Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat zouden jullie doen? (opa scheldt kleinkind uit)

Wat zouden jullie doen bij de volgende situatie: ik loop door de drukke binnenstad. ik hoor op een gegeven moment een zware luide mannenstem maar zie nog niets. Een meter of twintig verder zie ik een opa en een oma met twee kleinkinderen. Meisje en oma staan er zo'n beetje bij. Opa is tegen kleinzoon van een jaar of zes zeven heel hard aan het schreeuwen dat het een rotjoch is omdat hij steeds om iets vraagt en dat hij gvd nooit meer mee mag. Ik sta een paar minuten stil, het gaat maar door. Het kind is helemaal in een gedoken, kruipt zowat de muur in waar tegen hij staat. Heel zielig en opa ging maar door. Ik wist even niet wat te doen. 
Ik loop een meter verder, ze passeren me en opa schreeuwt maar door tegen het jochie. Kind sjokt met gebogen hoofd naast ze terwijl hij de wind dus al zeker vijf minuten de wind van voren krijgt. Op het moment dat ze me passeren, flap ik er ineens tegen opa: "ja nu weet hij het wel denk ik".
Nou ja opa natuurlijk tegen mij tekeer gaan dat ik me nergen mee te bemoeien heb. 'ja dat doe ik dus wel', zei ik. Oma begon dat ze 30 jaar in het onderwijs heeft gezeten waarop ik aangaf dat ze misschien eens naar de lichaamstaal van het jochie konden  kijken: helemaal ineengedoken en beschaamd. Opa begon weer over bemoeien waarop ik zei dat ik het zo weer zou doen. Toen moest ik linksaf naar mijn huis en ze pruttelden nog lang door. 
Ik had het eruit geflapt, ik kon het niet aanzien. Ik weet niet of het wijsheid was, kind zal ongetwijfeld irritant gedaan hebben maar de overmacht van opa was te groot. Ik was ergens blij dat de aandacht verlegd was naar vervelende vrouwen die zich met de opvoeding bemoeien. wat hadden jullie gedaan?

Peiling

Iets zeggen of niet?

Maximaal 2 antwoorden.

106 stemmen
79%
21%

Ik denk dat het aan mijn emotie zou liggen of ik er wat van zou zeggen, zou het wel lastig vinden eerlijk is eerlijk, wel dapper van je.

Waarschijnlijk heeft het kind het bloed onder z'n nagels uitgehaald en krijgt een echte reprimande ipv de fluwelen handschoentjes van tegenwoordig. Opa's en oma's worden er anno nu ook te vaak mee opgezadeld op de kleinkinderen te passen naar mijn idee. Zou dus eerder meeleven met de grootouders dan met het kind die het vast over zichzelf heeft afgeroepen. Beter iemand die het kind onder de duim houdt dan ze rond te laten stieren.

Ik zou er zeker wat van zeggen! Een reprimande die langer duurt dan 2 seconden is volledig overbodig en kleinerend. 

JtM

JtM

16-07-2022 om 18:35

Ik had hier ook zéker iets van gezegd. Een kind terecht wijzen is prima, maar meerdere minuten tekeer gaan tegen een kind is overduidelijk een no go.

Lexus

Lexus

16-07-2022 om 18:36 Topicstarter

redbulletje schreef op 16-07-2022 om 18:25:

Waarschijnlijk heeft het kind het bloed onder z'n nagels uitgehaald en krijgt een echte reprimande ipv de fluwelen handschoentjes van tegenwoordig. Opa's en oma's worden er anno nu ook te vaak mee opgezadeld op de kleinkinderen te passen naar mijn idee. Zou dus eerder meeleven met de grootouders dan met het kind die het vast over zichzelf heeft afgeroepen. Beter iemand die het kind onder de duim houdt dan ze rond te laten stieren.

ja ik zag juist een opa en een oma die het opvoeden totaal niet meer gewend zijn en zichzelf uit onmacht gaan overschreeuwen ten koste van het kind. Tuurlijk zal het kind ook wel irritant geweest zijn, maar maar als je echt gezag hebt, maak je aan het begin van de dag op rustige wijze kenbaar dat je van gezeur niet gediend bent. Houden ze zich daar niet aan, dan trek je na één keer waarschuwen consequenties (kind mag niet meer mee of zo) maar dan ga je dus niet helemaal uit je plaat in het openbaar en een kind op die manier vernederen. Ik vond de opa juist heel erg zwak. 

redbulletje schreef op 16-07-2022 om 18:25:

Waarschijnlijk heeft het kind het bloed onder z'n nagels uitgehaald en krijgt een echte reprimande ipv de fluwelen handschoentjes van tegenwoordig. Opa's en oma's worden er anno nu ook te vaak mee opgezadeld op de kleinkinderen te passen naar mijn idee. Zou dus eerder meeleven met de grootouders dan met het kind die het vast over zichzelf heeft afgeroepen. Beter iemand die het kind onder de duim houdt dan ze rond te laten stieren.

We weten hoe je over kinderen denkt, dat kan natuurlijk 
Maar we weten ook dat je enorm opkijkt tegen je ouders en dat ze de wereld voor je zijn 
Kan me niet voorstellen dat jij altijd de braafheid zelve / geeft altijd het juiste antwoord/ nooit een “ja maar” kind was 

En ik ga er vanuit dat jouw ouders jou niet mishandeld hebben 
Want dit toestaan en okay vinden is bijdragen aan geestelijke mishandeling van een kind

Ik ga er dan ook maar vanuit dat je reactie voortkomt uit kinderhaat en dat je niet serieus bent 
En dat je het je moeder heel kwalijk zal nemen als ze je zo behandeld
Ik dacht, ik kruip maar eens jouw eigen referentie kader in, misschien begrijp je dan dat je de verkeerde toejuicht 

Vind het moeilijk direct een antwoord te geven. Maar ik heb zeker altijd het gevoel van dat ik er iets van wil zeggen. Je bent getuige van dit stukje en niet van de hele context. En oma die zich dan uiteindelijk verdedigt met haar ervaring als juf, nadat haar man roept dat hij toch doet en inderdaad nu zijn aandacht verlegt naar jou. Dat is vaak als mensen bemoeien en er toch niets tegen in te brengen valt.
Ik kan uit ervaring zeggen dat ik het vaak het niet laten zeker mijn oren gespitst te hebben en anders er wel zeker even gefronst er naar te gaan staan kijken. Maar indien ik al aanvoel dat het niets gaat helpen laat ik het daarbij. En ik heb momenten gehad dat ik nog net niet ergens tussen ben gesprongen maar wel een kant blijkbaar heb dat ik mensen twee x heb laten nadenken voor ze iets anders doms na een escalatie nog hadden uitgevoerd. 
Dat was dan niet tussen een kind en opa. Ik heb wel in buurten gewoond en nog steeds de nodige buurtgenoten die tm van de opa met dreigementen komen waar de kleinkinderen van bibberen. Maar net zoals ze zeggen van ouders blijven ouders, geldt dat voor grootouders ook. 
Dus direct zeggen ja ik had iets gedaan lukt mij niet. De situatie die je beschrijft is wel dat als het zo openlijk moet ik ook vind dat als je dan niet tot een moment kan komen om iets rustig uit te leggen of je kleinkind te negeren, je inderdaad aangesproken zal kunnen worden door iemand die dat meekrijgt. Dus ja gelijk dat je het toch doet en hij daar dan ook weer op reageert, die opa. Hij kan duidelijk niet negeren en ermee omgaan en oma is denk ik uit de tijd dat manlief het wel oplost. 

Ja hier had ik zeker iets van gezegd. Zeker omdat het niet om 1 opmerking ging maar hij maar door bleef gaan. Dit zal vast niet de eerste en enige keer zijn dat dit gebeurd. Dit valt onder geestelijke kindermishandeling 

Ik zou hier absoluut wat van zeggen! Applaus voor jou. Ik word gewoon kwaad als ik je stukje lees.

ik word er naar van. Wat erg voor het kind en het andere kind. Ik vind het geweldig dat je de moed hebt gehad hier wat van te zeggen. Ik weet niet of ik dat had gedurft. Grote klasse van je

redbulletje schreef op 16-07-2022 om 18:25:

Waarschijnlijk heeft het kind het bloed onder z'n nagels uitgehaald en krijgt een echte reprimande ipv de fluwelen handschoentjes van tegenwoordig. Opa's en oma's worden er anno nu ook te vaak mee opgezadeld op de kleinkinderen te passen naar mijn idee. Zou dus eerder meeleven met de grootouders dan met het kind die het vast over zichzelf heeft afgeroepen. Beter iemand die het kind onder de duim houdt dan ze rond te laten stieren.

Koekkoek. Ik weet dat je kinderen haat en vergeten bent dat je er zelf ooit een was maar dat maakt het niet normaal om mishandeling normaal te vinden. 

Onder de duim houden/kind ergens op terecht wijzen of steeds uitschelden en als een idioot tekeer gaan zijn twee compleet verschillende dingen.

Kind is 6 hè. Als mijn ouders dit zouden doen hoeven ze nooit meer iets met kind te ondernemen. Zo ga je niet met kinderen om. Of eigenlijk niet met mensen om, als volwassene pik je het ook niet als iemand zo tegen je doet. Waarom zouden we het wel normaal vinden als iemand dat bij een kind doet? 

Bijtje82

Bijtje82

16-07-2022 om 18:48

Kinderen kunnen soms echt het bloed onder je nagels vandaan halen, maar minutenlang blijven foeteren is onnodig. Dat is puur je eigen frustratie botvieren op een kind. 

Mijn twee jongsten zware vandaag ook een beetje lastig. Ze wilden niet helpen met opruimen. Vervolgens deden of zeiden ze iets brutaals waarop ik ze naar boven heb gestuurd met de mededeling dat we dan maar niet gingen zwemmen en ze hun dag op hun kamer konden doorbrengen. 
Toen was het natuurlijk piepen en mauwen samen. De een begon met "ik wil naar papa toe 😭"  de ander deed mee in koor.. Ik oooook😭

Dames. Kom maar naar beneden, trek je schoenen maar aan. Deden ze braaf. 
Voordeur open gedaan en gezegd hop naar buiten jullie, ga maar naar papa als je zo graag wilt.
Toen gingen ze heel zielig tegen de gevel verder zitten huilen, arm om elkaar heen. Ik wil niet weg, wil bij mama blijven. 
Na 30.sec vond ik het wel prima. Weer binnen gehaald en uitgelegd dat als ze bij mama zijn er ook geholpen moet worden met troep opruimen. En dat het niet alleen maar leuk is iedere dag. Dikke knuffel en toen was het weer snel ok. 

Misschien verdiend het geen schoonheidsprijs wat ouderschap betreft, maar het werkt zonder al teveel stemverheffing. 

Bijtje82 schreef op 16-07-2022 om 18:48:

Kinderen kunnen soms echt het bloed onder je nagels vandaan halen, maar minutenlang blijven foeteren is onnodig. Dat is puur je eigen frustratie botvieren op een kind.

Mijn twee jongsten zware vandaag ook een beetje lastig. Ze wilden niet helpen met opruimen. Vervolgens deden of zeiden ze iets brutaals waarop ik ze naar boven heb gestuurd met de mededeling dat we dan maar niet gingen zwemmen en ze hun dag op hun kamer konden doorbrengen.
Toen was het natuurlijk piepen en mauwen samen. De een begon met "ik wil naar papa toe 😭" de ander deed mee in koor.. Ik oooook😭

Dames. Kom maar naar beneden, trek je schoenen maar aan. Deden ze braaf.
Voordeur open gedaan en gezegd hop naar buiten jullie, ga maar naar papa als je zo graag wilt.
Toen gingen ze heel zielig tegen de gevel verder zitten huilen, arm om elkaar heen. Ik wil niet weg, wil bij mama blijven.
Na 30.sec vond ik het wel prima. Weer binnen gehaald en uitgelegd dat als ze bij mama zijn er ook geholpen moet worden met troep opruimen. En dat het niet alleen maar leuk is iedere dag. Dikke knuffel en toen was het weer snel ok.

Misschien verdiend het geen schoonheidsprijs wat ouderschap betreft, maar het werkt zonder al teveel stemverheffing.

Hahaha dit klinkt mij helemaal prima in de oren hoor.

redbulletje schreef op 16-07-2022 om 18:25:

Waarschijnlijk heeft het kind het bloed onder z'n nagels uitgehaald en krijgt een echte reprimande ipv de fluwelen handschoentjes van tegenwoordig. Opa's en oma's worden er anno nu ook te vaak mee opgezadeld op de kleinkinderen te passen naar mijn idee. Zou dus eerder meeleven met de grootouders dan met het kind die het vast over zichzelf heeft afgeroepen. Beter iemand die het kind onder de duim houdt dan ze rond te laten stieren.

Als volwassenen moet je altijd de verstandigste zijn en om een zes-zeven jarige zo publiekelijk uit te voeteren is schandalig, wat het kind ook heeft gedaan.

dit is niet opvoeden
Dit is kleineren en geestelijk mishandelen van een kind. 
Over het algemeen laten mensen zich in het openbaar niet zo gaan. Ik wil niet weten hoe het er bij opa en oma én tussen opa en oma binnenshuis aan toe gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.