeilijk. Voor de kinderen, maar zeker ook voor de ouders om de juiste balans te vinden. Lijkt me zo lastig..  

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-08-2021 om 08:09

oh vandaag is het gescheiden ouders bashen?

Julali schreef op 12-08-2021 om 08:06:

Als een ouder bijvoorbeeld van 's ochtends tot' s avonds aan het werk is en weggaat als zijn /haar kinderen nog slapen en 's avonds ze ook nauwelijks tot niet ziet, ja, dan ben je nalatig wat mij betreft. 

Hoe zie je het dan voor je? Beide de hele dag thuis zitten met een uitkering of een baan van 9 tot 2 ofzo?

Julali

Julali

12-08-2021 om 08:14 Topicstarter

_melon schreef op 12-08-2021 om 08:11:

[..]

Hoe zie je het dan voor je? Beide de hele dag thuis zitten met een uitkering of een baan van 9 tot 2 ofzo?

Gewoon allebei tussen de 25 en 32 uur werken. Met in totaal 50-65 uur werken kun je prima rondkomen als gezin en dan kun je allebei er zijn voor je kinderen. 

Julali

Julali

12-08-2021 om 08:17 Topicstarter

BlueHeart schreef op 12-08-2021 om 08:09:

oh vandaag is het gescheiden ouders bashen?

Nee dat is niet mijn bedoeling, maar het valt me wel op dat er heel anders tegenaan wordt gekeken als ouders eenmaal zijn gescheiden. Dat vind ik wel opvallend. 

Waar je als moeder nog net niet wordt gestenigd als je een weekje weggaat, spreken gescheiden vaders doodleuk een om het weekend regeling af, zonder dat daar ooit iemand kritiek op heeft.

Dat soort verschillen vind ik opvallend. 

Julali schreef op 12-08-2021 om 08:14:

[..]

Gewoon allebei tussen de 25 en 32 uur werken. Met in totaal 50-65 uur werken kun je prima rondkomen als gezin en dan kun je allebei er zijn voor je kinderen.

Maar als iemand dan 7 uur weg is, is het wel goed omdat hij parttime werkt? Of moet je dan persé pas om 9 uur beginnen omdat de kinderen anders nog slapen en jij dan al weg bent. En mag je dan wel 6 uur thuis komen of heb je dan niet meer genoeg tijd met ze in de avond?


Ik hou heel erg van nuance en een goed gesprek…maar nu kom ik toch echt niet verder dan dit: 

zoveel als beide ouders samen goed vinden en waarbij het kind prima functioneert.

Ikben zelf werk gerelateerd wel eens een week weggeweest, maan wel eens maanden.....
Niet altijd ideaal. 
Maar soms moet het en kind deed het er prima onder. 

Julali

Julali

12-08-2021 om 08:21 Topicstarter

_melon schreef op 12-08-2021 om 08:19:

[..]

Maar als iemand dan 7 uur weg is, is het wel goed omdat hij parttime werkt? Of moet je dan persé pas om 9 uur beginnen omdat de kinderen anders nog slapen en jij dan al weg bent. En mag je dan wel 6 uur thuis komen of heb je dan niet meer genoeg tijd met ze in de avond?


Ja ik vind het wel een groot verschil of je je kinderen op werkdagen nog een uur of 5-6 ziet, of dat je ze helemaal niet ziet en de zorg alle werkdagen (bijna) volledig aan je partner overlaat. 

En aangezien de moderators meelezen;
Wat is jullie beleid wat betreft extreem zuigende trollen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.