Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kindvrij en kindblij

In dit topic is er plek voor de kindvrijen en de kindblijen, om met elkaar in gesprek te gaan. 

Hoe ben je gekomen tot je overtuiging om wel/geen kinderen te krijgen? Wat valt je op aan mensen met/zonder kinderen, of wat heb je altijd willen vragen? Welke vooroordelen heb je over kindvrijen/kindblijen en heb je zelf te maken met vooroordelen door deze grote levenskeuze? 

In dit topic mag je los, geen onderwerp is taboe.


Ik (man) vind kinderen vaak wel leuk, maar had moeite om een partner te vinden. En nu ben 50, en dat vind ik een beetje oud.
Nou doe ik wel leuke dingen in mijn leven.

En eigenlijk weet ik niet of ik in staat ben om voldoende goed voor een kind te zorgen.
Eten, wassen enz. zal wel lukken, maar ik ben slecht in administratie e.d.

Ik betwijfel of ik kinderen wil. Ik zie geen reden waarom ik het zou moeten willen, op evolutionair instict na. Mijn kinderen gaan waarschijnlijk zware milieuproblemen meemaken en er is nu al niet eens ruimte in Nederland voor mijn generatie, laat staan de volgende. Bovendien ben ik erg gehecht aan mijn vrijheid, lijkt me mega saai om 24/7  achter zo'n kind aan te sjouwen met luierzakken, spuugdoekjes, "niet doen Jeroen" en niks leuks te kunnen doen, hou me liever met meer intellectuele of sportievere dingen bezig.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

15-09-2021 om 10:12

Als hij bij mij is ben ik kindblij, als ie hij weer naar zijn moeder is ben ik weer kindvrij. Heeft beiden voordelen en nadelen.

Gezien je hele duidelijke mening over kindvrijen Julali (onder andere nicks), én je opmerking dat je in dit topic los mag gaan en niets taboe is, voel ik niet de behoefte om te gaan discussiëren over dit onderwerp. 

Misschien heb ik het mis, maar vaak is het kindervrijen bashen, en daar heb ik geen zin in. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-09-2021 om 10:39

Goed gebruik is dat TO begint. En daarna zal ik beslissen of ik mijn mening in dit specifieke topic wil delen.
De laatste zin vind ik bijna een oproep tot rellen.

Voor mij was kindvrij blijven niet eens een keuze die ik moest maken. Ik wil ze niet, ervaar geen behoefte... dus waarom zou ik overwegen mijn leven om te gooien voor iets wat ik niet wil? 

Ik denk dat als je wel de behoefte ervaart je voort te planten, dat je er dan goed aan doet de voors en tegens af te wegen en na te gaan of je kinderen kunt bieden wat zij nodig hebben. 

PreciousJay68

PreciousJay68

15-09-2021 om 10:53

Leven en laten leven.
Aanwas van kinderen is nodig om de maatschappij draaiend te houden, maar niet iedereen hoeft kinderen te hebben en niet iedereen hoeft kinderen leuk te vinden. 
Dat gezegd hebbende vind ik kindvrijen vaak wel erg onverdraagzaam reageren als een kind overlast veroorzaakt, bv gillen in een winkel. 
Helaas, een kind moet leren wat gepast is en dat duurt allemaal even. Ik wilde ook niet dat mijn kinderen liepen te zeuren om snoep en dan een driftsaanval kregen in de supermarkt,  maar toch is het wel eens gebeurd, omdat het een leerproces is.
Ik heb weleens iemand zien pleiten om supermarkten verboden terrein voor kinderen te maken. Maar als je nooit je kinderen mee mag nemen, leren ze ook niks. Om nog maar te zwijgen over hoe problematisch dit is als je als ouder boodschappen moet doen, maar je kleine kinderen thuis hebt.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

15-09-2021 om 11:05

Vrijevlinder schreef op 15-09-2021 om 10:31:

Gezien je hele duidelijke mening over kindvrijen Julali (onder andere nicks), én je opmerking dat je in dit topic los mag gaan en niets taboe is, voel ik niet de behoefte om te gaan discussiëren over dit onderwerp.

Misschien heb ik het mis, maar vaak is het kindervrijen bashen, en daar heb ik geen zin in.


Op zich is het wel een interessant onderwerp/ topic toch? Zou je wel meedoen in een topic als een ander het geopend had? Gewoon een vraag hoor, geen aanval.

Om een luidruchtig kind in een supermarkt / winkel kan ik nog wel lachen. Ik koop wat ik moet kopen, verlaat de winkel en wens de ouder in gedachten veel sterkte toe. Luidruchtige kinderen in een restaurant vind ik een ander verhaal. Als je kind daar nog niet aan toe is, kun je het beter niet meenemen. 
En eerlijk is eerlijk; wanneer kinderen hun stembandjes trainen, kan dat serieus pijnlijk aan de oren zijn. 

PreciousJay68

PreciousJay68

15-09-2021 om 11:14

Doornroosje75 schreef op 15-09-2021 om 11:06:

Om een luidruchtig kind in een supermarkt / winkel kan ik nog wel lachen. Ik koop wat ik moet kopen, verlaat de winkel en wens de ouder in gedachten veel sterkte toe. Luidruchtige kinderen in een restaurant vind ik een ander verhaal. Als je kind daar nog niet aan toe is, kun je het beter niet meenemen.
En eerlijk is eerlijk; wanneer kinderen hun stembandjes trainen, kan dat serieus pijnlijk aan de oren zijn.

Dat is zeker waar, en ik erger me ook weleens. 

Kinderen kunnen ook gewoon onvoorspelbaar zijn. Dan gaat restaurantbezoek al een tijdje goed en net die ene keer niet vanwege redenen.  Tuurlijk moet je dan eigenlijk gewoon opstappen als ouders, dat zie ik toch redelijk vaak gebeuren. Maar ja, wat als je daar met een hele familie bent vanwege oma's verjaardag? Of je rijdt met anderen mee, het is niet allemaal zo zwart-wit.

Maar ook hierbij geldt: het is een leerproces. Als je nooit in een restaurant mag komen, leer je ook niet hoe het daar hoort.

Kinderen horen nou eenmaal in de maatschappij en ouders maken niet altijd even juiste inschattingen. Maar denk je dat je voor je lol met een krijsend kind in een restaurant gaat zitten?

Doornroosje75 schreef op 15-09-2021 om 11:06:

Om een luidruchtig kind in een supermarkt / winkel kan ik nog wel lachen. Ik koop wat ik moet kopen, verlaat de winkel en wens de ouder in gedachten veel sterkte toe. Luidruchtige kinderen in een restaurant vind ik een ander verhaal. Als je kind daar nog niet aan toe is, kun je het beter niet meenemen.
En eerlijk is eerlijk; wanneer kinderen hun stembandjes trainen, kan dat serieus pijnlijk aan de oren zijn.

Dit. Een krijsend kind in de supermarkt is irritant en moet gewoon bestraft worden, maar shit happens. Een kind wat eeuwig krijst en verveelt en patatjes gooit in een restaurant kan niet, dan moet je wat mij betreft gewoon wegwezen als ouder dan dan val je echt anderen lastig.

bewust kindvrij vanwege ontbreken van enige kinderwens. 

Ik word altijd een beetje flauw van de argumenten van milieu, onveilige wereld etc als reden om geen kinderen te nemen. Als je die wens wel hebt dan vind ik dat echt kul argumenten. 

Guppekop schreef op 15-09-2021 om 11:22:

bewust kindvrij vanwege ontbreken van enige kinderwens.

Ik word altijd een beetje flauw van de argumenten van milieu, onveilige wereld etc als reden om geen kinderen te nemen. Als je die wens wel hebt dan vind ik dat echt kul argumenten.

Eens. Het is hooguit een dooddoener die ik er wel eens ingooi als kindvrijen egoïstisch worden genoemd. 

Guppekop schreef op 15-09-2021 om 11:22:

bewust kindvrij vanwege ontbreken van enige kinderwens.

Ik word altijd een beetje flauw van de argumenten van milieu, onveilige wereld etc als reden om geen kinderen te nemen. Als je die wens wel hebt dan vind ik dat echt kul argumenten.

Als je een instinctieve wens hebt, overschrijft die altijd de logische argumenten. Mensen denken rationeel te zijn maar als het op kinderen aan komt is dat echt niet het geval. En daar is echt niks mis mee, zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd. Maar als je die instinctieve wens niet zo of helemaal niet voelt, kan het nuttig zijn om naar de logica te gaan kijken.

Ik heb dus niet echt een wens denk ik (als ik hem wel wat zou ik het wel weten lijkt me?). Dan is het toch logisch als ik ga nadenken over "oke, als ik kinderen neem, hoe ziet hun toekomst er over 50 jaar dan uit en kan ik me daar in vinden, of ga ik me schuldig voelen dat ik ze de wereld op geperst heb?"

Ik heb van jongs af aan kinderen gewild. Ik begrijp van sommige mensen ook best dat ze geen kinderen willen. 
Als mijn kind met haar gedrag anderen tot last is, gaan we uit de situatie. En dan zeggen we ook tegen haar dat we weggaan omdat haar gedrag storend is voor andere mensen. We kunnen haar inmiddels overal mee naartoe nemen. 
Kinderen moeten inderdaad dingen leren, maar ik zie toch ook soms kinderen die door te gaan krijsen hun zin krijgen en die leren dan dat krijsend ter aarde storten in de supermarkt ertoe leidt dat je toch de gewenste snoepjes krijgt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.