Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ophalen en brengen kind


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-11-2022 om 11:51

Jillz schreef op 14-11-2022 om 11:49:

Wat ik vooral denk is beide ex partners vinden blijkbaar zoveel reizen voor zichzelf onaanvaardbaar, maar blijkbaar geen probleem voor hun zoon.

Dat is inderdaad wel triest. We hebben het hier nu alleen over de ouders, maar het belang van het kind zou centraal moeten staan.

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:52 Topicstarter

CocoCharlie schreef op 14-11-2022 om 11:42:

[..]

Tsja, als je als exen nog door één deur kan en elkaar wat gunt zouden hier vast wel afspraken over te maken zijn die voor beide partijen acceptabel zijn. Maar als dat niet het geval is wordt het lastig.

Ja dat is het hele probleem ,  sinds de ex getrouwd is met tante kind gunt hij  haar compleet niets meer eigenlijk

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 11:49:

[..]

Sorry ik spring een beetje van de hak op de tak. Het is gewoon echt geen fijne situatie
en ik raak gefrustreerd.. hij is zo manipulatief en gunt haar niets.
Correct we rijden al 2 jaar 1,5 uur heen en terug op vrijdag en heen en terug op zondag
Dit willen ze nu dus omzetten naar 2,5 uur

Maar waarom is de enkele reis dan voor jullie ineens een uur langer als de andere partij maar 20 minuten minder rijdt?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-11-2022 om 11:57

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 11:52:

[..]

Ja dat is het hele probleem , sinds de ex getrouwd is met tante kind gunt hij haar compleet niets meer eigenlijk

Hoe is de zorgverdeling op dit moment? Co ouderschap (50-50) of vrijwel volledig bij vader en een weekendregeling bij moeder?

In het tweede geval draagt vader natuurlijk enorm meer zorg en lasten (ook in uren besteding) dan moeder. Dan zijn die spaarzame uurtjes dat kind bij moeder is veel kostbaarder dan andersom.

Ik kan me in ieder geval nog levendig herinneren dat ik die anderhalve dag per twee weken zonder kinderen hard nodig had om bij te slapen en achterstallig huishouden te doen.

Zonne2017 schreef op 14-11-2022 om 11:33:

[..]

Het gaat niet over schuld, maar over de loop van het leven. Het kind gaat steeds meer contacten krijgen buitenshuis. Waarvan een deel in het weekend. Dat betekend dat het kind óf die sociale/sportieve/creatieve contacten moet missen als het in het weekend bij jullie is óf dat het jullie steeds minder vaak gaat zien.
Dat is gewoon de consequentie van verhuizen op grotere afstand.

Dit is inderdaad wel iets om op de termijn ook over na te gaan denken. Kinderen krijgen naarmate ze ouder worden steeds meer eigen activiteiten in het weekend: sport, feestjes, logeerpartijtjes en andere uitnodigingen en is het jammer dat ze dat dan regelmatig moeten missen. Aan de andere kant zal het kind ook graag zijn moeder willen zien dus zit hij in een lastige positie. 

Mavelle schreef op 14-11-2022 om 11:34:

[..]

Daar moeten beide ouders afspraken over maken. Als die er al zijn dan is het aan jouw vriendin om haar ex aan de afspraken in het plan te houden. Als deze afspraken er niet zien, dan zou ik als ik haar was hier stappen voor gaan ondernemen om zaken vast te leggen.

Precies neem een advocaat 

Ik zou als moeder mijn kind zeker de helft van de tijd willen op afspraak 

En ja als ik zou verhuizen moet ik rijden 


Al die andere dingen staan natuurlijk los van het gedoe met de reistijd. Daar moeten betere afspraken over gemaakt worden. Desnoods met hulp van een bemiddelaar.

Maar die reistijd is toch echt jullie probleem. Moeder is bij jou ingetrokken en ver weg gaan wonen. Daar zit een consequentie aan vast nl ver rijden om kind op te halen. Dat zij ook een deel richting jullie rijden is alleen maar netjes van ze. Jullie willen perse niet verhuizen want baan en huis. Dat is natuurlijk jullie goed recht maar je houdt dan wel die reistijd.

Vriendin is gescheiden, zij trok voor de liefde naar Nederland maar kwam uit België. Toen haar kinderen nog jong waren reden ze om het weekend vanuit het Oosten van Nederland naar België. Want het is haar keuze geweest zo ver te gaan wonen. 

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 11:52:

[..]

Ja dat is het hele probleem , sinds de ex getrouwd is met tante kind gunt hij haar compleet niets meer eigenlijk

Hoe is dat dan gegaan toen ze uit elkaar gingen? Bleef haar ex met het kind in het huis en trok de tante er bij in? En waar is jouw vriendin toen naar toe gegaan, of was jij toen ook al in beeld?

Coreopsis schreef op 14-11-2022 om 11:57:

Ik kan me in ieder geval nog levendig herinneren dat ik die anderhalve dag per twee weken zonder kinderen hard nodig had om bij te slapen en achterstallig huishouden te doen.

Precies. Ik heb dezelfde ervaring. Na mijn scheiding woonden de kinderen bij mij en gingen ze anderhalve dag per 2 weken naar hun vader. Ik bracht ze op zaterdag weg (2 uur rijden) en hij bracht ze dan op zondag weer thuis.  Ik was er destijds echt niet mee akkoord gegaan om meer te reizen dan die 2 uur op zaterdag als hij ervoor zou hebben gekozen nog verder weg te gaan wonen. Met de volledige zorg over de kinderen en een fulltime baan was die anderhalve dag per 2 weken inderdaad broodnodig.

Al je vriendin echt goed contact met haar kind wil houden en jullie gunnen dat kind het beste, dan zit er m.i. niets anders op dan verhuizen. 

En dat heeft niets met 'onder het juk' van de andere ouder zitten. Maar alles met het beste willen (en doen) voor je kind. 

Het is toch aan je partner om fatsoenlijke afspraken met haar ex te maken.  En logisch dat als je verder gaat wonen, je ook een langere reistijd hebt. Ik sluit me aan bij de meerderheid hier.  Ik zou jullie bovendien aanraden om niet "gelijk" te willen halen ten koste van het kind, maar om meer in te zetten op "geluk". 
Dus in dit geval als het haalbaar is: vertrek vroeger op vrijdag, zodat je kind meteen op school kan ophalen.  Dan heb je nog iets aan je vrijdag voordat kind naar bed moet. Vind ik een positievere insteek dan te gaan stechelen over een kwartier meer of minder.

Want inderdaad: voor je het weet is het kind 12+ en dan zie je het nog minder door clubjes, feestjes, werk, etc.  Ik zou de komende 6 jaar dus alles doen wat in mijn macht ligt om kind zoveel mogelijk te kunnen zien.  En eerlijk gezegd heeft het verleden en wie wat verkeer mag hebben gedaan, daar weinig mee te maken. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-11-2022 om 12:15

Persephone schreef op 14-11-2022 om 11:52:

[..]

Maar waarom is de enkele reis dan voor jullie ineens een uur langer als de andere partij maar 20 minuten minder rijdt?

Ik begrijp er ook de ballen van.
Is je partner er trouwens tevreden mee dat ze haar kind slechts anderhalve dag per week ziet? 

Er zit veel oud zeer, dat is heel duidelijk, en oud zeer waar je niet vanaf komt door de dubbel rol van stiefmoeder die ook gelijk tante is. Dus je vriendin is niet alleen bedrogen door haar partner maar ook door haar zus. MAAR, dat heeft niets vandoen met haar zoon en de omgangsregeling. 

Een 50/50 co-ouderschap gaat het nu zeker niet worden want dan heb je te maken met school etc waar je toch je kind naar toe moet krijgen. Dat gaat met deze reistijden niet werken.

Blijft er over een weekendregeling. Nu hebben jullie een lang weekend. Vele kinderen hebben een weekendregeling dat ze zaterdag heen gaan en zondag weer terug komen. Die hebben een nog korter weekend met de andere ouder. Dat weekend zal in de praktijk nog korter zijn omdat ze ook nog sporten in het weekend en pas na de wedstrijd naar de andere ouder gaan. Dan heb ik het over kinderen van 6-7 jaar die aan voetbal doen, een heel gebruikelijke sport voor kinderen van die leeftijd. 

Dus jullie klagen nu dat je niets aan de vrijdagavond hebt, maar aan de andere kant missen jullie daardoor niet het ontbijt op zaterdagochtend. 
Hoe gaan jullie het doen als het kind straks op een sport gaat en idd die wedstrijden op zaterdag of andere plek in het weekend gaat krijgen? Hoe doen jullie het met kinderfeestjes die in het weekend zijn? Want door dat niet te kunnen faciliteren door de afstand ga je het kind tekort doen. 

En helaas is de verhuizende ouder het bokje om de gevolgen op te vangen.

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 11:49:

[..]

Sorry ik spring een beetje van de hak op de tak. Het is gewoon echt geen fijne situatie
en ik raak gefrustreerd.. hij is zo manipulatief en gunt haar niets.
Correct we rijden al 2 jaar 1,5 uur heen en terug op vrijdag en heen en terug op zondag
Dit willen ze nu dus omzetten naar 2,5 uur

Maar waar komt dat extra uur dan vandaan ? Of is de vader recentelijk ook verhuisd ? 

Ik denk dat het verschil in reistijd te verklaren is doordat het ene stel met het OV moet reizen en de anderen een auto hebben. Dat ze de overdracht op een station doen, maar dat nu op een ander station willen dichterbij huis, maar dus verder met OV.

Klopt dat TO?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.