Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verkiezingen/stemmen/democratie/politiek; hoe betrek je je kinderen hierbij?

Beetje laat misschien, maar ik ben gewoon benieuwd.
Hoe geven jullie vorm aan de politieke opvoeding van je kinderen? Hebben jullie het vaker over politiek, over stemmen? Nemen jullie je kinderen mee als je gaat stemmen? Leg je er dingen over uit? En vanaf welke leeftijd?


Mijn kleuter gaat mee naar het stembureau, mag mee in het hokje, mag een rondje kleuren en het stembiljet in de bus doen. Wel maak ik natuurlijk duidelijk dat ik zelf stem, ik kies ook wat en op wie er gestemd wordt. 

We leggen globaal uit wat stemmen inhoudt en voor welke 'groep' (kamer, waterschap) we stemmen. We vertellen ook waar we op stemmen (haar vader stemt iets anders dan ik, daar doen we ook normaal over). In het stembureau zelf leggen we laagdrempelig wat uit over het proces (bv. er wordt nu gekeken of de naam op het stembiljet dezelfde is als de naam op mijn paspoort, en ook gekeken of ik dat wel ben met de foto, de volgende kijkt of ik niet 2 stempassen heb aangevraagd, etc.).

MamaE

MamaE

17-03-2023 om 14:17 Topicstarter

Hier gaat dochter ook mee naar het stemlokaal. Vaak krijgen kinderen ook iets van een potlood of zo mee naar huis of ze krijgen een snoepje of zo. In ieder geval laten de medewerkers van het stembureau weten dat ze het goed vinden dat kinderen mee gaan.

Wij leggen ook wel uit wat stemmen inhoudt en dat we dat belangrijk vinden omdat het niet vanzelfsprekend is dat dat mag. We stemmen niet altijd hetzelfde en ook niet altijd dezelfde partij. En dat je het niet automatisch met alles eens hoeft te zijn om ergens op te stemmen. We hebben haar nog niet verteld waar we op stemmen, omdat stemgeheim ook iets is wat we belangrijk vinden.

Jeugdjournaal kijkt dochter regelmatig en we hebben het ook wel over de actualiteit thuis, maar niet tot in den treure of heel uitgebreid denk ik.
De complete staatsinrichting zijn we nog niet aan begonnen. Ze weet wel dat er mensen zijn die de gemeente, de provincie en het hele land besturen, omdat niet alles op hetzelfde niveau geregeld wordt, maar dat is het dan ook. Lijkt me voor een kind in groep vier wel voldoende.

Mijn moeder stemt nooit want die vindt politiek onzin. Die geeft mijn vader een volmacht om voor haar te stemmen op 'kies maar wat jij denkt dat goed is'.
Ik ben zelf als kind slechts één keer mee geweest om te stemmen omdat ik mijn vader op weg naar het stembureau toevallig tegenkwam toen ik van een vriendinnetje naar huis liep. Ik was een jaar of zes en vond dat toch wel heel wat om even mee te mogen. Eigenlijk jammer dat ze er geen gewoonte van hadden gemaakt.

Bakblik schreef op 17-03-2023 om 13:03:

[..]

 Als ze dan met vragen thuis komen over het politieke nieuws dan praat je daar toch samen over op het niveau van het kind?

Maar daar komen ze dus nooit met vragen over.

Ik schrijf toch niet dat ik vragen negeer? Ze hebben er geen interesse in en dus geen vragen. Het bestaat

Bakblik schreef op 17-03-2023 om 13:03:

[..]

Ik ben geen 10 meer dat klopt. Maar je kunt toch geen 18 jaar de politiek negeren, want stom, saai en onnodig?

Politiek is jaar in jaar uit in het nieuws, soms iedere dag, zoals nu soms wekelijks als het reces is of zo. Jonge kinderen krijgen hoe dan ook nieuws mee, via school, het jeugdjournaal, een krantenkop. Als ze dan met vragen thuis komen over het politieke nieuws dan praat je daar toch samen over op het niveau van het kind?

Is mij ook prima een jaar of 20 lang gelukt hoor.


Kom op, een gemiddelde 18-jarige heeft wel wat anders te doen dan zich over de politiek druk te maken. Maak daar niet zo'n drama van.

Valeria schreef op 17-03-2023 om 14:28:

[..]

Maar daar komen ze dus nooit met vragen over.

Ik schrijf toch niet dat ik vragen negeer? Ze hebben er geen interesse in en dus geen vragen. Het bestaat

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, vanaf dat ze kunnen praten hoor je als ouder de hele dag: Waarom..........?

Die van mij wel in ieder geval. Kan me zo slecht voorstellen dat er kinderen zijn die dan wel willen weten waarom de speeltuin dicht is (willekeurig voorbeeld) en niet willen weten wat die vlag bij de gymzaal betekent. (Vlag die vertelt dat niet een stembureau is)

Elpisto schreef op 17-03-2023 om 14:52:

[..]

Is mij ook prima een jaar of 20 lang gelukt hoor.


Kom op, een gemiddelde 18-jarige heeft wel wat anders te doen dan zich over de politiek druk te maken. Maak daar niet zo'n drama van.

 Nou dan heb ik zeker hele rare kinderen met rare vrienden en ook de kinderen van mijn familie en vrienden zijn dan raar. 

We wonen in de Randstad en dingen als migratie en integratie van migranten is hier echt wel een topic waarover gepraat wordt.  Ook onder jongeren. Net als de stikstofdiscussie en de toeslagen affaire jongeren en kinderen raakt en weer dus over wordt gepraat. 

Als je kinderen er zelf geen interesse in hebben moet je daar als ouder wat mee. Neem ze mee,  la at ze kennismaken met de politiek, leg uit.

Doe het om te voorkomen dat ze zich laten inpalmen door de volgende eendagsvlieg met mooie beloftes die niet waar gemaakt kunnen worden en er weer een regering aantreedt die de problemen die er zijn niet gaat oplossen maar juist gaat verergeren. 

Als 10-jarige vond ik de politiek ook stom en saai. Als 15-jarige ook. Toch heb ik vanaf het moment dat het mocht altijd gestemd en mij steeds wat meer verdiept in de politiek. Het had echt geen nut gehad als mijn ouders mij er eerder bij hadden geprobeerd te betrekken, ik vond het gewoon alles behalve interessant. Pas toen ik wat ouder werd kreeg ik er meer interesse in. Ik lig trouwens helemaal niet op één lijn qua politieke voorkeur met mijn ouders, en dat vinden we beiden ook prima. Ik weet waarop zij stemmen en zij weten het van mij, maar wij laten elkaar daarin vrij. Ik heb, ook nu ik ouder ben, helemaal geen behoefte aan politieke discussie met mijn ouders.

Bakblik schreef op 17-03-2023 om 14:56:

[..]

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, vanaf dat ze kunnen praten hoor je als ouder de hele dag: Waarom..........?

Die van mij wel in ieder geval. Kan me zo slecht voorstellen dat er kinderen zijn die dan wel willen weten waarom de speeltuin dicht is (willekeurig voorbeeld) en niet willen weten wat die vlag bij de gymzaal betekent. (Vlag die vertelt dat niet een stembureau is)

Wat haal je er nou weer allemaal bij? 

Ze zijn wel eens mee geweest (laatste keer dus met ongeveer 10 en 13, en als peuter natuurlijk altijd), dus vragen over wat die vlag bij de gymzaal betekent, gaan niet meer voorkomen nu ze 13 en 16 zijn.

Misschien zijn er ook wel kinderen die echt nooit langs een stembureau komen. Kan. Hier in de gemeente zitten er ook geen stembureaus langs hun fietsroutes. Is een kaartje van. Niet dat ik er bij ben als ze naar school fietsen, maar toch. Volgens mij stond er trouwens heel groot STEMBUREAU op de vlag bij de locatie waar ik geweest ben, dus als ze dat zien ergens weten ze het meteen :-p

En het bestaat nog steeds dat er zelfs gymnasiasten zijn die er gewoon thuis geen vragen over stellen. Echt waar. Ik heb er hier twee. Ze zijn niet achterlijk. Zodra ze de leeftijd hebben om te mogen stemmen, zullen ze de informatie prima weten te vinden voor zover ze die dan nog niet hebben.

Bakblik schreef op 17-03-2023 om 15:06:

[..]

Doe het om te voorkomen dat ze zich laten inpalmen door de volgende eendagsvlieg met mooie beloftes die niet waar gemaakt kunnen worden en er weer een regering aantreedt die de problemen die er zijn niet gaat oplossen maar juist gaat verergeren.

Want degenen die stemmen op een eendagsvlieg zijn allemaal 18/19/20-jarigen zonder benul?

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-03-2023 om 15:28

Zeker komt politiek ook aan de orde aan de keukentafel met mijn kinderen (12 jaar). Over minister Rutte en Kaag, over dat BBB nu gewonnen heeft en wat globaal het verschil is tussen alle partijen. Ze snappen dat er afwegingen te maken zijn en dat een ieder die afweging anders kan maken. Af en toe praten we over Trump en Biden. En ook hoe een land er uit komt te zien, als je NIET zou mogen kiezen, zoals Noord-Korea.

Ze gaan niet mee naar het stemmen, maar daar is ook niet veel spannends aan. Dat vogelen ze over 6 jaar zelf maar uit

Wij praten thuis vaak over politiek in de ruimste zin van het woord. Veel is politiek, we praten vaak over het nieuws en actuele zaken dus daar zit natuurlijk altijd een politieke component bij. Als het zo uitkomt praten we ook voor de verschillende partijen. Mijn kinderen weten wat ik stem. Dat vond ik als kind zo vreemd: dat mijn ouders en oma nooit wilden zeggen waar ze op stemden. Later wist ik dat wel of kon het in elk geval raden maar mijn oma is er bijvoorbeeld nooit tegen mij voor uitgekomen waar ze op stemde terwijl het verder helemaal geen vreemde keuze was (PvdA.) 
Ik ben daar veel opener over en vertel ook waarom ik op die bepaalde partij stem (meestal Christenunie) maar we hebben het dan ook over andere partijen en waar ze voor staan. 
Mijn oudste drie kinderen mogen nog niet stemmen maar hebben al best wel een mening, al is de een daar veel uitgesprokener over dan de ander. Daar merk ik wel verschil in interesse, een is heel erg geïnteresseerd in de verschillende partijen en standpunten en kent ook de namen van veel politici en weet van alle gebeurtenissen en schandalen. De andere twee zijn daar veel minder mee bezig en hebben veel minder die interesse voor het politieke gebeuren. Ze zijn zich wel bewust van het belang van politiek en waarom je moet stemmen. Desinteresse voor politiek is natuurlijk ook niet hetzelfde als desinteresse voor de wereld om je heen. Dat is echter wel een link die ik altijd duidelijk maak: stemmen is belangrijk omdat je zo de maatschappij waarin je leeft kan beïnvloeden. 

Ik noem het altijd onze burgerplicht dus ik vraag me af of ze weten dat het op vrijwillige basis is. Ze zijn hier niet overdreven geïnteresseerd in politiek, al is oudste wel lid van een politieke partij, maar vullen wel al vanaf hun 12e of zo de kieswijzer in.
Als opvoeder doe ik het niet zo goed, qua indoctrinatie, want ze hebben beide links gestemd.

Mijn bijna 4 jarige is mee gaan stemmen en heb ik op haar niveau ook uitgelegd wat en waarom. Ze heeft ook zelf de stembiljetten in de bus gedaan enzo. Dreumes was ook mee, maar dat was omdat ik anders geen opvang had 😁. Die heb ik het maar niet uitgelegd. 

Ik denk dat het heel belangrijk is om kinderen voor te leven dat stemmen ertoe doet. Dat het een voorrecht is dat we hebben in Nederland. Je mag stemmen.
Hier hebben we aan tafel daarnaast altijd over actuele beleidskwesties gepraat. Kinderen hebben al jong geleerd om hun eigen mening te vormen. Qua stemmen zijn ze ook zo nu en dan als het uitkwam mee geweest naar het stembureau.
Wat ook leuk is is een keer gaan kijken bij het tellen van de stemmen, dat is openbaar.

Wij leerden op de lagere school dat we niet op de Centrumpartij moesten stemmen.

Dezelfde leraar is 40 jaar later actief PVV'er.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.