Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Therapeut

karenm2 schreef op 11-11-2025 om 22:37:

[..]

Ik ben niet tijd aan het rekken. Waarom zou ik dat doen. Ik werk echt goed mee hoor dat zegt hij vaak zelf ook maar op sommige vlakken pusht hij en snapt hij me niet en dat helpt me echt niet.

Je blijft in de cirkel van stress/paniek/drank zitten en je therapeut pusht om juist daar de echte verandering in te gaan zetten want dat is wat er nodig is.

Jij daarintegen wil nu net die dingen niet onder ogen zien en probeert meer tijd te rekken door de buitenwereld te proberen te veranderen zodat jij in je eigen veilige bubbel kan blijven en niet verder hoeft te graven/meer actie te ondernemen aan je eigen gedrag/copingsmechanisme met stress/paniek en alcohol.

Een beetje steun van therapeut,beetje steun van forum beetje steun van school hebben je stress/paniek/drank cirkel nog niet doorbroken en dat wil je ook helemaal niet. 

Je blijft jouw rol in het geheel en de problemen van je zoontje downsizen dat alles met tijd en beetje steun wel goed komt maar dat komt het niet.

Ik ben van mening dat dit forum ook onbedoeld meewerkt om dit veilige systeem van jou mede in stand te houden maar jouw problemen zijn groter dan dat en vragen meer inzet van jou in de stress/paniek/drank cirkel.

Ja het is dus wel tijdrekken van jou om de confrontatie met jezelf maar niet te hoeven aangaan en de stress/paniek/drankcirkel zelf te gaan doorbreken.

MRI

MRI

12-11-2025 om 09:49

Tja wij kunnen hier op een afstand de kwaliteit of de geschiktheid van de therapeut eigenlijk niet beoordelen. Ik persoonlijk heb zoveel stunteligheden van therapeuten gezien dat ik allang niet meer op het standpunt staat dat je alles wat een therapeut aanreikt moet volgen. Dus in jouw geval Karen kan het best dat hij te veel of juist te weinig pusherig is. Afgezien van van (te veel) alcohol, dat niemand verder helpt dus eigenlijk een no go is als je aan je zelf wilt werken kan het dus goed zijn dat zijn adviezen geen maatwerk voor jou zijn en dat je een andere therapeut moet zoeken. Maar het kan ook zijn dat zijn manier van aanpakken jou uitnodigt duidelijk aan te geven wat je wel kan of wat te snel voor je is. Doe je dat laatste ook? En hoe reageert hij dan? Voel je je emotioneel veilig in de therapiesituatie?

MRI schreef op 12-11-2025 om 09:49:

Tja wij kunnen hier op een afstand de kwaliteit of de geschiktheid van de therapeut eigenlijk niet beoordelen. Ik persoonlijk heb zoveel stunteligheden van therapeuten gezien dat ik allang niet meer op het standpunt staat dat je alles wat een therapeut aanreikt moet volgen. Dus in jouw geval Karen kan het best dat hij te veel of juist te weinig pusherig is. Afgezien van van (te veel) alcohol, dat niemand verder helpt dus eigenlijk een no go is als je aan je zelf wilt werken kan het dus goed zijn dat zijn adviezen geen maatwerk voor jou zijn en dat je een andere therapeut moet zoeken. Maar het kan ook zijn dat zijn manier van aanpakken jou uitnodigt duidelijk aan te geven wat je wel kan of wat te snel voor je is. Doe je dat laatste ook? En hoe reageert hij dan? Voel je je emotioneel veilig in de therapiesituatie?

Het gaat er toch niet om wat anderen meegemaakt hebben met een therapeut? Deze therapeut van Karen is naast haar blijven staan in alle paniek van Karen, is geduldig naar haar toe maar wat hij ziet zien wij toch ook in de berichten van Karen? Dat ze in haar stress/paniek/drankcirkel niet verder komt en hij wil dat ze de volgende stappen daarin zet. Lijkt me logisch en dat Karen daar dan weerstand bij voelt en daarvan weg wil lopen  gezien haar ontwijkende gedrag is ook logisch maar heeft dan niks met verkeerde match therapeut te maken.

MRI

MRI

12-11-2025 om 10:08

linn19 schreef op 12-11-2025 om 10:01:

[..]

Het gaat er toch niet om wat anderen meegemaakt hebben met een therapeut? Deze therapeut van Karen is naast haar blijven staan in alle paniek van Karen, is geduldig naar haar toe maar wat hij ziet zien wij toch ook in de berichten van Karen? Dat ze in haar stress/paniek/drankcirkel niet verder komt en hij wil dat ze de volgende stappen daarin zet. Lijkt me logisch en dat Karen daar dan weerstand bij voelt en daarvan weg wil lopen gezien haar ontwijkende gedrag is ook logisch maar heeft dan niks met verkeerde match therapeut te maken.

Ik kan dat dus niet beoordelen. Voor hetzelfde geld is er bijvoorbeeld een diepere laag van trauma waarbij ze vroeger gepusht is om over al haar grenzen te gaan, komt ze nu in een blokkade en zou dat trauma eerder aandacht verdienen dan coute que coute doorpakken. Maar het kan ook dat ze uitstelt. Ik vind dat iedereen er maar makkelijk van uitgaat dat de therapeut het goed heeft. Dat kan, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. (waarbij ik ook vind dat stoppen met alcohol de grootste prioriteit heeft hoor)

In het belang van je kinderen moet je echt doorzetten ipv verzetten. Jeugdzorg was al in beeld en die komen weer als jij je leven niet op orde krijgt. Dat moet genoeg motivatie zijn. 

Mvtj schreef op 12-11-2025 om 08:41:

Ik ben het niet helemaal eens met de paar laatste posts hierboven. Ik heb ook een periode van mijn leven ontzettend veel stress gehad, een groot deel door psychische problemen en toen kon ik ook echt niet extra zaken erbij hebben. Toen ik mezelf uiteindelijk toch forceerde, had dat lichamelijk gezien hele 

Geef dan ook bij instantie 1 aan dat je niet elke week een afspraak kunt hebben, omdat je je energie moet verdelen.
Zou het zo werken?

Gelukkig, want zo denk ik er ook over. Er is maar zoveel wat je per keer aankan, stapje voor stapje.

Er is een verschil tussen iemand helpen en aansluiten bij de situatie of iemand iemand zwaar overspannen maken door alle "hulp"....

Een goede hulpverlener heeft ook inzicht in draagkracht van iemand. 

En ik snap best dat TO zich overvraagd voelt momenteel. Het nieuws over haar kind viel rauw op haar dak en ik denk dat ze vooral ruimte had willen krijgen om haar emoties te uitten hierover

Probeer het niet als kritiek te brengen maar blijf bij jezelf: Ik merk dat het voor mij voelt alsof je me in dingen dwingt. Ik heb daar moeite mee. 

BritgetJones007 schreef op 12-11-2025 om 22:35:

[..]

Er is een verschil tussen iemand helpen en aansluiten bij de situatie of iemand iemand zwaar overspannen maken door alle "hulp"....

Een goede hulpverlener heeft ook inzicht in draagkracht van iemand.

Ik vermoed dat het voor de therapeut heel lastig is om aan te voelen waar de grens bij jou ligt, Karen , juist omdat jouw uitdaging ligt bij bepaalde aspecten, zoals de situatie accepteren en snel in wantrouwen en weerstand schieten. Dus hij zal jou daar in moeten pushen, maar het kan ook zijn dat hij daar soms net iets teveel pusht. Dat onderscheid is heel dun. 

En voor jou is dus de uitdaging om dat ook te beseffen, dat jouw hoofd soms zal denken: "hij pusht mij teveel", terwijl het soms eigenlijk op dat moment is wat je nodig hebt. Misschien helpt het om dat op die manier met je therapeut te bespreken. En samen te bekijken als jij het gevoel hebt dat hij teveel pusht, wat er dan wel mogelijk is bij jou (dus misschien niet precies wat hij voorstelt, maar ook niet dat jij je terugtrekt in een harde 'nee').

Het is dus nog niet goed bij je doorgedrongen dat er een serieus probleem is .
En dat je moet doen wat er gezegd wordt.
Dus ga psychiater. Ga huisarts .

Roos57 schreef op 13-11-2025 om 09:50:

Het is dus nog niet goed bij je doorgedrongen dat er een serieus probleem is .
En dat je moet doen wat er gezegd wordt.
Dus ga psychiater. Ga huisarts .

Deze harde reacties zijn helemaal niet behulpzaam, ze weet het wel. 

Ze handelt ook, ze heeft meerdere hulpverleners. 

Harder schreeuwen of dezelfde harde boodschap herhalen heeft vooral een slechter resultaat.

Ysenda schreef op 13-11-2025 om 10:23:

[..]

Harder schreeuwen of dezelfde harde boodschap herhalen heeft vooral een slechter resultaat.

Nee hoor dat klopt niet

Verslaafden zijn hardnekkig

en dan nog is dit een openbaar forum waar ook hardere tegen geluiden mogen zijn 

of toch niet ????  

Dan reageer ik hier niet meer

Ysenda schreef op 13-11-2025 om 10:23:

[..]

Harder schreeuwen of dezelfde harde boodschap herhalen heeft vooral een slechter resultaat.

Jouw fluwelen handschoentjes zetten ook geen zoden aan de dijk, want zie hier: het zoveelste topic waarin Karin slachtoffer is - ditmaal van de psychiater.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.