Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Slechte biologische vader?

Het klinkt allemaal als een ingewikkelde situatie, ook dat haar oom wel contact met jou heeft. Moet voor het meisje in kwestie pijnlijk zijn dat iedereen om haar heen lijkt te weten wie haar vader is maar zijzelf niet. Ze weet kennelijk wel dat jij bestaat?
Woon je overigens in Nederland of in België (gezien je taalgebruik)?
Ik vind het advies om met FIOM te praten en hen eventueel te vragen om begeleiding wel heel goed, maar ik weet niet of zij ook in Belgie actief zijn. Vandaar mijn vraag.

absor schreef op 27-04-2025 om 11:13:

absoluut de moeder benaderen! Stuur haar een bericht met je naam, email, adres en telefoonnummer en schrijf simpelweg dat je altijd openstaat voor contact en jij een wens hebt, maar niets wil opleggen of opdringen dus nee ook goed is.
Dat je aan de moeder overlaat wat haar. wens is, wil het meisje dit wel of niet, misschien nu maar misschien liever na haar puberteit. Verzeker de moeder dat je niets buiten haar om wil doen

Zinnig advies. Ik denk dat als je het zo doet er weinig verkeerd kan gaan. In het ergste geval zegt haar moeder wacht maar tot zij 18 is en zelf kan beslissen. 

Dat 'gedoe' rondom de zwangerschap waar je moeilijk over kan praten, in hoeverre kan dit nu nog een rol spelen?
Heb je verkeerde dingen gedaan? Ben je agressief geweest?

De puberteit lijkt mij niet zo geschikt moment om als bio vader voor het eerst op de proppen te komen. Misschien nog een paar jaar wachten?

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:04 Topicstarter

Ik zal het 1 en ander duidelijker maken. Ik wil juist het beste voor haar. Ik ga zeker ook via de moeder spelen omdat zij de voogt is. Niets opdringen en al moet ik 10+ jaren wachten maar ze ze wel weer dat ik er voor open sta als ze toch contact wilt. Ik zelf zat in een heel donkere periode waardoor ik niks voor die kleine kon betekenen. Dan heb ik liever dat ze gewoon haar jeugd zonder getouwtrek opgroeit. En ze weet wel dat haar vader niet haar echte vader is want ze heeft mij proberen te zoeken toen ze jonger was. Maar het is meer voor haar kant dat ALS ze vragen heeft ze altijd rustig alles kan vragen. Al is het beginnen via instantie met 1 uurtje per maand. Maakt mij niet uit. Als zij maar weet dat ik er ben als ze er om vraagt. En waarom niet met mijn ex? Heel verhaal maar wil geen ruzie waar zij last van gaat krijgen. Alles op zijn tijd

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:05 Topicstarter

Bolmieke schreef op 27-04-2025 om 15:46:

De puberteit lijkt mij niet zo geschikt moment om als bio vader voor het eerst op de proppen te komen. Misschien nog een paar jaar wachten?

Ja dat was ik ook van plan. Ik ben er nooit geweest voor haar maar zal wel vragen hebben. 

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:20 Topicstarter

Courage schreef op 27-04-2025 om 14:57:

Dat 'gedoe' rondom de zwangerschap waar je moeilijk over kan praten, in hoeverre kan dit nu nog een rol spelen?
Heb je verkeerde dingen gedaan? Ben je agressief geweest?

Nee ik wil daar niet heel erg diep op in gaan. Ik doe nog geen mier kwaad. Dus dat niet. Maar boosheid kan lang blijven bij ouders

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:21 Topicstarter

oudmaarnognietkoud schreef op 27-04-2025 om 14:21:

[..]

Zinnig advies. Ik denk dat als je het zo doet er weinig verkeerd kan gaan. In het ergste geval zegt haar moeder wacht maar tot zij 18 is en zelf kan beslissen.

Ik zit er ook aan te denken tot 18 maar wou graag advies en mensen met ervaring spreken

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:27 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 27-04-2025 om 13:54:

Het klinkt allemaal als een ingewikkelde situatie, ook dat haar oom wel contact met jou heeft. Moet voor het meisje in kwestie pijnlijk zijn dat iedereen om haar heen lijkt te weten wie haar vader is maar zijzelf niet. Ze weet kennelijk wel dat jij bestaat?
Woon je overigens in Nederland of in België (gezien je taalgebruik)?
Ik vind het advies om met FIOM te praten en hen eventueel te vragen om begeleiding wel heel goed, maar ik weet niet of zij ook in Belgie actief zijn. Vandaar mijn vraag.

Ik woon zelf in NL en heb dislexie. Excuses. Daarom wil ik ook alleen laten weten dat ik er ben. Maar zit er aan te denken tot haar 18e te wachten

Biovader schreef op 27-04-2025 om 16:21:

[..]

Ik zit er ook aan te denken tot 18 maar wou graag advies en mensen met ervaring spreken

Ik zou niet wachten. Pubers zijn op zoek naar zichzelf, ze heeft je nu juist nodig. Hoe eerder, hoe beter. Via moeder is een goed idee.

Ik zou ook niet wachten tot ze 18 is. Zeker niet als ze vroeger al vragen had.

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:38 Topicstarter

Marianne76 schreef op 27-04-2025 om 16:28:

[..]

Ik zou niet wachten. Pubers zijn op zoek naar zichzelf, ze heeft je nu juist nodig. Hoe eerder, hoe beter. Via moeder is een goed idee.

Dat snap ik heel goed maar veel adviezen geven 15-16 jaar aan.

Biovader

Biovader

27-04-2025 om 16:41 Topicstarter

EmmaT schreef op 27-04-2025 om 16:32:

Ik zou ook niet wachten tot ze 18 is. Zeker niet als ze vroeger al vragen had.

Daarbij ben ik bang dat haar ma nooit mijn naam gaat geven of haar familie. Want die weten echt wel hoe ik heet.

Biovader schreef op 27-04-2025 om 16:04:

Ik zal het 1 en ander duidelijker maken. Ik wil juist het beste voor haar. Ik ga zeker ook via de moeder spelen omdat zij de voogt is. Niets opdringen en al moet ik 10+ jaren wachten maar ze ze wel weer dat ik er voor open sta als ze toch contact wilt. Ik zelf zat in een heel donkere periode waardoor ik niks voor die kleine kon betekenen. Dan heb ik liever dat ze gewoon haar jeugd zonder getouwtrek opgroeit. En ze weet wel dat haar vader niet haar echte vader is want ze heeft mij proberen te zoeken toen ze jonger was. Maar het is meer voor haar kant dat ALS ze vragen heeft ze altijd rustig alles kan vragen. Al is het beginnen via instantie met 1 uurtje per maand. Maakt mij niet uit. Als zij maar weet dat ik er ben als ze er om vraagt. En waarom niet met mijn ex? Heel verhaal maar wil geen ruzie waar zij last van gaat krijgen. Alles op zijn tijd

Ze heeft jou proberen te zoeken toen ze jonger was . Waarom is er toen geen contact ontstaan?

Ik zou er op dit moment - nu ze nog bij haar moeder woont, in de familie zit, ... - niet aan beginnen. Ze is te jong.
Je weet niet wat ze verteld hebben wie haar vader is. Je wil op haar 14de midden tijdens de puberteit echt niet haar hele wereld op zijn kop zetten.

Ik zou dus wachten. Minstens tot haar 18 à 21. Je weet haar naam, weet waar ze woont, ik zou haar voorlopig dus gewoon van ver online af en toe blijven volgen.

Calculeer ook in dat ze mogelijk niet op een bio-vader zit te wachten. Je hebt hen stevig in de steek gelaten. Niet iedereen zit te wachten - zelfs niet op zijn of haar 30ste - op "waar ie vandaan komt". Of dat ze haar moeder / haar familie niet wil afvallen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.