Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

naamspelling

Peiling

Moet ik er iets van zeggen dat ze mijn naam verkeerd schrijven?
156 stemmen
12%
88%

MMcGonagall schreef op 21-02-2023 om 10:29:

Mijn kinderen hebben namen die eindigen op -ne. Dat spreek je dus wel uit, niet Marian en Leontien, dat is de boerse versie, maar Marianne en Leontine.
Kind van kennissen heet Jozefien. Hoe lelijk kun je een naam spellen?

Eens over Jozefien

Ik heb ook een naam waarvan je de laatste lettergreep zowel schrijft als uitspreekt, maar de 'boerse' versie zoals jij het noemt dat niet doet. Ik stoor me er niet aan als mensen het niet uitspreken.

Van het eerdere voorbeeld Jeanette vind ik het wel gezeur als je er zelf voor kiest om de laatste lettergreep wel te hebben en niet uit te spreken en er dan over te vallen als mensen dat anders doen. Had je kind dan de 'boerse' spelling gegeven, dan was het gewoon duidelijk.

(Overigens zou ik Lejontien en Mariejan pas echt boerse versies  vinden . Net als Nieko, Riejanne en Tejo.)

Ik vind Jozefien nog best leuk. Ken een Josephien, dat vind ik pas raar, het is het net niet zeg maar. Altijd de neiging om de p uit te spreken.

Boers? Wat boers?? Dadelijk komt Kerrolijn herself op de trekker om jullie af te fakkelen, 
warme groet Fenkan

Even terug naar de beginvraag:
Verkeerd uitspreken van de naam van je kind op school - hier zou ik niet (meer) op reageren, zeker niet als hij het zelf ook niet verbetert. Ieder jaar een nieuwe klas, met de meest uiteenlopende namen en spellingsvarianten daarvan... ik geef het de juffen en meesters te doen.
Verkeerd spellen van jouw eigen naam door werkgever - hier zou ik echt meer problemen mee hebben. Ik weet niet hoe lang je er al werkt en hoe groot het bedrijf is, maar als werkgever mag je wel je best doen de namen van je medewerkers te onthouden.

blijven corrigeren. mijn naam is ook lastig. 
De hele wereld mag hem continu verkeerd schrijven, geen probleem. zelfs wel "leuk" als er ineens een niet eerder geziene foute schrijfwijze voorbij komt. 

Maar "eigen volk", dus vrienden, familie, goede kennissen en directe collega's/leidinggevenden moeten gewoon hun best doen om het goed te schrijven. Als je dat al teveel moeite vindt dan ben je af.

bij mijn mans naam leggen ze bijna altijd de klemtóón verkeerd. hij laat het gaan, ik lijd, vloek en krab in stilte... 

Ik zou me de moeite besparen, veel mensen interesseert het blijkbaar niet genoeg. Ik doe zelf wel altijd mijn best namen goed te spellen (zoals velen hier blijkbaar), maar mijn naam gaat helaas ook heel vaak fout!
Het is een hele bekende naam, maar er zijn twee gangbare versies bekend. Als ik een bericht onderteken met "groetjes, naam <juist versie>", krijg ik zeer regelmatig een bericht terug met "Hoi, naam <andere versie>". Ik begrijp hier niets van, je leest net nog hoe je het moet schrijven!
Maar ik wil me hier niet meer druk om maken, kost te veel energie. Zolang het op officiële documenten maar goed staat...

Zebra04 schreef op 21-02-2023 om 14:59:

Ik zou me de moeite besparen, veel mensen interesseert het blijkbaar niet genoeg. Ik doe zelf wel altijd mijn best namen goed te spellen (zoals velen hier blijkbaar), maar mijn naam gaat helaas ook heel vaak fout!
Het is een hele bekende naam, maar er zijn twee gangbare versies bekend. Als ik een bericht onderteken met "groetjes, naam <juist versie>", krijg ik zeer regelmatig een bericht terug met "Hoi, naam <andere versie>". Ik begrijp hier niets van, je leest net nog hoe je het moet schrijven!
Maar ik wil me hier niet meer druk om maken, kost te veel energie. Zolang het op officiële documenten maar goed staat...

Dat kan nog sterker. Mijn man en ik hebben een gezamenlijk e-mailadres dat bestaat uit een niet bestaand woord en dan @enz. (Denk maar zoiets als Prutsel) Dan stuur ik een mail, ondertekent met mijn (heel erg normale) naam en dan krijg ik een mail terug: Beste Prutsel....

Jippox schreef op 21-02-2023 om 15:12:

[..]

Dat kan nog sterker. Mijn man en ik hebben een gezamenlijk e-mailadres dat bestaat uit een niet bestaand woord en dan @enz. (Denk maar zoiets als Prutsel) Dan stuur ik een mail, ondertekent met mijn (heel erg normale) naam en dan krijg ik een mail terug: Beste Prutsel....

Ja maar dat vind ik dan weer in de orde van een professionele mail met meisjesnaam en dan ondertekend met je mans achternaam. Geen touw aan vast te knopen en erg irritant. Je kan ook gewoon één naam gebruiken, gewoon je eigen.

Jippox schreef op 21-02-2023 om 15:12:

[..]

Dat kan nog sterker. Mijn man en ik hebben een gezamenlijk e-mailadres dat bestaat uit een niet bestaand woord en dan @enz. (Denk maar zoiets als Prutsel) Dan stuur ik een mail, ondertekent met mijn (heel erg normale) naam en dan krijg ik een mail terug: Beste Prutsel....

En niemand die bedenkt dat Prutsel best een gekke naam is en als de mail wordt afgesloten met groeten Truus dat de afzender dan waarschijnlijk Truus heet en niet Prutsel?

Mijn ouders hebben voor spam/aanbiedingen en dat soort dingen een apart mailadres met plaatsnaam plus huisnummer. Ik geloof niet dat er al ooit iemand gedacht heeft dat dat een voornaam is.

Zebra04 schreef op 21-02-2023 om 14:59:

Ik zou me de moeite besparen, veel mensen interesseert het blijkbaar niet genoeg. Ik doe zelf wel altijd mijn best namen goed te spellen (zoals velen hier blijkbaar), maar mijn naam gaat helaas ook heel vaak fout!
Het is een hele bekende naam, maar er zijn twee gangbare versies bekend. Als ik een bericht onderteken met "groetjes, naam <juist versie>", krijg ik zeer regelmatig een bericht terug met "Hoi, naam <andere versie>". Ik begrijp hier niets van, je leest net nog hoe je het moet schrijven!
Maar ik wil me hier niet meer druk om maken, kost te veel energie. Zolang het op officiële documenten maar goed staat...

Dit heb ik ook en ik vind het zo slordig en arrogant. Alsof een ander beter weet dan ikzelf hoe mijn naam geschreven dient te worden.

Pippeltje

Pippeltje

21-02-2023 om 17:41 Topicstarter

Peaches schreef op 20-02-2023 om 21:25:

[..]

Heb je dit al eens besproken, los van andere dingen? Dus niet onderaan een reactie op een mail 'p.s. Het is Janta, niet Jantha', maar echt puur een gesprek/bericht over de spelling van je naam?

Ja paar x. Met humor. Maar het blijft toch niet hangen.

Mugske schreef op 21-02-2023 om 12:12:

[..]

Bij mijn dochter wordt er een trema toegevoegd, waar haar naam geen trema heeft.


Dochter heeft een lange achternaam die soms niet in vakjes / binnen het printbereik past (zoals van der huppeldepup). Ook voorvoegsels vallen soms weg of gaan verkeerd.

Mijn kinderen hebben een lange voor- en achternaam. Oudste heeft als enailadres [email protected] en dat past nooit op formulieren e.d.

MMcGonagall schreef op 21-02-2023 om 22:31:

[..]

Mijn kinderen hebben een lange voor- en achternaam. Oudste heeft als enailadres [email protected] en dat past nooit op formulieren e.d.


Dat vind ik sowieso niet handig, zo’n enorm lang mailadres. Erg foutgevoelig ook met overnemen. Ik heb mijn naam ingekort en daarvoor het minst foutgevoelige deel van mijn naam genomen, dus als ik Ginevra van Kloeckhorscht zou heten wordt het zoiets als [email protected] . Je kind kan nog zoiets als alias adres nemen, dan houdt hij zijn oorspronkelijke adres maar het werkt een stuk makkelijker met formulieren. 

Flanagan schreef op 20-02-2023 om 21:02:

Voornaam dochter werd wel eens met een K geschreven ipv Ch. Dat vond ze vreemd en ik legde uit dat ze niet zo moest miepen want ze had toch niets met die mensen te maken.

Misschien had ik haar gewoon Ans moeten noemen, was ik die vergissingen voor geweest 😉.

Aans?

Ahns?

A'ns?

Op de basisschool kregen we een Minakoemarie in de klas. De meester verwelkomde hasr en zei "Welkom, Mina. Naast Poezenmeisje is een plekje vrij". 

De rest van de schooltijd heette ze dus Mina. Toch iets gemakkelijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.