Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Lanza

Lanza

11-11-2019 om 21:14

Kinderen krijgen, maar er niet voor zorgen


Nog eens "al die vaders

Mijn ex was zo'n "al die vaders" die zich werkelijk voor de volle 100% uit de zorg voor de kinderen terug trok. En dan kun je hem wel herinneren aan zijn plicht als zorgzame ouder, maar ken je de uitdrukking "trekken aan een dood paard"?

Ondertussen moest er toch brood op de plank komen terwijl ik zowel de perfecte vader als de perfecte moeder tegelijk moest uithangen. Dat is een klusje waarbij 5 trappen oprennen naar de loopband en je fora bijhouden terwijl je dagelijks met je droomman de groenten snijdt voor het avondeten peanuts is.

Het is toch gelukt.

Krijg ik nu ook een veer in mijn kont?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-11-2019 om 09:33

Oh natuurlijk

Want dat is echt de oplossing. Meteen melden die hap.
Dat zal hem leren, die verwaarloos-vader.

Dat die kinderen een moeder hebben die zowat 24-7 voor ze klaar staat doet daar echt niets aan af!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-11-2019 om 09:35

Rosie

Is een sticker ook goed?

De reden.

Is er geen interesse van de vader voor de kinderen of werkt hij op een olieplatform of is internationaal vrachtwagenchauffeur en is daarom veel van huis?
Ik ken geen vaders die niet of weinig zorgen uit desinteresse.

Het gaat erom of je samen er bent voor je kinderen en hoe je dat regelt is voor mij niet belangrijk.

Autimam

Autimam

12-11-2019 om 09:47

Slecht plan

Antwoord op je openingsvraag: slecht plan.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 09:57

De vraag is

of je aan kinderen moet beginnen als je op een olieplatform werkt en er vrijwel nooit bent. Ik vind persoonlijk van niet.

Eerst je zaakjes voor elkaar krijgen, zodat je in staat bent er voor je kinderen te zijn. Aan die basisvoorwaarde moet eerst worden voldaan, anders begrijp ik oprecht niet waarom je een kind op de wereld zet.

Geldt voor mannen evengoed als voor vrouwen overigens.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 10:00

Quote:

Ik ken ook een situatie en nu kan het interessanter worden voor jou, waarin de moeder door een scheiding alleenstaand werd. Ze had 4 kinderen en wilde per se haar eigen inkomen bij elkaar werken, zodra dat kon. Maar dat hield wel in dat ze haar kinderen een deel van de dag alleen moest laten. Haar inkomen was te laag om er oppas voor in te huren, dit speelde ook al lang geleden, 16 jaar zo'n beetje. De oudste was toen 12 (meen ik), maar de jongsten veel kleiner. Oudste droeg dus de verantwoordelijkheid voor wat er gebeurde en daar had ik zelf wel moeite mee. Maar zo zei ze " wat moet ik dan?".

Waar is de vader van die 4 kinderen gebleven dan? Als je kiest voor co ouderschap dan kunnen allebei de ouders gewoon werken. Kinderen een paar middagen naar de bso en je bent er al. Als je weinig inkomen hebt dan wordt dat bijna volledig gesubsidieerd, dus het is echt niet nodig dat kinderen van die leeftijd alleen thuis zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:14

Lanza

Vader zag meer in een nieuwe vriendin, toen de jongste net geboren was. Angst van vriendin was dat hij de voogdij zou krijgen als men de melding serieus zou nemen. Hij had nog niet bepaald laten zien dat hij dat aan zou kunnen. Niet dat hij een echt slechte vader was, maar hij onttrok zich aan de zorg buiten de leuke dingen om. Door deze houding en dat hij ervoor koos om zijn biezen te pakken na de geboorte van kind vier, heeft niet bepaald goodwill gekweekt voor gedeelde zorg. Dus ja, co-ouderschap, wat zal ik daar eens over zeggen? Onder ideale omstandigheden is dat natuurlijk het beste, maar er zijn niet altijd ideale omstandigheden.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 10:21

Als iemand nooit de zorg

op zich heeft genomen, dan kun je ook niet verwachten dat hij dit vanuit het niets kan. Daar is tijd voor nodig, wennen aan de nieuwe situatie met nieuwe verantwoordelijkheden, zoiets kun je rustig aan opbouwen. Een nieuwe vriendin heeft daar niets mee van doen.

Vind je het niet minstens vreemd dat een volwassene vier (!) kinderen op de wereld zet zich vervolgens verschuilt achter dat hij er niet voor kan zorgen? Wat zou je ervan denken als een moeder die zei?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:23

Lanza

Wat het olieplatform betreft: je kunt me toch nog verbazen. Dan zouden alle varende mariniers ook kindloos moeten blijven. En eigenlijk alle mensen die vrijwillig in dienst gaan. Het is wel een oplossing om het aantal geboortes iets naar beneden te brengen, maar of het redelijk is??? Vind jij wel?

Ik ben om eerlijk te zijn voor ' god zegen de greep' als het om kinderen krijgen gaat. En dat zeg ik als burger van een maatschappij als de onze, dus niet ook automatisch over alles wat daarbuiten valt. Zolang er een liefdevolle ouder is, die alle zorg kan bieden aan zijn of haar kinderen, eventueel aangevuld met professionele hulp van kinderopvang of van familie, gaat het niemand iets aan hoe goed je alle zaakjes geregeld hebt voor je aan kinderen begint, of na de eerste nog krijgt. Ook arme mensen, voor Nederlandse begrippen arm, hebben alle recht op kinderen.

Ander draadje

Ik heb even gemist dat in dat andere draadje (gaat over een scheiding of zo) "iedereen" dat ok vindt. Wie is iedereen? Maar in een zwart-wit wereld heb je gelijk.
On topic, ik had vroeger een vriendinnetje waarvan de de vader op de grote vaart voer. Hij was een week per 6 weken thuis. Voor deze ouders, het ideale huwelijk en voor de de kinderen een ideale vader. Ik heb wat minder strong feelings over hoe andere mensen hun leven inrichten. Ik weet ook niet zo goed wat Lanza verstaat onder "eerst je zaakjes voor elkaar hebben".
Huis met voldoende kamers? Medische check dat je niks onder de leden hebt? Goed sociaal netwerk? Baan bij een werkgever waarbij baanzekerheid groot is? Fit en sportief genoeg?
Ik denk dat er mensen zijn die zaakjes minder op orde hebben en toch hele goede en lieve ouders zijn. Het zou in ieder geval schelen als ze gevrijwaard zouden zijn van de afkeurende blikken van de Lanza's in deze wereld.

Hangkous

Hangkous

12-11-2019 om 10:29

Gaan we weer

===of je aan kinderen moet beginnen als je op een olieplatform werkt en er vrijwel nooit bent. Ik vind persoonlijk van niet.===

Ook die mensen mogen van jou geen kinderen krijgen of eerst een andere basn nemen.
Krijg jij dan aub even 15 kinderen?
Het werk moet gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:34

Lanza

Op je vraag over wat ik ervan zou vinden als een moeder dit zei... ik hoef me niet te verantwoorden over wat iedereen allemaal doet of zegt. Maar op je vraag: Ik heb niet gezegd dat hij er niet voor kon zorgen. Hij wilde er gewoon zo min mogelijk voor doen en laten. ik zou het van een moeder net zo waardeloos vinden als van een vader. De een is dus niet minder verantwoordelijk dan de ander, in de ideale situatie.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 10:35

Quote:

Wat het olieplatform betreft: je kunt me toch nog verbazen. Dan zouden alle varende mariniers ook kindloos moeten blijven. En eigenlijk alle mensen die vrijwillig in dienst gaan. Het is wel een oplossing om het aantal geboortes iets naar beneden te brengen, maar of het redelijk is??? Vind jij wel?

Maar hoe zie je het dan voor je? Je krijgt een kind en vervolgens ga je maanden- of jarenlang weg? Wat moet er dan met dat kind gebeuren? Je kunt toch niet alle zorg op iemand anders afwentelen? Wat is dan het idee van dat kind op de wereld zetten als je er toch nooit bent? Ik zou dat voor mezelf niet kunnen verantwoorden.

Als je dan zo graag zo'n bepaalde baan wil uitvoeren, omdat daar je hart ligt, dan moet je ook eerlijk naar jezelf zijn en daar volledig voor gaan en niet ook nog een kind krijgen, terwijl je al weet dat je niet anders kunt dan het te verwaarlozen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:37

Lanza,

Ik zie steeds weer iets nieuws in je reacties.

" Als iemand nooit de zorg
op zich heeft genomen, dan kun je ook niet verwachten dat hij dit vanuit het niets kan. Daar is tijd voor nodig, wennen aan de nieuwe situatie met nieuwe verantwoordelijkheden, zoiets kun je rustig aan opbouwen. "

dus iemand die nog nooit de zorg van een kind op zich heeft genomen, maar ook iemand die nog nooit de zorg op zich heeft hoeven nemen, kan dus niet van het ene op het andere moment voor een kind zorgen? Wie heeft zich dan over jou eerste kind ontfermt na de geboorte?

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 10:45

Dan groei je erin mee

en je krijgt hulp van een ervaren kraamzorg en anderen. En de meesten beginnen met 1 kind, niet direct 4.

Ik zeg alleen dat je iemand best even de tijd kunt gunnen om het een en ander op te pakken, maar om nu een leven lang te blijven hangen in het idee dat de vader alleen maar leuke dingen kan doen en de rest niet aankan, is nogal slappe hap.

Wat vond hij ervan dat zijn jongste kinderen alleen thuis waren doordeweeks en dat zijn oudste kinderen de zorg op zich moesten nemen? Een beetje vader grijpt op zo'n moment in. Voor mij zou het reden zijn om veilig thuis te bellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:46

Lanza

Een olieplatform is niet voor jaren je thuis. Je hebt af en toe verlof. Vond je, bedenk ik opeens, onze astronauten ook ongeschikt voor het ouderschap? Arme kindjes, die hun vader alleen op een scherm konden zien maandenlang...

Wat gaat er toch allemaal in dat hoofd van jou om? Voor iemand die het druk druk druk heeft, heb je kennelijk nog steeds erg veel ruimte om over de meest bizarre zaken na te denken en er nog een mening over te vormen ook. Het is uitstekend dat je oog hebt voor de buitenwereld, maar je kunt het ook overdrijven.

Waar moeten ouders volgens jou aan voldoen voor ze jouw toestemming krijgen voor het ouderschap? Een bepaald bedrag op de rekening? Standaard vier grootouders? Een huis met meer dan drie kamers? Een keer per jaar op vakantie. De kinderen mee kunnen nemen naar dure restaurants (want de M's zijn onverantwoord), theater, 3 clubs kunnen betalen, bijles ook kunnen betalen, allemaal vlakbij de natuur wonen, voor voldoende zuurstof, een auto voor de deur, zodat je altijd en overal je kinderen naartoe kan brengen, nu is mijn fantasie even op.

@Emma

@Emma

12-11-2019 om 10:51

Pffff

Dit is een draadje over wie er wel of geen kinderen mag krijgen.🙄

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 10:52

Nee hoor

die dingen die jij noemt hoeven allemaal niet.

Als ouder heb je wel zorgplicht en daaraan kun je niet voldoen als je er maanden niet bent. Dat is toch wel echt de basis die komt kijken bij het ouderschap: dat je er voor je kind bent. Lukt dat niet omdat je liever maandenlang weggaat, dan past een kind dus niet in je leven.

Zou jij maandenlang weggaan van je kinderen? Heb je dat wel eens gedaan? Hoe beviel dat voor alle partijen?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:55

Lanza

Dus een kersverse ouder groeit er in mee, maar iemand anders is daar niet toe in staat? Ja, ik had kraamhulp, maar die gaat de deur uit en nee, toen had ik geen hulp van anderen. Ik ben namelijk een normale vrouw, die zoals miljoenen voor en met mij die klus heeft geklaard zonder vooropleiding of grote hulptroepen. Extra hulp is natuurlijk altijd lief en welkom, maar de meesten doen het vermoed ik zonder, op de vader na uiteraard. Wat je wel opvallend zou kunnen vinden, is dat (dat denk ik) vaders die opeens alleen komen te staan, vermoedelijk sneller ongevraagd hulp zullen krijgen. Want het is me toch wat als je als vader alleen opeens alles moet kunnen doen... Een vrouw kan dat, dat neemt men toch wat eerder aan.

Maar kennelijk is jouw kader dus dat iedere vrouw nog een tijd hulp krijgt na de geboorte van het eerste kind. Hmmm... hoe komt het dat je dat als normaal bent gaan beschouwen? Vond men het in jouw situatie verstandig om nog wat te blijven?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 10:57

Ik praat nog even met je door

Dus als een vader op zee of een platform zit, is de moeder niet in staat om de honneurs waar te nemen? Mogen mensen wel scheiden van jou dan? Of is het misschien ook beter om gewoon maar niet aan kinderen te beginnen, omdat je nooit zeker kunt weten of je weduwe of weduwnaar kunt worden?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2019 om 11:00

Lanza

Misschien is het handig als je je hoofd even gebruikt voor het bedenken van alle onderwerpen waar jij iets van vind, zodat we die in een keer af kunnen handelen. Neem vooral de tijd.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 11:04

Quote:

Maar kennelijk is jouw kader dus dat iedere vrouw nog een tijd hulp krijgt na de geboorte van het eerste kind. Hmmm... hoe komt het dat je dat als normaal bent gaan beschouwen? Vond men het in jouw situatie verstandig om nog wat te blijven?

Haha nee hoor, hoe kom je daar bij? Wij hebben het vanaf het begin samen gedaan, maar ik heb wel lieve vriendinnen waarbij ik mijn verhaal kwijt kon. En we kregen geen vierling, maar een eenling

Hangkous

Hangkous

12-11-2019 om 11:05

Veel tijd

Neem gerust heeeeel veeeel tijd. Een jaar of 7 of zo. Kunnen wij zonder jou verder forummen
Wat een rust gweft dat.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 11:05

Quote:

Dus als een vader op zee of een platform zit, is de moeder niet in staat om de honneurs waar te nemen? Mogen mensen wel scheiden van jou dan? Of is het misschien ook beter om gewoon maar niet aan kinderen te beginnen, omdat je nooit zeker kunt weten of je weduwe of weduwnaar kunt worden?

Als ouder ben je zelf verantwoordelijk voor je kinderen. Deze taak is niet volledig af te wentelen op een ander nee. Na een scheiding blijft je zorgplicht in tact. T

"De zorg afwentelen."

Maar mijn nicht ziet het helemaal niet zo. Ze is dolgelukkig met haar gezin. Vader vindt ze zeer verantwoordelijk ondanks dat de dagelijkse praktische zorg op haar neer komt. Ze hoort jouw oordeel vaker en leeft haar leven fijn verder, gelukkig maar.
Nee, het is niet altijd eenvoudig en nee ze wil ondanks dat haar man niet ruilen voor een "saaie kantoorbal". Ook een vooroordeel nicht, yep, vrouwen kunnen er wat van, oordelen en veroordelen.

Lanza

Lanza

12-11-2019 om 11:18

Maar het is toch niet zo

dat een man of op kantoor werkt, of als astronaut? En vrouwen? Zijn die ook allemaal saai? En je nicht zelf, vind ze zichzelf saai?

Hup Lanza!

Ook al die arme kinderen van al die boorplatformwerkers en zeelieden melden bij Veilig Thuis of zo en allemaal uit huis laten plaatsen in een liefdevol pleeggezin waar paps en mams hun prachtige baan en ideale leven zo mooi kunnen combineren met 100% zorg voor de kinderen. Go for it, de wereld wordt er zoveel beter van! Vind ik persoonlijk.

vlinder72

vlinder72

12-11-2019 om 11:53

Plus

Er moet dan natuurlijk ook een meldloket op school komen. Je kan namelijk beter iets teveel melden dan iets niet melden.

Dus als je je eigen kind ophaalt 's avonds bij een vriendje en de vader is er steeds niet dan is dat al best verdacht. Misschien werkt hij dan wel teveel. Als hij dan ook het voetbal op zaterdagochtend overslaat omdat hij liever uit wil slapen dan heb je toch al twee alarmbellen.

Ik denk dat je bij drie alarmbellen een melding moet doen. Dus dan ook niet op maandagmorgen het kind naar school brengen dan is dat toch echt de druppel.

Dat meldloket moet wel laagdrempelig zijn zodat iedereen zijn zorgen over een kind kwijt kan.

Om te voorkomen dat er onterechte meldingen komen als je net als Lanza af en toe een weekje weg bent dan moet je van te voren wel een schriftelijke verklaring bij de school indienen inclusief een toelichting van de werkgever. De school kan dat dan op voorhand vast afstemmen met BJZ. Voor je het weet heb je anders namelijk een zorgmelding te pakken door een bezorgde mede ouder.

Wat zal dat fijn zijn voor al die arme verwaarloosde kinderen. Eindelijk krijgen ze aandacht.

Flavia

Flavia

12-11-2019 om 11:55

o, o, o,

En vergeet dan ook niet gelijk de kinderen met een overleden ouder aan te melden want die ouders hebben ook niet goed onderzocht of ze niet wat onder de leden hadden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.