Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 01:27

Racistische uitingen


@Emma

@Emma

20-11-2019 om 15:53

hooligans

het wordt pas echt interessant als de voetbalhooligans die zich zo gedragen van bijvoorbeeld Marokkaanse afkomst zouden zijn.

Pluk

"Je kunt overal wel een lading aan hangen uit de geschiedenis"
Ik zie dat hier niet gebeuren eigenlijk.

Regelmatig is gezegd dat je zo uitlaten niet meer van de 21e eeuw is. Dat is helemaal niet een benadering vanuit schuld.

Er wordt door een deel van de bevolking welliswaar vergoeilijken op uitwassen van racisme gereageerd, maar een deel van de bevolking reageert ook met verbazing. ik denk dat die laatste groep groter wordt.

Ad Hombre

Verschil tussen jou en mij is dat ik anti-racisme niet als een politieke mening beschouw. Ik ken genoeg mensen met een kleur die ZP een racistische karikatuur vinden, die regelmatig tegen racistische uitspraken en gedragingen aanlopen, maar waarvan de een vindt dat maximumsnelheid van 130 prima kan en de ander meent dat D66 al behoorlijk links is.Kortom hun meningen verschillen op veel onderwerpen maar niet dat racisme bestaat.

Ad Hombre

Ik vind dat iedereen mag en zelfs moet zeggen dat apengeluiden erg zijn. Ik vind dat iedereen mag en moet roepen dat "alle joden aan het gas" een vreselijk uitspraak is. Ik vind het alleen niet aan witte mensen of niet-joodse mensen om dergelijke uitspraken te relativeren. Dus ik vind het niet interessant dat jij die apengeluiden niet zo erg vindt.
"ach joh het valt best mee" Alsof ze het over jou hebben. Nee dus.

Nuffannie

Nuffannie

20-11-2019 om 16:38

...en toch worden hier met 2 maten gemeten

Alkes: "Ik ken genoeg mensen met een kleur die ZP een racistische karikatuur vinden". Een aantal reacties geleden waren er mensen die afrikanen in hun kennissenkring hadden die fan van zwarte piet waren, en die werden weggezet als slechts een "ik ken iemand die...". Zelfs verdacht: zo, jij hebt ineens toevallig een donkere kennis die zwarte piet prima vindt. Nu kom je zelf met dat je mensen kent die tegen zwarte piet zijn. Niet helemaal eerlijk toch?

Denken en zeggen

Banjo denken is vrij. Zeggen/uitspreken is beperkt.
Racistische uitlatingen mogen niet.
Het is helemaal niet erg als mensen het daarmee niet eens zijn of het “doorgedrukt” voelen. Dat doet niets af aan de regel: racistische uitlatingen mogen niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2019 om 17:01

Alkes

"Ik vind het alleen niet aan witte mensen of niet-joodse mensen om dergelijke uitspraken te relativeren."

Niet mee eens. De grenzen aan de vrijheid van meningsuiting gaat ons allemaal aan. Hoe aanstootgevend een uiting is gaat ons dus ook allemaal aan. We kunnen best met z'n allen (wit of zwart) vinden dat 'blank' prima kan, en ZP niet. Of omgekeerd. En dat is heel interesssant.

"Dus ik vind het niet interessant dat jij die apengeluiden niet zo erg vindt."

Dat is natuurlijk jouw goed recht. Ik denk dat jij de consequenties van je uitspraken niet kunt overzien.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2019 om 17:02

Llavell

"Dat doet niets af aan de regel: racistische uitlatingen mogen niet."

Waar staat dat eigenlijk? En wat staat er precies?

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2019 om 17:04

Nuffanie

"die fan van zwarte piet waren"

Wie is er nou 'fan van zwarte piet'?
Het is niet eens een echte persoon!

Als je gehate buurman een ZP pakje aantrekt ben je dan ineens fan?

Pluk

Pluk

20-11-2019 om 17:12

Marrokkaanse hooligans

"het wordt pas echt interessant als de voetbalhooligans die zich zo gedragen van bijvoorbeeld Marokkaanse afkomst zouden zijn.'

Die zijn er toch ook? Kijk maar eens wat er gebeurt als Marokko een wedstrijd wint. En de trouwstoeten wat ik het over had? Ook een soort hooligans.

Dit soort types heb je van alle komaf.

Hiero

Dat staat in het wetboek van strafrecht.

Meer informatie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/verbod-op-discriminatie

Pluk

Pluk

20-11-2019 om 17:17

Ik wel

"Je kunt overal wel een lading aan hangen uit de geschiedenis"
Ik zie dat hier niet gebeuren eigenlijk."

Ik zie dat wel gebeuren. Je mag geen blank zeggen omdat ooit de Zuid-Afrikanen... etc.

Wat ik jammer vind is dat zoiets als Zwarte Piet een racistische lading krijgt die dit nooit gehad heeft in Nederland. In ieder geval niet bij de laatste generaties. Ik vind ook dat Zwarte Piet mee moet groeien met onze maatschappij, maar maak er niet ineens een uiting van racisme van. Daarmee schoffeer je een hoop mensen die zich van geen kwaad bewust het Sinterklaasfeest vierden en vieren.

Pluk

De signalen dat dat wel zo ervaren is, zijn er echt al heel erg lang

Interessant

Zowel in de gewone media (kranten, tv) als op sociale media, zijn zwarte mensen vooral tegen ZP (Gerda Havertong al in 1987) maar gelukkig op OO hebben we Ethiopische partners of vaders van vriendjes die zwart zijn en nu gediscrimineerd worden omdat ze geen roetveegpiet kunnen zijn (waarom trouwens niet? Paar witte vegen en je bent roetveegpiet).
En de apengeluiden van de witte voetbalsupporters zijn helemaal niet erg want Marokkanen zijn ook luidruchtig als ze een wedstrijd winnen of een trouwstoet hebben.
Ik denk dat ik de discussie op dit niveau laat voor wat hij is.

Alkes

"Paar witte vegen en je bent roetveegpiet)."
Een heel scala aan bruintinten kan gewoon met zwarte vegen hoor. En dat zou pas goed werken om het uit de sfeer van de verkeerde associatie te halen.

Thera

Je hebt gelijk. Ik raakte nogal wat geïrriteerd door de absurde discussie waarin we nu zitten dat afschaffen van ZP discriminerend is voor de Ethiopische buurman van een OO-er

Pluk

Pluk

20-11-2019 om 17:57

Zo Alkes

" En de apengeluiden van de witte voetbalsupporters zijn helemaal niet erg want Marokkanen zijn ook luidruchtig als ze een wedstrijd winnen of een trouwstoet hebben."

Dat is een knap staaltje akelig framen wat je daar doet. Je verbindt dingen aan elkaar die ik niet gezegd en zeker niet bedoeld heb. Gatver.

Local custom


https://www.youtube.com/watch?v=LBLBxb29maw

Inderdaad. Gerda Havertong had ik gemist, niet in de business van Sesamstraat op dat moment, en niemand deelde het mij ook mee, blijkbaar bracht het niet echt een discussie in de media op gang? Te beleefd!

En dan Doutzen Kroes in 2011. Dat heb ik meegekregen. Tot die tijd had ik zelf ook niet de connectie gelegd tussen 'blackface' en het hele gedoe rondom de 'minstrelshow' en het debat in Engeland en de VS daarover ook niet in verband gebracht met 'onze' Zwarte Piet.

Daarna kun je het niet meer 'niet zien'. Ik tenminste niet.


https://www.youtube.com/watch?v=LBLBxb29maw
Leuk stukje theater van Sunny Bergman om het maar eens duidelijk en helder te krijgen loopt ze met 'onze zwarte piet' in een park in Engeland waar men wel hevig op de hoogte is van het niet kunnen van 'blackface' en de koloniale annotaties.


https://www.youtube.com/watch?v=8QISrRycitE
De leukste vind ik zelf Quintis Ristie als 'zwarte' Sinterklaas met een 'witte' Piet.
Sinterklaas komt uit Suriname. Dus.

Pluk

Pluk

20-11-2019 om 18:01

Signalen

"De signalen dat dat wel zo ervaren is, zijn er echt al heel erg lang"

Dat ligt er erg aan waar je woont, veel randstedelijke problemen en issues spelen in een groot deel van Nederland helemaal niet.

Pluk

Buiten de Randstad is geen Zwarte Piet? Of is geen voorstellingsvermogen dat het een racistische karikatuur is? Of is Doutzen Kroes onbekend? Of bedoel je dat racisme alleen dan bestaat als er mensen zijn die er last van hebben?
En ik doe aan framing? Waarom komen Marokkaanse voetbalfans of trouwstoeten dan langs in dit draadje dat over racisme gaat? Misschien kun je dat even uitleggen.

Pluk

Pluk

20-11-2019 om 18:17

Framing

"En ik doe aan framing? Waarom komen Marokkaanse voetbalfans of trouwstoeten dan langs in dit draadje dat over racisme gaat? Misschien kun je dat even uitleggen."

Als je terug leest zie je dat Emma daarover begint:
" Het wordt pas echt interessant als de voetbalhooligans die zich zo gedragen van bijvoorbeeld Marokkaanse afkomst zouden zijn."

Nou, die Marrokkaanse hooligans zijn er dus ook. En Turkse, en nog veel meer. Is niet voorbehouden aan Nederlanders. Racisme ook niet trouwens.

Pluk

Racisme is zeker niet voorbehouden aan nederlanders. Maar jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat racisme vooral heel naar is als de mensen met "macht" racistische opvattingen hebben. Politici, leerkrachten, agenten, personeelsfunctionarissen, journalisten, rechters etc etc. Als het racisme overal in je maatschappij zit. En vaak op een manier dat het pas zichtbaar is als je er op gewezen wordt. Omdat het je niet raakt als je een witte Nederlander bent.

Pluk

Pluk

20-11-2019 om 18:32

Zeker

Niet alleen macht, ook overmacht. De situatie die Kopzorg beschrijft op school is net zo schadelijk als andersom. Bovendien ging het in dit draadje om hooligans die oerwoudgeluiden maken. Meestal geen mensen met macht.

Nuffannie

Nuffannie

20-11-2019 om 19:20

dat zegt iedereen inderdaad

Dat de signalen er al heel lang waren. Onderhand zijn de signalen overduidelijk natuurlijk, maar vroeger heb ik daar nooit wat van mee gekregen. Wel een keer toen de huidige ZP discussie al gaande was een fragment van Sesamstraat gezien uit de jaren 80 met Gerda Havertong die het erover heeft. Maar veel meer dan dat niet echt. Ik kan me geen Sire campagnes of Loesje voor de geest halen van vroeger (jaren 80 of 90 in mijn geval) waarin ZP werd bekritiseerd.

Banjo

Banjo

20-11-2019 om 19:32

Vraagje Alkes

" gelukkig op OO hebben we Ethiopische partners of vaders van vriendjes die zwart zijn en nu gediscrimineerd worden omdat ze geen roetveegpiet kunnen zijn (waarom trouwens niet? Paar witte vegen en je bent roetveegpiet"

En

"
Ik raakte nogal wat geïrriteerd door de absurde discussie waarin we nu zitten dat afschaffen van ZP discriminerend is voor de Ethiopische buurman van een OO-er"

Vraag: blijf je er over doorgaan?
En:
Zie je hoe je hem wegzet?
Witte vegen...serieus?

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2019 om 19:35

Pluk

"Bovendien ging het in dit draadje om hooligans die oerwoudgeluiden maken. Meestal geen mensen met macht."

Als ze blank en man zijn zijn ze natuurlijk sowieso gepriviligeerd in tegenstelling tot Gerda Havertong..

Melden

Pluk “ Bovendien ging het in dit draadje om hooligans die oerwoudgeluiden maken. Meestal geen mensen met macht.”
Waar maak je dat uit op?
Overmacht hadden ze in die situatie zeker.
Dit draadje gaat trouwens niet over hen maar over racistische uitingen op facebook

Kaaskopje, volgens mij kun je racistische uitlatingen bij facebook melden.

Kopzorg

Kopzorg

20-11-2019 om 20:15

Twee richtingen

Rascisme en discriminatie zijn dingen die twee richtingen of zelfs meer richtingen op gaan.
Vroeger hadden we hier in het dorp de KV en de PV. Als je niet tot de juiste kerk behoorde mocht je niet voetballen bij de vereniging.
P voetbalde met P en K met K. Als je tot geen van de kerken behoorde kon je dus niet voetballen in je eigen dorp, dan moest je op zoek naar een andere club in een ander dorp.

In feite ook discriminatie van Christenen onderling.

In de jaren 90 werkte ik in een voedselproductie bedrijf waar Turken en Marokkanen werkten. Waar de Marokkanen de Turken uitscholden voor domme Turk. Allemaal Moslims maar toch elkaar racistisch bejegenen.

Het is niet alleen discriminatie of racisme als witte /blanke mensen mensen met een getinte huidskleur onheus bejegenen, altijd als groepen of individuen elkaar aanvallen of uitsluiten om het anders zijn is er sprake van rascisme/discriminatie.

Kopzorg

Dus jij denkt dat onderzoeken over discriminatie op arbeidsmarkt, op de particuliere woningmarkt, lagere schooladviezen allochtone leerlingen, racisme bij politie, bij brandweer allemaal verzonnen is of minstens overgeven. Of dat witte mensen daar net zoveel last van hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.