Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
jessica5

jessica5

29-09-2009 om 13:35

Kinderen mogen lawaai maken op schoolplein.

Buren van scholen en k.d kunnen vanaf 1 jan 2010 niet meer klagen over schreeuwende kinderen. Geluid van kinderstemmen telt dan niet meer mee bij het vaststellen van geluid.
Bron www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/4909738/-kinderen-mogen-lawaai-maken-op-schoolplein-.html
Wonen jullie dicht bij een school of k.d. En hebben julle last van schreeuwende kinderen op het schoolplein. Hebben jullie stappen ondernomen of het maar zo gelaten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

29-09-2009 om 13:55

Kinderhinder

http://www.pietvanderploeg.nl/Kinderhinder.htm

Kinderhinder
Kinderen maken te veel herrie. Thomas Rosenboom sprak er vorig jaar beschaafd schande van in het pamflet Denkend aan Holland (2005). En hij oogste grote bijval. Nederlandse kinderen zijn drukker dan buitenlandse kinderen, bijvoorbeeld Franse en Belgische kinderen, volgens Rosenboom.
Luidruchtiger dan Belgische kinderen? Dan moet het wel heel erg zijn, want juist in België wordt steen en been geklaagd over geluidshinder door kinderen. En niet zonder sukses. Verscheidene kinderdagverblijven hebben moeten verhuizen en speelpleinen hebben moeten sluiten na klachten en rechtelijke procedures van omwonenden; zelfs een zwembad werd bijna gesloten. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten wil een speciale geluidsnorm om besluitvorming te vergemakkelijken. Nu wordt kinderkabaal nog getoetst met dezelfde maatstaf als vrachtverkeer (Het Nieuwsblad, 18 oktober 2005; via www.nieuwsblad.be ). Tot in de landelijke volksvertegenwoordiging is kinderhinder een zorg, getuige een commissievergadering van het Vlaamse parlement op 17 november 2005.
De kinderhinder beperkt zich niet tot Rosenbooms gehoorsveld Holland en ook niet tot Nederland en Vlaanderen. Heel Europa gaat eronder gebukt naar verluidt. Volgens de Europees Commissaris Vladimir Spidla zijn kinderen gehoorvervuilers bij uitstek. Bij de start van de Europese campagne tegen lawaaioverlast noemde hij kinderkabaal als vanzelfsprekend voorbeeld om de noodzaak van nieuwe maatregelen illustreren. Tot de maatregelen behoren aangescherpte geluidsnormen, relevant voor onder meer de ARBO-wetgeving. Spidla verwacht dat gemeten naar deze nieuwe geluidsnormen leidsters in de kinderopvang en leerkrachten op school binnenkort oorbeschermers moeten dragen om gehoorbeschadiging te voorkomen (Peuters overschrijden geluidsnorm EU, NOS 19 april 2005). Ja, als omwonenden er al horendol van worden, moet het binnen, vlakbij de kinderen ondraaglijk zijn
Overdreven? Volgens het Belgische kinderrechtencommissariaat wel. Het officiële orgaan hekelt in een apart advies het gejeremieer over kinderlawaai en doet het af als groeiende onverdraagzaamheid jegens kinderen (Advies: Klachten over geluidshinder door kinderen en jongeren, 2005-2006/1, 16 november 2005). Voor de overlast buiten mag dit zo zijn, met inbegrip van de hinder die passerende dichters en denkers ondervinden. Maar voor het kabaal binnen ligt het anders. Zeker als de communicatie met de kinderen onmogelijk wordt door hun eigen herrie is het lawaai een serieus probleem.
Wat eraan te doen? Ik zie wel iets in het advies van de Utrechtse kinderpsychologe L’Hoir. Op het symposium Het kind onder druk van het Wilhelmina Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht pleitte zij vorig jaar voor herstel van de ouderwetse pedagogische normen rust en regelmaat. Kinderen zijn druk doordat ouders en omgeving onrustig zijn. L’Hoir had het over baby’s, maar voor peuters en kleuters geldt hetzelfde. Rust en regelmaat als remedie, vooral rust. Rust maken, door rustig te zijn. Ook op school. Sssst.
Twee methoden kan ik aanbevelen. In de eerste plaats Child Whispering. Na de populariteit van de paardenfluisteraar en de hondenfluisteraar kon de kinderfluisteraar niet uitblijven. In de VS is het een regelrechte hit: fluisteren met kinderen. Boeken als The Child Whisperer van M.T. Pasquinilli en The Baby Whisperer van T. Hogg en M. Blau zijn bestsellers. Voordeel van fluisteren is dat het dwingt tot luisteren. En daarmee vangen we twee vliegen in één klap. Fluisteren brengt niet alleen rust in de keet, het zorgt er ook nog eens voor dat kinderen gaan luisteren! Geluidsarme en gehoorzame kinderen: dat moet Rosenboom deugd doen.
Maar het kan nog stiller. De tweede methode die het overwegen waard is, is de gebarentaal. In haar net verschenen boek Anders doof zijn (2006) zet Corrie Tijsseling uiteen waarom vroegdove kinderen vitaal belang hebben bij een omgeving waarin gebarentaal als moedertaal gebezigd wordt. De wetenschappelijke ‘state of the art’ op het gebied van taalontwikkeling en dovenstudies wijst uit dat vroegdove kinderen ermee gebaat zijn van geboorte af aan groot te worden met gebarentaal. Dan ontwikkelen dove kinderen geen gebreken en is doof-zijn geen handicap, maar net zoiets als allochtoon-zijn: op z’n slechtst een reden voor sociale en culturele uitsluiting. Ik zou een stap verder willen gaan dan Tijsseling: alle kinderen gebarentaal. Niet zozeer ter bevordering van de integratie van doven, al is ook hiervoor veel te zeggen, maar als ultieme remedie tegen kinderkabaal.

Ach

Ik heb ook wel eens gehoord dat er mensen zijn die van de stad naar het platteland zijn verhuisd en steen en been klagen over koeiengeloei.

Ik woon

vlak bij een school en vlak bij een BSO. Dat vind ik alleen maar geweldig want daar zitten mijn kinderen op. Ik kan nu op dit moment, met een raampje open, het gejoel horen van kinderen die aan het spelen zijn op het plein en ik heb daar, nu niet, nooit geen last van. Sterker nog, het is een van mijn favoriete geluiden, dat vrolijke kindergejoel. Het is gewoon vrolijk geluid, ik kan me ook niet voorstellen dat iemand daar wel last van heeft.
Waar ik wel last van heb is al die auto's s'morgens en s'middags. Daar is al zo vaak aandacht aan besteed door de school maar dat helpt geen snars (hee 't woord snars hoor je ook niet vaak meer?!)

Fiegel

Fiegel

29-09-2009 om 14:48

En ik...

Ik woon ook vlak naast een basisschool, leuk juist dat geluid. Niks mis mee. Er loopt alleen een ventje hier in de buurt rond die één of ander gilletje heeft en dat heel vaak herhaalt en dat irriteert me wel eens. Dat is nogal hard. Maar daar ga ik echt niet over klagen.

Scheurende scooters en auto's hier in de straat, dát vind ik pas irritant qua geluid. Spelende kinderen horen er nu eenmaal bij, is helemaal normaal. En ik vind het abnormaal om daar over te klagen.

Bastet

Bastet

29-09-2009 om 16:03

Geen problemen

Ik woon vlakbij drie scholen,basis en voortgezet onderwijs,en ik heb er zelf geen problemen mee.De ouders,die zijn irritant,kwa parkeren.
groetjes,bastet

amk

amk

29-09-2009 om 16:10

Ingebouwde school

de school van mijn dochter is helemaal ingebouwd. (Lekker veilig.) Ze mogen wel herrie maken, maar niet in het klimrek, want dan kijken ze in de tuin...... (Het is alleen een kleuterschool groep 1 en 2)

Fraz

Fraz

29-09-2009 om 16:44

Heb meer probleem

met vliegtuigen en brommers dan van spelende kinderen. Maarja alles moet wijken voor vliegtuigen en verkeer en kinderen daar verdien je niks mee.

Jacoline29

Jacoline29

29-09-2009 om 16:48

Eens met bastet

gejoel,gejuig geschreeuw,mij best,maar idd de ouders en parkeren is een ramp.
Zelf zitten 2 van mijn kinderen 5 km bij ons vandaan op school,die breng ik met de auto als het niet anders kan of bij P weer,anders gaan we fietsen.
Er zit ook een school nog geen straat verderop hier,maar dat was niet het onderwijs wat wij wilde.

Bastet

Bastet

29-09-2009 om 18:07

Haha jacoline

Hoe herkenbaar,ik woon pal naast een vrije school en een gereformeerde school,en dus zoeken wij het toch een eindje verderop.
Groetjes,bastet

Ik ben er wel "blij"mee

dat gillen mag...niet dat bij ons de kinderen veel gillen, vind ik dan maar tijdens het uurtje(KDV)dat we smorgens buiten zijn is er al meerdere keren geklaagd door de buurman, zelf met de politie etc. Jammer want tja..ze spelen!
Het was al een school voor hij er kwam wonen denk ik dan, dan wèèt je dat toch dat je kinderen gaar horen? En er zijn alleen kleintjes daar, de groteren ( 5 en ouder zitten ergens anders)maar toch is het teveel. Dus ik vind het wel fijn dat we nu weer kunnen spelen zonder steeds ssst te roepen.

Mees

Mees

29-09-2009 om 21:38

Hier ook

Ik woon vlak bij een basisschool. Heerlijk, dat geluid van kindergejoel in de pauze! Lekker levend.
Mijn oma woonde vroeger pal naast een school. Ze vond het ook fijn, en in de weekends maar stil.

groetjes, Mees

Ergeren buiten je eigen leeftijdgroepje?

hangt het samen met in welke leeftijdsgroep je eigen kinderen zitten ? Ik woonde tot 1,5 jaar geleden in de buurt van onze school, ik vond het gezellig die kinderen die elke dag langs liepen. Mijn eigen dochter maaktte precies het zelfde geluid

ik irriteer mij heel erg aan scooters, die zie je hier veel. Er zijn wat middelbare scholen in de buurt en ik heb ook buren met scooters. Ze rijden hard, ze rijden op de stoep, het maakt lawaai en ik vind het heel ongezond voor mijn baby als er zo'n gaswolk langs de kinderwagen gaat.

erger ik mij er straks ook aan als het mijn eigen kind is dat op zo'n scooter zit ?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2009 om 01:31

Kritische noot

Als je naast een schoolplein gaat wonen weet je van te voren wat de consequenties zijn, tenminste als je er later gaat wonen dan dat de school er neergezet is.
Ik weet nog dat toen wij wisten dat wij dit huis zouden krijgen ik naar ons huis in aanbouw toeliep door onze wijk heen en de kinderen buiten hoorde spelen. Ik schrok er een beetje van. Mijn hemel, dacht ik, als ik híer al zoveel lawaai hoor hoe is het dan wel als je er náást woont? De praktijk is dat die spelende kinderen behang worden. Het heeft iets gezelligs en het is inderdaad heel stil als ze er niet zijn. Maar dan toch mijn kritische noot: spelende kinderen vind ik totaal geen probleem. Kinderen die elkaar roepen, enthousiaste speelgeluiden maken, piepende fietsjes, knarsende kettingen van de schommels... het hoort erbij, maar wat ik er niet bij vind horen is 'gillen om het gillen'. Dat is voor ons het enige irritatiepunt van wonen naast een schoolplein. Als ik juf was en een kind op het schoolplein weet niet veel beters te verzinnen dan trommelvliezen kwellen zou ik dat kind toch even toespreken. Zo hard gillen is nergens voor nodig. De ontwikkeling van de stembandjes gaan ook wel zonder zulk oorverdovend gekrijs door. Ik kan me aan een kant best voorstellen dat er omwonenden zijn die het moeilijk hebben met dát soort geluidsoverlast.

reina

reina

30-09-2009 om 07:04

Manda

Je hebt wel een punt, ik erger me aan mensen die zich constant ergeren aan pubers, ik erger me meer aan schreeuwende peuters Ik erger me trouwens wel aan gillende meiden die gillen om het gillen.... Maar op een schoolplein mogen ze van mij herrie maken, dat hoort er bij, net zoals zwembadgeluiden bij een zwembad horen, als je je daaraan stooort moet je in een hutje op de hei gaan wonen.

Angie

Angie

30-09-2009 om 07:08

En ik....

....woon toch wel een leuk eindje fietsen van school, en toch kan ik die idioot harde bel van ze horen. Die kinderen hoor ik niet, maar wel die bel. Dat moet pas erg zijn voor de buren!

Angie

amk

amk

30-09-2009 om 08:50

Goh

en ik maar het idee hebben als werkende moeder dat het juist andersom is.
Op het kdv wordt je voortdurend gemaand om rustig te doen omdat er nog andere kinderen in de buurt zijn. Als ik mijn dochter vergelijk met de kinderen van vriendinnen die nooit naar het kdv zijn geweest is dochterlief toch een stuk rustiger als die andere 9 (6 jongens / 3 meiden) Maar ja, dat is een case studie en geen populatie studie natuurlijk.

Volgens mij heeft het ook te maken met het huis waar je in woont. Ik ben opgegroeit in een huis met houten vloeren, behoorlijk gehorig dus. Een aantal van mijn studiegenoten niet en in ons huis met houten vloeren waren zij gewoon niet gewend om 'stil' te zijn. Als je niet van huisuit al gecorrigeerd wordt zul je dat op school ook niet snel meer leren natuurlijk.

Izar

En in het Parool ook een klagende meneer die werd geïnterviewd en beweerde dat die ouders zich natuurlijk allemaal heel schuldig voelen, en dat die kinderen ook niet lekker in hun vel zitten want die waren natuurlijk veel liever bij moeder thuis, en daar komt dan al die herrie van...

Het maakt ook niet uit wat er met kinderen is, he, Moeder heeft het gewoon Altijd Gedaan.

Groeten,

Temet

Opvoeden in groepsverband?

hahaha, zo zeg en die meneer zelf kwam zeker uit een groot gezin waar nooit tijd was voor individuele aandacht.

ik heb het eerder gezegd, vroeger maaktte we net zoveel lawaai, we hadden alleen meer buiten ruimte dus niemand hoorde ons de hele dag joelen.

yelle

yelle

30-09-2009 om 13:18

Belachelijk

Hoe belachelijk is dit niet zeg!Stappen ondernemen omdat kinderen spelen en lawaai maken en dan nog op een schoolplein.Wat moeten ze dan doen,hun mond dichtplakken?
Woon al jaren recht tegenover een kleuterschool en het heeft me nog geen enkele seconde gestoord dat die kindjes buitenspelen en plezier maken.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-09-2009 om 13:27

Moeders

Temet, dat is toch ook zo? De enige echte oplossing is moeders klonen. Dan kan er eentje thuisblijven, het huishouden doen, voor oma mantelzorgen, na school klaarstaan met thee en een koekje voor de kinderen, de basisschool schoonhouden en vader om zes uur 's avonds met een stralende tandpastaglimlach verwelkomen (rode lippenstift, hakjes en de geur van appeltaart op de achtergrond, denk aan die jaren-vijftig-huishoudboeken voor de moderne echtgenote). De andere kloon kan dan carriere maken en belastinggeld ophoesten. Misschien is trouwens een derde kloon niet eens zo gek, die kan dan fanatiek sporten, de wereldliteratuur bijhouden en in de gemeenteraad zitten. Een een vierde kloon als reserve, die zet je in het schuurtje achter de fietsen. Op STANDBY.
Groetjes
Massi

mirreke

mirreke

30-09-2009 om 13:56

Klagers: oudere mensen?

Er staat mij bij uit eerdere 'gevallen' van klagende omwonenden dat dat vrijwel altijd oudere mensen zijn. Klopt dat?
Als dat zo is kun je natuurlijk ook woonflats/huizen voor ouderen uit de buurt van scholen ed. plannen. Of ouderen zijn minder tolerant voor dat soort lawaai omdat ze geen affiniteit meer met die leeftijdsfase hebben.
Overigens, ik heb zelf ook altijd in de buurt van een school gewoond, nu weer, en ik vind het heerlijk geluid, spelende kinderen.
Oh, en waar ik woon hebben ze niet zo'n snerpende bel, die door merg en been gaat, maar een hele mooie twee of drietonige gong als het tijd is. Erg mooi, het geluid lijkt op zo'n enorme hangende ronde schijf, een chinese gong?, waar je met zo'n omwoelde 'hamer' op moet slaan. Dat geluid is absoluut niet storend, integendeel zelfs.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-09-2009 om 14:49

Wat ik las

en waar ik helemaal in kan komen: vroegah was er van tien tot kwart over tien pauze. Nu is er voorschoolse opvang, scholen zijn groter geworden waardoor er in shifts buiten wordt gespeeld, meer kinderen blijven over en tot slot heb je de naschoolse opvang. Met een beetje pech zit je van half 8 's ochtends tot half zeven 's avonds in het kindergeluid.
Ik kan me voorstellen dat als je in de buurt van een school (gaat) wonen je uitgaat van een kwartier, maximaal een half uur kindergeluid per dag. Als dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn zou dat best kunnen tegenvallen.

maan.

maan.

30-09-2009 om 16:39

Bijna boven kinderopvang..

Mijn ouders hadden bijna een woning direct boven een kinderopvang gekocht.. brochure was erg mooi maar mijn moeder verbaasde het aantal woningen.. op de tekening stonden er meer dan er in de verkoop waren, dus een belletje gaf uiteindelijk de oplossing.. na veel gevraag en doorgevraag werd er toegegeven dat het niet alleen woningen betrof, er zou in de onderste twee verdiepingen kinderopvang en noodlokalen komen!! Maar dat hadden ze niet in de brochure willen zetten..

Tja.. het is niet tot aankoop gekomen. Maar stel dat je zoiets koopt en ze vertellen niet alle details dan voel je je toch wel een beetje genept (en dan mag je dus niet klagen?) De kinderopvang maakt erg veel herrie (o.a. buitenspelen met harde muziek), aldus mijn dochter die dit jaar de pech heeft in het noodlokaal les te krijgen.

Andere dochter geeft trouwens al een paar jaar aan overlast te hebben van het lawaai op het schoolplein; op het moment dat zij in de klas zit zijn er altijd (altijd!) kinderen aan het buitenspelen dus rustige leermomenten zijn zeer zeldzaam.

Het zijn dus niet alleen omwonenden die het horen.. ook de leerlingen zelf zouden er misschien wat last van kunnen hebben?

MRI

MRI

30-09-2009 om 22:42

Goeie massi

"De enige echte oplossing is moeders klonen." geweldige schets!. Al dat liefdewerk-oud-papiers wat veel vrouwen (vaak met alle liefde bovendien) doen overdragen aan klonen of robots.
Dit moet je ergens in een colum zetten.

MR

Woon tegenover kdv

Wij wonen tegenover een kinderdagverblijf. Er is alleen een wandelpad tussen ons voortuintje en het plein van de opvang. Ik vind het vooral gezellig. Er is geen herrie. Af en toe een huilend kind en veel gegiebel, maar geen echt geschreeuw. En in het weekend/'s avonds hebben we de meest rustige overburen die je je maar kunt wensen: er is dan namelijk niemand

eva67

eva67

01-10-2009 om 10:10

Soms wel naar

Ik heb zelf ook twee brulboeien, en woon ook binnen gehoorsafstand van een school. En hoewel dat soms ergerlijk is (ik ben ook al wat ouder ) is het inderdaad meestal juist een geruststellend en gezellig geluid. Hoewel ik soms oordoppen opzet als mijn gilbillen in bad zitten, vinden ze trouwens erg grappig. Maar ik werkte een tijdje geleden op een kantoor dat naast een KDV zat in een afgesloten binnentuin en toen begreep ik wel dat dat erg benauwend kan zijn, als je daar dus de hele dag naast zit. Man, ik kreeg regelmatig kippenvel als er een kind ijzingwekkend lang en hard zat te huilen en die kinderen gilden soms zo hard, dat ik opstond om te kijken of het wel goed ging. Ik ben daar weg, maar je zal er maar jarenlang tussen zitten. Ik denk wel dat een KDV heel ander geluid maakt dan een school. Op een KDV wordt tenslotte een stuk meer gehuild en dat zijn onprettige geluiden.
Ik heb dus begrip voor klagers. Maar ik vind sowieso dat kinderen rekening moeten houden met de omstandigheden. Er zijn plekken waar je heel veel geluid mag maken en plekken waar je dat niet doet. Mijn kinderen mogen ook niet van grote afstand in de supermarkt naar mij brullen, moeten ze eerst naar me toelopen en op normale toon praten.

Wendy Verstraeten

Wendy Verstraeten

06-10-2009 om 01:03

Woon tegenover school

Wij wonen al jaren tegenover een basis -en een kleuterschool. Ook de BSO is daar in een voormalig leslokaal gevestigd. En weet je, eigenlijk hoor ik die spelende kids helemaal niet meer. En, wat al meerdere mensen hier aangaven, stoor ook ik me wel regelmatig aan de auto's van ouders. Ook op de fiets kunnen ze er trouwens wat van, haha.
Maar nu hebben een paar overijverige gemeente-ambtenaren samen met een projectontwikkelaar bedacht dat een brede maatschappelijke voorziening echt niet mag ontbreken in ons kleine rustige dorpje.
En die moet komen naast en op de plek van de huidige school. Met als gevolg dat we nu al een jaar aankijken tegen schaftketen en steigers, en dat de komende 3 jaar nog blijven doen. En de kinderen op school dus ook, met al het lawaai wat daarbij hoort. Want er wordt in fases gebouwt en gesloopt. De nieuwe school is bijna klaar, dan worden de oude schoolgebouwen gesloopt. Op die plek komt dan de bieb en gymzaal. Dan worden de oude gebouwen gesloopt. En dan komt er een nieuw gemeenschapshuis. En wordt het oude gesloopt. En dan komen op die plek een zwik appartementen met op de benedenverdieping iets wat nu nog niet duidelijk is (apotheek, dokter of zoiets.)
Om dit alles te kunnen bekostigen worden er op de nieuwe school 2 lagen met appartementen gebouwt. Op de eerste verdieping zullen 2 of 3 appartementen de komende jaren als BSO-lokaal en klaslokalen gaan fungeren. De rest wordt verkocht en/of verhuurt. De doelgroep is....bejaarden.
Het kan aan mij liggen, maar als ik al wat ouder zou zijn, zou ik er niet voor kiezen om op (en langs) een school en BSO te wonen. De BSO-kids zijn er tot 19.00 uur. Dan komen de sporters die gaan gymen. En natuurlijk worden er in het gemeenschapshuis (MET jongerenhonk!) tal van activiteiten gehouden. Bijvoorbeeld live-bands, disco enz.
Op deze manier werk je dus klachten in de hand...Jammer want tot nu toe heeft er nog nooit iemand geklaagd over geluidsoverlast.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2009 om 00:12

Verbazend wendy

Misschien moeten die bejaarden eerst een gehoortest ondergaan. Iedereen met een hoortoestel komt in aanmerking
Het zou trouwens zomaar kunnen dat de overlast mee gaat vallen hoor, hoewel ik het ook wel een vorm van onrealistisch positief denken vind om juist ouderen op zo'n plek te huisvesten.
Waar wij wonen is eens in de zoveel tijd ook voor een disco en ach... dan hoor je wat gedreun, wat dan nog? Raam dicht en het is een stuk minder tot helemaal géén overlast. Het komische is dat mijn dochters méér last van de hier rondhangende jeugd en schoolkinderen hebben dan wij, hun ouders. Ze vinden het maar lastig dat lawaai als ze uit willen slapen, of dat geklets onder het raam als het laat in de avond is en er buiten rust zou moeten zijn.

amk

amk

07-10-2009 om 10:30

Nou soms

woon je gewoon al ergens 20 jaar en bouwen ze in eens een school of speeltuin achter je. Of leggen ze de HSL door je achtertuin. je huis is niet meer te verkopen dus verhuizen zit er niet in. Mag je dan ook niet klagen?

Bastet

Bastet

07-10-2009 om 11:36

Leven in de brouwerij

Ja,iedereen is anders,mijn oudere buurvrouw vindt het heerlijk als er weer jonge kinderen komen wonen in de straat,anders is het zo stilletjes.Wij werden dan ook met open armen ontvangen toen we haar buren werden,met twee kinders,en nu we drie kinderen hebben,vindt ze het heel gezellig!Wij wonen ook vlakbij scholen,vindt ze ook prima.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.