Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg


mirreke

mirreke

26-05-2016 om 20:42

En dan als tegenhanger dit:

38 kinderen onwettig in gesloten inrichting...

http://www.nrc.nl/next/2016/05/26/38-kinderen-onwettig-in-gesloten-inrichting-1622209

Kinderen belanden zonder tussenkomst van de rechter in een gesloten inrichting. „Onwettig en onethisch.”

Ten minste 38 kinderen zitten in een gesloten jeugdzorginrichting zonder de wettelijk verplichte tussenkomst van de rechter. De 38 verblijven in Schakenbosch, een in Leidschendam gevestigde instelling voor jongeren (12 tot 18 jaar) met een licht verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen. Schakenbosch perkt hun vrijheid in als zij dat voor hun behandeling nodig acht. Zo kunnen groepsleiders hen onder dwang medicatie toedienen, hen fixeren, hun kamerdeur op slot draaien, en hun kleding, kamer en post controleren.

Plaatsing in gesloten jeugdhulp vereist volgens de wet een zogenoemde ‘machtiging gesloten jeugdhulp’, te verlenen door de kinderrechter. Die moet beoordelen of de gesloten zorg nodig is. Een gedragswetenschapper moet zich uitspreken over het effect van de plaatsing op het welzijn van het kind. Een advocaat moet de belangen van het kind verdedigen, ook tijdens het verblijf in de instelling zelf.
Lees ook het achtergrondverhaal: Onethisch of in belang van het kind?
Ga je nog akkoord?

De 38 kinderen lopen deze rechtswaarborgen mis. Zij zijn niet via de kinderrechter, maar op vrijwillige basis in Schakenbosch beland. Schakenbosch gaat namelijk ook over tot plaatsing als louter de kinderen zelf daarmee instemmen – en hun ouders, bij kinderen onder de zestien. „We gaan zorgvuldig met de jongeren om”, zegt directeur van Schakenbosch Kees in ’t Veld tegen NRC. „Voortdurend gaan wij het gesprek aan: ga je nog akkoord met de maatregelen die we nemen? Hoe sta je er nu tegenover?”
Jeugdinrichting Schakenbosch in Leidschendam.Foto David van Dam

Jeugdrechtadvocaat Reinier Feiner noemt die handelwijze „onwettig en onethisch”. „Ze leggen de verantwoordelijkheid voor het wel of niet meewerken aan vrijheidsbeperkende maatregelen bij het kind. Bedenk wel, dit zijn kinderen die door hun verstandelijke beperking helemaal niet goed in staat zijn om aan te geven of ze het hiermee eens zijn.”

Dat kinderen onwettig in gesloten inrichtingen verblijven, is al langer bekend. De Inspectie Jeugdzorg meldde in augustus 2015 dat instellingen „in toenemende mate” kinderen zonder gesloten machtiging plaatsen. Aantallen kinderen kon de Inspectie niet noemen. Mogelijk verblijven er – naast de 38 van Schakenbosch – ook elders kinderen zonder de juiste machtiging.

De Inspectie noemde de praktijken in augustus „onaanvaardbaar” en verzocht staatssecretaris Van Rijn (Zorg, PvdA) „met klem” ertegen op te treden. Ook de rechtbank sprak zich ertegen uit, in twee uitspraken in het najaar. Van Rijn besloot echter niet tot direct ingrijpen. Hij ging eerst met de Inspectie en jeugdhulpinstellingen om de tafel. De praktijk is niet eenduidig, vond Van Rijn: van sommige instellingen bleek moeilijk vast te stellen of zij zich nu wél of niet aan de wet houden. Bijvoorbeeld omdat zij op hetzelfde terrein niet alleen ‘gesloten’ maar ook ‘open’ jeugdhulp verlenen.
Van Rijn ‘niet doortastend’

De Inspectie Jeugdzorg startte in november een nieuw onderzoek om alle feiten op een rij te krijgen. Voor 8 juli, de start van het zomerreces, komt zij naar buiten met haar rapport. Is er sprake van een overtreding van de wet, zegt Van Rijn, „dan zal de Inspectie betreffende instellingen informeren over de consequenties”.

Volgens het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) treedt staatssecretaris Van Rijn „niet doortastend” op. „Al in augustus noemde de Inspectie deze praktijken onwettig”, zegt Maria de Jong-de Kruijf, NJCM-lid en onderzoeker jeugdrecht aan de Universiteit Leiden. „Dit gaat over een inbreuk op fundamentele rechten van een kind. Daar kun je niet tien maanden mee aanrommelen.”

Alicia

Alicia

27-05-2016 om 11:13

belachelijk mirreke

'Hetzelfde aloude verhaal: hulpverlening in overvloed aanwezig, en het kind sterft jammerlijk'

Wat een belachelijke reactie. De hulpverleners hebben het kind niet vermoord, dat heeft haar moeder of de vriend van haar moeder gedaan. Ik had graag een uithuisplaatsing gezien, maar dan roept iedereen weer dat de ouders zo gemeen buiten spel gezet worden.

Leen13

Leen13

27-05-2016 om 11:22 Topicstarter

Linksom rechtsom alicia

Het probleem gaat twee kanten uit. Ernstige situaties niet herkennen en voorkomen dat het escaleert en situaties onjuist als ernstig betunnelvisien en veel te grote maatregelen nemen.
En in beide gevallen, geen hulp of niet passende hulp.
Het zou goed zijn als men een minder grote broek zou aantrekken met die kindermishandelingshype. Een kind snapt dat de dader het gedaan heeft, maar als je aangesteld bent om dat te voorkomen en er keer op keer aangetoond wordt dat er teveel hulpverleners te weinig verantwoordelijkheid nemen en er verandert niets? Maar er worden nog meer hulpverleners omheen gezet? En nog meer kindermishandelingsaandachtsfunctionarissen?
Die allemaal niet kunnen voorkomen dat het mis gaat?

mirreke

mirreke

27-05-2016 om 12:00

Precies

AnneJ verwoordt wat ik bedoel.

De knee-jerkreflex is vaak nog meer hulpverlening. Maar de hulpverlening die er was had geen effect.

Ik ben niet tegen hulpverlening, maar wel tegen hulpverlening die niets uithaalt, of die zich stort op 'gevallen' waarbij hulpverlening niets toevoegt en de situatie vaak alleen maar verslechterd.

De jeugdhulpverlening moet anders, streven naar actief helpen, waarschijnlijk ook heel anders ingevuld. een kind zou wellicht helemaal niet uit huis geplaatst hoeven worden, maar een heel gezin verplicht intern geplaatst om opnieuw tot elkaar te komen, te leren opvoeden. En bv. ook meteen hulpverlening voor de mishandelende ouder. Want daar is meestal iets goed misgegaan.

mirreke

mirreke

27-05-2016 om 12:01

Trouwens Alicia

Waarom zou hulpverlening niet aansprakelijk gesteld kunnen worden? Zij hebben de taak niet goed vervuld, er is onder hun handen iets gruwelijk en onherstelbaar misgegaan.

Ik ben daar heel erg vóór.

mirreke

mirreke

27-05-2016 om 12:15

Alicia, de jeugdhulpverleners zijn het met me eens

aldus de telegraaf, of liever de advocaat van de vader van het gedode meisje:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25880448/___Volgende_Sharleyne_is_dichtbij___.html

citaten:
"Volgens de raadsvrouw is zij overspoeld met noodkreten van jeugdhulpverleners die zelfs niet weten welke acties bij ernstige en urgente gevallen van kindermishandeling moeten worden ondernomen.

“Een zoveelste inspectierapport verandert niets”, voorspelt Poortman. “In zaken zoals die van Sharleyne, moeten kinderen veel eerder en vaker onder toezicht worden gesteld of uit huis worden geplaatst. Ook dient het kennis- en opleidingsniveau van jeugdhulpverleners te worden opgeschroefd. De volgende Sharleyne is anders dichtbij."

Zij heeft het weliswaar over UHP, volgens mij ook omdat er in NL geen andere mogelijkheid is. Out of the box denken in de hulpverlening is er (nog) niet bij. Wat er nu gebeurt helpt niet.

Helaas dus weer die reflex om te roepen dat er meer en eerder uithuisgeplaatst moet worden...

Alicia

Alicia

28-05-2016 om 12:54

omdat mirreke

Hulpverleners het nooit goed kunnen doen. Halen ze het kind weg uit de gevaarlijke situaties, dan staan de AnneJ's meteen klaar om ze voor rotte vis uit te maken. Blijven ze proberen om met de moeder in gesprek te zijn, dan gooi jij er wel een negatief oordeel uit.

Leen13

Leen13

28-05-2016 om 13:12 Topicstarter

Ouders

Het is niet alleen een handjevol opstandige ouders Alicia. De afgelopen jaren heb je informatie voorbij kunnen zien komen van hoogleraren, advocaten, ombudsmannen, diverse commissies. Naast bezorgde ouders. Zie daarvoor stichting KOG, Jeugdzorg Darkhorse en anderen.
Het commentaar en een analyse worden het best gevonden in de promotie van Rene Clarijs: https://uvtapp.uvt.nl/tsb11/npc.npc.ShowPressReleaseCM?v_id=4506355026373903
Rene Clarijs laat zien waarom elke poging tot verbetering ontaard in een verslechtering.

Leen13

Leen13

28-05-2016 om 14:44 Topicstarter

Geweld in de jeugdzorg

https://www.commissiegeweldjeugdzorg.nl/actueel/
De website van het onderzoek, olv professor Micha de winter, is in de lucht.
lees ook even de ervaringsverhalen, de jongsten zitten onderin.
En moedig mensen die je kent aan hun verhalen daar te melden.
Natuurlijk zijn er ook goede ervaringen in de zorg, ook dat zie je in de ervaringsverhalen, er zijn ook pleegouders en instellingen die een kind goed gedaan hebben, maar wat je bijblijft is het machtsmisbruik omdat het kan en kwetsbare kinderen hebben geen verweer.
En denk dan nog eens na als je een gezin gaat melden. Is wat je meent te weten erger dan de tombola waar je kinderen in stort?

mirreke

mirreke

28-05-2016 om 22:04

AnneJ

waar vind ik die ervaringsverhalen? In het rapport staat alleen een kopje. Het hoofdstuk ervaringsverhalen is 1 pagina lang. Dus zal wel ergens anders staan, maar waar?

Leen13

Leen13

02-06-2016 om 18:43 Topicstarter

Codeloos - als mens

http://www.medischcontact.nl/Opinie/Blogs/Menno-Oosterhoff/Bericht-Menno-Oosterhoff/154071/Code-loos-Menno-Oosterhoff.htm

Wederom een treffende persiflage van Menno Oosterhoff

"Toen ik op de opgegeven plaats aankwam stonden er al verschillende intakefunctionarissen. Ik herkende ze van ons maandelijkse screeningsberaad. Ze waren druk aan het bellen of keken in mappen met flowcharts over screening en intake en aanmelding. In het water spartelde een kind, duidelijk geen goede zwemmer.

‘Waarom helpt niemand hem’, vroeg ik terwijl ik ondertussen mijn app ‘spoedintake kinderen jonger dan 12 jaar’ opende.
‘Er is niet bekend uit welke gemeente hij komt’, legden ze me uit.
Ai, ai. Dat maakte het vrijwel onmogelijk iets te ondernemen.
‘Waar kom je vandaan?’, riep ik. Maar tevergeefs. Ik kon hem niet verstaan.
‘Ja, dat hebben wij ook al geprobeerd natuurlijk’, zeiden mijn collega’s. ‘Hij zegt wel iets, maar wat?’
‘Als we hem nou uit het water halen en dan vragen naar de gemeente’, opperde iemand.
‘Maar onder welke activiteitencode dan?’, vroeg iemand anders.
‘Nee’, zei de eerste weer. ‘We halen hem uit het water als mens, niet als hulpverlener.’

Even waren we allemaal perplex: als mens? Mag dat wel? Toen drong het briljante van het voorstel tot ons door. Als mens konden we gewoon handelen zonder de vereiste codes, zorggegevens of een voorlopig zorgpad. We sloegen de voorsteller op de schouder en klapten in onze handen van plezier. Gewoon als mens. Wat een vondst!

Eén principiële letterzetter zei: ‘Hier werk ik niet aan mee’ en hij vertrok.
Een paar anderen zeiden: ‘Maar verder dan hem op de kant trekken durf ik niet te gaan, hoor. Dan móet er echt een productcode komen.’
Intussen hadden we de jongen een reddingsboei toegeworpen, die hij dankbaar beetpakte, en we trokken hem op de kant. Uitgeput lag hij op het gras terwijl wij ons om hem heen verdrongen, opgewonden roepend: ‘Waar kom je vandaan?’"

Leen13

Leen13

04-06-2016 om 15:41 Topicstarter

Nog niet veranderd

http://zorgdoejesamen.weebly.com/zorg-samen-met-politiek/24-05-wantrouwen-leidt-tot-achterlijke-taferelen

Soms speur ik naar signalen dat met de transitie er echt ook iets aan het veranderen is. We missen Jeugdzorg Dark Horse die als meldpunt fungeerde van door instellingen gefrustreerde ouders. Ook jeugdhulpverlening geeft zelf geen cijfers over de verleende 'zorg'.

In deze blog zie je dat er in feite nog niets veranderd is. Ouders wantrouwen en een melding doen, juist bij ouders die met hun kinderen om hulp vragen vanwege lichamelijke of psychische problemen.
Hopelijk gaat het verder goed met dit gezin dat onlangs gemeld is want ze staan er nog redelijk naïef in.

"24-05 wantrouwen leidt tot achterlijke taferelen

Wantrouwen naar ouders groeit. Waarom. Waarom mogen ouders met chronisch zieke kinderen en kinderen met een psychische aandoening geen eigen regie meer voeren. Waarom ligt hun gezinsleven onder een enorm groot vergrootglas.
Ik ben in ieder geval goed kwaad. Waar ik tijd wil besteden aan mijn gezin moet ik me wederom gaan verdedigen waarom wij hebben besloten om de zorg voor ons kind en onze andere kinderen zo in te richten.
Ik weet ook wel dat de melding onzin is en dat alles zo is uit te leggen Alle argumenten zijn aantoonbaar te weerleggen. De school en de kinderarts kunnen ons helpen want zij staan vierkant achter ons.
Maar het feit dat iemand dit allemaal weer wantrouwt levert een enorme stress op. Want wie is die iemand. Dat hoor je allemaal niet. Ik vind het te walgelijk voor woorden dat alles tegenwoordig klakkeloos gemeld kan worden. En ondanks dat je weet dat de melding te triest voor woorden is, levert het echt stress op. En inderdaad levert het ook een deuk op in vertrouwen naar andere mensen."

Leen13

Leen13

04-06-2016 om 15:50 Topicstarter

Integrale Kind Zorg

http://www.vragenlijstzorgkinderen.nl/rapport/

De column verwijst naar het rapport IKZ. Lastig te lezen op internet. Maar de teneur is duidelijk. Ouders raken snel overbelast en het hele gezin heeft dan integrale kind zorg nodig. Daar heeft men recht op.
Geen sprake van dat dit weleens zeer ongewenst kan zijn en dat ouders niet per definitie hun burgerrechten behoren kwijt te raken zodra ze een ziek kind blijken te hebben. Alsof de 'hulp' zo deskundig is. En onbaatzuchtig.
Alsof ouders niet zelf een beslissende stem behoren te hebben bij de zorg voor hun kind. Dat is alleen maar lastig.
We leven in de dwangzorg van de overheid.

Leen13

Leen13

04-06-2016 om 19:21 Topicstarter

Ashya King is terug naar school

http://www.theguardian.com/uk-news/2016/jan/04/ashya-king-goes-back-to-school-full-time

Ouders, UK in 2014, hebben geen vrije artsenkeuze. Bij een onenigheid met hun dokter over de behandeling van hun kind wacht de beschuldiging 'kindermishandeling'. Een klopjacht door Europa volgt.
Deze ouders wisten genoeg steun, ook van de publieke opinie en de politiek te krijgen om de juridische zaken goed te doorstaan.

"He also told the programme that while his son still faced a few problems, he was delighted Ashya would be back in full-time education. “There are still a few issues – he is wobbly on his legs and his speech is a bit strained, but he is a fighter; he does not give up and he is prepared to try anything.”

He added that he and his wife expected their son to make a full recovery and to return to “the boy we had before”.

Proton therapy was not offered to Ashya on the NHS, although the health service later agreed to fund his treatment. Several new centres offering the therapy will open in the UK from this year."

Ouders hebben geen vrije artsenkeuze. Bij een onenigheid met hun dokter over de behandeling van hun kind wacht de beschuldiging 'kindermishandeling'. Een klopjacht door Europa volgde.
Deze ouders wisten genoeg steun, ook van de publieke opinie en de politiek te krijgen om de juridische zaken goed te doorstaan.

Leen13

Leen13

04-06-2016 om 22:43 Topicstarter

Gastblog Angelique Bergsma - schadelijke melding

http://www.marysjabbens.nl/blog/ouders-krijgen-zorgmelding-doordat-hulpverlening-faalt/

"Ik kijk nu met een gemengd gevoel terug op de tijd bij deze instelling. Toen we ons mannetje vanwege psychotische kenmerken van school haalden, begon de echte ellende pas. Hij was een aantal keren in een psychotische toestand geraakt na schooltijd, en dat leverde toen uiterst zorgelijke situaties op.
De hulpverlener vond dat zoon wel naar school moest vanwege mogelijke consequenties, en hij vroeg of ik het geen psychose meer wilde noemen. Ik was verbaasd. Deze hulpverlener had toch echt al een aantal keren meegemaakt hoe snel opgelopen spanning zich bij hem uitte. Het was toch overduidelijk dat een schoolse setting ‘killing’ voor hem was?
Zowel de hulpverlening als het speciaal basisonderwijs schoten te kort. Het plezierige contact met school verdween als sneeuw voor de zon op het moment dat wij ons kind thuis moesten houden. Ons kind had hulp nodig en daar paste het onderwijs op dat moment absoluut niet in.
Wij kregen als ouders een melding kindermishandeling (zorgmelding) opgelegd. Het was een uiterst onnozele en tegelijk zeer schadelijke melding waar ik nu nog steeds enorm kwaad over ben."

Leen13

Leen13

05-06-2016 om 13:27 Topicstarter

Openbare zitting smaad&laster Nora Yorukseven 7 juni 14.30 uur

"Nora Yorukseven ‏@Norayorukseven Jun 2
K moet op 7juni bij d rechter verschijnen voor smaad&laster n uhm.. belediging! Werkelijke #daders zijn #gevrijwaard"

Openbare zitting in Rotterdam op 7 juni 14.30 uur. Nora nodigt ook de pers uit om te komen.
In haar tweets kun je af en toe zien hoe de pleegouders geen consideratie hebben en niet accepteren dat Khan bij Nora is weggehaald op oneigenlijke gronden en ze hem, inmiddels 6 jaar later, niet meer terugkrijgt.
Ze noemt de pleegouders 'plaagouders'.
Ik hoop toch zo dat als zich zo'n situatie voordoet dat pleegouders dat herkennen en erkennen en ouder en kind juist steunen.

http://humaniseringvandejeugdzorg.nl/karaktermoord/
Over de zaak van Nora Yorukseven en zoon Khan op de website van Arnold Heertje.

Leen13

Leen13

05-06-2016 om 13:45 Topicstarter

Video over de zaak


https://www.youtube.com/watch?v=fEqpqJNMEkI
Alweer jaren geleden toen Khan nog niet zo lang weg was.
Let vooral op de 'vervangend huisarts'. Dat zijn mensen, net als 2e lijns hulpverleners, die jou en je kind niet kennen en graag ook eens een workshopje 'kindermishandeling' in de praktijk willen brengen.
Subjectieve meningen over jou a prima vista. Waar deze dossiers in grossieren.

Leen13

Leen13

06-06-2016 om 02:11 Topicstarter

toch een cijfer

Robert Vermeiren
‏@RobertVermeiren
In 5 jaar: aantal kinderen met vrijstelling school van 3110 naar 5077 = +60%. Waar blijft #passendonderwijs? #AD

Vrijstelling is beter dan vervolging maar dan kan je kind niet naar school.
De stijging is gebrek aan passend onderwijs maar mogelijk ook meer kennis onder verstandige ouders die niet in de tang willen zitten van leerplicht ofwel welzijn van hun kind en dan maar vrijstelling aanvragen.

Leen13

Leen13

06-06-2016 om 02:43 Topicstarter

Zelfs verdriedubbeling van het aantal vrijstellingen sinds 2006

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/thuiszitters#TOC-Verdriedubbeling-vrijstellingen-leerplicht-op-lichamelijke-en-psychische-gronden-sinds-2006

Met een link naar tips van een ouder voor ouders hoe de protocollen te volgen.
https://janinescherpenberg.wordpress.com/about/blog/ouders-erger-je-niet-spel-van-bureaucratie/
Op de ingeschreven school hebben kinderen " recht op ontwikkeling en recht op onderwijs en recht op veiligheid". De school is verantwoordelijk voor een passende oplossing of alternatieve school of alternatief onderwijs.
Dat is geen reden voor ouders om achterover te gaan zitten, want als ouder kun je maar beter beter op de hoogte zijn dan de school zelf wil het in orde komen.

Leen13

Leen13

13-06-2016 om 02:59 Topicstarter

Harde gevolgen van 'zachte' verdachtmakingen

http://simulconsult.com/resources/abuse.html

De kinderneuroloog Michael Segal MD PhD die een overzicht geeft van mogelijke medische diagnoses waar ouders beschuldigt zijn van kindermishandeling.
'Wrongfull convictions of child abuse'.

http://medcitynews.com/2013/12/medical-child-abuse-making-sense-boston-globe-stories-childrens-hospital/
Het gaat vaak fout als kinderen gezien worden door medisch personeel die ze voor het eerst ziet, zoals eerste hulp personeel. Zonder dat de eigen arts geraadpleegd wordt worden dan onterechte diagnoses van kindermishandeling getunnelvisied.

Michael Segal geeft ook aan dat het natuurlijk ook nogal onjuist kan zijn om de beschuldiging kindermishandeling te doen terwijl er mogelijk een medische verklaring voor is, die artsen op dit moment niet paraat hebben of dat nog niet voldoende bekend is.

'Kindermishandeling' is geen onomstotelijk feit maar is omgeven met waarschijnlijkheden waar men op veroordeelt wordt of 'uit voorzorg' een kind kwijt kan raken dat vervolgens door het systeem gaat waar de kansen op opgroeien tot een gewenst en succesvol leven drastisch kunnen kelderen.

Als de dokter niet kan bedenken wat er medisch aan de hand kan zijn en er zijn verschijnselen die benoemd zijn als behorend bij 'kindermishandeling' kun je zonder bewijs, bij uitsluiting als ouder veroordeelt worden en als kind je gezin en familie kwijtraken.

Het is een zaak die artsen splijt. Sommigen zien de risico's maar anderen laten zich leiden door de moral panic van de kindermishandelingslobby en volgen de protocollen bij gebrek aan eigen deskundigheid en inzicht.
Ik sprak een aankomend kinderarts die vol overtuiging sprak van haar eerste mishandelingszaak van een 'shaken baby syndroom'.

Een diagnose die hard klinkt maar tot veel twijfel en herziening van zaken in Amerika en Engeland heeft geleid. Wij moeten dat rondje blijkbaar eerst nog maken.
http://www.llrx.com/features/shakenbabysyndrome.htm

Leen13

Leen13

13-06-2016 om 03:17 Topicstarter

Parent ectomy

Met name bij onbegrepen medische condities kan een andere dokter een andere mening hebben en de ouders buiten spel zetten met een beschuldiging van kindermishandeling.
Het komt vaker voor dan je denkt.Denk niet dat het je niet kan overkomen, of dat je de enige bent.
Het was voor mij ook een eye opener te zien dat met name kinderen met autisme steeds vaker voorzien blijken van een gezinsvoogd na een beschuldiging van 'kindermishandeling'.

Het is gewoon staande praktijk zonder dat er iemand afgetuigd wordt, zoals de goegemeente meent te begrijpen van die 'kindermishandeling's' verhalen, noch dat de 'gezinsvoogd' een positieve bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de condities van een kind. Integendeel zelfs. Roddel, beschuldiging en bedreiging, protocollen, ernstige verzwaring van de problematiek kan je deel worden. In diverse gevallen erger ik me kapot dat de bemoeienis leidt tot ondermaatse of zelfs ronduit schadelijke zorg.

"These cases are rare, but not as rare as one might think. In just the last 18 months, Children’s — which given its reputation attracts many of the toughest cases from across the Northeast — has been involved in at least five cases where a disputed medical diagnosis led to parents either losing custody or being threatened with that extreme measure. Similar custody fights have occurred on occasion at other pediatric hospitals around the country.

It happens often enough that the pediatrician who until recently ran the child protection teams at both Children’s and Massachusetts General Hospital said she and others in her field have a name for this aggressive legal-medical maneuver. They call it a “parent-ectomy.”

Typically in these cases, the child had been diagnosed elsewhere with one of several relatively new disorders that are complex, poorly understood, and controversial."

Gelukkig zijn wij zelf bijna uit de gevarenzone.

mirreke

mirreke

13-06-2016 om 06:07

Jeudgzorg leidt later tot leven in uitkeringssituatie

80 procent van alle Wajongers zat vroeger bij Jeugdzorg...

http://www.ad.nl/nieuws/na-jeugdzorg-wacht-vaak-uitkering~a0ec818e/

Na jeugdzorg wacht vaak uitkering

Kinderen die in aanraking komen met jeugdzorg raken als volwassenen vaker afhankelijk van een uitkering. Van alle Wajongers liep maar liefst 80 procent als kind bij jeugdzorg.

De AWBZ, inmiddels vervangen door de Wet langdurige zorg, wordt zelfs voor 90 procent gebruikt door jongeren met een jeugdzorgachtergrond. En vier op de tien jongeren met een bijstandsuitkering was als kind al bekend bij jeugdhulpverleners. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Planbureau (CP dat vandaag verschijnt.

De onderzoekers volgden alle jongeren die in 2011 18 jaar zijn geworden. Daaruit blijkt dat gemeenten voortdurend dezelfde gezichten aan het loket zien, omdat jongeren uit de jeugdzorg sneller een uitkering aanvragen en een groter beroep doen op langdurige zorg dan leeftijdsgenoten zónder achtergrond in de jeugdzorg. Jeugdzorg komt in actie als ouders niet meer voor hun kinderen kunnen zorgen, als ze problemen hebben met de opvoeding of bij kindermishandeling.

Volgens het CPB is het belangrijk dat gemeenten weten dat de groep uit de jeugdzorg later weer bij hen aanklopt voor een uitkering. Zij kunnen er dan voor zorgen dat al tijdens de jeugdzorg meer wordt gedaan om de jongeren na hun 18de aan werk te helpen. Dat loont ook voor de gemeenten, die dan aanzienlijk minder geld kwijt zijn aan uitkeringen zodra de jongeren volwassen zijn.

Als je je bewust bent dat je een jongere uit de jeugdzorg later weer bij het loket ziet, kun je daarop anticiperen
CPB

Zegen
Nooit eerder werd onderzocht in hoeverre jongeren die uit de jeugdzorg komen een beroep doen op uitkeringen of inkomensondersteuning. De studie Op eigen benen? is gedaan omdat de gemeenten sinds de decentralisatie in 2015 verantwoordelijk zijn voor jeugdzorg.

Het CPB noemt die decentralisatie een 'zegen', omdat de gemeenten nu alles in één hand hebben. ,,Als je je bewust bent dat je een jongere uit de jeugdzorg later weer bij het loket ziet, kun je daarop anticiperen", zegt een woordvoerder. ,,Gemeenten kennen de achtergrond van die persoon dan al en kunnen beter helpen als er problemen ontstaan."

Jongeren die bij jeugdzorg belanden, zitten ook vaker op het speciaal onderwijs. Hoewel de gemeenten nu vrijwel geheel over jeugdzorg gaan, gaan zij niet over het onderwijs. Het CPB adviseert gemeenten daarom meer samen te werken met scholen. De problemen uit de jeugdzorg kunnen dan samen met het onderwijs worden aangepakt.

mirreke

mirreke

13-06-2016 om 06:10

Een 'zegen'???

Dat zie ik heel anders. En de VN volgens mij ook, want die zien de decentralisaties juist als slecht voor kinderrechten, omdat kinderen niet meer overal dezelfde toegang tot voorzieningen hebben.

Ook uit het AD:

http://www.ad.nl/nieuws/nederland-zakt-in-als-kinderparadijs~a779ff2f/

Nederland zakt in als kinderparadijs

Nederland valt uit de top van de wereld­ranglijst van kinderrechten. In één jaar tijd tuimelt ons land van de tweede naar de dertiende plaats. Dat blijkt uit onderzoek dat kinderrechtenstichting KidsRights samen met de Erasmus Universiteit uitvoert en vandaag presenteert.

Niet alle kinderen hebben evenveel toegang tot hulp en er is meer armoede
Karin Arts

Met de ranglijst wordt bekeken hoe kinderrechten per land worden nageleefd en of landen hun best doen om de rechten te verbeteren. De onderzoekers gebruiken de data van Unicef en de rapportages van het kinderrechtencomité van de Verenigde Naties.

Streng
,,Het oordeel van dat comité verklaart het wegzakken van Nederland grotendeels'', zegt Karin Arts, hoogleraar Internationaal recht en ontwikkeling aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit.

,Eens in de vijf jaar gaat een regeringsdelegatie van een land langs bij dat comité. Op basis van dat gesprek en een schriftelijk dossier volgt dan een oordeel. En dat comité wordt elke keer strenger. Als het al twee keer een bepaalde aanwijzing heeft gegeven en telkens blijkt dat een regering die niet opvolgt, dan merk je dat in het oordeel.''

Nederland scoort met name minder op de onderdelen 'beschikbaar budget' en 'faciliterende wetgeving'. Arts: ,,Door de decentralisatie van de jeugdzorg in Nederland verschilt het budget en aanbod per gemeente, waardoor niet alle kinderen evenveel toegang tot hulp hebben. Ook hebben kinderen in Nederland meer dan in het verleden last van armoede. Er is een behoorlijke groep kinderen die nu niet kan meedoen aan dingen die normaal zijn voor hun ontwikkeling.''

Gebrek
Een ander probleem is volgens de professor een gebrek aan gegevens. ,,We weten bijvoorbeeld niet precies hoeveel kinderen worden mishandeld. Maar zonder zulke gegevens is het lastig om goed beleid te maken. We weten ook niet hoe groot het effect van bepaalde overheidsmaatregelen op gehandicapte kinderen is. Onderzoek kan veel beter en uitgebreider.''

Noorwegen voert net als vorig jaar de ranglijst van kinderrechten aan. Onder meer Portugal, Slowakije en Tunesië hebben Nederland ingehaald.

Fiorucci

Fiorucci

15-06-2016 om 18:46

Precies Mirreke

Het is geen zegen. En er is sprake van postcode beleid. De ene thuiszitter krijgt hulp, support en kan tijdelijk thuis studeren, de ander een proces verbaal en/of melding bij Veilig thuis.

Leen13

Leen13

15-06-2016 om 19:23 Topicstarter

Of quasi zorg

Er zijn blijkbaar zoveel OKA's aangesteld in Amsterdam dat ze nu ook op het MBO ingedeeld zijn, merkten we bij het intakegesprek van dochter. Net als de 'schooldokter'.
Er wordt ook zoveel geld verspild op deze manier.
Gelukkig hadden we een zeer deskundige dame van het expertisecentrum en het ziet er naar uit dat de begeleiding voor dochter goed gaat lukken.
Maar ik heb toch maar even benadrukt dat dochter zelf een huisarts en een psychiater heeft en dat we verder niemand nodig hebben aan buitenschoolse 'generalisten'.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 21:52 Topicstarter

Kinderbescherming: Rechtse paranoia en linkse willekeur

http://jeugdzorg.startpagina.nl/forum/topic/885799/rechtse-paranoia-en-linkse-willekeur/

Door Sven Snijer scherp onder woorden gebracht. Met name het gebrek aan waarheidsvinding en rapporten die berusten op 'vermoedens'.

"Wat er in de overheidscampagnes tegen kindermishandeling niet bij verteld wordt, is dat het aanmelden van een gezin dat u verdacht vind, ook wanneer er niets ernstigs aan de hand is vaak niet zonder gevolgen blijft. Het credo ‘als je niets te verbergen hebt, hoef je niets te vrezen’ heb ik sinds mijn eigen ervaringen met het AMK volledig los gelaten. En met mij duizenden ouders, die in onderzoeksrapporten van kinderbeschermingsorganisaties dingen tegenkomen die zo suggestief en lasterlijk zijn, dat het lijkt of het over een geheel ander gezin gaat. "

"En dat is toch wel wat je van een gezonde rechtse mentaliteit zou mogen verwachten: de eis dat er degelijk onderzoek wordt verricht naar de feiten van een zaak. Maar dat is het probleem met de massahysterie. We roepen allemaal dat er iets moet gebeuren tegen het gevaar en we maken elkaar daarmee steeds banger, en uiteindelijk is iedereen verdacht. ‘Rechts’ zijn betekent tegenwoordig niet meer dat je nadenkt, maar dat je gewoon overal de hele dag gevaren ziet. Bang voor de moslims, voor Polen, voor de economische recessie, voor pedofielen en natuurlijk voor een volgende Savanna. We geven vanuit onze angst de overheid volmachten die op een dag onze eigen rechtspositie zover zullen ondermijnen, dat wanneer het onrecht onszelf treft, we op geen enkele buurman of collega meer hoeven te rekenen"

Leen13

Leen13

25-06-2016 om 13:56 Topicstarter

Belgie: vluchten kan niet meer

http://www.jongsocialisten.be/jonge-autist-vraagt-hulp-jeugdrechter-grijpt-miserie-begint

Ook in Belgie nemen ze de Nederlandse jeugdzorgstreken over. Het is een internationale olievlek onder het mom van 'kinderbescherming'.

"Een jongen met autisme die geen school vond, werd door de jeugdrechter uit huis geplaatst. 'Die mevrouw zei dat ze alleen maar wilde helpen. Maar ze hebben me kapot gemaakt', zegt Thomas Claerhout (17). Of hoe de hulpverlening haar doel voorbijschiet. Een groep ouders klaagt aan dat dit geen uniek verhaal is."

Leen13

Leen13

06-07-2016 om 01:29 Topicstarter

Zweden


https://www.youtube.com/watch?v=ZBkrjdPgSMQ

In Zweden kunnen ze er ook wat van. Ook al is homeschooling legaal, het lukt ze om een kind uithuis te plaatsen.
Zelfde soort klachten als overal. Het is een wereldwijde ziekte tegenwoordig.

"Thought voluntary care for your child was voluntary?"

Uiteraard 'laaghangend fruit' is het eerste doelwit. Ouders die zich voor 'hulp' voor hun kind melden kunnen het om hun oren krijgen.

Leen13

Leen13

06-07-2016 om 09:47 Topicstarter

Barnevernet is never wrong


https://www.youtube.com/watch?v=rLULwysEMXY

Noorwegen hetzelfde liedje.

Uitslagen van eigen huisarts en eigen hulpverleners worden terzijde geschoven. Kinderen onderbrengen bij eigen familie wordt niet toegestaan. En allemaal zeggen ze de uiterste moeite te doen om kinderen bij hun ouders en familie te houden. Net als hier in Nederland.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.