Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nieuwe schoolspullen


MamaE

MamaE

27-08-2022 om 17:59 Topicstarter

Apiejapie schreef op 27-08-2022 om 17:46:

[..]

Ik hoop op een middelbare juist meer. Want bij dochter op school krijgen ze sinds het continu rooster slechts 10 minuten om te eten, waarvan het 5 minuten muisstil moet zijn. Ik ben er totaal geen voorstander van dat kinderen (mensen in het algemeen) leren om eten naar binnen te proppen.

Ik ook niet en ik heb wel meer bezwaren tegen het het continurooster. Mijn dochter kan niet snel eten omdat ze nogal wat kiezen mist en niet goed kan kauwen. Dat is al vervelend genoeg zonder tijdsdruk. Daar kan ze ook niet tegen trouwens, opgejaagd worden. Ik vind het ook wel eens irritant of lastig, maar ik weet ook dat ze er niks aan kan doen.

Bij tien minuten krijgt ze waarschijnlijk nog geen hele boterham naar binnen of misschien net wel. Maar geen twee boterhammen en ook geen stuk fruit, iets van nootjes of een eitje of zo erbij.

MamaE schreef op 27-08-2022 om 17:59:

[..]

Ik ook niet en ik heb wel meer bezwaren tegen het het continurooster. Mijn dochter kan niet snel eten omdat ze nogal wat kiezen mist en niet goed kan kauwen. Dat is al vervelend genoeg zonder tijdsdruk. Daar kan ze ook niet tegen trouwens, opgejaagd worden. Ik vind het ook wel eens irritant of lastig, maar ik weet ook dat ze er niks aan kan doen.

Bij tien minuten krijgt ze waarschijnlijk nog geen hele boterham naar binnen of misschien net wel. Maar geen twee boterhammen en ook geen stuk fruit, iets van nootjes of een eitje of zo erbij.

Hier komt ook regelmatig eten mee terug. Geen tijd... 

Na schooltijd halen ze het (hier) weer redelijk in. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-08-2022 om 19:02

MamaE schreef op 27-08-2022 om 17:36:

[..]

Ik had een hele degelijke tupperware broodtrommel. Heb ik nog steeds. Maar goed, ik was en ben dan ook niet de maat der dingen.
Ik begrijp ook niet zo dat mensen zich druk maken over de broodtrommel van anderen.

Als volwassenen kun je dat wellicht denken en zo voelen maar ik kan me voorstellen dat het op die leeftijd wel belangrijk is wat je klasgenoot vindt van je broodtrommel. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-08-2022 om 19:05

Ysenda schreef op 27-08-2022 om 17:39:

[..]

Ze maken zich ook niet druk om de broodtrommel van anderen, ze maken zich druk om hoe hun eigen broodtrommel over zou kunnen komen op anderen.

Net zoals ze zich druk maken over wat er in zit, snoeptomaatjes of druifjes meegeven is ook een no go op een gegeven moment. Worden ze ouder is dat weer over en maakt het ze niet meer uit.

De bovenste alinea gaat op een tegeltje.

Decembermamma schreef op 27-08-2022 om 16:43:

Ik vraag me af of jullie kinderen ook op de middelbare school nog bento achtige trommels gebruiken.
Voor onze zoon hebben we er een van systema maar kan me voorstellen dat er op de middelbare minder tijd voor eten wordt genomen

Volgens mij hebben ze meer tijd.

Maar ze maken zelf hun brood, dus ik kan me voorstellen dat ze geen zin hebben om allerlei verschillende dingen klaar te maken voor in zo'n doosje met vakjes. Hier legt hij een boterham neer, vlees erop, andere boterham erop en klaar (maal 2). Snijden en smeren gebeurt al niet eens meer.

Hier krijgen de kinderen iets nieuws als ze het nodig hebben of als iets echt niet meer hun smaak is en ze het al een paar jaar hebben. 
Toen ze naar de brugklas gingen kregen ze alles nieuw. Dat jaar daarop wilde ze ook graag nog nieuwe schriften, een nieuw etui en nieuwe pennen. Nu boeit het ze niks meer en vragen/kopen ze alleen het meest noodzakelijke. Goedkope schriften een oude Elfjes broodtrommel, allemaal prima. 

Het heeft mijn zoons nooit zo geïnteresseerd, alleen voor de brugklas een keer mee om tas en schoolspullen uit te zoeken, daarna wilden ze niet meer mee, zolang de schriften en het kaftpapier maar donkerblauw, grijs of donkergroen was. Bij de dochters is het iets anders, die gaan graag zelf mee wat uit te zoeken, voor de brugklas krijgen ze alles nieuw, daarna krijgen ze een budget voor schriften en kaftpapier, willen ze meer dan mogen ze zelf mee betalen.

Ysenda schreef op 27-08-2022 om 16:43:

[..]

Zoon heeft een keer moeten nablijven omdat de kantlijn in zijn wiskundeschrift niet recht was.

Vond ik toch wat onzinnig omdat het hier om een voorgedrukte kantlijn ging. Daar ben ik toen wel voor gaan liggen met mail naar docent en mentor, een training missen omdat je zelf iets wel of niet gedaan hebt soit, maar dit ging me toch te ver.

Nablijven 😱 

Nee dat doe ik echt niet (of deed) 

Kinderen kunnen een beloning verdienen voor het verzorgd werken en volgens de ‘regels’ werken (en dan kijk ik niet naar handschrift want dat heb je nu eenmaal). En naar regels is berekening opschrijven, tekeningen met potlood/passer enz. Een keer een scheef lijntje is echt niet erg. Zelf deden we het vroeger immers ook niet perfect 😅. 
De reden om het zo te doen is dat ze ook bij de praktijklessen nauwkeurig moeten leren werken, ze beter overzicht hebben en ook terug kunnen zien wat ze gedaan hebben. 
Zo jammer ook dat de wiskundedocent van mijn dochter daar dus totaal niet op let. Dat schrift van mijn dochter 😱😱😱. Dit jaar andere docent dus hoop dat diegene er wel een beetje naar kijkt. 

Decembermamma schreef op 27-08-2022 om 16:43:

Ik vraag me af of jullie kinderen ook op de middelbare school nog bento achtige trommels gebruiken.
Voor onze zoon hebben we er een van systema maar kan me voorstellen dat er op de middelbare minder tijd voor eten wordt genomen

Mwa… Ze moeten zelf hun lunch klaarmaken en dat smijten ze in een (herbruikbaar) zakje. Trommel vinden ze teveel ruimte in de tas. 

Peaches schreef op 27-08-2022 om 17:40:

Bij ons hebben ze een continurooster op de basisschool, er wordt 15 minuten uitgetrokken voor de lunch en dat is inclusief spullen pakken en opruimen en ondertussen wordt tv gekeken. Dat wordt vast niet korter op de middelbare school. Tenminste, ik had twee keer een half uur pauze op een lange dag.

Ja dat is eigenlijk zo zoon heeft ook maar een kwartier lunchpauze maar daarom ook een bento box zodat hij naast zijn fruitpauze fruit alvast wat van de lunch kan eten in de fruitpauze die is immers ook een kwartier. 2 boterhammen is immers veel te weinig voor hem.

Ze hadden hier op de basisschool ook continu rooster en dat was in totaal 45 minuten tussen de middag voor lunch en buiten spelen. Pas naar buiten als het eten op was, zonder haast. Zat wel een max van 30 minuten op geloof ik, maar dat moet kunnen met een paar broodjes 

madee schreef op 27-08-2022 om 21:00:

Ze hadden hier op de basisschool ook continu rooster en dat was in totaal 45 minuten tussen de middag voor lunch en buiten spelen. Pas naar buiten als het eten op was, zonder haast. Zat wel een max van 30 minuten op geloof ik, maar dat moet kunnen met een paar broodjes

Ja hier ook continurooster van 45 minuten, tijd zat om te eten gelukkig. Op de middelbare school waar ik werk hebben veel leerlingen een bento box of ze halen eten in de kantine. Gewone brooďtrommels zie je zelden.

madee schreef op 27-08-2022 om 21:00:

Ze hadden hier op de basisschool ook continu rooster en dat was in totaal 45 minuten tussen de middag voor lunch en buiten spelen. Pas naar buiten als het eten op was, zonder haast. Zat wel een max van 30 minuten op geloof ik, maar dat moet kunnen met een paar broodjes

Hier half uur lunchpauze en na 15 min is dat buiten spelen.


Ik gaf mijn kinderen de tip mee die tas zo licht mogelijk te houden omdat ze daar de hele dag mee moesten lopen. De gymspullen gingen in een katoenen schoudertas, seraparaat van de rugtas. ( Ze hadden toch een kluisje).
Verder een mini etui, een klemmap met overslag en wat inleg ipv 6 schriften, in agenda een flapje plakken voor de driehoek.
Als broodtrommel de bekende bluebandtrommeltje ( zo klein mogelijk).

Zelf begon ik met de bekende leren schooltas met drie vakken die je aan een handvat moest tillen, jaar er op met de bekende pukkel die over de schouder hing en daarna werd dit een katoenen schoudertas; steeds lichter want de klemmap deed zijn intreden en lunch ging in een boterhamzakje. Hoe lichter, hoe beter.

Tas zo licht mogelijk ja, was hier een ramp want dochter moest én laptop mee én boeken, dus op dagen met veel verschillende vakken was het een ramp.
En natuurlijk geen kostbare tijd willen verspillen aan continu spullen in en uit kluisje halen want het was al steeds zo druk in school. 
Dochter heeft dan ook nooit veel gegeten op middelbaar en het eerste dat ze altijd deed als ze thuiskwam was uitgebreid eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.