Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouders van LGBTQI 🏳️‍⚧️ 🌈 kinderen verzamelen


Hoe vertelde jouw kind het?
Hoe was je reactie ?
Hoe reageerde de buitenwereld?
Waar loop jij of je kind tegenaan ?
Positieve kanten ?
Kortom. Alles is bespreekbaar


Ik hoor dat het nog maanden duurt voordat er maar iets gestart wordt van hormonen.

Hunnybee schreef op 05-12-2021 om 17:45:

Zijn er ouders van kinderen die al begonnen zijn bij de genderpoli? Hoe gaat dat in het begin? Waar starten ze mee?

(Ervaring met youz Start is met vragenlijsten (oa screening op ASS) en daarna een intakegesprek met een psychiater. Dat is om te kijken wat er allemaal speelt. Na het intakegesprek krijgt een kind een psycholoog toegewezen. Als er andere dingen nodig zijn vanwege andere diagnoses wordt daar ook aandacht aan besteed. Bijv door een breder onderzoek. Daarnaast zijn er nog groepsbijeenkomsten voor verschillende leeftijdsgroepen, trainingen weerbaarheid etc. Best uitgebreid eigenlijk. Ze hebben onlangs extra psychologen aangetrokken vanwege de enorme toename van jongeren met gendervragen. De toename is groter dan er nieuwe mensen worden opgeleid, vandaar de lange wachtlijsten. Youz heeft een aantal behandelaars die zelf transgender zijn. Ervaringsdeskundigen dus.

Pytsje schreef op 05-12-2021 om 18:39:

[..]

(Ervaring met youz Start is met vragenlijsten (oa screening op ASS) en daarna een intakegesprek met een psychiater. Dat is om te kijken wat er allemaal speelt. Na het intakegesprek krijgt een kind een psycholoog toegewezen. Als er andere dingen nodig zijn vanwege andere diagnoses wordt daar ook aandacht aan besteed. Bijv door een breder onderzoek. Daarnaast zijn er nog groepsbijeenkomsten voor verschillende leeftijdsgroepen, trainingen weerbaarheid etc. Best uitgebreid eigenlijk. Ze hebben onlangs extra psychologen aangetrokken vanwege de enorme toename van jongeren met gendervragen. De toename is groter dan er nieuwe mensen worden opgeleid, vandaar de lange wachtlijsten. Youz heeft een aantal behandelaars die zelf transgender zijn. Ervaringsdeskundigen dus.

Dankje Pytsje. Zou het kunnen dat als mijn kind al pyscholgisch onderzoek heeft gehad op ASS en andere mogelijke diagnoses ze dat meenemen? Zoon is op jongere leeftijd al onderzocht en nu pas ook weer. Er is geen sprake van autisme of iets anders in het spectrum. 

Hunnybee schreef op 05-12-2021 om 18:53:

[..]

Dankje Pytsje. Zou het kunnen dat als mijn kind al pyscholgisch onderzoek heeft gehad op ASS en andere mogelijke diagnoses ze dat meenemen? Zoon is op jongere leeftijd al onderzocht en nu pas ook weer. Er is geen sprake van autisme of iets anders in het spectrum.

Dat weet ik niet maar lijkt mij logisch. En dat zal dan sowieso ook uit de vragenlijsten komen.

Zitten jullie kids op een school met een GSA? De school waar ik werk is een vmbo en bij ons in de stad zijn eigenlijk geen vmbo’s met een GSA, wel MBO’s. 

SuzyQFive schreef op 05-12-2021 om 23:55:

Zitten jullie kids op een school met een GSA? De school waar ik werk is een vmbo en bij ons in de stad zijn eigenlijk geen vmbo’s met een GSA, wel MBO’s.

Wat is een GSA?

Gender and Sexuality Alliance (of Gay Straight Alliance). Een groep scholieren die vindt dat iedereen op hun school de vrijheid heeft te kunnen zijn wie ze zijn zonder zich daarvoor te hoeven schamen of te veranderen. Een verbond tussen allerlei seksuele oriëntaties, sekses, genderidentiteiten en genderexpressies.

https://www.gsanetwerk.nl/gender-and-sexuality-alliance/

SuzyQFive schreef op 05-12-2021 om 23:55:

Zitten jullie kids op een school met een GSA? De school waar ik werk is een vmbo en bij ons in de stad zijn eigenlijk geen vmbo’s met een GSA, wel MBO’s.

Op de school van mijn kinderen (VWO) is een GSA in oprichting. Mijn dochter is daarbij betrokken. 

Nee zover ik weet ook niet (mavo in de Randstad). Op de oude school (havo/vwo) was er wel een GSA. En vanuit de leerkrachten een soort aanspreekpunt/coach die transkinderen kan helpen/begeleiden. 

Ging vandaag de paarse vrijdagposters ophangen op school. Laat ik zeggen dat er nog veel werk te verrichten is… 

“Mevrouw! Wat hangt u nu weer op!
Een poster over gender? Nou, u moet eens weten hoe ik daarover denk!” 

“Wat is volgens jou gender dan?” 
“Dat je geboren wordt als jongen maar denkt dat je een meisje bent, maar dat is gewoon dom want je bent gewoon duidelijk een jongen want er hangt wat tussen je benen”. 
“Dat is transgender. Mijn vraag was eigenlijk: wat betekent het woord gender?” 

Bijna elke H/V school heeft hier dus wel een GSA. Wij willen eigenlijk wel eens in gesprek met andere vmbo’s hoe zij dat geregeld hebben. Er staat op de site wel een lijst maar dit klopt niet helemaal heb ik al ontdekt. 

Zou fijn zijn als dat er ook op vmbo's zou zijn.

SuzyQFive schreef op 06-12-2021 om 23:32:

Ging vandaag de paarse vrijdagposters ophangen op school. Laat ik zeggen dat er nog veel werk te verrichten is…

“Mevrouw! Wat hangt u nu weer op!
Een poster over gender? Nou, u moet eens weten hoe ik daarover denk!”

“Wat is volgens jou gender dan?”
“Dat je geboren wordt als jongen maar denkt dat je een meisje bent, maar dat is gewoon dom want je bent gewoon duidelijk een jongen want er hangt wat tussen je benen”.
“Dat is transgender. Mijn vraag was eigenlijk: wat betekent het woord gender?”

Nou, dat vind ik een hele goede vraag.

Wat betekent het woord gender eigenlijk? Heb je dat nog uitgelegd?

jenn55 schreef op 07-12-2021 om 18:56:

[..]

Nou, dat vind ik een hele goede vraag.

Wat betekent het woord gender eigenlijk? Heb je dat nog uitgelegd?

Letterlijk betekent het geslacht 😉. Gender zelf is echter een breed begrip en is alles omtrent de identiteit en het uiterlijk van mensen en het gedrag daarbij. Geslacht wordt namelijk meer gezien als enkel de uitwendige geslachtsorganen en is dus te beperkt. 

Heb het toen niet verder uitgelegd want de bel ging en ze stoven weg. Het is uitgebreid in de lessen besproken deze week. 

Diezelfde jongen stond overigens vandaag wel in het regenbooglokaal om vragen te stellen dus zeker wel wat gewonnen. 
We hadden eigenlijk geen leerlingen verwacht maar ik denk dat 1 op de zeven leerlingen even is langs geweest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.