FruitMoeder
29-06-2026 om 09:08
Is dit kindermishandeling?
Mijn dochter heeft een vriendinnetje en de ouders van dat meisje roken constant en dan voornamelijk binnen ook nog. Mijn dochter stinkt dan ook naar de rook als ik haar ophaal. Het vriendinnetje zelf is erg kortademig. Ik denk zelfs dat ze een vorm van astma heeft. Ik wil ook niet meer dat mijn dochter bij haar gaat spelen. Het is gewoon zo'n viezig huis waar de muren ook zowat geel zijn van de rook. Het lijkt wel alsof je 30 terug in de tijd bent gegaan. Ik vraag mij echt af of dit kindermisbruik is. En zo ja, kan ik dat ergens melden?
Titel gewijzigd op verzoek plaatser
Zeespiegel
02-07-2026 om 18:13
zwaankip schreef op 02-07-2026 om 17:24:
[..]
Idd. Een ouder die niet ziet (?) dat een 7-jarig kind 15 kg overgewicht heeft bestempelt andere ouders als "kindermishandelaars" omdat ze roken (mss in de tuin)? Echt, dit is de omgekeerde wereld!
Dit gaat niet over in de tuin, maar in de slaapkamer van het kind.
En iets niet zien is geen mishandeling. Mogelijk selectieve blindheid ofzo.
Zeespiegel
02-07-2026 om 18:19
Nick90 schreef op 02-07-2026 om 14:37:
[..]
Ik zou een 7-8 jarige niet als heel betrouwbare bron zien.
Ik vind mijn 5 jarige best een betrouwbare bron. Soms voldoet het referentiekader nog niet. Maar gewone feiten kan mijn kind echt wel waarnemen en navertellen. Feitelijk is mijn 5 jarige nog heel nieuwschierig, dus merkt veel meer op van de omgeving dan een volwassene. En heeft een opvallend goed geheugen. Niet alles wat waargenomen wordt, wordt al begrepen. Maar zoiets simpels als dat iemand zit te roken, moet een 7 of 8 jarige echt wel lukken.
IMI-x2
02-07-2026 om 19:22
zwaankip schreef op 02-07-2026 om 15:17:
[..]
Heel vreemd dat jij dat niet zag; een man die van 100 kg naar 75 gaat. Zelf ben ik 2j geleden 13 kg afgevallen en iedereen, echt iedereen sprak mij daarover aan.
Maar het gaat hier niet om een obese volwassene; het gaat hier om een heel jong kind waarvan de moeder beweert dat ze "echt niet" zag dat haar kind veel te zwaar was. Dat kan ik mij niet voorstellen dat je dat als ouder niet ziet!
Ik vind het ook raar, maar ik zag het echt niet. Er is vast iets mis met mijn perceptie.
Nick90
02-07-2026 om 19:56
Zeespiegel schreef op 02-07-2026 om 18:19:
[..]
Ik vind mijn 5 jarige best een betrouwbare bron. Soms voldoet het referentiekader nog niet. Maar gewone feiten kan mijn kind echt wel waarnemen en navertellen. Feitelijk is mijn 5 jarige nog heel nieuwschierig, dus merkt veel meer op van de omgeving dan een volwassene. En heeft een opvallend goed geheugen. Niet alles wat waargenomen wordt, wordt al begrepen. Maar zoiets simpels als dat iemand zit te roken, moet een 7 of 8 jarige echt wel lukken.
Kinderen van 5 zijn niet echt in staat om de waarheid te spreken. Dat jij jouw jonge kind op z'n woord gelooft zegt in elk geval dat je een gentle parent bent
Rekenenisleuktaalook
02-07-2026 om 22:55
Nick90 schreef op 02-07-2026 om 19:56:
[..]
Kinderen van 5 zijn niet echt in staat om de waarheid te spreken. Dat jij jouw jonge kind op z'n woord gelooft zegt in elk geval dat je een gentle parent bent
Jawel hoor! De meeste keren spreken ze gewoon de waarheid. Soms is waarheid van fantasie onderscheiden nog lastig maar gewoon een gebeurtenis navertellen kunnen ze prima. Soms worden de details wat buiten perspectief van een volwassen geplaatst.
Heel ver rijden, kan gelden voor alles langer dan tien minuten. En met een heel grote boot op vakantie gaan, kan ook gewoon de veerboot naar Texel zijn. Het is vaak het beeld van de volwassene dat niet klopt, het verhaal klopt meestal wel.
Decembermamma
03-07-2026 om 06:32
Kersje schreef op 02-07-2026 om 15:25:
[..]
Ik kan ook absoluut niet geloven dat iemand dát niet kan zien, van 100 kg naar 75 kg?! Mijn vader woog 95 kg en viel, door ziekte weliswaar, af en dat zag je al bij -10 kg, laat staan -25 kg?!
Een 7-jarige met 15 kg overgewicht, daar kun je toch niet omheen?
Als is het met het kopen van kleding, je hebt altijd minimaal 2 maten groter nodig dan voor de mouwen en broekspijpen noodzakelijk.
Ninoea
03-07-2026 om 08:45
Decembermamma schreef op 03-07-2026 om 06:32:
[..]
Als is het met het kopen van kleding, je hebt altijd minimaal 2 maten groter nodig dan voor de mouwen en broekspijpen noodzakelijk.
Ik vermoed dat dat voor kinderkleding niet perse opgaat. Loose fit, knopenelastiek in de taille, maten die al wat ruimer zijn geworden omdat kinderen gemiddeld bezien al wat zwaarder zijn geworden.
Ies
03-07-2026 om 11:44
IMI-x2 schreef op 02-07-2026 om 19:22:
[..]
Ik vind het ook raar, maar ik zag het echt niet. Er is vast iets mis met mijn perceptie.
Mwoah, ik zie dit soort dingen vaak ook helemaal niet. Ik ben al niet zo gericht op het uiterlijk van mensen. Daarbij zie ik vaak alleen een soort van totaalplaatje, en ben minder gericht op details/ onderdelen. Ik zie dan soms wel dat er iets veranderd is, maar zie niet wát. Dus idd: heb je nu een nieuwe bril of een ander kapsel?
Als ik me goed focus kan ik wel onderdelen zien. (Het is soms bijv belangrijk in mijn werk) maar het gaat me dus zeker niet vanzelf af.
Bij een eigen kind zou ik het ook kunnen missen. Je ziet je kind zo vaak dat de veranderingen in postuur erg langzaam en geleidelijk gaan. Dat moet je maar net oppikken. En fluctuaties in gewicht zijn volgens mij heel gewoon bij kinderen. Mijn kinderen hebben ook wel periodes gehad dat ze richting mollig gingen. Dat kwam doorgaans ‘vanzelf’ weer goed. (Groeispurt)
Wel ben ik er altijd wel enigszins alert op geweest dat ze niet teveel snoep e.d. kregen en gezond aten, was me wel bewust van een zekere aanleg bij ze om aan te komen.
On topic: het ‘mooiste’ zou denk ik zijn om echt een respectvol en open gesprek aan te gaan met betreffende ouder.
Nick90
03-07-2026 om 11:57
Ies schreef op 03-07-2026 om 11:44:
[..]
Mwoah, ik zie dit soort dingen vaak ook helemaal niet. Ik ben al niet zo gericht op het uiterlijk van mensen. Daarbij zie ik vaak alleen een soort van totaalplaatje, en ben minder gericht op details/ onderdelen. Ik zie dan soms wel dat er iets veranderd is, maar zie niet wát. Dus idd: heb je nu een nieuwe bril of een ander kapsel?
Als ik me goed focus kan ik wel onderdelen zien. (Het is soms bijv belangrijk in mijn werk) maar het gaat me dus zeker niet vanzelf af.
Bij een eigen kind zou ik het ook kunnen missen. Je ziet je kind zo vaak dat de veranderingen in postuur erg langzaam en geleidelijk gaan. Dat moet je maar net oppikken. En fluctuaties in gewicht zijn volgens mij heel gewoon bij kinderen. Mijn kinderen hebben ook wel periodes gehad dat ze richting mollig gingen. Dat kwam doorgaans ‘vanzelf’ weer goed. (Groeispurt)
Wel ben ik er altijd wel enigszins alert op geweest dat ze niet teveel snoep e.d. kregen en gezond aten, was me wel bewust van een zekere aanleg bij ze om aan te komen.
On topic: het ‘mooiste’ zou denk ik zijn om echt een respectvol en open gesprek aan te gaan met betreffende ouder.
Nog beter zou zijn je kind daar niet meer laten spelen en mensen in hun eigen huis gewoon lekker met rust te laten.
Decembermamma
03-07-2026 om 12:05
IMI-x2 schreef op 02-07-2026 om 19:22:
[..]
Mijn buurvrouw zag het ook niet, ze vertelde zelfs dat de schoolarts het helemaal mis had en dat ze gewoon heel veel spieren heeft.
zwaankip
03-07-2026 om 13:22
Decembermamma schreef op 03-07-2026 om 12:05:
[..]
Mijn buurvrouw zag het ook niet, ze vertelde zelfs dat de schoolarts het helemaal mis had en dat ze gewoon heel veel spieren heeft.
Dat begrijp ik echt niet, dat je als ouder niet ziet dat jouw kind heel veel zwaarder is dan de klasgenootjes/ vriendjes. Het kàn dat je niet ziet dat jouw kind 3-5 kg te zwaar is. Maar 15kg te zwaar bij een 7-jarige? Dan ben je ziende blind hoor.
MamaE
03-07-2026 om 14:43
Ja, we kunnen ons blijven verbazen over de selectieve blindheid van andere mensen, maar we kunnen ook onze verantwoordelijkheid nemen en elkaar aanspreken op dingen die ons opvallen en waar we ons zorgen over maken.
Fruitmoeder zag blijkbaar niet dat haar dochter flink te zwaar was, maar heeft wel dat signaal serieus genomen en actie ondernomen en met succes. Dat is ook een compliment waard ipv een 'ja maar jij bent ook blind voor je eigen minder handige opvoedkundige keuzes'.
Zeespiegel
03-07-2026 om 16:12
Nick90 schreef op 03-07-2026 om 11:57:
[..]
Nog beter zou zijn je kind daar niet meer laten spelen en mensen in hun eigen huis gewoon lekker met rust te laten.
Als alle ouders dat doen, raakt dat kind ook nog eens geïsoleerd.
Max88
03-07-2026 om 16:12
MamaE schreef op 03-07-2026 om 14:43:
Ja, we kunnen ons blijven verbazen over de selectieve blindheid van andere mensen, maar we kunnen ook onze verantwoordelijkheid nemen en elkaar aanspreken op dingen die ons opvallen en waar we ons zorgen over maken.
Fruitmoeder zag blijkbaar niet dat haar dochter flink te zwaar was, maar heeft wel dat signaal serieus genomen en actie ondernomen en met succes. Dat is ook een compliment waard ipv een 'ja maar jij bent ook blind voor je eigen minder handige opvoedkundige keuzes'.
Het gaat om de balk en de splinter, de pot en de ketel, oordelen en beschuldigen, verraden en klikken, en zelf op je gat zitten op de hoge troon en naar het klootjesvolk kijken i.p.v. naar jezelf. Dat is waar het misgaat. Dus nee, een compliment is niet nodig lijkt me?
Het is dat het niet sjiek is om informatie toe te voegen uit andere draadjes, maar dat had het punt duidelijker gemaakt.
Nick90
03-07-2026 om 16:28
Zeespiegel schreef op 03-07-2026 om 16:12:
[..]
Als alle ouders dat doen, raakt dat kind ook nog eens geïsoleerd.
Ja mogelijk gaat er dan bij de ouders een lichtje branden. Wij laten onze kinderen niet in rook zitten, wat andere ouders thuis doen is hun ding zolang ze hun kinderen niet aftuigen of tegen ze schreeuwen vind ik het wel best. Als ze daar binnen roken mag het kind wel bij ons komen maar mag ons kind niet daar. Binnen roken waar de kinderen bij zijn is niet goed voor de kinderen maar ik kan mensen moeilijk iets verbieden in hun eigen huis. Dus als er geen kinderen meer komen spelen snappen de ouders de boodschap ook