Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Even anoniem

Even anoniem

28-12-2018 om 16:38

Is het nooit genoeg

Omdat de inhoud nogal te traceren is doe ik het even anoniem.

Ik woon in een active gemeente, elke zomervakantie is er 4 weken achter elkaar elk weekend en de woensdag hele dagen (gratis) vermaak voor jong en oud. Daarnaast organiseert de gemeente en middenstand veel leuke dingen als kerstmarkten, leuke sinterklaasintocht, zelfs een groots evenement. Allemaal gratis.

Voor mensen met een kleine portemonnee is er een kortingspas (Rotterdampas) die wordt verstrekt waarbij er veel gratis of goddkope uitjes worden geboden. Daarnaast kunnen de kinderen van arme gezinnen gratis sporten (of Een diploma a halen). Maw er wordt heel veel geboden.

Nu is er een discussie, er is weer een evenement in de gemeente maar dat kost 5 euro per kind. De prijs is het dik waard trouwens. Mensen met een uitkering en sympathisanten van mensen met een uitkering gillen de boel bijeen. Dit is voor een bijstandsmoeder met 4 of 6 kinderen toch niet te betalen. Maar waar houdt het allemaal op? Moeten we die gezinnen nu weer zielig gaan vinden?

Ik heb eens gekeken maar een gezin in de bijstand met 4 kinderen krijgt naast een bijstandsuitkering ook nog eens ruim 800 euro per maand aan kinderbijslag en kindgebonden budget. En dan is er ook nog eens zorg en huurtoeslag en de bijstandsuitkering.

Waar houdt het op met dit soort gezinnen zielig vinden?


Kopzorg

Kopzorg

28-12-2018 om 16:59

Schouders ophalen en doorgaan

Je K U N T naar al die activiteiten als je er geld voor hebt of als ze gratis zijn.
Het is N I E T V E R P L I C H T!!!
Die gezinnen zijn dus niet zielig, ik heb in ieder geval geen medelijden.
Ik heb sinds een jaar een kind met NAH, waarvoor festivals, concerten en dingen met veel lawaai en prikkels niet meer mogelijk zijn. Dan ga ik toch ook niet roepen dat de kermis zonder muziek en lampjes moet, ondat mijn kind dan zielig is dat hij er niet meer heen kan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-12-2018 om 17:04

Och ja

Stel dat die gezinnen 2000 euro per maand hebben inclusief alle toeslagen, dan is het nog een uitdaging om daarvan rond te komen met vier kinderen. Bepaald geen vetpot. 20 euro voor de leuk is dan een behoorlijke extra uitgave, ik lig er niet zo wakker van dat ze dat krijgen. Die kinderen hebben er niet om gevraagd dat hun ouders niet werken.

@Emma

@Emma

28-12-2018 om 17:47

Wat is nou je punt? Vind jij ze zielig? Vraag je je af of wij dat vinden? Moeten wij iets vinden? Vind jij ze niet zielig? Wil je zelf gratis naar het evenement?
Net als de voedselbank: er zijn blijkbaar mensen die het nodig hebben en die kinderen hebben er niet om gevraagd. Goed dat het bestaat.

Even anoniem

Even anoniem

28-12-2018 om 18:36

Nee

Nee ik wil niet dat jullie ze zielig vinden. In mijn omgeving ken ik ook alleenstaande mensen met een groot gezin maar die werken inderdaad, en zorgen dat ze de extra's voor hun kind kunnen betalen. Ik vind het dan naar te zien dat die extra's bij anderen zo in de handen geschoven wordt.

En dat terwijl het netto inkomen van de werkenden vaak nog lager ligt en de vaste lasten hoger door gebrek aan sociale woningen. Want iemand die 1800 netto verdient krijgt geen sociale huurwoning en vele extra's terwijl iemand die 2000 netto krijgt dit vaak wel krijgt.

Ik ben van mening dat eens moet worden berekend wat mensen bij elkaar harken en op basis daarvan eens moet worden bekeken of het allemaal wel eerlijk is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-12-2018 om 18:50

Stemadvies

VVD stemmen dus

aardbei

aardbei

28-12-2018 om 19:01

even anoniem

"Ik ben van mening dat eens moet worden berekend wat mensen bij elkaar harken en op basis daarvan eens moet worden bekeken of het allemaal wel eerlijk is."

Wat een briljant idee, dat nog nooit iemand daar aan heeft gedacht zeg!

"Mensen met een uitkering en sympathisanten van mensen met een uitkering gillen de boel bijeen."
In dit zinnetje zit het werkelijke probleem. Jouw probleem wel te verstaan. Jij hebt bedacht dat het nu wel genoeg is en niemand meer een opmerking mag maken over geld. En wie dat wel doet, gilt in jouw ogen 'de boel bijeen'. Laat me raden: op social media zeker? Waar de meest genuanceerde discussies worden gevoerd?

Maak je niet zo druk. En ga anders in de gemeentelijke politiek.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2018 om 21:56

Dit soort gezinnen

Ik heb de indruk dat je sowieso moeite hebt met de levensstijl van "dit soort gezinnen". Ze houden al hun hand op en dan klagen ze ook nog over de (lage) prijs van een activiteit. Ik verras je vast, maar ik ben net je eens dat klagen over die prijs niet redelijk is. Het is wel veel geld met vier kinderen. Dus eigenlijk hebben beide kanten gelijk. De organisatie zou kunnen overwegen om de prijs iets hoger te maken, 6 euro, maar dan vanaf het derde kind gratis. Zo dragen die gezinnen zelf een deel van de kosten voor grotere gezinnen, maar de rest ook.

Angela67

Angela67

28-12-2018 om 22:04

Even anoniem

het is pas genoeg als mensen zoals jij voldoende zelf-inzicht hebben om je er niet meer druk om te maken en gelukkig te zijn met wat je zelf hebt.
gr Angela

Ik snap het ergens wel

Als je zelf altijd voor alles de volle mep moet neertellen kan het wel eens schrijnen als mensen behoorlijk wat gratis of voor weinig krijgen. Toch wil je niet met ze ruilen hoor ('er even van uit gaande dat je niet net tussen wal en schip valt) want als hun kind voor nop op Jeugdtheater mag een jij moet daar 400 euro per jaar voor neertellen dan ben je echt beter af dan zij. Want jij hoeft er je hand niet voor op te houden en je hebt ook niet de zorgen die samenhangen met een minimuminkomen . Wees trots dat je de volle mep mag betalen van je zuurverdiende centjes. 'T kost een paar centen maar dank heb je ook wat

skik

@Emma

@Emma

28-12-2018 om 22:58

Even anoniem

"Sympathisanten van mensen met een uitkering....."
Klinkt alsof je het over een terroristische organisatie hebt 😉

juf Ank

juf Ank

29-12-2018 om 00:06

Dus...

Je misgunt de minima hun extraatjes en dat wil even lekker ventileren, maar dan wel anoniem. Anders ben je te traceren.... Alle trekjes van de gemiddelde VVDer zitten er wel in.
Weet je wat? Vraag mark Rutte eerst eens wat kritischer naar de verdeling in Nederland te kijken en maak je ondertussen niet druk over de minima maar over de zorgbobo's en de bankdirecteuren die niet weten w verdeling betekent.
bah!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2018 om 00:47

Mooi voorbeeld

Ik vrees dat er heel veel 'even ano's' zijn die er zo over denken. Ik vind het ergens ook wel verhelderend om af en toe bijdragen als dit tegen te komen. Want... hoe kan het toch dat de VVD steeds maar de grootste partij blijft? Nou, onder andere hierdoor. Ongenoegen over de mensen die van hĂșn belastingcenten profiteren. In plaats van ze te pamperen, juist aanmoedigen door ze minder geld te geven, dan willen ze wel werken! Genoeg is genoeg tenslotte.

Als je ziet waar Nederland belastinggeld aan vermorst is het aardige dat het totaal aan uitkeringen peanuts is vergeleken met wat er verloren gaat aan belastingontwijking door bedrijven en belastingfraude in het algemeen. Daar lijkt VVD-minnend Nederland dan weer minder van wakker te liggen.

Caesar

Caesar

29-12-2018 om 04:45

Eens

Ik ben hey helemaal eens met TS. Het gaat er niet om dat mensen met lage inkomens financieel worden ontzien bij veel activiteiten. Het gaat erom dat wanneer iets een keer niet gratis is voor lage inkomens, dat er dan meteen geklaagd wordt. Je kan nu eenmaal niet alles hebben in het leven. Iedereen moet keuzes maken. Erg flauw dat er gelijk weer mensen ‘VVD-er’ gaan roepen. Alsof dat een scheldwoord is . Ik denk dat dit standpunt ook breed gedeeld wordt bij D’66, CDA, CU, SGP en wellicht zelfs PvDA. In iedergeval ben ik het er zeer mee eens (nog nooit VVD gestemd).
Om er een schepje boven op te doen, ik vind dat er al genoeg genivelleerd wordt. Er zijn nu eenmaal verschillen in inkomen. En dat is niet erg. Voor mensen die dat wel erg vinden; kijk eens wat voor successen het communisme gebracht heeft. Iedereen even rijk werd al snel iedereen even arm.

@Emma

@Emma

29-12-2018 om 08:43

Wat een giller

Een paar kinderen mogen gratis naar een feestje en we gaan meteen door naar inkomstennivellering en communisme
En dat terwijl de verschillen alleen maar groter worden.
Lekker naar beneden trappen naar de laagste inkomensgroepen. Schaam je!

Caesar

Caesar

29-12-2018 om 09:01

@Emma

Wel goed lezen Emma.....

Het ging mij over het klagen als er eens iets niets gratis is. Tevens ben ik inderdaad van mening dat er voldoende is genivelleerd. En dat is niet naar beneden trappen.
Overigens is het niet waar dat de inkomens verschillen steeds groter worden in Nederland. Die zijn deze eeuw nauwelijks veranderd:

https://www.volkskrant.nl/economie/cbs-inkomensverschillen-deze-eeuw-nauwelijks-veranderd~b6582562/

iets minder ano

iets minder ano

29-12-2018 om 09:53

ik begrijp to wel

Ik kan me er ook aan ergeren dat er in sommige gemeentes zoveel mag en kan.
Als extra bovenop de bestaande voorzieningen dan wel.

Het is ook zuur als je zoals velen, waaronder ook wij, altijd alles zelf moeten betalen en geen enkele vorm van toeslag krijgen door een net te hoog inkomen en je hoort dat de "armere groep" weer extra dingen of geld krijgt...

Dan kan je wel zeggen dat je blij mag zijn dat je zelf je geld verdient, tuurlijk dat is ook zo, maar ook wij willen wel eens een meevallertje!

Als je al zoveel krijgt als gezin, zoals het voorbeeld van TO en dan zeuren ze nog over een extra evenement, dan krijg ik het ook benauwd, het is blijkbaar nooit genoeg.
(en nee, nog nooit VVD gestemd ).

aardbei

aardbei

29-12-2018 om 09:55

verbod op klagen

"Het gaat erom dat wanneer iets een keer niet gratis is voor lage inkomens, dat er dan meteen geklaagd wordt."

Zeg je nou dat je een verbod op klagen en zeuren wilt?

Ja, het zou heerlijk zijn als ANDEREN niet meer mogen zeuren (ik vind het persoonlijk wel prettig dat ik in een land woon waar IK wel mag zeggen wat ik wil. Maar ik klaag dan ook niet, dat doen natuurlijk alleen anderen).

Ik vind eigenlijk dat er ook niet meer geklaagd mag worden over files. Weet je hoeveel miljarden belastinggeld (mijn geld dus) er al in meer betere wegen zijn gestoken? Het moet een keer genoeg zijn!

Ely

Ely

29-12-2018 om 09:56

‘Schaam je?’

‘Lekker naar beneden trappen?’

Tegen wie heb je het nou @Emma? Wie trapt er dan naar beneden? Ik lees hooguit wat polariserend taalgebruik; ‘gillen de boel bijeen’ en ‘misgunt de minima hun extraatjes’ maar wat is nou precies de tekst waar er naar beneden wordt getrapt en men zich voor moet schamen?

Caesar

Caesar

29-12-2018 om 10:00

Aardbei

Weer zo’n slechte lezer...

Nee Aardbei, dat staat er niet niet en dat zeg ik niet. Maar als je veel krijgt en dan gaat klagen als je een keer iets niet gratis krijgt, dan zegt dat wel wat over de klager. Van mij mag je klagen. Maar daar kan ik op mijn beurt weer iets van vinden.

aardbei

aardbei

29-12-2018 om 10:08

Caesar

En wie is dan 'die klager'? En wie ben jij (en Even Anoniem) dan om om te bepalen dat specifiek deze persoon/personen 'nu genoeg is'?

En de belangrijkste vraag: waarom maak je je hier zo druk om?

Iedereen heeft het recht om te zeuren/klagen en van zich te laten horen. Het is vervolgens aan de organisator van zo'n activiteit wat hij ermee doet.

aardbei

aardbei

29-12-2018 om 10:10

en...

"Weer zo’n slechte lezer..."

Met dit soort opmerkingen gaat het natuurlijk geen serieuze discussie worden.

Ik citeerde jou en vroeg of je daarmee bedoelde dat...

Daar mag je dan gewoon antwoord op geven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-12-2018 om 10:15

In het groot

Klagen vind ik nooit zo mooi, maar ik vind wel dat de kinderen uit arme gezinnen niet uitgesloten zouden moeten worden van zo’n buurtevenement. Met armoede maak je armoede, ik ben ervoor dat zoveel mogelijk mensen werken en dat dat ook loont. Dan stem je dus VVD.

Postbezorger

Postbezorger

29-12-2018 om 10:35

Lastig

Wat moet wel gratis zijn en wat niet, wat moet met korting kunnen en wat niet en vooral voor wie?

Ik vind dat er te weinig gestimuleerd wordt om ( meer) te werken. Het loont te weinig. Men is te bang dat er allerlei toeslagen wegvallen en men is bang voor opeens een grote hoop terugbetalen.

Daar moet eens naar gekeken worden.

Veel collega's krijgen een aanvullende uitkering en willen dus geen uur meer wwrken want dan moeten ze teeugbetalen. In de schuldsanering hetzelfde: meer werken levert ze niks op, gaat alleen naar de schuldeisers (!).

Zelf je broek maar net kunnen ophouden loont niet genoeg maar we vinden ook dat de groep die dat niet kan. alles maar moet krijgen en gepamperd moet worden. Werk zat in de postbezorging mmenteel en veel andere ongeschoolde baantjes. Laat ze iets doen voor wat extra!

Caesar

Caesar

29-12-2018 om 10:52

Aarbei

Ja, iedereen mag klagen. Maar daar mag ik dan wel wat van vinden. Als iemand al heel veel krijgt en dan gaat klagen als er eens iets niet gratis is, dan vind ik dat geklaag ongepast. En dat mag ik vinden. En dat maakt mij nog geen VVD-er. Het leven is keuzes maken, ook financieel. Je kan niet alles maar hebben.

Over je andere opmerking, het citaat en jouw interpretatie daarvan; ik vond dat werkelijk zo ver gezocht dat ik vind dat je mijn opmerking slecht hebt gelezen en begrepen.

V@@s

V@@s

29-12-2018 om 10:53

laten we even terug gaan naar het voorbeeld

Ik vermoed dat als het maar vijf euro kost dat er alle kans is dat er subsidie op zit van de gemeente. Als het dan door dat bedrag alleen bereikbaar is voor mensen die meer te besteden hebben, dan schiet deze subsidie van de gemeente haar doel voorbij. Ik vind het anders als het om iets gaat dat zonder overheidsgeld georganiseerd wordt.

Net als gemeentelijk subsidie voor theaters, ik heb ook altijd het idee dat dat geld voornamelijk terecht komt bij de beter gesitueerden. Ik denk altijd dat overheidsgeld wel beter besteed kan worden.

Caesar

Caesar

29-12-2018 om 11:04

V@@S

“Net als gemeentelijk subsidie voor theaters, ik heb ook altijd het idee dat dat geld voornamelijk terecht komt bij de beter gesitueerden.”

Is dit slechts jouw idee of heb je ook cijfers om dit te onderbouwen?

juf Ank

juf Ank

29-12-2018 om 12:28

Het is een feit dat de rijken rijker worden en de arme, armer met dit kabinet. Ceasar, heb jij cijfers van het tegendeel? Die cijfers over toenemende armoede zijn er namelijk wel. Het kabinet neemt bij hun onderzoekjes veel te veel het gemiddelde waardoor de echte ellende niet boven tafel komt. Kijk alleen maar eens naar de toename van mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank.
En echt, sommigen klagen hier dat de minima echt al zoveel extra krijgen....Niet te geloven. Neem van mij aan dat dat reuze meevalt.

Topinkomens

Het gevoel van ongelijkheid wordt gevoed door de enorme topinkomens die managers in de publieke sector (ja, ook banken!) weer zijn gaan verdienen. Ook al gaat het dan om enkelingen, dat drukt het totaal maar weinig, dat voelt alsof er geen respect is voor de mensen die het werk uitvoeren.

Gelukkig is daar ook een tegenreactie tegen, de Balkenendenorm, publieke afkeuring van enorme bonussen en salarisverhogingen,

En ja, het is altijd al zo geweest dat als je net na de breuk zit dat er eerst een armoedeval is. Dan is het kiezen, of terugzakken in inkomen of juist de sprong vooruit maken. En die sprong vooruit is tijdens de crisis wat moelijker geworden, dat schrijnt natuurlijk ook.

Maar zorgen dat gezinnen met kinderen ook voorzieningen krijgen waar ze zelf niet in kunnen voorzien, lijkt me goed. In elk geval voor de kinderen.

Je wil alle kinderen kansen geven, ook vanuit de gemeenschap.

@Emma

@Emma

29-12-2018 om 12:44

Ely

"....wat is nou precies de tekst waar er naar beneden wordt getrapt en men zich voor moet schamen?"

Misschien was ik niet duidelijk
Ik bedoelde: kinderen die gratis naar een feest mogen, dat onderuit halen en gaan roepen dat iedereen maar alles krijgt tegenwoordig en dan meteen er achteraan een vergelijking met het communisme.
Schaamteloos.

Caesar

Caesar

29-12-2018 om 13:54

@emma

Misschien noet je nog eens goed lezen wat ik heb geschreven...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.