Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:07

Wat doet veilig thuis?


Malin schreef op 16-08-2021 om 16:33:

Anoniem melden kan niet. Bij VT hier staat op het formulier dat de betrokkene er inzicht in krijgt.

Hier 2x gehad. Naam melder is idd medegedeeld. 

Wat zal je geschrokken zijn! 
Ik begrijp dat je niet officieel de vader bent. Hebben jullie wel een omgangsregeling? Weet je hoe het gaat bij moeder, maak jij je zorgen? 

Het zomaar een beetje glad praten dat zit er niet in zo te lezen. Heb jij ideeën voor oplossingen? Kind iets meer bij jou bijvoorbeeld? Of een vorm van hulp? 

Over veilig thuis en jeugdzorg is veel te doen. Grof gezegd zijn er twee kampen, zoveel mogelijk meewerken en hulp accepteren of op je strepen gaan staan en overal de advocaat bij inschakelen. 
Ik ben meer van de eerste vorm, maar durf niet te zeggen wat beter werkt.

Vaders zijn in jeugdzorg land wel erg belangrijk. Als jij denkt dat het nodig is, zou ik zeker een gaan informeren naar erkenning en gezamenlijk gezag. Dat wordt al snel in het belang van het kind gezien.

Maargoed, eerst die melding maar eens. Hoe is jullie contact?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 17:17

Rachel. schreef op 16-08-2021 om 16:56:

[..]

Ja dat kan ik me voorstellen! Weetje een beetje wat gaande is ? Of is het voor jou ook maar de vraag waardoor die melding is gedaan?

Kijk in je DM

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 17:19

Evaluna schreef op 16-08-2021 om 17:07:

Wat zal je geschrokken zijn!
Ik begrijp dat je niet officieel de vader bent. Hebben jullie wel een omgangsregeling? Weet je hoe het gaat bij moeder, maak jij je zorgen?

Het zomaar een beetje glad praten dat zit er niet in zo te lezen. Heb jij ideeën voor oplossingen? Kind iets meer bij jou bijvoorbeeld? Of een vorm van hulp?

Over veilig thuis en jeugdzorg is veel te doen. Grof gezegd zijn er twee kampen, zoveel mogelijk meewerken en hulp accepteren of op je strepen gaan staan en overal de advocaat bij inschakelen.
Ik ben meer van de eerste vorm, maar durf niet te zeggen wat beter werkt.

Vaders zijn in jeugdzorg land wel erg belangrijk. Als jij denkt dat het nodig is, zou ik zeker een gaan informeren naar erkenning en gezamenlijk gezag. Dat wordt al snel in het belang van het kind gezien.

Maargoed, eerst die melding maar eens. Hoe is jullie contact?

Contact is goed, omgangsregeling hebben we. Ik maakte wel wat zorgen maar het leek onder controle.

BlueHeart schreef op 16-08-2021 om 17:19:

[..]

Contact is goed, omgangsregeling hebben we. Ik maakte wel wat zorgen maar het leek onder controle.

Kun je dit niet als hefboom gebruiken om haar in te laten stemmen met erkenning? Een vader die wel in beeld is, maar niet wettelijk vader maakt vast geen goede indruk op veilig thuis.

Toevallig komt er net een boek uit van Jan van Mersbergen, een goede moeder. Het is een roman, maar helemaal gebaseerd op zijn eigen als vader/ex die zich zorgen maakt over moeder/kinderen en op een gegeven moment maar de hulp van Veilig Thuis inroept: 'Ik hoopte op steun en erkenning, maar ik liep tegen een muur op.' zegt hij in een interview.
Bij een gesprek mag je altijd iemand meenemen, dus je kunt er zelf bij zijn.
Een slimme opstelling is om zelf dan aantekeningen te maken. Dan kun je ook om verduidelijking vragen als je merkt dat je iets niet opgeschreven krijgt: waar gaat het nu over?
Belangrijk is om te achterhalen welke zorgen er zijn naar aanleiding van de melding en vervolgens de vraag te stellen wat nu de volgende stap zal zijn.
Belangrijk is ook om zelf zo min mogelijk niet-relevante informatie te geven. En zeker niet in discussie gaan.
Je mag het verslag opvragen. Als je dat niet krijgt of als het te lang duurt kun je op basis van je aantekeningen ook zelf een verslag maken, dat opsturen en aangeven dat, als je na 14 dagen niets gehoord hebt, je aanneemt dat jouw verslag klopt.

Tsjor

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-08-2021 om 17:33

Ga bij dat gesprek zitten, dan heb je iig alle info uit de eerste hand. 

Ik meen me te herinneren uit een ander topic dat je je kind 1 weekend per twee weken of maand én elke woensdag verzorgt. Je bent dus wel echt betrokken al heb je geen gezag. Heb je je kind wel erkend? Is er sprake van een ondertekend ouderschapsplan? Of liggen de afspraken op een andere manier schriftelijk vast?
Zo niet dan lijkt het me verstandig dat je stappen zet om dat te regelen. Ik zou hiervoor ook juridisch advies inwinnen zodat je voor jezelf op een rijtje hebt welke stappen je kunt zetten. 
Ik begrijp dat de melding niet over jouw zorg voor je kind gaat. Ik weet niet hoe goed je door één deur kunt met je ex, maar vanuit betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel zou ik zeker aanbieden om bij dat gesprek bij veilig thuis aanwezig te zijn. Je kunt ook zelf contact opnemen met veilig thuis en aangeven dat je ex deze brief ontvangen heeft en je graag aanwezig wilt zijn bij het gesprek of ook gehoord wilt worden. 
Je/jullie zou(den) kunnen overwegen om het AKJ in te schakelen:
https://www.akj.nl

Zij zijn een onafhankelijke organisatie die je bij dit soort zaken kunnen ondersteunen. Naar ik begrepen heb zijn ze niet perse anti jeugdzorg, maar staan ze praktisch bij. Ik heb persoonlijk geen ervaring met die organisatie maar heb er wel goede ervaringen over gehoord. 

Heel veel succes en sterkte. Ik kan me indenken dat je/jullie geschrokken bent/zijns 

Jeetje wat heftig.. heb je enig idee waardoor die melding gedaan is? Hoop dat het je lukt om ook gezag te krijgen over jullie kind, want dit voelt niet fijn. Hoe oud is je kind? 
In ieder geval veel sterkte! 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 18:30

Ninoea schreef op 16-08-2021 om 17:51:

Ik meen me te herinneren uit een ander topic dat je je kind 1 weekend per twee weken of maand én elke woensdag verzorgt. Je bent dus wel echt betrokken al heb je geen gezag. Heb je je kind wel erkend? Is er sprake van een ondertekend ouderschapsplan? Of liggen de afspraken op een andere manier schriftelijk vast?
Zo niet dan lijkt het me verstandig dat je stappen zet om dat te regelen. Ik zou hiervoor ook juridisch advies inwinnen zodat je voor jezelf op een rijtje hebt welke stappen je kunt zetten.
Ik begrijp dat de melding niet over jouw zorg voor je kind gaat. Ik weet niet hoe goed je door één deur kunt met je ex, maar vanuit betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel zou ik zeker aanbieden om bij dat gesprek bij veilig thuis aanwezig te zijn. Je kunt ook zelf contact opnemen met veilig thuis en aangeven dat je ex deze brief ontvangen heeft en je graag aanwezig wilt zijn bij het gesprek of ook gehoord wilt worden.
Je/jullie zou(den) kunnen overwegen om het AKJ in te schakelen:
https://www.akj.nl

Zij zijn een onafhankelijke organisatie die je bij dit soort zaken kunnen ondersteunen. Naar ik begrepen heb zijn ze niet perse anti jeugdzorg, maar staan ze praktisch bij. Ik heb persoonlijk geen ervaring met die organisatie maar heb er wel goede ervaringen over gehoord.

Heel veel succes en sterkte. Ik kan me indenken dat je/jullie geschrokken bent/zijns

Klopt, om de week het weekend en elke woensdagmiddag, ja ik heb met haar afgesproken dat ik er zal zijn, en nog een keer gevraagd of ze me toestemming voor erkenning gaat geven, ze staat er nu iets positiever tegenover. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 18:31

tsjor schreef op 16-08-2021 om 17:32:

Toevallig komt er net een boek uit van Jan van Mersbergen, een goede moeder. Het is een roman, maar helemaal gebaseerd op zijn eigen als vader/ex die zich zorgen maakt over moeder/kinderen en op een gegeven moment maar de hulp van Veilig Thuis inroept: 'Ik hoopte op steun en erkenning, maar ik liep tegen een muur op.' zegt hij in een interview.
Bij een gesprek mag je altijd iemand meenemen, dus je kunt er zelf bij zijn.
Een slimme opstelling is om zelf dan aantekeningen te maken. Dan kun je ook om verduidelijking vragen als je merkt dat je iets niet opgeschreven krijgt: waar gaat het nu over?
Belangrijk is om te achterhalen welke zorgen er zijn naar aanleiding van de melding en vervolgens de vraag te stellen wat nu de volgende stap zal zijn.
Belangrijk is ook om zelf zo min mogelijk niet-relevante informatie te geven. En zeker niet in discussie gaan.
Je mag het verslag opvragen. Als je dat niet krijgt of als het te lang duurt kun je op basis van je aantekeningen ook zelf een verslag maken, dat opsturen en aangeven dat, als je na 14 dagen niets gehoord hebt, je aanneemt dat jouw verslag klopt.

Tsjor

Dankjewel, duidelijk advies.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-08-2021 om 18:34

Blueheart wat naar zeg!! Veel sterkte❤️

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-08-2021 om 19:03

Ginevra schreef op 16-08-2021 om 16:41:

ik weet dat er op het Ouders-forum een aantal topics liep over veilig thuis. Wellicht de moeite waard om daar eens naar toekijken, je ziet ze niet automatisch op Viafora.
Wees je er namelijk van bewust dat het heftig kan worden. Ook als er feitelijk niet zoveel aan de hand is. Er zijn al heel heftige topics geweest waarin hulpverleners de werkwijze van VT verdedigden (“ze doen dat alleen maar in het belang van het kind hoor”) terwijl ouders radeloos zien hoe ze de zeggenschap over hun kind kwijtraakten.
Zonder die discussie alvast helemaal hier te gaan voeren: feit is wel dat in de afgelopen jaren de rechter een aantal keren heeft geoordeeld dat VT zijn boekje volstrekt te buiten is gegaan. “Gewoon rustig meewerken en dan heb je niks te vrezen” is dus beslist niet gegarandeerd.

Anderzijds kan het ook zijn dat er wel degelijk aanleiding is tot zorg en al dan niet gedwongen hulp. Ik raad je (haar) aan deskundig advies in te schakelen en niet zomaar onvoorbereid dat gesprek aan te gaan.

Inderdaad. 

Zorg er altijd goed voor dat je voorbereid bent, bel een jurist bekend op dit vlak. Dat klinkt allemaal dramatisch maar echt, zorg dat je bent voorbereid. Blijf feitelijk en concreet, waarom denken ze bepaalde dingen, welke argumenten heeft men, waar baseren ze dat op, etc.

Goede kans dat het meevalt maar er is ook een kans dat het helemaal niet meevalt. Zelfs al zouden er legitieme problemen zijn dan zou ik altijd zo ver mogelijk van VT blijven en elders hulp inschakelen. Ik vind het een doodenge, amateuristische club met veel teveel macht en dan druk ik me nog netjes uit.

BlueHeart schreef op 16-08-2021 om 16:38:

[..]

De betrokkene als in de moeder? Of degene die de melding deed?

Degene waar de melding over gaat.

OhLivia schreef op 16-08-2021 om 16:57:

[..]

Hier 2x gehad. Naam melder is idd medegedeeld.

Daar kan je als melder voor kiezen of je echt anoniem wil melden of dat degene over wie het gaat het mag weten. 
Je kan ook aangeven of je een (hele oppervlakkige) update wilt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.