Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis melding


JCG6, hoe komt het dat er zo’n groot verschil zit in je schrijfstijl gisterenavond en je berichten van vandaag?

goed dat je j behandelaar hebt ingelicht. Ik hoop dat je verder ook de juiste stappen zet. Ook als het moeilijk is. Sterkte.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

24-05-2023 om 09:46

Zoals ik het zie: je hebt even een korte terugval gehad. Of uitglijer of hoe je het ook benoemd. Helemaal correct dat je dochters dan papa bellen, zoals hen is ingeprent. Ik zou hen daarvoor een compliment geven.

Bij Veilig Thuis ga je precies vertellen wat er is gebeurd. De "alarm-status" gaat nu natuurlijk weer wat omhoog, wat ook logisch is... dan had je niet moeten drinken. Wellicht kun je een soort weekelijkse evaluatie met hen afspreken om te laten zien dat één keer een beetje is misgegaan, maar dat je verder prima in orde bent en alles op de rit hebt.

Als er niet écht iets gebeurd is en de situatie is verder stabiel, dan lijkt mij dat je je verder niet echt zorgen hoeft te maken. Vooruit lopen op het gesprek heeft geen zin. Ga kijken wat er gebeurd en 'act accordingly'.

ToetieToover schreef op 24-05-2023 om 08:32:

[..]

Hoe weet jij nou dat de kinderen veilig waren? Die hebben het nota bene nodig gevonden om hulp in te schakelen! Hoe weet jij nou dat ze niet meer dan 1 glas heeft gedronken? Een ‘paar slokken’ schrijft ze. Dat kan best een halve liter sterke drank geweest zijn! Bovendien: voor een alcoholist is er geen veilige hoeveelheid. Ja: nul.

Het heeft niet heel veel zin om hier te gaan speculeren over wat er ‘echt gebeurd is’. Het is wel belangrijk dat TO beseft dat vertrouwen snel verdwijnt en maar heel langzaam hersteld wordt.

Als de situatie niet is zoals ze beschrijft, heeft ze niks aan onze adviezen. Als ze gaat proberen zich eruit te draaien, gaat ze sowieso het schip in.

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

24-05-2023 om 09:56

Wat mij opvalt is dat je blijkbaar nergens zelf enige verantwoording voor hebt/neemt en dat het altijd aan anderen ligt.

En wat dat grote kruis achter je naam betreft, iedereen weet dat je nooit een alcoholist was maar dit je gehele leven lang zult blijven en daar dus gewoon voor jezelf een zero tolerance aan moet verbinden.

Nou TO zal voortaan wel beter weten dan nog een keer advies vragen hier denk ik.

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 09:58:

Nou TO zal voortaan wel beter weten dan nog een keer advies vragen hier denk ik.

En toch is het heel nuttig dat ze dat gedaan heeft want nu weet ze welke valkuil ze moet vermijden.

Temet schreef op 24-05-2023 om 08:40:

Ik ga ervan uit dat wat TS zegt waar is. Ik ga er daarbij ook vanuit dat het enkele feit dat iemand een drankprobleem heeft/heeft gehad niet per definitie meebrengt dat alles wat die persoon zegt rond drank, gelogen is. Laten we wel zijn, net zoals ik niet weet dat TS de waarheid schrijft, weet jij niet dat ze liegt.

[knip]

Dus ja, het kan zijn dat TS compleet lam was en dat de kinderen dat verschrikt aan hun vader hebben verteld omdat zij zich niet veilig voelden, maar het is ook heel goed denkbaar dat het echt bij éen glas gebleven is.
 

De beeldvorming is: verslaving en erover liegen gaan hand in hand.

Ik betwijfel of VT het anders zal zien. Wat dat betreft heb je kans dat hoe meer TO zich verdedigt, de vinger die naar haar wijst, groter wordt. Hoe meer zij zich verdedigt, hoe kleiner zij haar probleem maakt, hoe groter die wordt in de ogen van anderen haar én er een probleem bij maakt (die van ‘moeder ziet haar eigen probleem niet, en dat wordt dan het grootste probleem, waar je heel moeilijk los van komt).

Zeggen dat het maar 1 of 2 glazen waren, er is niets gebeurd, niemand was in gevaar: dat gaat jou niet helpen. Wat wel helpt is als je erkent dat je probleem serieus is als 1 glas al zo’n effect teweeg brengt en welke acties je daaraan verbonden hebt (meteen gemeld) en welke je nog nodig hebt.  Of het er nu 1 was of 10, het gaat om het effect. En het effect is dat in die toestand anderen zien dat jij geen verantwoordelijke  ouder kan zijn voor jouw kinderen. Zolang je geschoren wordt, moet je stilzitten, ben ik bang. En pas als je tijdens de gesprekken merkt dat zij vinden dat jouw erkenning van jouw probleem realistisch en oprecht is, kunnen zij opmerking mbt jouw ex ook horen, dank ik. Als je die te vroeg noemt, kan het zijn dat ze worden afgedaan want ze zijn geopperd door iemand met een verslaving waardoor ze de realiteit niet ziet en kan neigen naar liegen, de aandacht van zichzelf afwendt. Dan krijg je ze later heel moeilijk nog te bespreken.
Wat voor je pleit is dat je met je problemen aan de slag bent (en van ver komt) met vallen en opstaan en het zou jou helpen als daar erkenning voor is, dan voel je je niet alleen staan. Maw je verdient ook steun, die er nu niet lijkt te zijn.
ik kan me voorstellen dat het voelt als een examen. 

Mija schreef op 24-05-2023 om 09:59:

[..]

En toch is het heel nuttig dat ze dat gedaan heeft want nu weet ze welke valkuil ze moet vermijden.

Maar dat kan ook wat minder veroordelend gebracht worden. 

Ik zou toch beginnen met erkennen dat het niet goed was dat je alcohol dronk, ook al was het maar een paar slokken. Voor je kinderen voelde dit blijkbaar onveilig genoeg om hun vader in te seinen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. 
Verder zou ik vooral meewerken met VT en hun hulpaanbod. Leer om 'nee' te zeggen, zorg dat alcohol drinken niet iets is dat je 'overkomt', maar iets waar je voor kiest. Of niet, in jouw geval.

Het probleem met verslaving is dat het altijd op de loer blijft liggen. En die periode van overmatig gebruik heeft jouw kinderen ook op een bepaalde manier getekend. Daarom reageren ze nu zo heftig in jouw ogen. Als er geen sprake zou zijn van een probleem, belt een kind echt niet meteen de andere ouder bij een paar slokken alcohol. 

Erken het gevoel van je kinderen, vraag hulp bij nee zeggen tegen alcohol en zorg dat het niet meer nodig is dat er meldingen gedaan worden. Normaal gesproken komt VT echt niet in actie als iemand een keer drinkt, zelfs niet als diegene een keer te veel drinkt. Dan zouden ze overwerkt raken. Maar in jouw geval is er een geschiedenis met drankmisbruik. Daar liggen ongetwijfeld allerlei verdrietige redenen aan ten grondslag, maar dat maakt het probleem niet minder. 
Wat ik van dit forum geleerd heb de afgelopen jaren; van het ontkennen van een probleem is nog nooit iets beter geworden. En ja, dat kan soms verrekte lastig zijn. Maar wel nodig.

Wat wij niet weten is wat de kinderen is ingeprent door vader.
Bij 1 glas / slok gelijk melden en vader ziet dat als een fijne stok om mee te slaan of is vader wat neutraler en was er inderdaad meer aan de hand.

Als problematische drinker in het verleden en dat ben je nu eenmaal als je al een traject hebt doorlopen, dan blijf je dat. Helaas maar waar en daar zul je rekening mee moeten houden overal en altijd. 

Kinderen blijven doorgaans langer dan goed is, loyaal aan hun ouders. Ze zijn in staat om ernstige fouten van hun ouders door de vingers te zien omdat ze het liefst geloven dat het de laatste fout is. Dat alles vanzelf goedkomt. Vandaar ook dat misstanden zo lang kunnen bestaan. Jouw kinderen zullen daarop geen uitzondering zijn. Dat zij nu aan de bel hebben getrokken, is alleen maar goed. Ze maken zich zorgen om je (iets dat je geen kind gunt!) en weten gelukkig dat ze hun zorgen kunnen bespreken en hulp kunnen vragen! Dat is heel iets anders dan verraden, waar jij ze van lijkt te beschuldigen. 

Ik denk dat hun zorgen terecht zijn. Als jij ècht de verantwoordelijkheid zou nemen om te stoppen, dan kwam je niet in situaties waarin iemand je drank voorzet en jij denkt dat het wel een keertje kan. Dan had je je sociale netwerk op de hoogte gebracht van je drankprobleem zodat men er rekening mee kan houden. Dat is lastig, maar stoppen is verschrikkelijk moeilijk en je hebt dat begrip uit je omgeving echt nodig! Ik neem in elk geval aan dat degene die jou drank heeft voorzet, niet van je probleem wist. Zo wel, dan maak je verkeerde keuzes mbt vriendschappen. 

Heel veel sterkte in elk geval. Ik hoop dat het je lukt om zo lang te stoppen dat je kinderen hun zorgen om jou los kunnen laten. Want elk kind zou een onbezorgde jeugd moeten hebben. 

JCG6 schreef op 24-05-2023 om 08:05:

begrijp me ook niet verkeerd ik zal het boetekleed aantrekken ik heb met hem besproken wat ik heb gedaan en erkent dat dit niet handig is geweest. Er zijn wel gradiets tussen alcohol bewust kopen en opdrinken of onverwacht paar slokken nemen. Ik noem dat een uitglijder en geen terugval omdat ik dit meteen besproken heb toen ik gister mijn behandelaar belde.
Er zit ook gradaties tussen in gesprek blijven met elkaar oplossingen zoeken en een melding maken bij veilig thuis. Maar zoals ik ook hier lees is en blijf je een alcoholist maar wordt en blijf je altijd bestempeld.. en zij weten niet hoe hij is en dat de gevolgen daarvan niet in belang van de kinderen is.

Ga eerst in de schoenen van je kinderen staan; ze hebben wrs geroken dat je iets gedronken hebt. Het maakt niet eens uit hoeveel, maar de geur kan voor hen al een trigger zijn naar een gespannen, onzekere tijd die ze niet meer willen meemaken. 

Ondertussen schrijf je over je herstel en over die nare ex, die alles zo zwart wit ziet. Maar je gaat voorbij aan de gevoelens van je kinderen. Dus niet zaken gaan glad strijken of schoppen tegen je ex; de onrust bij je kinderen die geen herhaling willen, is m.i. het belangrijkste wat ik tot zover in je verhaal mis.

Flanagan schreef op 24-05-2023 om 13:08:

[..]

Ga eerst in de schoenen van je kinderen staan; ze hebben wrs geroken dat je iets gedronken hebt. Het maakt niet eens uit hoeveel, maar de geur kan voor hen al een trigger zijn naar een gespannen, onzekere tijd die ze niet meer willen meemaken.

Ondertussen schrijf je over je herstel en over die nare ex, die alles zo zwart wit ziet. Maar je gaat voorbij aan de gevoelens van je kinderen. Dus niet zaken gaan glad strijken of schoppen tegen je ex; de onrust bij je kinderen die geen herhaling willen, is m.i. het belangrijkste wat ik tot zover in je verhaal mis.

Kan uiteraard ook zijn dat de vader een stok zoekt om mee te slaan. 

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 13:12:

[..]

Kan uiteraard ook zijn dat de vader een stok zoekt om mee te slaan.

Dat kan zeker. Maar als je weet dat je een drankprobleem hebt, en een ex die alles aangrijpt om jou zwart te maken, dan zou je naar mijn idee al helemáál verre moeten blijven van drank als de kinderen bij jou zijn.

Jonagold schreef op 24-05-2023 om 13:38:

[..]

Dat kan zeker. Maar als je weet dat je een drankprobleem hebt, en een ex die alles aangrijpt om jou zwart te maken, dan zou je naar mijn idee al helemáál verre moeten blijven van drank als de kinderen bij jou zijn.

Ze had het inderdaad beter aan kunnen pakken maar daar heeft ze nu niks aan. Alcohol drinken is verder ook niet verboden dus om na 3 slokken na groot alarm te slaan is wat overdreven. Ik lees nergens dat ze ladderzat was, afgevoerd is of iets dergelijks, en ze ziet zelf de fout ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.