Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Layla

Layla

20-10-2009 om 21:58

Paranormale ervaringen bij kinderen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

27-10-2009 om 16:51

Telepathie

Layla:
"veel kinderen denken tegenwoordig in beelden en zijn onbewust gewend om telepatisch te communiceren. Dat is handig als je nog niet echt hoeft te praten, maar we leven in een wereld waar we hard op communiceren."
Hm, hoe weet je dat die kinderen telepathisch communiceren??

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 16:52

Test

we maken 2 series van 10 kaartjes (volgens Ondevit regels). Op de ene serie van 10 staat bijvoorbeeld "pijn" op de andere serie staat "vreugde" ( of simpel ja/nee, of wit/zwart; dat mag Layla bepalen). Het makkelijkst zou het zijn als de kaartjes in een papieren envelopje mogen. Dat wordt dan dichtgemaakt. De envelopjes worden in een willekeurige volgorde op de patient gelegd, en Layla kan met de spierspanningsmeting bepalen wat de tekst is in het envelopje. Dat doet ze met elk van de 20 envelopjes. Daarna gaan we kijken in hoeveel gevallen ze het juist heeft "gelezen".

layla

layla

27-10-2009 om 16:57

Pelle, dubbel op

1x met proefpersoon waar ik mee kan lezen en schrijven
1x met Pelle!

goed

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 16:57

Statistici?

wie is er goed in statistiek om aan te geven wat de 5% grens moet zijn? ( het is voor mij wel héél ver weg gezakt )

layla

layla

27-10-2009 om 17:01

Energie uitwisseling primavera

je hoeft niet in mijn behandelingsmethode te geloven, maar voor onze uitwisseling is het naar mijn waarheid wel fijn als je er iets voor over hebt

KNIPOOG!anders blijf je misschien wel nog 9 levens bij mij in het krijt staan (paranormaal grapje)

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 17:03

Dubbelop

dan kunnen we meteen kijken of een envelop consistent "gelezen" wordt. We gebruiken elke envelop twee keer. We kunnen "hetgeen gelezen is" op de bovenkant schrijven.
Bij de volgende proefpersoon leggen we de beschreven zijde naar beneden, en schrijven we op de andere kant wat er "gelezen" wordt.

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2009 om 17:05

Nog beter

Pluk:
"dan kunnen we meteen kijken of een envelop consistent "gelezen" wordt. We gebruiken elke envelop twee keer. We kunnen "hetgeen gelezen is" op de bovenkant schrijven."
Nog beter: Een zichtbara nummer op de buitenkant van de envelop.

layla

layla

27-10-2009 om 17:06

Telepatisch tinus

ik doe niet anders en ik weet niet beter

maarja dat zijn natuurlijk mijn ervaringen en daarom mijn waarheid

mijn waarheid hoeft niet overeen te komen met iemand anders zijn-haar waarheid, dat is dan hun waarheid

helemaal bovenaan aan het draadje, ik ben niet zo handig in copieren, sorry

layla

layla

27-10-2009 om 17:11

Enveloppen

de kaartjes waarmee getest wordt zijn het belangrijkste onderdeel v/d test

alles wat geschreven op het kaartje staat(dus ook de envelope)wordt getest. een envelope eromheen kan misleidend zijn voor het kaartje zelf

ik kan het ook geblinddoekt doen

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 17:15

Nog beter

in principe moeten de 20 enveloppen ook voor de "aangever" onherkenbaar zijn, om lichaamstaal te vermijden. Dus blanco enveloppen die goed "gehusseld" zijn zou moeten werken.
Als er een nummer op staat, en Layla heeft een fotografisch geheugen, dan kan ze in ieder geval bij alle twee personen hetzelfde antwoord geven ( als ze het nummer kan zien). Kan dus wel als het nummer op de "onderkant" staat, en ook de aangever het nummer tevoren niet ziet.

Millenia

Millenia

27-10-2009 om 17:16

Ik kan wel kopiëren

Hier is de kopie, Tinus:
"Hallo Puck,
Het is zeker NIET mijn doel om de reacties te gebruiken voor het schrijven van nieuwe artikelen.
Mijn doel is om met andere ouders van gedachte te wisselen, ik ben naast therapeute ook moeder.
Thuis ben ik mama en vlieg ik zeker niet de hele dag met mijn bezemsteel door het huis. Ik weet bijna wel zeker dat ik niet het standaard type van een medium vertegenwoordig. Niet dat ik mij voor mijn werk schaam, maar ik geloof dat leven met twee voeten op de grond juist spiritualiteit is!
Wat wel opvallend is, is dat als andere ouders weten wat mijn werk is, ze graag met hun eigen ervaringen en verhaal naar voren komen.
Dus mijn gedachte was en is nog steeds om eens te kijken op een forum of dit onderwerp leeft bij andere ouders.
Het is zeker niet bedoeld als sluikreclame voor mijn praktijk. Ouders die in mijn praktijk komen, staan op voor andere benaderingen voor de klachten van kinderen. Het is voor mij belangrijk om opjectief te blijven kijken of het leeft bij ouders die nog niet bekend zijn met dit onderwerp.
Groeten Layla"
Einde citaat. Samengevat: ze wil kijken of andere ouders open staan voor 'andere benaderingen voor klachten van kinderen' In goed jargon: marktonderzoek doen.
Layla: store traffic genereren is een paar keer iets gratis aanbieden om zo de bekendheid van en belangstelling voor je produkt te vergroten.
En nu wil ik uitgelegd hebben waarom een envelop misleidend kan zijn voor een kaartje zelf.

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 17:20

Envelop

ok, blanco envelop zou dus (misschien) kunnen, aangezien alles wat er op staat ook invloed heeft.
Maar als je geblindoekt werkt is dat prima (zwarte skibril)

Millenia

Millenia

27-10-2009 om 17:26

Pluk

Je hebt nou een steekproef van 20 ja? Ze moet een x aantal van die 20 kaartjes goed hebben om met 95% betrouwbaarheid te kunnen zeggen of ze 'niet toevallig' heeft goed geraden. Maar hoe vaak moet ze de proef dan herhalen? Want er is dus een kans dat ze toch 'per ongeluk' alle 20 goed heeft. Dus je zou de proef met nogal wat personen en kaartjes moeten herhalen, lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 17:38

Millenia

ik dacht het goed geformuleerd te hebben, maar zoals gezegd, mijn statistiek-kennis is behoorlijk gekrompen. De kans dat je bij 20 keer een muntje opgooien 20 * kop gooit is 0.0000954 % ( = 0.5^20 * 100 ) , een op de 1048576.

Pluk53

Pluk53

27-10-2009 om 17:55

Hoera, een beginnetje

ik heb al "iets" gevonden, de binomiale kansverdeling: http://www.damstede.net/uploads/wiskunde/binomiale%20verdeling.pdf

Millenia

Millenia

27-10-2009 om 18:46

Pluk

Ah, ik zie wat je bedoelt ja. Maar hoeveel moet ze er goed hebben van de 20?

layla

layla

27-10-2009 om 20:30

A.s. zat proef op de som

het kan voor mij a.s. zat rond de klok van 11.00 uur

Tirza G.

Tirza G.

27-10-2009 om 22:41

Pandia

In de wetenschap moeten dingen herhaalbaar zijn. En de mate waarin het lukt, moet boven "toeval" uitkomen. Dat doe je in eerste instantie door de normering (hoeveel van de 20 moet ze er goed hebben), en vervolgens door de proef een flink aantal keren te herhalen, bijv. bij verschillende personen.
Als je iets 100 keer doet en je hebt het 10 keer goed, is dat meer "toeval" te noemen dan "kunde". Mocht Layla haar norm bereiken, de proef goed uitvoeren of weet ik hoe je dat noemt, dan denk ik dat degenen die bij de proef aanwezig zijn, haar van harte uitnodigen het nóg een keer te doen onder toeziend oog van wetenschappers. Er zijn hele grote geldbedragen mee gemoeid

Tirza

Primavera

Primavera

27-10-2009 om 23:17

Energie uitwisseling?

Onze energie uitwisseling, jouw en mijn waarheden? Hé, waar heb je het nou over?
Jij nodigde mij uit om op jouw kosten de taalontwikkelingsstoornis van mijn zoon te 'verhelpen'. Aangezien mijn reiskosten hoger zijn dan jouw behandelingskosten heb ik daar niet zo veel aan. Ik zou niet weten waarom ik een flinke smak geld zou moeten betalen om jou in gelegenheid te stellen om je therapie te bewijzen.
Verhelpen is trouwens iets anders als 'goede ervaringen' hebben. Ik heb in één van mijn vorige postings al uitgelegd waarom alleen 'goede ervaringen' over een therapie maar zeer weinig zeggen. Goed ten opzichte van wat?
De reguliere therapie werkt prima voor mijn zoon, hij leert hierdoor ermee om te gaan, z'n zwakke kanten te trainen en strategieën aan te leren waarmee hij met zijn sterke kanten zijn zwakke compenseert. Dat is wel 5 jaar keihard werken geweest, zowel voor hem als voor ons ouders en voorlopig zal dat nog wel zo door gaan. Alleen helemaal verholpen zal het nooit worden.
Ik geloof er ook geen barst van dat jouw therapie dat dan wel zou kunnen in een paar zittingen en 5 jaar keihard eraan werken overbodig zou maken, maar ik ben wel benieuwd wat zijn reactie op jou zou zijn. Mijn zoon is namelijk uitzonderlijk goed in mensen doorgronden. Jij zou het paranormaal noemen, ik heb er een wat aardser verklaring voor. Omdat hij laat is begonnen om zich de talige wereld eigen te maken, maar ondertussen wel uitstekend werkende hersenen heeft, heeft hij grip op de wereld gekregen door te letten op de tekens die hij wel kon decodificeren zoals visief de lichaamstaal van mensen en waarschijnlijk ook lichaamsgeuren. Als die niet kloppen of in tegenspraak zijn met de woorden die iemand zegt, dan moet hij daar niks van hebben.
Groeten Primavera

frederique

frederique

27-10-2009 om 23:58

Randi

Hallo ijverige wetenschappers,

Film het dan wel even voor Randi, dan kunnen jullie het geld binnenhalen!

Hier persoon die altijd roept dat ze of gen teveel of te weinig heeft. En eigenlijk denkt dat het kwestie van teveel weten en lezen is. Ik snap werkelijk niet dat mensen in alle paranormale verschijnselen geloven.
Sorry Layla, ik lees alles, ook over nieuwetijdskinderen en vierde dimensies. Maar ik ben echt meer van het meten en weten en de wetenschap.

Succes allemaal. Lees graag het vervolg.

Pluk53

Pluk53

28-10-2009 om 09:23

Layla

Hi Layla ( en Pelle),
op superkorte termijn zal het niet lukken. De zaterdagen zijn vrij zwaar bezet, maar daar komen we wel uit. Lijkt me beter om de praktische regelingen even rechtstreeks te maken. Je kunt me bereiken op [email protected] .
Frederique heeft gelijk. Skepsis heeft bijvoorbeeld 10.000 euro uitgeloofd voor een succesvolle test. En Randi zelfs $1000.000,-- Zie:
http://www.skepsis.nl/aanmelding.html
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Millenia

Millenia

28-10-2009 om 10:16

Eens met tirza

"(hoeveel van de 20 moet ze er goed hebben), en vervolgens door de proef een flink aantal keren te herhalen, bijv. bij verschillende personen.". Dat bedoelde ik gisteren ja, met 1 keer en ook met 2 proefpersonen ben je er niet. Daarnaast circuleren er de nodige waarschuwingen over de goocheltrucs die in dit circuit vaak worden toegepast. Zie bijvoorbeeld: http://www.skepsis.nl/wondergeloof.html. In dit stuk wordt ook verwezen naar de uiterst misleidende gewoonte om via lichamelijk contact met "energiestromen" te werken om zo de argeloze toeschouwer beter te kunnen overtuigen. En om mijn geldstokpaardje nog maar weer eens te beklimmen een citaat: "dat er op jaarbasis 800 miljoen euro gaat naar alternatieve zorg. Dan heb je het over 450 miljoen aan consulten en 350 miljoen aan middelen, vooral homeopathische", zegt Renckens. Het percentage Nederlanders dat een alternatieve genezer bezoekt ligt al jaren op 6 tot 7." Koren op de molen van onze drukke Onno natuurlijk. En Layla heeft dus alle belang bij maximale aandacht.
Wel nog steeds een leuke discussie, dit.

Pluk53

Pluk53

28-10-2009 om 10:58

Millenia, goocheltruuks

Hi Millenia, ik denk dat ik de goocheltruuks wel kan uitsluiten. 1: layla + "patient" beide geblinddoekt, 2: Layla raakt de kaartjes niet aan. 3: Ook diegene die de kaartjes hanteert weet niet wat erop staat. 4: pas als alle 20 kaartjes getest zijn wordt gekeken wat goed/fout "gelezen" is.
Ik dacht gevoelsmatig dat "X" 16 of hoger moest zijn. Maar eerlijkheidshalve: waarschijnlijk is 14 of hoger al significant. Moet het nog uitzoeken. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_distribution . Probeer het maar met een muntje om met 20 pogingen 14 keer kop te gooien.

Pluk53

Pluk53

28-10-2009 om 14:03

Layla

7 november kan; Pelle kan vanaf 14:30. Als we dan tevoren de zaak voorbereiden, dan moet dat lukken ).
Zie http://www.psychicscience.org/stat1.aspx# voor de kans-berekening (ik kreeg deze verwijzing van Skepsis); als je invult: closed deck (elk kaartje wordt maar een keer gebruikt)/ probability of hit: 1 in 2 / enter total trials: 20 / one-tailed (alleen de hits tellen, niet als het resultaat volledig gespiegeld is) , dan heb je 16 "hits" nodig om "good" te scoren. Met 15 scoor je "fair"(redelijk). ( en met 14 is het resultaat irrelevant).
Zullen we de rest per email afdoen? Dan houden we dit draadje wel zolang in leven om straks de uitkomst te kunnen melden.

Millenia

Millenia

28-10-2009 om 14:17

Pluk (deels belangrijke o.t.)

Dankjewel!! Wel in leven houden dit draadje inderdaad. Leuk, leuk, leuk.
En overigens ben ik van mening dat minstens vandaag en liefst de komende tijd, iedereen op het forum zijn stem moet uitbrengen op Sjoukje Jansen als persoon van het jaar. (vrij naar Cicero: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam). Zie http://www.persoonvanhetjaar.nl/Sjoukje_Jansen-20486.htm.

100%mama

100%mama

28-10-2009 om 14:20

Getwijfeld

ik heb even getwijfeld om ons verhaal hier neer te zetten, te meer omdat we er NU mee bezig zijn....

Ik geloof in "de gene zijde", manlief totaal niet (die gelooft in zichzelf, hahaa OT). Nu hebben wij een kind wat in de loop der tijd onzekerheid en daarmee gepaard faalangst aan het ontwikkelen is. Daarmee zijn wij nu aan de slag en zodoende had ik gisteren op school een gesprek. Daarop kom ik zo terug. Zoonlief is verbaal enorm sterk en ver voorruit, daarbij is het een denkertje. Vanaf het moment dat hij kon praten heeft hij hetzelfde verhaal over "zijn vorige" leven. In het kort is dit dat hij vroeger in een heftige oorlog heeft gevochten en daarbij op een vreselijke manier aan zijn einde is gekomen. Dit verteld hij al vanf zijn 2e jaar en identiek! We hebben het aangehoord, erover gepraat en begrip getoont, maar wel met het verhaal (dit laer pas) dat wij er niet bij zijn geweest en dus afgaan op zijn verhaal. Goed, sinds een jaar slaapt zoonlief op zolden, slapen is een groot woord de afgelopen maanden, want spelen wil hij wel (zij het niet alleen in zijn kamer, maar wel met de babyfoon aan), maar als hij er moet slapen zegt hij "dat kan ik niet, "hij" is er en ik weet niet wat hij wil....Met wie hij bedoeld met "hij" kan of wil hij niet vertellen alleen dat hij zwart is (kleding?). Goed, zoonlief slaapt beneden, hij hoeft van mij niet in angst te slapen (slaapt hij boven dan wil hij met bedrekje en ligt hij met gebalde vuisten in een foetus houding te slapen, beneden ligt hij ontspannen te slapen zonder rekje). Nu heb ik gisteren op school een gesprek gehad met zijn juf die, naar eigen zeggen gevoellig is voor "de gene zijde". Op een gegeven moment vraagt ze dus naar mijn mening over dit onderwerp. Ik zeg eerlijk dat ik er wel in geloof dat er een "gene zijde" is, maar dat ik er niet gevoellig voor ben. Zij vertelde dus dat er iemand in het zwart om zoonlief heen hangt waar zoonlief zich geen raad mee weet.........Ik kan mij niet voorstellen dat een leerkracht (oude stempel) zich hierin uitlaat als het niet waar is.

Wij zijn nu aan het brainstormen hoe wij & natuurlijk zoonlief mee om kunnen gaan, stel dat het echt zo is, dan zorgt "hij" wellicht voor "blokkade's" die wellicht dus opgelost zijn als "hij" er niet meer is.....

Millenia

Millenia

28-10-2009 om 20:10

Inkoppertje

De juf heeft of via andere kinderen, of via zoonlief iets opgevangen. Want jouw zoon praat kennelijk af en toe over dat zwarte type, anders zou jij er niet van weten, nietwaar? Juf is beïnvloedbaar, dat zijn veel mensen en 'ziet' hem nu dus ook. Het zal hetzelfde mechanisme zijn als de fantasievriendjes/huisdieren enz. die kinderen erop na houden. Men kan fijne dingen zoals vriendjes enz. scheppen via de gedachten, maar men kan dan uiteraard ook minder vriendelijke wezens tevoorschijn toveren en een tijdje bij zich houden. Misschien kan je zoon leren om hem weg te sturen? Elders in deze draad zijn daar voorbeelden van gegeven. Voordel is ook dat niemand zich verder hoeft te bekommeren over wat wel en niet wordt gezien en door wie. En je zoon wordt er sterker van. Ook angstige fantasiën/beelden enz. kan je zelf de deur wijzen.

Primavera

Primavera

29-10-2009 om 09:38

Iets voelen

Hoi Jessica,
Ik geloof best dat er iets te voelen valt op die kamer, de vraag is wat dat iets dan is. Nog wat surfende aan de hand van de link van Tihama vond ik dit, wat erg interessant is om te lezen: http://science.howstuffworks.com/ghost-buster.htm Veel 'geesten' blijken gewoon tocht te zijn, te verhelpen met betere isolatie of tochtstrip. Ook kleine onzichtbare lekken van waterleidingen in muur of vloer zijn goed voor geestengevoel.

De methode die Layla beschrijft met brandende salie, kan op twee manieren helpen. De eerste is gewoon psychologisch door suggestie. Je doet iets en daardoor zullen je hersenen die nu aan bepaalde onbewuste waarnemingen iets paranormaals en engs koppelen, daarna voor die waarnemingen een andere verklaring zoeken. Conclusie : hèt is weg. Maar 'het' is echter alleen de paranormale verklaring die je aan de waarnemingen gaf, dat geeft geen enkel bewijs of er werkelijk 'iets' was wat niet gewoon aards verklaard kon worden. Zie de link, die ik boven gaf.
De tweede manier is dat brandende salie kookluchtjes en andere vervelende luchtjes verdrijft. Als het vervelende gevoel dus door een één of ander luchtje werd veroorzaakt dat zal dat wel even helpen, tenzij de bron (dode muis, rottend bouwmateriaal, enz. )blijft en de lucht weer terugkomt. Maar zelfs in dat geval kan door psychologische suggestie gebeuren dat het deze keer niet meer als paranormaal opgevat worden.
Overigens was de salie die door enkele indianenstammen werd gebruikt (wat Layla als 'bewijs' aanhaalt) niet diegene die je hier nu koopt. Salvia officinalis is van oorsprong een plant uit de Balcan en mediterraanse zee landen. Die hadden ze daar niet, alleen in Californië groeit S.apuana

Het gaat niet om de ervaringen die iemand meemaakt, maar om de verklaring die iemand er aan hangt. We weten allemaal dat onze zintuigen ons kunnen bedotten. De meeste mensen kennen wel de spelletjes met optisch illusies, waardoor je dingen anders ziet dan ze zijn of waardoor je niet bestaande schaduwbeelden gaat zien. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het beeldscherm of papier met die spelletjes erop, maar voor alles wat we waarnemen.
Om een voorbeeld te noemen. Kind zegt dat het gekleurde ballen ziet zweven in de kamer. De ene ouder is gelijk er van overtuigd dat het kind paranormaal is. De andere ouder informeert of het kind toevallig weer recht in de lamp of zon gekeken heeft en maant bij bevestiging aan om dat niet meer te doen, want dat is slecht voor de ogen.
Een leuk artikel over wat we zien of denken te zien en een theorie over hoe visuele perceptie misschien werkt plaatst het realiteitsgehalte van waarnemingen (inclusief zogenaamde paranormale) weer in een heel andere perspectief. En natuurlijk geldt dit niet alleen voor visueel, maar ook voor onze andere zintuigen. http://nivea.psycho.univ-paris5.fr/ASSChtml/ASSC.html
Groeten Primavera

layla

layla

29-10-2009 om 10:22

Jessica

Goedemorgen Jessica,

Dezelfde dag dat jij met het draadje bent begonnen, heb ik in de zoekmachine van OOL gezocht na dit onderwerp.
En inderdaad toen kwam ik jouw net gestarte draadje tegen.Voor de rest kwam er niets uit de zoekmachine
Voor mij was jouw verhaal heel herkenbaar, ik heb toen ook gereageerd op jouw verhaal.

Toen kwam bij mij de vraag op om het onderwerp misschien breder te maken?

Ik ben het eens met als jezelf geen ervaringen hebt meegemaakt dat je scepties zal blijven.

Naar mijn mening zijn sceptiese reacties goed, daardoor blijf ik objectiever in mijn werk.

Klein zuchtje

"Ik ben het eens met als jezelf geen ervaringen hebt meegemaakt dat je scepties zal blijven."
Ik heb wel ervaringen meegemaakt die je als paranormaal kunt opvatten. In het archief staan wel een paar voorbeelden, ik ga ze hier niet herhalen. Het verschil is dat ik niet de paranormale verklaring de voor de hand liggende vind, maar de natuurkundige. Daar ga ik dus eerst mijn verklaring en oplossing zoeken. Tot nu toe ben ik daarmee klaar.
Wat de kinderen betreft: het "tijgers de kamer uit sturen" zoals iemand al opmerkte, blijkt gewoon te werken. En voor mij is daar ook niets paranormaals aan.
Maar wijt scepsis vooral niet aan het gebrek aan ervaringen. Wijt het gerust aan een bepaalde denkwijze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.