karenm2
26-05-2025 om 20:43
School is heel negatief over mijn kind
Mijn jongste zoon van 4 (bijna 5) heeft problemen op school. De juf en nog meer de IB’er kijken erg negatief naar hem en ze maken zich veel zorgen over zijn gedrag. Ik doe mijn best om met hun in gesprek te blijven en ook te vragen of ze positief naar hem kunnen kijken maar dat helpt niet zoveel en het wordt alleen maar erger. Mijn zoon heeft observaties en onderzoeken gehad en dat is nu ook besproken maar daar komt ook niks duidelijk uit. Buiten dat ze zich zorgen maken over zijn ontwikkeling maar dat is natuurlijk heel erg vaag. Vandaag weer een gesprek gehad en het advies is dat hij dit schooljaar nog blijft in zijn klas maar dat hij daarna naar een observatieplaats gaat, ergens waar hij ze naar zijn gedrag kijken en hij ook les krijgt dan. Maar dat is niet op zijn school dat is helemaal ergens anders. Het voelt alsof ze van hem af willen. Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.
Hebben jullie tips (geen kritiek want ik doe mijn best en ik ben een goede moeder voor mijn kinderen) hoe ik het nu verder kan aanpakken. Ik heb zoveel stress en ik weet niet wat te doen. Ik wil het beste voor mijn zoon. Maar dat is niet hem wegsturen. Ik weet dat in gesprek blijven belangrijk is en meewerken met hulp maar hoe doe ik dat als ze steeds meer hulp willen zonder dat die hulp echt helpt.

karenm2
26-05-2025 om 22:29
Schemerlampje schreef op 26-05-2025 om 21:19:
Wat is de reden dat ze hem geschorst hebben? Want dat is een forse maatregel, zeker voor een kleuter. Is hij een gevaar voor de veiligheid van andere kinderen? Slaat of vecht hij? Het kan zijn dat hij in de klas heel erg overprikkeld wordt en dat afreageert op andere kinderen. Thuis zijn er veel minder prikkels en dan zal je dat gedrag misschien ook minder zien.
Je zegt dat het voor jou allemaal nog heel vaag is, misschien toch verder doorvragen tot het voor jou duidelijk is wat ze bedoelen. Kunnen ze concreet gedrag benoemen van hem wat hen zorgen baart?
Ze hebben hem geschorst omdat hij heel boos geworden is. Hij had de juf gebeten en ook twee kindjes pijn gedaan. Toen moest hij bij de ib`er maar dat wilde hij niet en hij heeft toen met spullen gegooid in de klas. De juf vond dat onveilig en alle kinderen moesten uit de klas en ik moest hem meteen ophalen. Dat heb ik ook gedaan natuurlijk en toen was hij meteen rustig. Maar toen was hij dus geschorst en mocht ook de volgende dag n iet komen.

karenm2
26-05-2025 om 22:30
Roos57 schreef op 26-05-2025 om 21:25:
Heb jij eerder een topic geopend? Over drank gebruik?
Ja maar daar gaat dit topic niet over.

karenm2
26-05-2025 om 22:32
Kersje schreef op 26-05-2025 om 21:26:
Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.
Wat was de reden van deze schorsing?
MMcGonagall schreef op 26-05-2025 om 21:34:
Wat had hij precies gedaan waarvoor hij geschorst is? Dan moet het toch wel over ernstig fysiek geweld of brandstichting gaan, anders kan ik het niet verzinnen.
Hij had een woedebui met fysieke agressie ja. Ik snap dat dat ernstig is maar aan de andere kant is hij pas 4.

Roos57
26-05-2025 om 22:33
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 22:30:
[..]
Ja maar daar gaat dit topic niet over.
Jou gedrag kan je niet los zien van je zoon.

karenm2
26-05-2025 om 22:33
Vera8 schreef op 26-05-2025 om 21:38:
[..]
Dit vooral!
Ik vind het vreemd dat je in je OP helemaal niks specifieks benoemt waarom je kind (volgens school) afwijkend gedrag vertoont. Heeft hij problemen in zijn gedrag? Of kan niet meekomen met de rest. Ik noem maar iets. School zal toch wel iets hebben aangegeven.
En schorsen? Kom op zeg. Dan moet er toch echt wel iets aan de hand zijn. En daar gaat ook wel iets van overleg/contact aan vooraf.
Zoals jij het nu doet voorkomen lijkt het alsof school (om wat voor gekke reden dan ook) van hem/julie af wil. En dat lijkt me toch wel erg onwaarschijnlijk.
Ik denk dat we hier nog heel wat context missen waardoor het lastig is om je een advies te geven/ oordeel te vellen.
Je hoeft niet zo aanvallend te doen. Ik heb het al verder uitgelegd ondertussen. Natuurlijk is er contact en overleg geweest. Dat ontken ik toch niet. En ja ze willen wel van ons af. Ze hebben hem geschorst en nu willen ze hem elders heen sturen.

Daglichtlamp
26-05-2025 om 22:34
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 22:32:
[..]
[..]
Hij had een woedebui met fysieke agressie ja. Ik snap dat dat ernstig is maar aan de andere kant is hij pas 4.
Die andere kinderen in de klas zijn ook zo jong. Logisch dat school die ook wil beschermen.

Anne1234!
26-05-2025 om 22:40
Ik vind dat je wel heel lichtzinnig praat over het gedrag van je zoon. Hij is inderdaad pas 4 maar zijn gedrag is wel echt problematisch als ik het zo lees. De school is ook verantwoordelijk voor de veiligheid en het welbevinden van andere kinderen. Het gedrag vsn jouw zoon komt ergens vandaan. De vraag is waar zijn gedrag vandaan komt en wat hij nodig heeft om dit te veranderen. De onderzoeken hebben schijnbaar niet tot voldoende antwoorden en handvaten voor de juf geleid dus moeten ze verder gaan kijken.

Tijgeroog
26-05-2025 om 22:41
ik vind het heel naar voor je, maar ik snap wel dat ze zich zorgen maken. Wat jij omschrijft is geen normaal gedrag bij kleuters en dit heeft invloed op de hele klas.
Het is logisch dat die observatieplaats niet op zijn eigen school is, want daar komen meerdere kinderen van verschillende scholen. Het kan wel heel goed voor hem willen, omdat er een kleinere groep en meer duidelijkheid voor hem zal zijn, wat de juf in zijn huidige grote groep hem niet kan bieden.
Na de observatieperiode komt er een advies over wat voor plek voor hem het meest geschikt is, opgesteld door mensen die er echt verstand van hebben en uitgebreid de tijd hebben genomen om hem te letten kennen. Het kan zijn dat ze adviseren dat hij naar het speciaal onderwijs gaat, maar ook dat hij terug kan maar z'n huidige school, met advies voor de leerkrachten daar.
Probeer je niet te veel zorgen te maken!

karenm2
26-05-2025 om 22:46
Labyrinth schreef op 26-05-2025 om 21:49:
Door wie zijn die observaties en onderzoeken gedaan? Door een ervaren orthopedagoog?
Die zou er bij geroepen kunnen worden.
Dat leerkrachten zorgen hebben en ook gedrag van je zoon als problematisch ervaren, zie dat niet als negatief. Door het zo te benoemen, maak je het negatief. Ook al is je ventje nog heel klein, het kan zijn dat hij gedrag laat zien, waarvan het goed is dat dit wordt onderzocht.
Je wilt het beste voor je zoon, maar hoe weet je zo zeker dat een observatieplaats niet het beste is? Als je de gedachte loslaat dat wat er nu staat te gebeuren slecht is voor je zoon, dan kan je ook de stress loslaten.
Ja een orthopedagoog. Ze was niet heel jong dus ze heeft wel ervaring denk ik. Ze heeft een observatie in de klas gedaan en ook overleg met de juf. En vragenlijsten. En een IQ test met mijn zoon en ook een observatie waarbij ze met hem ging spelen en tekenen. Bij haar heeft hij het heel goed gedaan. Was hij wel druk maar niet heel erg en ook niet boos en hij werkte mee. Zijn IQ is goed. Normaal begaafd en zijn geheugen zelfs heel goed voor zijn leeftijd dus dat is best knap gedaan van hem vind ik. Ook zijn ontwikkeling met taal en motorisch is gewoon goed denkt ze, dat denken de juf en de ib`er ook wel. Maar zijn gedrag in de klas is niet goed, was ook zo toen die orthopedagoog kwam voor de observatie. Zijn emotieregulatie is niet goed zegt ze en misschien zijn hechting ook niet en daarom vind ze verder onderzoek nodig. Maar hij is nog erg jong en ik hem wegsturen en labels op hem plakken vind ik gewoon geen oplossing.

karenm2
26-05-2025 om 22:48
Loezzie schreef op 26-05-2025 om 21:49:
Er loopt toch al een ander topic? Wat maakt dat je nu een ander geopend hebt? Dit besprak je toch in het andere topic ook?
Wat vervelend dat je kind geschorst was en logisch dat je je zorgen maakt.
Je zal toch echt met school in gesprek moeten blijven.
Is het samenwerkingsverband betrokken?
Ja ik dacht een nieuw topic want dit gaat echt alleen over mijn jongste zoon en zijn problemen op school. De orthopedagoog is van het samenwerkingsverband denk ik.

karenm2
26-05-2025 om 22:48
Anoniemvoornu schreef op 26-05-2025 om 22:20:
Had jouw kind de juf niet gebeten?! Hierna is hij niet geschorst dus is er iets nieuws voorgevallen? Je laat wel veel informatie weg
Ik kan niet alles in de eerste post zetten. Hij heeft haar twee keer gebeten. De tweede keer is het verder uit de hand gelopen en is hij geschorst.

Anoniemvoornu
26-05-2025 om 22:49
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 22:46:
[..]
Ja een orthopedagoog. Ze was niet heel jong dus ze heeft wel ervaring denk ik. Ze heeft een observatie in de klas gedaan en ook overleg met de juf. En vragenlijsten. En een IQ test met mijn zoon en ook een observatie waarbij ze met hem ging spelen en tekenen. Bij haar heeft hij het heel goed gedaan. Was hij wel druk maar niet heel erg en ook niet boos en hij werkte mee. Zijn IQ is goed. Normaal begaafd en zijn geheugen zelfs heel goed voor zijn leeftijd dus dat is best knap gedaan van hem vind ik. Ook zijn ontwikkeling met taal en motorisch is gewoon goed denkt ze, dat denken de juf en de ib`er ook wel. Maar zijn gedrag in de klas is niet goed, was ook zo toen die orthopedagoog kwam voor de observatie. Zijn emotieregulatie is niet goed zegt ze en misschien zijn hechting ook niet en daarom vind ze verder onderzoek nodig. Maar hij is nog erg jong en ik hem wegsturen en labels op hem plakken vind ik gewoon geen oplossing.
Maar de juf bijten en andere kinderen pijn doen is ook geen oplossing en voor je zoontje is zo boos worden ook niet fijn lijkt me. Je zoontje heeft hulp nodig

Butterflywhy
26-05-2025 om 22:52
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 22:29:
[..]
Ze hebben hem geschorst omdat hij heel boos geworden is. Hij had de juf gebeten en ook twee kindjes pijn gedaan. Toen moest hij bij de ib`er maar dat wilde hij niet en hij heeft toen met spullen gegooid in de klas. De juf vond dat onveilig en alle kinderen moesten uit de klas en ik moest hem meteen ophalen. Dat heb ik ook gedaan natuurlijk en toen was hij meteen rustig. Maar toen was hij dus geschorst en mocht ook de volgende dag n iet komen.
Voor dit gedrag wordt een kleuter bij ons ook geschorst.
- juf bijten.
- twee kindjes pijn gedaan.
- niet mee gaan naar IB en dan met spullen gooien in zijn woede.
Dat zijn veel dingen bij elkaar. Ik vraag me alleen af of ze hem wel zo makkelijk weg kunnen sturen. Tegenwoordig heb je als school een dik dossier nodig om een kind weg te krijgen en daar gaan vaak jaren overheen.

Jorni
26-05-2025 om 22:56
Hij lijkt wel in ieder geval moeite ergens mee te hebben in de klas als hij dit soort gedrag vertoont. Het is denk ik in ieder geval belangrijk voor jouw zoon dat dit beter wordt. Hoe zou jij dat het liefste voor hem willen oplossen als jij kon kiezen TO? Wat denk jij dat nu de beste oplossing zou zijn voor jouw zoon?

Ies
26-05-2025 om 22:57
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 22:46:
[..]
Ik snap je en kan je goed volgen.
Het punt is nu eenmaal dat jij (en ik) er niet over gaan. De school gaat erover, want die moet het doen. En alleen de school kan inschatten of ze genoeg capaciteiten en ondersteuning in huis hebben.
Dat hebben ze duidelijk niet. Dat betekent simpelweg ook dat het niet alleen in het belang van de school is dat dit traject gestart gaat worden, maar ook in het belang van je zoon. Hij kan zich nooit goed ontwikkelen als hij niet de juiste ondersteuning krijgt.
Succes!