karenm2
26-05-2025 om 20:43
School is heel negatief over mijn kind
Mijn jongste zoon van 4 (bijna 5) heeft problemen op school. De juf en nog meer de IB’er kijken erg negatief naar hem en ze maken zich veel zorgen over zijn gedrag. Ik doe mijn best om met hun in gesprek te blijven en ook te vragen of ze positief naar hem kunnen kijken maar dat helpt niet zoveel en het wordt alleen maar erger. Mijn zoon heeft observaties en onderzoeken gehad en dat is nu ook besproken maar daar komt ook niks duidelijk uit. Buiten dat ze zich zorgen maken over zijn ontwikkeling maar dat is natuurlijk heel erg vaag. Vandaag weer een gesprek gehad en het advies is dat hij dit schooljaar nog blijft in zijn klas maar dat hij daarna naar een observatieplaats gaat, ergens waar hij ze naar zijn gedrag kijken en hij ook les krijgt dan. Maar dat is niet op zijn school dat is helemaal ergens anders. Het voelt alsof ze van hem af willen. Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.
Hebben jullie tips (geen kritiek want ik doe mijn best en ik ben een goede moeder voor mijn kinderen) hoe ik het nu verder kan aanpakken. Ik heb zoveel stress en ik weet niet wat te doen. Ik wil het beste voor mijn zoon. Maar dat is niet hem wegsturen. Ik weet dat in gesprek blijven belangrijk is en meewerken met hulp maar hoe doe ik dat als ze steeds meer hulp willen zonder dat die hulp echt helpt.

Rozi
26-05-2025 om 22:58
Je zoontje is nog zo klein inderdaad. Maar probeer het ook positief te zien, hij is nog maar 4 en dan dit gedrag. Wellicht met de juiste handvaten kan zn gedrag bijgestuurd worden voordat het nog veel erger wordt.
Ik zou ook contact opnemen met consultatiebureau, misschien kunnen ze je ook doorverwijzen naar een kinderpsycholoog bijv.
Probeer ook een beetje te denken vanuit de andere ouders. Hoe zou jij het vinden als je kind in een klas zit met jouw zoon die zijn woede niet kan beheersen en spullen door de klas gooit op die leeftijd al. En die ouders gedrag afdoen als onzin en hij is nog maar klein.

karenm2
26-05-2025 om 23:01
Anne1234! schreef op 26-05-2025 om 22:40:
Ik vind dat je wel heel lichtzinnig praat over het gedrag van je zoon. Hij is inderdaad pas 4 maar zijn gedrag is wel echt problematisch als ik het zo lees. De school is ook verantwoordelijk voor de veiligheid en het welbevinden van andere kinderen. Het gedrag vsn jouw zoon komt ergens vandaan. De vraag is waar zijn gedrag vandaan komt en wat hij nodig heeft om dit te veranderen. De onderzoeken hebben schijnbaar niet tot voldoende antwoorden en handvaten voor de juf geleid dus moeten ze verder gaan kijken.
Ik praat niet lichtzinnig. Ik snap dat zijn gedrag op school een probleem is en dat de juf ook voor de veiligheid van de andere kinderen moet zorgen. Ik wil ook dat zij handvaten krijgt en hulp om met mijn zoon om te gaan. Maar deze observatie is net geweest en ze willen al weer verder onderzoek en hem ook ergens anders plaatsen.

karenm2
26-05-2025 om 23:04
Tijgeroog schreef op 26-05-2025 om 22:41:
ik vind het heel naar voor je, maar ik snap wel dat ze zich zorgen maken. Wat jij omschrijft is geen normaal gedrag bij kleuters en dit heeft invloed op de hele klas.
Het is logisch dat die observatieplaats niet op zijn eigen school is, want daar komen meerdere kinderen van verschillende scholen. Het kan wel heel goed voor hem willen, omdat er een kleinere groep en meer duidelijkheid voor hem zal zijn, wat de juf in zijn huidige grote groep hem niet kan bieden.
Na de observatieperiode komt er een advies over wat voor plek voor hem het meest geschikt is, opgesteld door mensen die er echt verstand van hebben en uitgebreid de tijd hebben genomen om hem te letten kennen. Het kan zijn dat ze adviseren dat hij naar het speciaal onderwijs gaat, maar ook dat hij terug kan maar z'n huidige school, met advies voor de leerkrachten daar.
Probeer je niet te veel zorgen te maken!
Ik wil hem echt niet op het speciaal onderwijs. Ik vind dat heel erg om een kleuter weg te sturen. De juf wilde deze observatie omdat ze handvaten nodig had en ik ben akkoord gegaan en nu grijpen ze dat aan om hem weg te sturen.

karenm2
26-05-2025 om 23:05
Anoniemvoornu schreef op 26-05-2025 om 22:49:
[..]
Maar de juf bijten en andere kinderen pijn doen is ook geen oplossing en voor je zoontje is zo boos worden ook niet fijn lijkt me. Je zoontje heeft hulp nodig
Vooral de juf heeft hulp nodig en mijn zoon ook in de klas.

karenm2
26-05-2025 om 23:06
Butterflywhy schreef op 26-05-2025 om 22:52:
[..]
Voor dit gedrag wordt een kleuter bij ons ook geschorst.
- juf bijten.- twee kindjes pijn gedaan.
- niet mee gaan naar IB en dan met spullen gooien in zijn woede.
Dat zijn veel dingen bij elkaar. Ik vraag me alleen af of ze hem wel zo makkelijk weg kunnen sturen. Tegenwoordig heb je als school een dik dossier nodig om een kind weg te krijgen en daar gaan vaak jaren overheen.
Ik weet ook niet of ze dat zomaar kunnen, ik denk dat ik wel akkoord moet gaan als moeder anders kunnen ze dat niet doen. Maar ik maak me veel zorgen dat ze gaan dreigen met jeugdzorg als ik niet akkoord ga.

karenm2
26-05-2025 om 23:08
Jorni schreef op 26-05-2025 om 22:56:
Hij lijkt wel in ieder geval moeite ergens mee te hebben in de klas als hij dit soort gedrag vertoont. Het is denk ik in ieder geval belangrijk voor jouw zoon dat dit beter wordt. Hoe zou jij dat het liefste voor hem willen oplossen als jij kon kiezen TO? Wat denk jij dat nu de beste oplossing zou zijn voor jouw zoon?
Ja ik wil ook dat het voor hem beter wordt. Ook voor de juf en de andere kinderen in de klas. Goede vraag wat ik denk dat de beste oplossing zou zijn. Ik denk dat hij extra aandacht en hulp krijgt in zijn klas. Hij laat ook veel negatief gedrag zijn om aandacht te vragen zeggen ze. Als er iemand is om hem te helpen dan heeft de juf tijd voor de andere kinderen.

felija
26-05-2025 om 23:09
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 22:48:
[..]
Ik kan niet alles in de eerste post zetten. Hij heeft haar twee keer gebeten. De tweede keer is het verder uit de hand gelopen en is hij geschorst.
Dat is geen normaal gedrag voor een kleuter. Erg heftig. De juf moet ook aan de veiligheid van de andere kinderen denken. Probeer alsjeblieft in het belang van je zoon te denken en zet je achterdocht richting school opzij. Laat je kind observeren en werk mee.

karenm2
26-05-2025 om 23:11
Ies schreef op 26-05-2025 om 22:57:
[..]
Ik snap je en kan je goed volgen.
Het punt is nu eenmaal dat jij (en ik) er niet over gaan. De school gaat erover, want die moet het doen. En alleen de school kan inschatten of ze genoeg capaciteiten en ondersteuning in huis hebben.
Dat hebben ze duidelijk niet. Dat betekent simpelweg ook dat het niet alleen in het belang van de school is dat dit traject gestart gaat worden, maar ook in het belang van je zoon. Hij kan zich nooit goed ontwikkelen als hij niet de juiste ondersteuning krijgt.
Succes!
Ja dat is waar, hij moet de juiste ondersteuning krijgen. Maar ik wil hem ook beschermen. Ik weet niet wat de juiste beslissing is, ik pieker veel en word gek van de stress.

Mugske
26-05-2025 om 23:14
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 23:08:
[..]
Ja ik wil ook dat het voor hem beter wordt. Ook voor de juf en de andere kinderen in de klas. Goede vraag wat ik denk dat de beste oplossing zou zijn. Ik denk dat hij extra aandacht en hulp krijgt in zijn klas. Hij laat ook veel negatief gedrag zijn om aandacht te vragen zeggen ze. Als er iemand is om hem te helpen dan heeft de juf tijd voor de andere kinderen.
Er is dus geen capaciteit op regulier onderwijs om iemand voor begeleiding van 1 kind in te zetten. Op speciaal onderwijs is daar meer ruimte voor.
Toen ik 45 jaar geleden in de kleuterklas zat, was er ook een jongetje die agressief gedrag vertoonde in de klas. Hij sloopte de poppenhoek en sloeg een andere kleuter met een grote schep in de zandbak. Ik was bang voor deze jongen en herinner me deze incidenten nog, ik weet ook nog hoe hij heet terwijl hij na de kleuterklas naar speciaal onderwijs ging. Dat geeft aan wat voor impact dit soort gedrag kan hebben op de andere kleuters in de klas.

felija
26-05-2025 om 23:17
Zie het ook niet als wegsturen, maar hem naar een andere school laten gaan, waar hij meer op zijn plek is en er meer begeleiding voor hem is, dat kan een reguliere school niet bieden.

Tijgeroog
26-05-2025 om 23:20
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 23:01:
[..]Ik wil ook dat zij handvaten krijgt en hulp om met mijn zoon om te gaan. Maar deze observatie is net geweest en ze willen al weer verder onderzoek en hem ook ergens anders plaatsen.
Maar als ze met het 1e onderzoek geen oplossing gevonden hebben willen ze natuurlijk verder onderzoeken.
Als jij bijvoorbeeld naar de huisarts gaat omdat je vinger pijn doet lijkt de huisarts misschien eerst of hij gebroken is. Als dat niet zo is wil je toch dat hij verder onderzoekt wat er aan de hand is?

Pennywise
27-05-2025 om 00:33
Ik heb met je vorige topic ook meegelezen maar kan het nu niet meer laten om niet te reageren. Er worden al langer zorgwekkende signalen gezien bij je zoon door de school en dit negeer je al een hele lange tijd, want het ligt natuurlijk aan de juf en je bent te bang voor jeugdzorg waardoor je kop in het zand steken makkelijker is. Daarnaast heb je een flink alcoholprobleem wat je weigert te erkennen. Je zit of thuis te stuiteren van de stress en paniek, of je verdoofd jezelf. Je bent ervan overtuigd dat je kinderen niks meekrijgen, maar dit is typerend, tekstboek gedrag voor een kind in een moeilijke thuissituatie die zijn emoties nergens kan uiten.
Laat dit alsjeblieft een keer de druppel zijn waarbij je denkt genoeg is genoeg, en ga harder aan jezelf werken. Je beschadigt je kinderen echt enorm op deze manier en die fout ligt bij jou, niet bij de school.

TrefleQ
27-05-2025 om 06:16
Uit alles blijkt dat je het goed wilt doen. Je vecht voor je kind. Maar mogelijk veroorzaakt de thuissituatie de problemen. Ondanks al jouw liefde, kracht en goede wil:
https://www.trimbos.nl/kennis/kopp-kov/
Uit je draadjes lees ik de liefde voor je kinderen. En jouw kracht om ze het beste te geven als goede moeder.

Gingergirl
27-05-2025 om 06:20
karenm2 schreef op 26-05-2025 om 23:08:
[..]
Dat werkt niet in het regulier onderwijs, jouw zoon vertoond zeer ernstig gedrag waarbij hij een gevaar is voor de juf en andere leerlingen. De school " stuurt hem niet weg ", ze verwijzen hem door naar een andere onderwijs plek waar hij beter geholpen kan worden. Jij legt het probleem erg bij de juf en gebruikt zijn leeftijd als excuus maar dit gedrag is onacceptabel. Hij is nog erg jong; fijn als hij nu kan worden doorverwezen en kan worden geholpen.