Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat te doen met de buren?

Hallo allemaal,

Sinds 2,5 jaar wonen wij in dit huis. We waren zo blij toen we hier kwamen wonen en nog steeds eigenlijk wel. Wij hebben een rijtjeshuis met een redelijke voor en achtertuin, we wonen in een rustige buurt en achter een heel groot park. Ideaal. Mijn zoontje is net 5 en heeft adhd. Hierdoor is hij wat drukker en maakt wat meer geluid. Daardoor wilde ik ook graag een tuin en wat rustiger wonen (hiervoor woonde we in een appartement midden in de stad). Ik begrijp dat het voor de buren soms irritant kan zijn, maar ik probeer mijn zoontje wel aan te leren wat zachter te doen ivm de buren. Mijn beide buren hebben allebei een kind met een handleiding en dus hoopte ik wel op wat begrip naar elkaar. De buren rechts van mij hebben een zoon van 35 die beperkt is. Die woont bij hun thuis, alleen eigenlijk kunnen ze dat niet aan. Hij heeft 24/7 begeleiding nodig en ze laten hem vaak alleen. En dan bedoel ik niet even een boodschapje doen samen, maar echt een paar uur weggaan en ook s'avonds. Ze doen dan de deur op slot, zodat hij niet weg kan en die tijd gebruikt hij vaak om kei hard muziek te luisteren. Ik heb al een paar keer aangegeven dat dat niet kan als mijn zoontje moet slapen. Soms gaat het dan een tijdje goed, maar dan begint het weer. Vorig jaar rond deze tijd ging mijn zoontje naar school en helaas was dat niet de geschikte plek voor hem en raakte hij helemaal overprikkeld. Wat veel onrust veroorzaakte en wat mij toen ook echt gesloopt heeft. S'ochtends was hij vaak heel verdrietig en ja dan kwamen er driftbuien. De buurjongen kon dan blijkbaar niet uitslapen en ging dan express de muziek aanzetten als mijn zoontje naar bed moest om hem wakker te houden. Vaak werkt het bij hem ook zo dat als wij 1 hard geluidje maken dat hij vindt dat hij dan de muziek ook aan mag zetten. We hebben het er al een paar keer overgehad, maar ik heb het gevoel dat ze er weinig mee doen. Ik heb ook geopperd om met de begeleiding van mijn zoontje en die van hun en hun zelf in gesprek te gaan. Dit leken ze een beetje af te weren. Er is ook al vaak politie gekomen omdat de buurjongen dan 112 belt of dingen sloopt omdat hij opgesloten zit als ze weggaan. Laatst is hij een aantal weken opgenomen geweest. Het gaat nu iets beter, maar het gaat wel weer de verkeerde kant op. Ze laten hem weer steeds meer alleen en dus is er ook weer meer muziek. De andere buren die hier al jaren wonen zijn er al helemaal klaar mee. Bovendien hebben ze ook nog een border collie die ze niet uitlaten en alleen in de achtertuin houden. Wat ik heel zielig vind en die blaft ook veel en zomers zitten we in de stank van hondenpoep. Ze ruimen het wel op maar de kliko staat tegen onze schutting. De buurjongen rookt ook en hij kan dan super vies en hard hoesten. De overburen hoor dit zelfs ook en mijn schuur ruikt naar rook. Hier hoor je mijh echt verder niet over. Dat heb je met buren, de buren aan de andere kant hoor ik ook. Nu beginnen hun over dat mijn zoontje de trap op rent en dat horen ze. Nja, ik hoorde net bij hun ook gestamp.. het zijn jaren 70 huizen en super gehorig. Ik probeer wel echt mijn zoontje rustig de trap op te laten gaan, maar zoals iedereen met kinderen weet lukt dat niet altijd. Onze begeleidster geeft ook aan dat dit gewoon leefgeluiden zijn. Nu appte ze mij net toen wij na bijna een hele dag weg te zijn (of nja het kwam meer eisend over) of wij wat zachter konden doen want ze zijn ziek. Het was ook echt half 3 smiddags toen ze appte en mijn zoontje was niet eens heel druk. En ik werd er eigenlijk een beetje boos van want wij moeten wel elke keer in het gedreun van hun zoon zitten, maar wij moeten stil gaan doen omdat ze overdag willen gaan slapen? Bedoel vraag je dat dan ook aan de kinderen die buiten spelen? Ik snap echt dat mijn zoontje wat meer geluid maakt dan een gemiddeld kind, maar wat als ik hier met 3 kinderen had gewoond? Geluid van kinderen houd je niet tegen.. en ik vind het ook heel vervelend voor mijn buren dat mijn zoontje wat luider is. Ik probeer hem ook echt bij te leren dat je wat zachter moet doen, maar ik kan hem ook niet vastbinden. Dus ja ik weet het eigenlijk niet meer.. van deze situatie wordt niemand gelukkig.


Ik zou voor jezelf wel bepalen wat nou prioriteit heeft. Want het gaat alle kant op tot de schuur ruikt naar rook. Je komt zelf ook wel een beetje over als iemand die weinig kan hebben en veel klaagt en er dan van alles bij haalt. 

Bel buurtbemiddeling. Dat is gratis en zo ongeveer in iedere gemeente beschikbaar. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

09-10-2021 om 21:22

En maak melding van die hond. Borders gaan juist blaffen als ze geen uitdaging hebben. Pfff zijn werkhonden en dan houden mensen ze in de tuin 

Ja die hond moet gewoon lekker naar buiten om te wandelen. Alleen maar in de tuin vind ik echt mishandeling. Zeker een melding van maken. Arm dier. 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

09-10-2021 om 21:39

VivaLaVida schreef op 09-10-2021 om 21:27:

Ja die hond moet gewoon lekker naar buiten om te wandelen. Alleen maar in de tuin vind ik echt mishandeling. Zeker een melding van maken. Arm dier.

Precies, 

Of die jongen zou  lekker met de hond kunnen gaan wandelen? Voor beide goed..

Heel eerlijk denk ik dat jullie beide overlast van elkaar ervaren.
Jouw buren zouden zomaar een soortgelijk topic kunnen openen.
Dat de zoon van de buren hard muziek draait is natuurlijk overlast waar je terecht over mag klagen.
Maar als jouw zoontje (zoals ik lees regelmatig) s'ochtends driftbuien heeft kan ik mij voorstellen dat de buren dat als overlast ervaren.
Je geeft zelf aan dat jouw zoontje meer geluid maakt dan een gemiddeld kind en aangezien de andere buren nu ook beginnen met klagen bevestigd dat (in mijn ogen).
Het excuus dat kinderen nu eenmaal geluid maken en dat niet altijd te controleren valt gaat misschien ook op voor de zoon van de buren vanwege zijn beperking.
Buiten dat is er wel een verschil tussen een trap oplopen wat als leefgeluid beschouwd kan worden of iemand die op zijn hakken de trap opstampt wat gewoon overlast is.
Al met al is het gewoon een vervelende situatie voor alle partijen.
Probeer sowieso in gesprek te blijven.
Misschien kan er aan alle kanten iets aan geluidsisolatie gedaan worden, bij jullie bv vloerbedekking op de trap.
Als je huurt zou je eens bij de woningbouw kunnen informeren of hier mogelijkheden toe zijn.
De hond in de tuin is, helaas, toegestaan, dat hij overmatig blaft niet daar zou ik dus ook over klagen.
Maar "pick your battles" hoe meer jij klaagt hoe meer de buren zullen klagen.

Gabi1991

Gabi1991

09-10-2021 om 22:04 Topicstarter

Viva-amber schreef op 09-10-2021 om 20:32:

Ik zou voor jezelf wel bepalen wat nou prioriteit heeft. Want het gaat alle kant op tot de schuur ruikt naar rook. Je komt zelf ook wel een beetje over als iemand die weinig kan hebben en veel klaagt en er dan van alles bij haalt.

Nou dat is echt helemaal niet zo. Alleen de hond vind ik gewoon zielig. Ik gaf het alleen aan dat dat ik die dingen ook hoor en ruik als in die dingen heb je gewoon als je buren hebt, net zoals kinderen die geluid maken. Dat is niet iets waar ik over klaag toch of wel dan? Enigste wat mij irriteert is dat ik elke keer in de muziek van die jongen zit en overdag kan ik het ook nog wel hebben, alleen niet om 8 uur s'avonds en mijn zoontje moet slapen. En ik vind het gewoon heel vreemd dat je iemand die 24/7 begeleiding nodig heeft zolang alleen laat. Bijna elke dag. En nog vreemder als je al weet ik hoevaak de politie aan je deur hebt gehad. En dan gaan hun nog zeuren over mijn zoontje die af en toe een keer de trap op rent. Tja, dan kan ik er inderdaad er ook wel wat bij halen omdat ik (en niet alleen ik) dat bij leefgeluiden vind horen zoals een hond die een keer blaft of sigarettenrook die je ruikt, oke geen geluid, maar je begrijpt wat ik bedoel). Ik moet op mijn tenen lopen, omdat hun klagen terwijl ze zelf ook geluid maken. Dat was mijn punt. Je hoort mij niet zeggen dat ik er last van heb.

Gabi1991

Gabi1991

09-10-2021 om 22:12 Topicstarter

Tover-Feetje schreef op 09-10-2021 om 21:51:

Heel eerlijk denk ik dat jullie beide overlast van elkaar ervaren.
Jouw buren zouden zomaar een soortgelijk topic kunnen openen.
Dat de zoon van de buren hard muziek draait is natuurlijk overlast waar je terecht over mag klagen.
Maar als jouw zoontje (zoals ik lees regelmatig) s'ochtends driftbuien heeft kan ik mij voorstellen dat de buren dat als overlast ervaren.
Je geeft zelf aan dat jouw zoontje meer geluid maakt dan een gemiddeld kind en aangezien de andere buren nu ook beginnen met klagen bevestigd dat (in mijn ogen).
Het excuus dat kinderen nu eenmaal geluid maken en dat niet altijd te controleren valt gaat misschien ook op voor de zoon van de buren vanwege zijn beperking.
Buiten dat is er wel een verschil tussen een trap oplopen wat als leefgeluid beschouwd kan worden of iemand die op zijn hakken de trap opstampt wat gewoon overlast is.
Al met al is het gewoon een vervelende situatie voor alle partijen.
Probeer sowieso in gesprek te blijven.
Misschien kan er aan alle kanten iets aan geluidsisolatie gedaan worden, bij jullie bv vloerbedekking op de trap.
Als je huurt zou je eens bij de woningbouw kunnen informeren of hier mogelijkheden toe zijn.
De hond in de tuin is, helaas, toegestaan, dat hij overmatig blaft niet daar zou ik dus ook over klagen.
Maar "pick your battles" hoe meer jij klaagt hoe meer de buren zullen klagen.

Sorry maar die buien waren tijdelijk, toen het even heel slecht ging. Die zijn er nu niet meer en ja ik snap dat je daar als buren last van kan hebben. Mijn buurmeisje aan de andere kant kan sochtends ook behoorlijk te keer gaan en dan denk ik gewoon oke vervelend, maar voor mijn buurvrouw nog vervelender. Andere buren klagen niet over ons. Alleen deze buren. Enigste wat ik gewoon niet wil is dat er keihard muziek wordt gedraaid als mijn zoontje moet slapen. Ik hou er echt niet van als andere mensen last hebben van ons. Alleen het moet wel redelijk blijven. Ik klaag over niks behalve de muziek als die om 8 uur s'avonds aan staat. Is dat onredelijk? Alleen wat hun dan als antwoord geven is ja hij luistert nu niet naar ons. Ik vind gewoon als jij de verantwoordelijkheid hebt voor iemand met een beperking dan moet je die ook nemen en hem niet een paar uur op sluiten in huis en lekker de hort op gaan.

Die buren ergeren zich waarschijnlijk ook aan de geluidsoverlast van jouw kind, dus als je zelf ook overlast geeft mag je eigenlijk niet klagen over de ander. 

Ik krijg een beetje het gevoel van meten met twee maten. Jouw kind heeft driftbuien en vaker dan gemiddeld. Dat ervaren jouw buren als overlast en ondanks dat jij daar niet veel aan kan doen is dat wel vervelend voor hen.

Andersom heb jij een beperkte buurman die harde muziek draait. Dat is ook overlast en de vraag is of de buren daar iets aan kunnen doen? Misschien begrijpt de buurman door zijn beperking niet dat het overlast geeft of misschien raakt hij overprikkeld door de driftbuien van jouw zoon en probeert hij dat met harde muziek te onderdrukken?

Jij vind dat jij normale leef geluiden maakt. Terwijl een gillende kleuter in de vroege ochtend natuurlijk wel overlast geeft. Je vind aan de ene kant dat de buren niet mogen klagen als ze daardoor smorgens gewekt worden, maar je vind dat diezelfde buren savonds rekening moeten houden met jullie nachtrust en haalt verhaal als ze daar geen rekening mee houden.

Dan haal je er ook nog allemaal andere overlast bij zoals roken, stank en hondengeblaf. En bespreek je die zaken ook nog met andere buren (roddelen?). Ik denk dat de sfeer daardoor snel wordt dat over en weer op elke slak zout wordt gelegd. Als jij vandaag klaagt over harde muziek, staan ze morgen weer bij jou over gestamp op de trap. Als jij dan weer klaagt over stank van de hond dan klagen zij weer over blaadjes die van jouw boom vallen. En voor je het weet zou meester visser niet misstaan.

Probeer wat meer begrip te hebben voor de overlast die je van hen hebt en vraag van hen hetzelfde. 

Gabi1991

Gabi1991

09-10-2021 om 22:17 Topicstarter

Thunderbird schreef op 09-10-2021 om 21:39:

[..]

Precies,

Of die jongen zou lekker met de hond kunnen gaan wandelen? Voor beide goed..

Thunderbird schreef op 09-10-2021 om 21:39: [..] Precies, Of die jongen zou lekker met de hond kunnen gaan wandelen? Voor beide goed..

Ja dat zou zeker goed zijn. Ik zelf had het ook al aangeboden om met hem te wandelen. Ik vind het ook heerlijk. Ik heb zelf geen hond, maar zou er wel graag een willen. Ik denk dan kan ik ze een beetje helpen en doe ik ook wat goeds voor me zelf, maar dat wilde ze ook niet.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

09-10-2021 om 22:19

Gabi1991 schreef op 09-10-2021 om 22:17:

[..]

Ja dat zou zeker goed zijn. Ik zelf had het ook al aangeboden om met hem te wandelen. Ik vind het ook heerlijk. Ik heb zelf geen hond, maar zou er wel graag een willen. Ik denk dan kan ik ze een beetje helpen en doe ik ook wat goeds voor me zelf, maar dat wilde ze ook niet.

Hier 2 borders dus kom maar brengen

Gabi1991

Gabi1991

09-10-2021 om 22:19 Topicstarter

Wonderwoman schreef op 09-10-2021 om 20:48:

Bel buurtbemiddeling. Dat is gratis en zo ongeveer in iedere gemeente beschikbaar.

Ik ga het nog een keer proberen met de begeleiding van beide. Ik wil geen ruzie krijgen, doordat ik ineens daarheen ga en hun er mee overval. Alleen denk ik wel dat het goed is om in gesprek te gaan. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik er voor open sta.

Gabi1991 schreef op 09-10-2021 om 22:12:

[..]

Sorry maar die buien waren tijdelijk, toen het even heel slecht ging. Die zijn er nu niet meer en ja ik snap dat je daar als buren last van kan hebben. Mijn buurmeisje aan de andere kant kan sochtends ook behoorlijk te keer gaan en dan denk ik gewoon oke vervelend, maar voor mijn buurvrouw nog vervelender. Andere buren klagen niet over ons. Alleen deze buren. Enigste wat ik gewoon niet wil is dat er keihard muziek wordt gedraaid als mijn zoontje moet slapen. Ik hou er echt niet van als andere mensen last hebben van ons. Alleen het moet wel redelijk blijven. Ik klaag over niks behalve de muziek als die om 8 uur s'avonds aan staat. Is dat onredelijk? Alleen wat hun dan als antwoord geven is ja hij luistert nu niet naar ons. Ik vind gewoon als jij de verantwoordelijkheid hebt voor iemand met een beperking dan moet je die ook nemen en hem niet een paar uur op sluiten in huis en lekker de hort op gaan.

In dat geval heb ik je openingspost verkeerd gelezen.
Als je alleen klaagt omdat de muziek te hard staat vind ik dat zeker niet onredelijk.
Dat de buren hierop antwoorden dat zoon nu niet luistert is natuurlijk niet jouw probleem, dan kopen de buren maar een koptelefoon voor hun zoon.

Gabi1991

Gabi1991

09-10-2021 om 22:33 Topicstarter

Jillz schreef op 09-10-2021 om 22:15:

Ik krijg een beetje het gevoel van meten met twee maten. Jouw kind heeft driftbuien en vaker dan gemiddeld. Dat ervaren jouw buren als overlast en ondanks dat jij daar niet veel aan kan doen is dat wel vervelend voor hen.

Andersom heb jij een beperkte buurman die harde muziek draait. Dat is ook overlast en de vraag is of de buren daar iets aan kunnen doen? Misschien begrijpt de buurman door zijn beperking niet dat het overlast geeft of misschien raakt hij overprikkeld door de driftbuien van jouw zoon en probeert hij dat met harde muziek te onderdrukken?

Jij vind dat jij normale leef geluiden maakt. Terwijl een gillende kleuter in de vroege ochtend natuurlijk wel overlast geeft. Je vind aan de ene kant dat de buren niet mogen klagen als ze daardoor smorgens gewekt worden, maar je vind dat diezelfde buren savonds rekening moeten houden met jullie nachtrust en haalt verhaal als ze daar geen rekening mee houden.

Dan haal je er ook nog allemaal andere overlast bij zoals roken, stank en hondengeblaf. En bespreek je die zaken ook nog met andere buren (roddelen?). Ik denk dat de sfeer daardoor snel wordt dat over en weer op elke slak zout wordt gelegd. Als jij vandaag klaagt over harde muziek, staan ze morgen weer bij jou over gestamp op de trap. Als jij dan weer klaagt over stank van de hond dan klagen zij weer over blaadjes die van jouw boom vallen. En voor je het weet zou meester visser niet misstaan.

Probeer wat meer begrip te hebben voor de overlast die je van hen hebt en vraag van hen hetzelfde.

Ik begrijp heel goed dat als mijn zoontje s'ochtends driftbuien heeft,  dat dit vervelend is voor de buren. Gelukkig was dat tijdelijk, toen het even niet goed ging. Dit heb ik hun ook aangegeven en zij begrepen dat. Mijn buurjongen weet heel goed dat andere daar last van hebben en dat is ook de reden waarom hij het doet. Ik veronschuldig mij als ik merk dat het echt te veel geluid is. Je hoort als buren rekening te houden met elkaar. Dat is ook wat ik wil doen, maar een kind hoor je nu eenmaal. Bedoel ik hoor het buurmeisje ook. Hij houdt geen rekening met andere en hij weet precies wat hij doet. Dat heeft hij zelf ook aangegeven. Bovendien "haal" ik geen verhaal, maar vraag ik gewoon netjes of het wat zachter kan als hij dit doet. Dat is toch niet raar? En ja als ik dan antwoord krijg als ja. Hij luistert nu niet naar ons, vind ik dat een beetje vreemd. Ik snap gewoon niet dat als je de verantwoordelijk van iemand hebt die niet alleen kan zijn, je die vooe uren opsluit in huis en dat ze zelf weg gaan. De andere buren die hier langer wonen dan mij zijn ook echt helemaal klaar ermee. En ik "zeur" nog niets zoveel als hun dat doen hoor.. ik probeer oprecht rekening te houden met hun en ik spreek mijn zoontje erop aan als hij de trap op rent of een keer gilt, maar dan mag ik dat toch ook een beetje terug verwachten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.