Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Bijtje82

Bijtje82

13-08-2022 om 22:23

Ik kijk naar het krijgen van kinderen puur naar eigen situatie. Heb er nu drie, maar zou best nog een vierde willen met de juiste man. Maar ben bijna 40 en na mijn 42e is het bij mij toch echt klaar. Dus ik denk niet dat er nog een vierde komt. 
Ik kijk niet naar de situatie in de wereld. Er is al honderden jaren crisis. Is het geen oorlog, dan is het wel ozon, of recessie, corona, pestsoorten of andere ziekten. 

Eigenlijk is de wereld echt niet heel veel anders dan hij altijd al was. Gewoon verrot
Maar door de komst van 24/7 media in your face lijkt alles 1000x erger. We trekken ons leed aan van zaken die er voor ons niet toe doen. 

Regendrup. schreef op 13-08-2022 om 22:16:

[..]

Ben ik weer heel benieuwd naar jouw redenen hoeft niet natuurlijk, maar zou je het willen delen?

Zeker! Ik heb een chronische darmziekte die ik door zou kunnen geven aan kind, evenals een genafwijking, die zich ook in een ziekte uit, die ik dan ook weer door kan geven. Ik wil niet dat mijn kind ook van jongs af aan ziekenhuis in, ziekenhuis uit moet lopen. Dat gun ik geen een kind. 

Regendrup.

Regendrup.

13-08-2022 om 22:28 Topicstarter

Wobbelkont schreef op 13-08-2022 om 22:24:

[..]

Zeker! Ik heb een chronische darmziekte die ik door zou kunnen geven aan kind, evenals een genafwijking, die zich ook in een ziekte uit, die ik dan ook weer door kan geven. Ik wil niet dat mijn kind ook van jongs af aan ziekenhuis in, ziekenhuis uit moet lopen. Dat gun ik geen een kind.

Oei ja, snap je aarzeling dan heel goed. Wat moeilijk 

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2022 om 22:31

Wobbelkont schreef op 13-08-2022 om 22:24:

[..]

Zeker! Ik heb een chronische darmziekte die ik door zou kunnen geven aan kind, evenals een genafwijking, die zich ook in een ziekte uit, die ik dan ook weer door kan geven. Ik wil niet dat mijn kind ook van jongs af aan ziekenhuis in, ziekenhuis uit moet lopen. Dat gun ik geen een kind.

Dat vind ik tenminste reële afwegingen. Klimaat vind ik minder relevant.

Het heeft bij mij geen rol gespeeld maar ik maak me wel zorgen over de toekomst. De klimaatsverandering is echt serieus. De aarde zal het uiteraard wel overleven maar de mensheid misschien niet. En de komende decennia zullen waarschijnlijk een stuk zwaarder en onrustiger worden. 
Maar ik geloof wel in God en een leven na dit leven dus wat dat betreft maak ik me op zich geen zorgen verder. 

Bij jongere mensen heb ik het idee dat deze discussie meer speelt. Van veel van mijn studenten hoor ik dat ze hierdoor erg twijfelen over of ze kinderen willen. Dat snap ik ook wel goed.

Regendrup.

Regendrup.

13-08-2022 om 22:39 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-08-2022 om 22:31:

[..]

Dat vind ik tenminste reële afwegingen. Klimaat vind ik minder relevant.

Maar het groeien van de bevolkingen heeft wel degelijk invloed op het klimaat.. met alle gevolgen van dien, hoe zie jij dat dan?

Ik denk juist dat we meer kinderen nodig hebben om de vergrijzing op te gaan vangen.

Wij zijn beide nog jong en hebben nu 2 kindjes. Gevoelsmatig zouden wij graag een 3e kindje toevoegen aan ons gezin. Het lijkt mij enorm leuk en gezellig en qua woonruimte en (op dit moment) financiële situatie zou het kunnen. 

Toch komt er geen 3e meer. We tellen onze zegeningen met 2 gezonde, leuke kids, durven het niet aan qua ellende wat ons nog te wachten staat mbt klimaat en financiën én kiezen ook bewust voor een stukje eigen vrijheid. Met 2 kids ben je flexibeler, vakanties en leuke dingen zijn goedkoper en makkelijker, oppas regelen is makkelijker en we zijn blij als we straks weer een stukje vrijheid terug hebben en dan nog relatief jong zijn. 

Wellicht dat we ooit een gezin en de kinderen daarin willen en kunnen helpen in de vorm van weekend of vakantie opvang of een pleegkind, maar dat zien we over een paar jaar wel weer. 

Regendrup.

Regendrup.

13-08-2022 om 22:42 Topicstarter

Bananapancake schreef op 13-08-2022 om 22:40:

Wij zijn beide nog jong en hebben nu 2 kindjes. Gevoelsmatig zouden wij graag een 3e kindje toevoegen aan ons gezin. Het lijkt mij enorm leuk en gezellig en qua woonruimte en (op dit moment) financiële situatie zou het kunnen.

Toch komt er geen 3e meer. We tellen onze zegeningen met 2 gezonde, leuke kids, durven het niet aan qua ellende wat ons nog te wachten staat mbt klimaat en financiën én kiezen ook bewust voor een stukje eigen vrijheid. Met 2 kids ben je flexibeler, vakanties en leuke dingen zijn goedkoper en makkelijker, oppas regelen is makkelijker en we zijn blij als we straks weer een stukje vrijheid terug hebben en dan nog relatief jong zijn.

Wellicht dat we ooit een gezin en de kinderen daarin willen en kunnen helpen in de vorm van weekend of vakantie opvang of een pleegkind, maar dat zien we over een paar jaar wel weer.

Dit herken ik ook wel, maar dan met 1 kind. Is bijna 4. Dus die groeiende zelfstandigheid is ook heerlijk. Met 2 kids lijkt het me ook al een hoop gepuzzel en minder flexibiliteit (maar misschien is dat anders als de leeftijden wat korter bij elkaar liggen). 

Ik heb er 3, 2 daarvan zaten niet in de planning maar zijn ontzettend gewenst. Na de derde dacht ik ja klaar, mijn gezin is af en toen leerden we op vakantie een stel kennen die 4 kinderen had en toen dacht ik ohhh dat is ook wel heel gezellig. Maar helaas het gaat niet meer, de knip zit erin. 

Man en ik hebben er samen 2 en man heeft mog 1 kind uit eerdere relatie. Soms zou ik er nog wel 1 willen maar we willen ze ook de mogelijkheid geven om te studeren en dan is dit genoeg. Dat is voor man belangrijkste reden. Voor mij is mentaal 2 voltijds echt het maximale. Ik denk dat ik voor alle kinderen een minder leuke moeder zou zijn als er nig1 kind bijkomt. 

Regendrup. schreef op 13-08-2022 om 22:42:

[..]

Dit herken ik ook wel, maar dan met 1 kind. Is bijna 4. Dus die groeiende zelfstandigheid is ook heerlijk. Met 2 kids lijkt het me ook al een hoop gepuzzel en minder flexibiliteit (maar misschien is dat anders als de leeftijden wat korter bij elkaar liggen).

Ik had zelf ook verwacht dat we met de komst van de 2e nog meer in zouden moeten gaan leveren qua flexibiliteit, maar het valt me eigenlijk hartstikke mee. Scheelt wel dat ze dicht op elkaar zitten en de 2e een enorm makkelijk kind bleek te zijn. Maar heeel soms denk ik nog weleens 'als we er maar 1 hadden was alles nog veel makkelijker en vrijer'. Ach zo verlangt iedereen denk ik weleens naar iets wat je niet hebt misschien, maar dat wil niet zeggen dat het niet ook al goed is zoals het is. 

Wij hadden er graag drie gehad, maar om medische redenen blijft het bij één.
Ik maak me wel zorgen over de situatie in de wereld, maar dat is van alle tijden. Klimaatverandering is wel een ding, maar over het algemeen gezien krijgen wij minder kinderen dan de vervangingsfactor van 2,1 kinderen gemiddeld per vrouw.
In andere delen van de wereld groeit de bevolking veel harder. Die hebben vaak wel een kleinere ecologische voetafdruk maar tegelijkertijd groeit die ook. 
Hoewel ik er zeker wel verdriet om heb gehad en soms nog dat meer kinderen ons niet gegeven zijn, zou het op dit moment voor mij ook niet meer hoeven. Ik ben bijna 40 en dochter is zeven. Ze kan al veel zelf en ik heb geen behoefte meer aan de babyfase met luiers, flesjes, slaapjes etc. Die fase ben ik echt ontgroeid en het maakt het ook niet per se makkelijker om activiteiten en uitjes te ondernemen. Ik heb er inmiddels wel vrede mee. 

Nyx

Nyx

13-08-2022 om 23:18

Leuke vraag. Wij zijn er altijd al mee bezig en sommige mensen om mij heen ook. Bij de eerste bedacht ik na lang wel-nieten dat wanneer iedereen die wel oog heeft voor het klimaat en sociale problemen geen kinderen meer neemt het sowieso niks meer gaat worden. Dat bepaalde normen en waarden dan niet meer doorgegeven zouden worden. Een beetje een slap argument natuurlijk.
Inmiddels twee kinderen en ik kan soms spijt hebben dat ik ze op deze wereld heb gezet. Ik maak me echt zorgen om de plek waar zij later op zullen groeien. Wat hebben we ze aangedaan? Mijn vriend denkt er hetzelfde over. We proberen ze daarom zo bewust mogelijk op te voeden, het enige wat we kunnen doen vrees ik. 
Een derde komt er zeker niet.

In mijn ogen is het overigens  naïef om te zeggen dat er altijd al problemen zijn en het slechts de media is. Het lijkt me duidelijk dat wij de aarde/natuur uitputten en dat daar eens een einde aan komt. We zijn zo ver verwijderd van de basis, als je daar van een afstandje naar kijkt, is het angstaanjagend. 

Ik had er graag 3 gewild maar het blijft bij 2, vooral omdat we wederom helemaal opnieuw zouden moeten starten in een medisch traject en daar kiezen we niet voor. Dat heb ik ondertussen best wel vrede mee, al blijft het soms een klein rauw puntje.
Ik maak me wel zorgen om het klimaat, en daar proberen we verder ons best voor de doen tot op zekere hoogte, maar was geen reden voor wel of niet nog een kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.