Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Rozi schreef op 13-08-2022 om 22:40:

Ik denk juist dat we meer kinderen nodig hebben om de vergrijzing op te gaan vangen.

Maar vind je het dan geen egoïstische gedachtegang om die volgende generatie met hetzelfde probleem op te zadelen? Met dit idee doorbreek je het probleem immers nooit?

Athan schreef op 13-08-2022 om 23:24:

[..]

Maar vind je het dan geen egoïstische gedachtegang om die volgende generatie met hetzelfde probleem op te zadelen? Met dit idee doorbreek je het probleem immers nooit?

Bedoel je dat er maar beter zo snel mogelijk een eind moet komen aan de mensheid?

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

13-08-2022 om 23:28

Bijtje82 schreef op 13-08-2022 om 22:23:

Ik kijk naar het krijgen van kinderen puur naar eigen situatie. Heb er nu drie, maar zou best nog een vierde willen met de juiste man. Maar ben bijna 40 en na mijn 42e is het bij mij toch echt klaar. Dus ik denk niet dat er nog een vierde komt.
Ik kijk niet naar de situatie in de wereld. Er is al honderden jaren crisis. Is het geen oorlog, dan is het wel ozon, of recessie, corona, pestsoorten of andere ziekten.

Eigenlijk is de wereld echt niet heel veel anders dan hij altijd al was. Gewoon verrot
Maar door de komst van 24/7 media in your face lijkt alles 1000x erger. We trekken ons leed aan van zaken die er voor ons niet toe doen.

Het is waar dat er altijd al ellende op de wereld is geweest, maar dat nu het poolijs aan het verdwijnen is bijvoorbeeld, is iets wat we niet kennen. Ik denk dat de kinderen die nu worden geboren het gaan meemaken dat een deel van de aarde onleefbaar wordt. 

Ik heb mijn kind al 27 jaar geleden gekregen maar zou dat nu niet meer doen. En ik hoop (in stilte) ook geen kleinkinderen te krijgen.

Nyx schreef op 13-08-2022 om 23:18:

Leuke vraag. Wij zijn er altijd al mee bezig en sommige mensen om mij heen ook. Bij de eerste bedacht ik na lang wel-nieten dat wanneer iedereen die wel oog heeft voor het klimaat en sociale problemen geen kinderen meer neemt het sowieso niks meer gaat worden. Dat bepaalde normen en waarden dan niet meer doorgegeven zouden worden. Een beetje een slap argument natuurlijk.
Inmiddels twee kinderen en ik kan soms spijt hebben dat ik ze op deze wereld heb gezet. Ik maak me echt zorgen om de plek waar zij later op zullen groeien. Wat hebben we ze aangedaan? Mijn vriend denkt er hetzelfde over. We proberen ze daarom zo bewust mogelijk op te voeden, het enige wat we kunnen doen vrees ik.
Een derde komt er zeker niet.

In mijn ogen is het overigens naïef om te zeggen dat er altijd al problemen zijn en het slechts de media is. Het lijkt me duidelijk dat wij de aarde/natuur uitputten en dat daar eens een einde aan komt. We zijn zo ver verwijderd van de basis, als je daar van een afstandje naar kijkt, is het angstaanjagend.

Dit ben ik wel met je eens, maar het klimaatprobleem is niet nieuw. Maar goed, als de mensheid uitsterft, dan gaan we allemaal. Als niemand meer kinderen krijgt behalve mensen met een na-mij-de-zondvloed-mentaliteit, lijkt me net als jou ook geen goed idee. We doen ons best, maar in onze omgeving zijn we daarin wel een uitzondering. 
Ik heb overigens geen spijt van het op de wereld zetten van onze dochter. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-08-2022 om 23:33

Rozi schreef op 13-08-2022 om 22:40:

Ik denk juist dat we meer kinderen nodig hebben om de vergrijzing op te gaan vangen.

Die vergrijzing lost zichzelf wel op, een zure appel waar we doorheen moeten, maar beter dat dan een vicieuze cirkel in stand houden. 

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2022 om 23:35

Regendrup. schreef op 13-08-2022 om 22:39:

[..]

Maar het groeien van de bevolkingen heeft wel degelijk invloed op het klimaat.. met alle gevolgen van dien, hoe zie jij dat dan?

De hoeveelheid mensen heeft mi niets te maken met het klimaat. Het is de manier waarop we leven die niet gezond is. 

Dat er een klimaatverandering is ontken ik niet. Ben er alleen niet 100% van overtuigd dat dit perse iets is dat wij mensen compleet in de hand hebben en kunnen veranderen. We kunnen wel proberen gezonder te leven, maar eigenlijk kunnen we dat ook weer niet omdat we zo vast zitten aan onze moderne luxe leventjes.  

Dat de ijskappen smelten is ook niets nieuws trouwens. Er is zelfs ooit een ijstijd geweest. De Sahara was ooit een zee. De wereld cerandedd continu. We moeten alleen zorgen dat hij ook schoner wordt. En dat kan niet zolang we maar luxe willen leven. 

RodeKrullenbol schreef op 13-08-2022 om 23:27:

[..]

Bedoel je dat er maar beter zo snel mogelijk een eind moet komen aan de mensheid?

Een beetje minder mensen zou geen kwaad kunnen, denk je wel? 

Maar de vergrijzing tegengaan door altijd maar meer kinderen te nemen, lijkt me in elk geval geen goede oplossing. Die cirkel zal toch op de een of andere manier doorbroken moeten worden, anders geloof ik inderdaad dat de mensheid voortijdig uitsterft. (Voortijdig, want uitsterven zullen we op den duur sowieso.)

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-08-2022 om 23:45

On-topic: 
Zelf ben ik bewust kindvrij (ik zag het nooit als een mogelijkheid omdat ik mijn genen niet wil doorgeven), wel heb ik een partner en daarbij een stiefzoon. 
Economische redenen zouden bij mij nooit de doorslag geven, daar valt meestal wel een mouw aan te breien, maar ik ben er al van jongs af aan van overtuigd dat overbevolking één van de grootste problemen is waarmee wij kampen. 

Mocht ik op dit moment mentaal compleet gezond zijn en voor de keuze staan om kinderen te krijgen, ik zou het absoluut niet doen. Volgens mij is de klimaatverandering de grootste uitdaging waarvoor we de laatste eeuwen staan en ik verwacht echt dat het leven in de komende decennia moeilijker zal worden in plaats van beter. Soms ben ik echt bang voor mijn stiefzoon (zeker omdat hij ook ass heeft), dus ik kan me niet voorstellen met welke gevoelens ik zou kampen mocht ik nu zelf een kind hebben. 

Als je twijfelt en er geen absolute wens is, zou ik persoonlijk maatregelen nemen om een toekomstige zwangerschap te voorkomen.  

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-08-2022 om 23:48

Bijtje82 schreef op 13-08-2022 om 23:35:

[..]

De hoeveelheid mensen heeft mi niets te maken met het klimaat. Het is de manier waarop we leven die niet gezond is.

Dat er een klimaatverandering is ontken ik niet. Ben er alleen niet 100% van overtuigd dat dit perse iets is dat wij mensen compleet in de hand hebben en kunnen veranderen. We kunnen wel proberen gezonder te leven, maar eigenlijk kunnen we dat ook weer niet omdat we zo vast zitten aan onze moderne luxe leventjes.

Dat de ijskappen smelten is ook niets nieuws trouwens. Er is zelfs ooit een ijstijd geweest. De Sahara was ooit een zee. De wereld cerandedd continu. We moeten alleen zorgen dat hij ook schoner wordt. En dat kan niet zolang we maar luxe willen leven.

Off-Topic: maar ik haal weer eens een van mijn stokpaardjes van de stal.
Liever met 1 miljard en leven als een Europeaan, dan met tien miljard en leven als een Afrikaan.
Aantallen doen er toe.

Regendrup. schreef op 13-08-2022 om 21:57:

Ik vind het echt een hele lastige kwestie. Heb namelijk echt het gevoel dat er nog héél veel shit aan zit te komen. Dan voel ik me al schuldig naar mijn kind, laat staan dat ik er nog één bij zou willen. Wat doe je zo'n kind nog aan denk ik vaak? Maar kan ook een onterecht gevoel zijn, maar merk in mijn omgeving helemaal niks hiervan dus ben gewoon benieuwd naar andere meningen hierover.

Ik kan mij niet vinden in deze gedachtegang. Als je het kind niet krijgt zal het nooit bestaan. Dus je schuldig voelen naar je kind is een soort van:"sorry voor je bestaan"? Alsof die beter niet bestaan had kunnen hebben? Ik denk dat de meeste mensen alsnog redelijk blij zijn met hun bestaan. Ellende in de wereld is er altijd al geweest, maar door de media horen we alle negativiteit

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2022 om 00:08

Aviendha schreef op 14-08-2022 om 00:02:

[..]

Ik kan mij niet vinden in deze gedachtegang. Als je het kind niet krijgt zal het nooit bestaan. Dus je schuldig voelen naar je kind is een soort van:"sorry voor je bestaan"? Alsof die beter niet bestaan had kunnen hebben? Ik denk dat de meeste mensen alsnog redelijk blij zijn met hun bestaan. Ellende in de wereld is er altijd al geweest, maar door de media horen we alle negativiteit

Hmm, sommige filosofen zouden het compleet oneens zijn met jou en stellen dat leven lijden is wat we enkel kunnen verzachten. Kun je vanuit die positie je voorstellen dat je bewust iemand in de wereld werpt (dus iets creëert dat onderhevig is aan emotionele en fysieke pijn) terwijl je rationeel denkt dat het leven moeilijker zal worden. 
Denk eens na over de tijd voor je geboorte,... had je ergens last van? 

Leuk topic wel.

Valdemar schreef op 14-08-2022 om 00:08:

[..]

Hmm, sommige filosofen zouden het compleet oneens zijn met jou en stellen dat leven lijden is wat we enkel kunnen verzachten. Kun je vanuit die positie je voorstellen dat je bewust iemand in de wereld werpt (dus iets creëert dat onderhevig is aan emotionele en fysieke pijn) terwijl je rationeel denkt dat het leven moeilijker zal worden.
Denk eens na over de tijd voor je geboorte,... had je ergens last van?

Leuk topic wel.

Grotendeels off-topic: Ken je het boek Better never to have been, van David Benatar? Hij is een Zuid-Afrikaanse hoogleraar met een tamelijk extreme theorie die er in feite op neerkomt dat voortplanting altijd moreel slecht is. Er is eigenlijk geen speld tussen te krijgen (behalve onderbuikgevoelens) en dat maakt het wat ongemakkelijk.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2022 om 00:31

Athan schreef op 14-08-2022 om 00:19:

[..]

Grotendeels off-topic: Ken je het boek Better never to have been, van David Benatar? Hij is een Zuid-Afrikaanse hoogleraar met een tamelijk extreme theorie die er in feite op neerkomt dat voortplanting altijd moreel slecht is. Er is eigenlijk geen speld tussen te krijgen (behalve onderbuikgevoelens) en dat maakt het wat ongemakkelijk.

Bedankt voor je tip! Ken het boek niet, maar een dik voorgevoel dat het in mijn interessesfeer ligt, dus genoteerd. 
Met hetgeen jij zegt, denk ik dat het zeer nauw zal aansluiten bij de theorieën die ik volg. 

Wij hebben nu drie kinderen en hebben daar bewust voor gekozen. De eerste twee zitten vrij dicht op elkaar, de derde is iets meer tijd over heen gegaan. En ja, het financiële argument is langsgekomen, het klimaatargument, het leeftijdsargument, het mentale argument…
Maar uiteindelijk was de wens groter dan alle mogelijke redenen om het niet te doen.

RodeKrullenbol schreef op 13-08-2022 om 23:27:

[..]

Bedoel je dat er maar beter zo snel mogelijk een eind moet komen aan de mensheid?

Nee, maar minder mensen is wel beter voor de leefbaarheid op de planeet. De projecties zijn dat de wereldbevolking blijft groeien tot 2080-2100 en dan langzaam af zal nemen. Dat is op de lange termijn goed nieuws. Vergrijzing is op de korte termijn lastig maar op de lange termijn zal het beter zijn als de planeet minder mensen hoeft te onderhouden. Na een periode van vergrijzing zal de balans tussen de leeftijden zich herstellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.