Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nieuwe schoolspullen


BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-08-2022 om 21:36

Hier is de boekentas vervangen en heeft hij nieuwe turnkleren gekregen omdat de vorige te klein waren. Dat zal het zowat zijn.
Zelf gebruik ik nog steeds dezelfde rugzak als tijdens de laatste jaren van mijn middelbaar (ruim 20 jaar geleden). 

Niemand hier qua gym die verplichtte kleding aan moest of moet?

Ik heb jaren gegymd in een wit t-shirt met logo van school en en een lelijke verplichte blauwe broek. Aan te kopen op school. En in de lagere school nog verplichte witte pantoffels ook.

Vooral die broek heb ik vér weggepleurd na mijn allerlaatste gym-les.

Jaren met dezelfde broek en t-shirt gedaan dus.

schooltas is weleens vervangen want kinderachtig. Vanaf groep 3 een nieuwe lunchbox en die voldoet nog steeds, ik ben in groep 3 overgegaan op een soort bento box. Verder niet.

Vroeger op de middelbare heb ik een paar tassen versleten, mocht voor de 1e een leuke tas uitzoeken, nou die kon uiteindelijk het gewicht van de boeken gewoon niet aan. Agenda was ieder jaar nodig net zoals schriften en kaftpapier dus ik denk dat er sowieso veel nieuw komt op de middelbare school. Ik weet ook wel dat dingen als etuis heel snel versleten want intensief gebruikt.

Butterflywhy schreef op 26-08-2022 om 19:14:

[..]

Prima. Ik zie het anders. We hebben genoeg geld. Ga ze dan niet met oude rommel laten lopen onder de noemer 'milieubewust'. Wat nog goed genoeg is geef ik weg dus het is niet dat het in de prullenbak beland.

Dus wat voor jou niet goed genoeg meer is, is nog wel goed voor een ander?!?

Hier gaan de Mepal trommels jaren mee, heel af en toe breekt er zo'n zwart ding van de zijkant, dan komt er een nieuwe. En een tas kan lang mee, af en toe in de was en hij ziet er weer prima uit. Wat geef je je kinderen mee als je alles zo snel weer vervangt? Ik vervang alleen spullen die kapot, te kinderachtig of te klein zijn. Wel beginnen we elk schooljaar met nieuwe schriften, verder is er na de brugklas alleen een agenda en soms kaftpapier nodig.

Maken jullie (kinderen) geregeld pennen en potloden op? Ik echt nooit. Ja af en toe een reclame-pen die het niet meer doet maar dan heb ik ook geen idee hoeveel eigenaars dat ding al gehad heeft, die kan ik zelf ook wel van de middelbare hebben.

Mijn kind is kleuter dus er valt weinig te doen qua schoolspullen. Ze wilde na één jaar heel graag een nieuwe schooltas, beker en broodtrommel. Alledrie van Sint gehad, waarvan de beker en broodtrommel tweedehands. De twee die ze al had gebruiken we ook gewoon, we wisselen af. Laatst een setje kleine bakjes gekocht voor de korte schooldag als er geen brood mee hoeft. Dit jaar komt er niks nieuws.

Die van mij gaat naar groep 4 en krijgt een nieuwe rugzak. De oude die ze bij de start in groep 1 heeft gekregen vindt ze niet meer leuk (bloemetjes) en de lipjes van de ritsen zijn al een tijdje afgebroken, dus mag ze hem 'omruilen' voor een nieuw exemplaar die ik toevallig gedurende het jaar al ergens in de uitverkoop had meegenomen voor in de cadeautjes-bak. Ook heeft ze bij scapino nieuwe gymschoenen (nodig) en gymkleding (waarschijnlijk over een paar maanden nodig) mogen uitzoeken. Broodtrommels hebben we vorig jaar geruild i.v.m. 'te kinderachtig'. Ik kon bij mijn kerstgeschenk een paar nieuwe uitzoeken. Dus nu heeft zij een neutrale witte en roze en ga ik met een paw patrol of unicorn trommel naar mijn werk. Drinkbekers met dezelfde figuurtjes heb ik haar nog niet over gehoord en neemt ze nog regelmatig mee. Maar ze kan ook een tuperware of rvs fles meenemen.

Elk jaar alles vervangen vind ik totaal overbodig. In principe gebruiken we spullen hier gewoon tot ze kapot of 'op' zijn. Maar soms is het ook gewoon leuk, fijn of sociaal handig om iets nieuws uit te zoeken en dan is dat ook prima.

Ongeacht de status van de tas, mogen ze aan het eind van de kleuterklas een nieuwe tas uitzoeken bij mij. Omdat de keuze die ze op 3 jarige leeftijd maakten niet meer past bij de groep 3 status die ze gaan vergaren en omdat ik het leuk voor ze vind.
Broodtrommels en bekers worden vervangen als ze stuk zijn.

Nieuwe ringband wordt elk jaar gevraagd door school (althans, geen idee waar ze die oude laten). En nieuwe gymkleding en gymschoenen is wel nodig.

MamaE

MamaE

26-08-2022 om 22:48 Topicstarter

Marty1984 schreef op 26-08-2022 om 21:55:

Niemand hier qua gym die verplichtte kleding aan moest of moet?

Ik heb jaren gegymd in een wit t-shirt met logo van school en en een lelijke verplichte blauwe broek. Aan te kopen op school. En in de lagere school nog verplichte witte pantoffels ook.

Vooral die broek heb ik vér weggepleurd na mijn allerlaatste gym-les.

Jaren met dezelfde broek en t-shirt gedaan dus.

Op de middelbare moesten we een shirt van school aan. Broekje wel vrije keuze maar moest een korte broek zijn. 

Ik had destijds een shirt maat M toen ik naar de brugklas ging. Mijn zus maat S want die was vrij lang klein. Tot ze in klas twee enorm ging groeien. Toen hebben we gewisseld. Die van haar paste mij nog net en de mijne paste haar nog net. Onze ouders vonden gymkleding niet nuttig om geld aan uit te geven. En verder gebruik je die shirts niet meer. Ik geloof dat mijn moeder ze als poetsdoek gebruikt heeft of zo.

als er ‘ zo’n zwart ding’ afbreekt van  een Mepal broodtrommel gaat er een postbode elastiek omheen  😀😀 werkt perfect

geos kocht ik vroeger wel per 10  bij de Action. Die verdwenen altijd in een  razend tempo.

de eastpak  van oudste( nu 25, dus een  jaar of 13 oud)  ligt hier in t  ouderlijk huis en gaat nog vaak mee op vakantie. 

ik gebruik de eerste eastpack van zoon nu als werktas, want er zit een fijn laptopvak in. Zoon heeft zelf een andere gekocht.

Hier verplichte gymkleding, 2 stuks zelfs want voor de gewone gymles het schoolshirt en voor lo2 een ander shirt met je naam er op dus doorgeven/verkopen dat werd 'm niet. 

PhilDunphy schreef op 26-08-2022 om 22:46:

Ongeacht de status van de tas, mogen ze aan het eind van de kleuterklas een nieuwe tas uitzoeken bij mij. Omdat de keuze die ze op 3 jarige leeftijd maakten niet meer past bij de groep 3 status die ze gaan vergaren en omdat ik het leuk voor ze vind.
Broodtrommels en bekers worden vervangen als ze stuk zijn.

Nieuwe ringband wordt elk jaar gevraagd door school (althans, geen idee waar ze die oude laten). En nieuwe gymkleding en gymschoenen is wel nodig.

Mijn kind heeft nog tot en met groep 8 zijn krokodillenrugzakje meegenomen naar school. Hij had ook andere, maar deze bleef altijd terugkomen. 

1200x1046.jpg



Ik heb meerdere kinderen. Ieder kind krijgt 3 rugzakken op de basisschool (groep 1, groep 3 en groep 7) en 2 tassen op de middelbare school (onderbouw en bovenbouw). Verder vullen we aan wat de kinderen nodig hebben, zoals te kleine sportschoenen. Op de middelbare moeten ze kwijt- of kapotgemaakte spullen zelf betalen, o.a. beschadigde boeken en geodriehoeken die mysterieus verdwijnen. Op de basisschool heb ik met de kinderen een ritueel. Ze krijgen dan elk wat geld om zelf iets voor het nieuwe schooljaar te kopen. Denk aan die vreselijke glitterpennen waar je überhaupt niet mee kan schrijven en die ik normaal gesproken nooit voor ze koop want 'troep'. Elk jaar weer een groot succes bij mijn kinderen. Fijn moment om samen het nieuwe schooljaar te starten. 

Hier werd en wordt alles vervangen en/of nieuw gekocht als dat nodig is. Dat is dus na de brugklas niet zo vaak/veel. Aan het begin van het schooljaar gaat het vaak om een paar rolletjes kaftpapier, een stapeltje schriften (hier zijn al jaren de a4-schriften met plastic kaft van de Action favoriet) en voor een van de twee een agenda. Gewoon een huismerk exemplaar. Tassen gaan al vele jaren mee. Dat zijn dure dingen dus dat mag ook wel. Dochter heeft een keer een nieuwe gekregen. Die ze daarvoor in gebruik had was van de kringloop, een heel knap uitziende Eastpak maar met het verkeerde printje vond ze en ze wilde er zelf een uitzoeken. Die kreeg ze van vader voor haar verjaardag. Natuurlijk worden gymkleding en -schoeisel en gymtassen vervangen als dat nodig is maar dat gebeurt niet per se aan het begin van het schooljaar. We hebben hier in het begin van de bovenbouw dure rekenmachines moeten aanschaffen. Maar verder wordt hier zelden om iets gevraagd. En die enkele keer dat ze om iets vragen, krijgen ze het in de regel gewoon. Dat gaat dan bijvoorbeeld om een geodriehoek, een setje pennen, een passer of nog wat extra schriften. Op de basisschool hadden ze allebei een door oma zelfgemaakte tas waar ze heel trots op waren. Die mag ook nu nog niet weg! Al haar kleinkinderen hebben een uniek exemplaar van haar gekregen dus ik denk dat die aan hun eigen kinderen zullen worden doorgegeven. Broodtrommels en bekers kwamen vaak van de kringloop. Er liggen hier dus merkbekers in alle soorten en maten voor een habbekrats. Uiteindelijk zijn er bij Ikea twee nieuwe broodtrommels gekocht en die zijn nu ook al jaren in gebruik. Conclusie: van ons worden ze niet rijk. 

Wat ik wel grappig vind om te merken: mijn dochter heeft net als ik een zwak voor mooie notitieboekjes en dummy’s en zo. Die koopt ze gewoon zelf. Die worden dan vaak pas (veel) later in gebruik genomen. Slaat eigenlijk nergens op om die te kopen maar ik heb het dus zelf ook. 

Ik herinner me ineens de schoolcampus van de V&D! Samen met een vriendin naar de stad voor een nieuwe agenda en kaftpapier. 

Marty1984 schreef op 26-08-2022 om 21:55:

Niemand hier qua gym die verplichtte kleding aan moest of moet?

Ik heb jaren gegymd in een wit t-shirt met logo van school en en een lelijke verplichte blauwe broek. Aan te kopen op school. En in de lagere school nog verplichte witte pantoffels ook.

Vooral die broek heb ik vér weggepleurd na mijn allerlaatste gym-les.

Jaren met dezelfde broek en t-shirt gedaan dus.

Ja, voor zoon nu sportkleding moeten kopen met schoollogo erop. Moest aangeschaft worden bij plaatselijke sportzaak. Vond het ook erg prijzig. Dik dertig euro voor een dun shirtje en een flut broekje. Maar goed, verplicht dus toch maar gedaan. 

Tas heeft hij een nieuwe uit mogen zoeken. Ga er vanuit dat hij deze minimaal de middelbare schoolperiode kan gebruiken. 

Broodtrommel en dopper/drinkbeker kan hij gewoon gebruiken wat we in de la hebben. Ga echt geen nieuwe kopen. 

Schriften, laptop, geodriehoek ed nu wel nieuw aangeschaft. En hoop volgend jaar alleen nieuwe Schriften te hoeven kopen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.