Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Lanza

Lanza

11-11-2019 om 21:14

Kinderen krijgen, maar er niet voor zorgen


Lanza

Lanza

17-11-2019 om 17:04

Maar waarom

zou de ene keuze dan vallen onder 'loslaten wat anderen denken' en zou de andere keuze vallen onder 'aan de verwachtingen van anderen willen voldoen'?

Wat je wil kan ook losstaan van wat anderen willen, of verwachten. En dan is mijn omgeving misschien ook weer anders dan die van jou. Ik ervaar uit mijn omgeving bijvoorbeeld geen enkele druk om te doen wat ik doe, wat betreft werk.

En hoe werkt dat dan voor jullie mannen die ft werken, kostwinner zijn en daarmee precies in het plaatje vallen van 'wat hoort'? Hebben zij de vrijheid om een andere keuze te maken? Wat zou je ervan vinden als hij morgen naar je toekwam met het idee dat hij het graag anders wil? Of is daar geen ruimte voor?

Pirata

Pirata

17-11-2019 om 17:10

"Jullie mannen"

Nou, die van mij werkt FT, is ie daarmee dan automatisch kostwinner? Ik sleep namelijk hetzelfde bedrag binnen elke maand.

Pirata

Pirata

17-11-2019 om 17:11

En als ie wil gaan parttimen, prima. Wel ff uitrekenen of we de mandlasten dan kunnen betalen.

Lanza

Lanza

17-11-2019 om 17:16

Als je samen het geld verdient

dan ben je samen kostwinner. Als de vrouw thuis is, dan is alleen de man de kostwinner.

Ik voel als vrouw trouwens veeeeeel meer weerstand van alles en iedereen nu ik ft werk, dan eerder toen ik nog pt werkte. Mijn man heeft daarover nooit ene opmerking gekregen. Wat dat betreft denk ik dat ik meer tegen de stroom inga als je het hebt over verwachtingen van anderen dan de vele dames hier met een kleiner baantje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2019 om 17:17

Lanza

Àls mijn man dat tegen mij zou zeggen, dan zouden wij samen er een draai aan geven. We zijn beiden niet vastgeroest in een bepaald patroon.

Maar mijn man heeft ook geen carriere of ambities op dat vlak. Zodra hij klaar is met werken gooit hij dat van zich af en gaat wat leuks doen. Hij heeft geen hekel aan zijn werk, want dat zorgt voor een behoorlijk onbezorgd leven verder. Maar overwerken en thuiswerken doet hij nooit en zijn werkgever weet inmiddels ook dat hij zijn telefoon buiten werktijd niet opneemt.

En over druk, ik heb daar geen last van en mijn man ook niet. Maar ik voel de ongemakkelijkheid heus wel eens van anderen als ik hardop zeg dat ik ambitieloos huismoeder, mijn man niet hogerop een ladder wil, onze stationwagen al 19 jaar oud is en onze kinderen ook al niet hoeven te presteren op school of sport.
Ik kan mij voorstellen dat anderen wel last van die maatschappelijke druk hebben. En dan een burnout krijgen ofzo.

Ik ben ook voor jou oprecht blij dat alles gaat zoals jij het wenst

Zo vaak

Deze discussie hebben we al 4765 keer gevoerd - sorry Lanza voor jouw tijd- en ja ik vind het ook bijzonder dat als er keuzes gemaakt worden dat een ouder thuis blijft dat dat vrijwel altijd de vrouw is. Tenzij er omstandigheden (ziekte, ontslag etc) zijn waardoor de man tijdelijk thuis is.
Ambities of carrière maken is dat je werk kunt waar je goed in bent, waar je je verder in kunt ontwikkelen en waarvoor je gewaardeerd wordt (ja ook financieel). En nee niet iedereen heeft die ambitie. Maar ik zie niet in waarom mannen het wel meer zouden hebben dan vrouwen.
Maar nogmaals, ik voel me in deze wel een beetje een plaat die vastloopt want al tig keer deze discussie gehad

Pennestreek

Pennestreek

17-11-2019 om 17:19

Wel kostwinner, soort van, want mijn salaris is wel minder hoog maar zonder zou man wel ft moeten werken. Allebei geen ‘carrière’, wel eigen bedrijf van man. Was zijn ‘ambitie’. Ik had geen ambitie anders dan een leuke parttime baan. En die heb ik. Ook nog eens bij een topwerkgever. Wij zijn allemaal helemaal happy. Zeg t maar Lanza, waar zitten we fout?

bieb63

bieb63

17-11-2019 om 17:22

Huh Lanza

Ik begrijp er geen snars van....

"zou de ene keuze dan vallen onder 'loslaten wat anderen denken' en zou de andere keuze vallen onder 'aan de verwachtingen van anderen willen voldoen'?"

Uh, gewoon doen zoals je dat gezamenlijk als ouders het beste vindt. M.a.w.: dat gaat anderen niets aan. Waarom zou je aan de 'verwachtingen' van anderen willen voldoen?

"Wat je wil kan ook losstaan van wat anderen willen, of verwachten. En dan is mijn omgeving misschien ook weer anders dan die van jou. Ik ervaar uit mijn omgeving bijvoorbeeld geen enkele druk om te doen wat ik doe, wat betreft werk."

Ja dus? Ik heb geeeeen idee of jou omgeving 'anders' is dan de mijne. Maar is dat boeiend? Geen idee wat mijn omgeving verwacht of wil. En als ze hun wenkbrauw zouden optrekken, dan doen ze dat toch lekker?

"En hoe werkt dat dan voor jullie mannen die ft werken, kostwinner zijn en daarmee precies in het plaatje vallen van 'wat hoort'? Hebben zij de vrijheid om een andere keuze te maken? Wat zou je ervan vinden als hij morgen naar je toekwam met het idee dat hij het graag anders wil? Of is daar geen ruimte voor?"

Welk plaatje? Van Wie? Waarom zouden zij de vrijheid niet hebben? Dat bepaal je als ouders onderling.
Of gaat het er nu ineens weer om wat 'anderen' ervan vinden? En sowieso: hoezo zou je altijd precies weten wat 'anderen' ervan vinden? Of zijn het nu ineens weer de mannen die niet de 'vrijheid' hebben. Je springt echt van de hak op de tak.
Hoe dan ook: dat bepaal je als ouders onderling.
W.b.t. je vraag: "Wat zou je ervan vinden als hij morgen naar je toekwam met het idee dat hij het graag anders wil? Of is daar geen ruimte voor?" Uh....... je bedoelt minder gaan werken en meer gaan zorgen? Nou, wederom zal je daar gezamenlijk een plaatje van moeten maken. Logisch toch?

vlinder72

vlinder72

17-11-2019 om 17:28

Negatieve omgeving

"Ik voel als vrouw trouwens veeeeeel meer weerstand van alles en iedereen nu ik ft werk, dan eerder toen ik nog pt werkte."

Ik heb dit al eerder tegen je gezegd. Als je echt zoveel negativiteit ervaart ga dan met andere mensen praten. Ga ergens anders staan op het schoolplein. Bij de mensen waar ik mee om ga is aantal uren werken helemaal geen issue. Ik weet niet eens hoeveel uur iedereen werkt en hoe ze dat doen. Dat is mijn zaak ook helemaal niet.

Natuurlijk bestaat er een kans dat jij op het schoolplein ook je geweldige verdeling tegen iedereen loopt rond te bazuinen op hetzelfde " ik weet alles beter " toontje dat je hier ook tentoonspreidt. In dat geval zijn negatieve reacties wellicht niet bedoeld naar het aantal uren dat je werkt maar je arrogante houding hierover.

bieb63

bieb63

17-11-2019 om 17:33

Precies Vlinder

Als Lanza in haar omgeving ook zo communiceert, dan zullen daar vást veel mensen negatief op reageren.....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2019 om 17:36

Alkes

Ik ken jouw pleidooi😁

Even voor de beeldvorming, ik heb voor dat er kinderen kwamen veel gewerkt ( zonder ambitie, hoogstens om lekker veel te verdienen) en daar ook een bijzonder leuke eigen spaarrekening aan over gehouden. Dus helemaal kansloos ben ik niet🤣

Het ging hier erover dat iemand uit geheel eigen vrije wil geen ambities heeft. Nou ja, zo eentje ben ik er dus.

Lanza

Lanza

17-11-2019 om 17:39

Dat ligt niet aan mijn omgeving hoor

dat krijg je voor je kiezen als je niet voldoet aan de heersende norm, maar jullie hebben het nooit anders gedaan dan die norm, dus dan heb je daar geen weet van.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2019 om 17:44

Alkes

Ik ben het op zich met je eens. Maar niet iedereen wil dat.
En ook parttime kun je je ontwikkelen. En als dat niet kan, dan zou daar eens iets aan moeten veranderen. Vind ik dan.

Misschien zou niet moeten zijn: meer vrouwen fulltime maar juist meer mannen parttime. Tot mijn grote vreugde zie ik bij mannen ook meer en meer de 4 daagse werkweek opkomen.

Lanza de norm

Echt. Jij voldoet geheel aan de norm van ideale vrouw, norm ideale relatie en ideaal gezin. Ik ben zelden zo’n perfect iemand tegengekomen. Bijna perfect, je zou nog iets aan je communicatieve vaardigheden kunnen doen.
Daar kan ik als weinig sportieve gescheiden weinig georganiseerde ouder nog een puntje aan zuigen.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-11-2019 om 17:49

proest Lanza

dat ik het nooit anders gedaan zou hebben dan de norm... tuurlijk, dat schat jij zo even in.

O, stom, ik had op mijn handen zullen blijven zitten. Nou ja, 1 reactie per dag - moet kunnen

Lanza

Lanza

17-11-2019 om 17:52

Quote:

Uh, gewoon doen zoals je dat gezamenlijk als ouders het beste vindt. M.a.w.: dat gaat anderen niets aan. Waarom zou je aan de 'verwachtingen' van anderen willen voldoen?

Haha ik sta er echt versteld van hoe naïef mensen in deze tijd nog kunnen zijn. Denk je nou echt dat massaal mannen ft werken omdat ze dit het beste vinden en vrouwen pt omdat ze dit het beste vinden?

Zou wel heel toevallig zijn

Tine Winkel

Tine Winkel

17-11-2019 om 17:53

Dendy 342

Ik vind dit oprecht fijn om te lezen. Ik heb dat gevoel dus ook heel vaak en voel mij daarin meestal heel alleen. Nee, ik hoef niet woest carriere te maken, ambities... ja, dat we gewoon zo kunnen blijven leven als we nu doen. Iets wat mij elk jaar weer een hoop stress geeft is, als ik, omwille van de functioneringscyclus op mijn werk, weer een POP moet opstellen (Persoonlijk OntwikkelingsPlan), met nieuwe doelen en ambities. Wat moet ik er dit jaar nou weer in zetten? Ik doe gewoon mijn werk, de meeste mensen zijn tevreden over hoe ik dat doe en dat wil ik gewoon graag zou houden. Klaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2019 om 18:06

Oh my

Naar aanleiding van #343 weet toch echt wel zeker dat je geen gelijk heb Kenfan.

Anders is er toch echt wel iets mis gegaan bij de selectiegesprekken.
Een goeie senior bullshit content generator kan echt beter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2019 om 18:08

Tine

Zet er wat cijfers bij.

Oh nee beter nog. Neem je eerst voor om het SMART te maken. En vervolgens werk je toe naar een percentage. Hoe POP wil je het hebben?

Lanza

Lanza

17-11-2019 om 18:13

Ambitie

Is zoveel meer dan zoveel mogelijk geld willen verdienen. Of hoger komen. Het kan ook bestaan uit het werk wat je doet zo goed mogelijk uitvoeren. Voor mij bestaat het eruit dat ik waarde wil toevoegen aan de wereld, het maatschappelijke belang is voor mij belangrijker dan het geld dat ik verdien.

vlinder72

vlinder72

17-11-2019 om 18:18

Ha. Ha.

Tuurlijk. De norm. Ja. Wij zijn echt een standaard gezinnetje met onze 4 kinderen, ik 32 uur werken en vaak 36 uur, man met een internationale baan. Twee kinderen die op hoog niveau sporten. Yep. Dat is norm.

Enige verschil met jou is dat ik (wij) het niet rondbazuinen in onze omgeving. Wij leven ons leven. Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten zeggen. Wat doet het er toe waar ik werk en wat ik doe en in hoeveel uur. Hetzelfde voor mijn man. Het is helemaal geen issue.

Ik heb nooit iets negatiefs gehoord. Helemaal nooit. Maar jij blijkbaar wel en daarom denk ik dat dit of aan jou ligt of aan je ontzettend negatieve omgeving.

Pirata

Pirata

17-11-2019 om 18:24

Foei vlinder

Foei Vlinder, wil jouw man wel eens PT gaan werken en vlak hij huis aub! Die sportkinderen ontsporen zo nog!

Lanza

Lanza

17-11-2019 om 18:27

Maar jullie hebben

precies de verdeling die de norm is, vlinder. Jij pt en je man ft en internationaal. Laat me raden, hij verdient meer dan jij? Jij doet het grootste deel van de zorg voor de kinderen en het huishouden.

Het is logisch dat je geen kritiek krijgt: jullie doen het precies zoals het heurt.

vlinder72

vlinder72

17-11-2019 om 18:46

Nee hoor lanza

Mijn man is 2 middagen in de week thuis. Ik maar 1. Dus waar heb je het over?

En verder hebben wij het prima verdeeld.

Jij zit juist vol met vooroordelen terwijl je geen idee hebt.

Mijn man kent net zo goed alle vriendjes en de ouders van de kinderen. Komt net zoveel op school als ik. Sterker nog. Hij is er vaker dan ik. Hij is veel flexibel dan ik dat ben. Zieke kinderen dat is altijd zijn pakkie an. Hij regelt dat zo. Samen missen wij nooit wedstrijden (en wij hebben maar 1 auto).

Jij vindt dat jij en je man het zo goed geregeld hebben. Nou dat hebben wij het ook.

bieb63

bieb63

17-11-2019 om 18:48

Haha lanza

Nu is 32 enn 36 uur ineens weer norm voor vrouwen en gelijk aan pt.
Proest, eerst had je het nog over 'baantjes'......

Jackie

Jackie

17-11-2019 om 18:50

je bent doodvermoeiend Lanza

We kunnen het ook nooit goed doen he? Je zit hier op een forum met tientallen andere moeders en je vindt werkelijk waar dat alleen jouw manier van kijken en jouw manier van leven is zoals het zou moeten? Werken ze wel dan werken ze niet veel genoeg of hebben ze geen ambities, hebben ze ambities dan zijn ze er weer niet vaak genoeg voor de kinderen.
Heb je nou nog steeds niet genoeg veren in je reet gestoken? Of heb je behoefte aan meer? Want blijkbaar kan je nergens anders zo over jezelf opscheppen dan veilig achter je toetsenbordje. Blijkbaar krijg je vanuit je omgeving niet de bevestiging die je denkt te verdienen (je vertelt zelf dat je negativiteit ervaart vanuit je omgeving) dus bevredig je die behoefte hier. Het lijkt me sterk dat je op het schoolplein ook de discussie durft aan te gaan met die moeders over hoe verkeerd zij het allemaal doen. ("O jawel hoor dat doe ik regelmatig!" ga je geheid beweren... Tuurlijk Lanza, tuurlijk.)
JA Lanza, het overgote merendeel van de vrouwen werkt parttime als er kinderen komen, omdat ze dat zelf willen, omdat ze daar gelukkig mee zijn. Het gaat je gewoon niet lukken om ze ontevredenheid aan te praten.

bieb63

bieb63

17-11-2019 om 18:52

Nogmaals proest .. Lanza

"Is zoveel meer dan zoveel mogelijk geld willen verdienen. Of hoger komen. Het kan ook bestaan uit het werk wat je doet zo goed mogelijk uitvoeren. Voor mij bestaat het eruit dat ik waarde wil toevoegen aan de wereld, het maatschappelijke belang is voor mij belangrijker dan het geld dat ik verdien."

Geef me even een teiltje......
Volgens mij is werken in eerste instantie noodzaak omdat je nu eenmaal geld nodig hebt om je gezin te onderhouden...... Noodzaak dus. In hoeverre je er lol in hebt en whatever, is nog altijd een tweede.

Amsterdamse

Amsterdamse

17-11-2019 om 18:55

Mmmm, Lanza

Wat vind je dan van mijn situatie: man werkt 4 dagen 9 uur en ik werk max 25 uur per week (zzp) en verdien 1,5x zoveel.
Mag dat?

Jackie

Jackie

17-11-2019 om 18:55

Lanza

Ga je nou werkelijk hier zitten opscheppen over dat jij 6 uur in de week meer werkt dan vlinder? Maakt dat alle verschil? Sta jij echt op het shoolplein iedereen te vragen hoeveel uur ze werken? Dus iemand die gemiddeld 34 uur werkt krijgt nooit kritiek, maar iemand die 6 uur meer werkt (jij dus) krijgt bákken kritiek over zich heen? Arme jij.

Jackie

Jackie

17-11-2019 om 18:59

Vlinder #355

Wauw, je werkt meer dan je man!!! Nu je aan alle eisen voldoet mag je misschien wel in het clubje van Lanza (dat tot nu toe nog maar 1 lid telt)!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.