Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Alison

Alison

04-02-2019 om 23:27

Huisartsenpost


Yanea

Yanea

08-02-2019 om 08:19

Trivia

Ik luister nooit naar de radio, daar zal het door komen ☺

Yanea

Yanea

08-02-2019 om 08:25

Overigens

Blijkbaar hebben wij de huisarts nog nooit nodig gehad buiten de uren dat de praktijk open is. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik, denk ik, eerst het nummer van de huisarts bellen. Dan krijg je vast een bandje met het nummer dat je kunt bellen. En dat zal dan de HAP zijn, vermoed ik. Bij de dierenarts is dat zo, dus dat zal bij de huisarts toch ook wel zo zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2019 om 10:37

Verschil in kosten groot

Bij ons hing of hangt (ben al een poosje niet binnen geweest) een bord aan de muur waarop de kosten van een HAP-bezoek staan vermeld. Toen ik dat zag schrok ik daar best van. Het is alweer een poosje geleden dat ik het zag, maar een consult was toen 90 euro! Zo'n beetje het tienvoudige van een consult bij de huisarts zelf. De huisarts krijgt overigens buiten het consulttarief ook een soort 'abonnements'-geld voor iedere patiënt, ook al kom je er nooit. Dat wordt ook uit de basisverzekering betaald. Dat gaat om een aantal 'tientjes' per kwartaal, hoogte is afhankelijk van de wijk waarin je woont.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2019 om 10:45

HAP en SEH

Mijn postcode valt onder een HAP die 20 minuten rijden is. Op 15 minuten rijden zit een HAP in een ziekenhuis, met apotheek, maar daar mag ik dus niet heen als ik alleen naar de HAP moet. Echt heel irritant.

Hangkous

Hangkous

08-02-2019 om 11:52

Heel irritant ja

Bij ons ook zo'n constructie. Moesten we met een letterlijk doodziek kind naar de HAP 20 min zuidwestwaarts, de HAParts wilde de mening van een kinderarts/neuroloog, konden we toch naar de SEH 15 minuten noordoostelijk van onze woonplaats.
Zijn ze bij de SEH verbaasd over de lange aanrijtijd, u woont toch in Hangkousendorp? Ja maar daar waren we niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2019 om 12:07

Niet naar een HAP mogen?

Dat je niet naar de dichtstbijzijnde mag vind ik ook wel raar.

specht

specht

08-02-2019 om 12:13

Kaaskopje

Bij een bepaalde huisartsengroep/plaats hoort een bepaalde HAP.
De HAP waar wel een SEH is krijgen het anders veel drukker.
Waar wij wonen is het voor veel mensen ook handiger om naar de HAP in de nabije grote stad te gaan, maar die zou dan overvol raken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2019 om 12:29

Hangkous

Bij mijn kerstincident heb ik wel even overwogen om te zeggen dat ik op bezoek was in de buurt van het ziekenhuis. Volgens mij moet je er dan wel gewoon heen kunnen.

Kriwi

Kriwi

10-02-2019 om 22:45

Hier...

Met zoon toch wel regelmatig bij de HAP gezeten, gebroken teen, gat in hoofd, snee in wenkbrauw.. Het kleine werk zeg maar, gebeurde natuurlijk net buiten de doktersuren..

Voor mijn oude, zieke vader de HAP al een paar keer moeten bellen voor overleg wat te doen. In alle gevallen werd na overleg de ambulance gestuurd en werd hij opgenomen in het ziekenhuis. Fijn dat we op zulke momenten zo goed gehoord en geholpen werden.

Tango

Tango

18-02-2019 om 10:36

Ervaringen

Hier ook wel wat ervaringen met de huisartsenpost. Zowel positief als negatief moet ik zeggen.
Vooral met dochter zaten we er een aantal keer met ook de gekste dingen: 1 keer een achterkantje van een oorbel in het oor gehad. En een keer na een vechtpartij met zoon twijfelden we of ze een gebroken neus had.Bleek gelukkig niet het geval. En verder ook eens met een gebroken pols na wave-boarden. Uiteindelijk moest je dan nog van de huisartsenpost naar een verder gelegen ziekenhuis om te gipsen.
De laatste keer met dochter was echt een vervelende ervaring. Ze had een heftige blaasontsteking, met bloed plassen. Kwam ze zelf ook wel laat mee, want ze was naar een verjaardag. We zaten dus rond 24.00 u. op die huisartsenpost, waar niemand zat verder, maar de arts was nog op visite rijden dus moesten we wachten. Omdat het wel erg lang duurde en de assistente intussen wel had gezien dat het inderdaad een blaasontsteking was, werden we uiteindelijk toch een beetje kattig naar binnen geroepen. Daar werd dochter onderworpen aan een vragenvuur: of ze seks had gehad etc. Uiteindelijk konden we een kuurtje gaan halen, maar de apotheek in het ziekenhuis bleek gesloten dus moesten we naar een ander ziekenhuis op 20 minuten afstand. Liepen we daar dus midden in de nacht in een uitgestorven ziekenhuis met alleen maar bewakers. Niet echt een lekker gevoel. De apotheek-mevrouw moest ook de kuur nog even elders gaan halen dus dat duurde ook nog lang. Ik denk dat we uiteindelijk na 2.00 u. pas in bed lagen.

Gips

Gips

18-02-2019 om 16:50

Tango

" Daar werd dochter onderworpen aan een vragenvuur: of ze seks had gehad etc. "

Dat is heel normaal en zorgvuldig om te vragen, net zoals het vrij normaal is om die vragen ongemakkelijk te vinden. Maar dat valt toch niet onder negatieve ervaring?

Ik heb je post 3 x gelezen. Behalve wat ongemak ( verklaarbaar gezien het tijdstip), wat was er nu zo heel vervelend?

Hangkous

Hangkous

18-02-2019 om 20:00

Nou gips

Met een kind van 11 bij een onbekende arts snap ik dat die vraag gesteld wordt maar de sfeer werd er wel wat ongemakkelijk van. Vooral voor dochter voelde het niet fijn.
Er staat niet bij goe oud de dochter van Tango was.

Gips

Gips

18-02-2019 om 22:08

Ze was

Daarvoor naar een verjaardag, dat lijkt me dan tenminste een 14/15-jarige. Die moet je die standaardvraag echt stellen. Het gaat dan even niet om de gezelligheid, maar om uit te dokteren of er nog iets anders aan de hand kan zijn wat absoluut niet over het hoofd gezien mag worden. Maar als dat al als nare ervaring wordt gezien...tja...
Maar wie weet was het verhaal niet compleet, dat kan.

Rijk land.

Om 24.00 uur, dus midden in de nacht, bij een dokter terecht kunnen, midden in de nacht direct medicijnen kunnen halen en 2 uurtjes later weer in een warm bedje liggen.
Wat leven we toch in een rijk welvarend land. Als dat in een mensenleven qua gezondheid als een negatieve ervaring kan worden gezien dan mag je je zegeningen tellen.

Hangkous

Hangkous

19-02-2019 om 08:04

Ach welnee gips

Een verjaardag in groep 8 duurt hier ook tot een uur of 23.00 als het geen slaapfeestje is, dan blijven ze de hele nacht weg.
23.00 uur halen, HAP bellen, er heen rijden (als je al meteen mag komen) het is zo diep in de nacht.
En die vraag stellen ze dus ook bij 11 jarigen en dat is voor het kind ongemakkelijk /een nare ervaring.
Mijn dochter vond het nogal schokkend toen het haar overkwam. Ik ook trouwens.

Gips

Gips

19-02-2019 om 11:55

Seks

Schokkend? Had je het er nog nooit over gehad dan? Even serieus. Ongemakkelijk: oké. Schokkend? Dan krijgt ze het nog lastig later.
Het is moeilijk inschatten als mensen snel superlatieven gebruiken.

Hangkous

Hangkous

19-02-2019 om 12:28

Ja schokkend

Een 11 jarige waar dat aan gevraagd wordt (tenminste de mije wel) vindt dat heel naar. Tuurlijk was ze voorgelicht enzo maar zat nog wel heel erg in de fase dat dat iets was voor over heel veel jaar, als ze echt groot zou zijn.
Ik leef niet onder een steen en weet dat het voorkomt maar mijn 11 jarige die zo'n vraag krijgt? Voor mij voelde dat toch wel wat ongemakkelijk.

Fransien

Fransien

19-02-2019 om 12:34

Mijn 14-jarige

Mijn 14-jarige is net een beetje uit de fase ´alle jongens zijn stom en sommige zijn nog stommer dan andere´ in de fase ´mwoh, sommige jongens vallen nog wel mee´ aan het komen. Soms vindt ze een jongen nog wel redelijk leuk, maar zoenen moet ze nog niet aan denken.
Als je haar een vraag zou stellen of ze ooit sex gehad zou hebben dan zou zij zich ook heel erg naar voelen. Ze weet wat het is en dat de meeste mensen het nog wel eens voor hun plezier hebben maar ze kan zich er niets bij voorstellen dat je vrijwillig zo vies zou gaan doen (haar woorden).

Aan de andere kant ben ik alleen met haar op de huisartsenpost geweest voor een hechting vanwege klimrek, ze was toen 3.

Hangkous

Hangkous

19-02-2019 om 12:51

Fransien

Gelukkig heb ik niet alleen een dochter die nog niks van jongens moet hebben ze wordt 16 maar hangt nog in dezelfde fas als jouw dochter.

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 17:49

Hangkous

Maar dat kan ze dan toch gewoon zeggen? 'Nee joh, dat is pas voor over een paar jaar'. Klaar.

Hangkous

Hangkous

19-02-2019 om 17:57

Mondig

Niet elke 11 jarige is even mondig en zegt zoiets tegen een vreemde dokter.
Trouwens met 14 of 15 ook nog niet.
Maar ik begrijp dat de meesten van jullie mondige kinderen hebben. Al heel jong niet schrikken van zo'n vraag en koortsig en wel ook de vreemde dokter op gevatte wijze van repliek dienen.
Heel fijn voor jullie.

Wat heb ik dan fout gedaan in mijn opvording of heeft mijn kind toch een etiketje nodig?

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 18:49

Hangkous

Gewoon nee schudden kan ze toch wel?

Triva

Triva

19-02-2019 om 18:49

tuurlijk niet

Dit vraag je niet aan een meisje van 11 waar de moeder bij is. Wat denk je dat ze zegt als ze daadwerkelijk seks heeft: "Ik heb al maanden seks maar mijn moeder wist dat nog niet, weet ze het nu" of zal ze niet gewoon ontkennen?

Maar goed Hangkous, bij welke leeftijd moet je dat niet vragen en bij welke leeftijd mag dat wel?

Gips: wat voor vreselijk anders gaat er gebeuren als de test al bacteriën aanduidt in de urine en het is een meisje van onder de 17 als ze wel seks heeft?

Gips

Gips

19-02-2019 om 22:07

Een

Een soa wil je niet onbehandeld laten. En als het een combinatie is mis je de soa makkelijk. Die is niet af te lezen op datzelfde stickje.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2019 om 01:33

Toch vind ik het een aparte vraag voor die leeftijd

Bij ons vul je een A4'tje in met wat de klachten zijn, dat leg je onder je potje in een kast, vervolgens bel je, ja het is zo, dus recept, of nee het is niet zo, geen recept. Op dat briefje staat geen vraag over seks, dus hoeft een meisje van 11 dat ook niet te beantwoorden.

Yanea

Yanea

20-02-2019 om 06:46

Kaaskopje

Sex kan de blaasontsteking veroorzaken of verergeren, dus zo gek is die vraag niet.

Triva

Triva

20-02-2019 om 07:19

Yanea

Dat maakt voor de hap niet uit: welke oorzaak ook, geef de antibiotica!

Yanea

Yanea

20-02-2019 om 08:43

Triva

Nou, het lijkt mij ook een taak van de huisarts om de oorzaak te achterhalen. Dus juist niet alleen pillen erin.

Triva

Triva

20-02-2019 om 08:49

yanea

Niet op de hap, middenin de nacht bij een vrouw die het niet keer op keer heeft.

https://www.thuisarts.nl/blaasontsteking

Hier staat ook niets over soa's en seks

Triva

Triva

20-02-2019 om 08:51

hier ook niet

Sorry hoor maar seks en soa's zijn geen redenen om naar te vragen bij een hap middenin de nacht, seks kan blaasontsteking veroorzaken maar dat is geen reden om er naar te vragen. Je kunt het mededelen, dat is meer dan genoeg en dan: geen seks meer?

Vrouwen krijgen makkelijker een blaasontsteking dan mannen.

Dat komt omdat bij vrouwen de uitgang van de plasbuis dichterbij de anus ligt.
Ook is de plasbuis van vrouwen korter.
Bacteriën kunnen zo makkelijker van anus naar plasbuis en naar de blaas.
Ook tijdens het vrijen kunnen bacteriën in de plasbuis komen. Daarom kunt u na het vrijen blaasontsteking krijgen.

https://www.thuisarts.nl/blaasontsteking/ik-heb-blaasontsteking-vrouw

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.