Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat zouden jullie doen? (opa scheldt kleinkind uit)

Peiling

Iets zeggen of niet?

Maximaal 2 antwoorden.

106 stemmen
79%
21%

alhambra schreef op 16-07-2022 om 23:01:

Het blijft natuurlijk een momentopname.Toch ben ik het eens met de uitspraak "It takes a village to raise a child" Het is dansen op het vinkentouw maar altijd wegkijken is ook niet goed net zoals te snel ingrijpen.

Maar daar zit anno nu het probleem. Als ik me als kind buiten misdroeg dan kon de buurman me bij m'n oor pakken en thuis afleveren en kreeg ik thuis een toepasselijk standje. Als je nu nog maar iets over andermans vervelende kind durft zeggen kun je klappen krijgen van de eigenaar. It takes a village werkt dus alleen als het kind respect voor volwassenen wordt bijgebracht en volwassenen elkaar niet afvallen.

redbulletje schreef op 17-07-2022 om 08:27:

[..]

Maar daar zit anno nu het probleem. Als ik me als kind buiten misdroeg dan kon de buurman me bij m'n oor pakken en thuis afleveren en kreeg ik thuis een toepasselijk standje. Als je nu nog maar iets over andermans vervelende kind durft zeggen kun je klappen krijgen van de eigenaar. It takes a village werkt dus alleen als het kind respect voor volwassenen wordt bijgebracht en volwassenen elkaar niet afvallen.

Deels eens. Alleen dat deel dat volwassenen elkaar niet mogen afvallen niet. Soms heeft een andere volwassene gewoon ongelijk of hij/zij pakt dingen verkeerd aan. Dus mijn kind een standje geven omdat hij te dicht bij jouw ramen voetbalt: ja, natuurlijk moet je dat doen. Maar als je hem gaat uitschelden of, ook gebeurd, zijn bal lek steekt dan heb je toch een probleem met mij. Overigens is mijn jongste 18, die voetbalt niet meer op straat.

redbulletje schreef op 17-07-2022 om 08:27:

[..]

Maar daar zit anno nu het probleem. Als ik me als kind buiten misdroeg dan kon de buurman me bij m'n oor pakken en thuis afleveren en kreeg ik thuis een toepasselijk standje. Als je nu nog maar iets over andermans vervelende kind durft zeggen kun je klappen krijgen van de eigenaar. It takes a village werkt dus alleen als het kind respect voor volwassenen wordt bijgebracht en volwassenen elkaar niet afvallen.

Grotendeels met je eens hoor, dit is wel echt heel erg veranderd. Maar ik moest ff lachen om "de eigenaar" 😂

In openbare ruimten zijn er altijd wel mensen die zich met je opvoeding bemoeien. Ben jij het niet, dan wel een ander. Niet iedereen; de meerderheid let er alleen op of ze er zelf geen last van hebben, en dan zijn er ook de criticasters van wie je nooit iets goed kan doen op het gebied van opvoeding (maar die zelf jammerlijk falen).

En dan zijn er nog de types die je hoe dan ook tegen zitten te werken: geef jij je kind geen snoepje omdat hij zijn eetlust moet sparen voor het eten over een paar uur, dan geven zij een Mars. En dan moet jij daar weer op reageren.

Ik heb dus hoe dan ook respect voor de opvoeders: wat een klus! Maar misschien is het ook wel weer goed om de (groot)ouder er attent op te maken dat hij misschien fouten maakt.

Ik zou het zo behoedzaam mogelijk inkleden. Zelfs al is hij beledigd, dan zal hij er achteraf nog wel over nadenken, en die persoon krijgt dan toch een (mini)puntje of hij besluit dat het onzin is.

redbulletje schreef op 17-07-2022 om 08:27:

[..]

Maar daar zit anno nu het probleem. Als ik me als kind buiten misdroeg dan kon de buurman me bij m'n oor pakken en thuis afleveren en kreeg ik thuis een toepasselijk standje. Als je nu nog maar iets over andermans vervelende kind durft zeggen kun je klappen krijgen van de eigenaar. It takes a village werkt dus alleen als het kind respect voor volwassenen wordt bijgebracht en volwassenen elkaar niet afvallen.

Hoe zouden die volwassenen het vinden als zij op die manier in het openbaar op hun vingers getikt zouden worden? Waarom zou het wel ok zijn om dit bij een kind te doen? Het is voor allebei vernederend, alleen is die volwassene veel weerbaarder dan dat kind.

Poezie schreef op 17-07-2022 om 09:31:

[..]

Hoe zouden die volwassenen het vinden als zij op die manier in het openbaar op hun vingers getikt zouden worden? Waarom zou het wel ok zijn om dit bij een kind te doen? Het is voor allebei vernederend, alleen is die volwassene veel weerbaarder dan dat kind.

Waarom is dat tegenwoordig vernederend? Het zou mooi zijn als volwassenen ook op algemene fatsoensregels aangesproken konden worden zonder dat je het risico loopt een grote bek of erger terug te krijgen. 

Lexus

Lexus

17-07-2022 om 10:46 Topicstarter

tja doorgaans ben ik geen held maar dit overkwam me zeg maar. Ik heb eerst een minuut staan kijken en bedenken wat ik kon doen. Ik overwoog ook de zin 'kan ik helpen' maar Opa was razend en far beyond een vriendelijk gesprek dus dat liet ik vallen.
Maar toen ze langsliepen en ik zag het jochie nog steeds zo in elkaar gebogen (zijn kin hing op zijn borst) en opa nog steeds hard te keer gaan, kon ik het niet langer aanzien en flapte het er gewoon uit. Eigenlijk nog het meest om het kind te steunen, te laten weten dat er mensen zijn die dit niet rechtvaardig vinden.
Misschien was het niet slim, maar ik heb geen spijt. 

Blijft dat wat sommigen 'met de opvoeding bemoeien' door anderen (waaronder ik zelf) als een interventie bij mishandeling wordt gezien. 
Voor mij ging dat over de duur van het gebeuren, zijn stemverheffing (ik kon het op 20 meter afstand horen) en zien hoe de opa zichzelf totaal niet meer in de hand had. En daarnaast de lichaamstaal van het kind: zo helemaal ineengedoken en triest. 

 Als ik een opa had gezien die streng en pittig tegen een gastje had gezegd 'en nou kappen anders ga je niet meer mee' en het daarbij had gelaten had ik helemaal niets gezegd.  dan was het me niets eens opgevallen denk ik.

Lexus

Lexus

17-07-2022 om 10:48 Topicstarter

dubbel

Ik vind dat wel elkaar best mogen aanspreken op schadelijk gedrag naar de ander toe. De maatschappij is geïndividualiseerd. Mensen geven een grote bek als je je 'ergens mee durft te bemoeien'. Nou hoeft je zeker niet over elke opvoedkeuze je mening te geven, maar op het moment dat je in het openbaar kinderen vernedert of mishandelt, vind ik het mijn morele plicht om er wat van te zeggen. Ja, een kind kan vervelend zijn maar dan kun je het gedrag veroordelen zonder aanziens des persoons. Dus het kind gedraagt zich vervelend, maar is geen rotkind. En ik geloof ook niet dat een kind zich beter gaat gedragen door fysiek geweld. 
Voor een kind is het heel onveilig als er dan niemand ingrijpt. Mijn vader werd wel eens onredelijk boos en mijn moeder deed dan nooit iets. Ja, achteraf, als ik huilend op mijn bed lag, dan zei ze dat ze die reactie overdreven/te hard/niet nodig vond en dat mijn vader het niet meende. Daar had ik dus net niks aan voor mijn gevoel.
En ik ben ook niet heilig, ik ben ook wel vaker onterecht en/of over de schreef boos geworden op mijn kind. Ik maak het dan wel zelf weer goed met mijn kind en mijn man durft dan ook wel in te grijpen als hij erbij is. 

Dat geldt overigens ook voor kinderen die zich naar andere mensen toe onbeschoft gedragen en niet gecorrigeerd worden door hun ouders. Dan hebben ze andere mensen nodig die hun dat stukje fatsoen bijbrengen. 

Ik ben een held op sokken en zou niets durven zeggen. Ik betwijfel het op 93% echt iets zou zeggen, zoals de poll nu aangeeft. 

Een keer meegemaakt dat een vader zijn kind achterna rende op straat, en ontzettend boos was. Hij kreeg het kind te pakken en hij zwiepte hem (met opzet) zo om de lantaarnpaal heen. Ik stond erbij als 20 jarige, die man was een stuk ouder, en was dermate boos dat weinig hem uit zijn bui had gehaald. Het is meer dan 20 jaar geleden maar ben het nooit vergeten. Dit was diep en dieptriest.

In andere situaties heb ik gauw iets: ik ken de context niet, weet niet wat er vooraf is gebeurd. Dus nee, ik zal me er niet snel mee bemoeien. 

Ik zou het waarschijnlijk houden bij gezichten trekken denk ik. Je zoekt de blik van iemand die er ook naar kijkt, schudt je hoofd, rolt met je ogen, je zegt "tjezus" of "gaat ie lekker". Of je kijkt medelijdend naar de moeder die haar handen vol heeft en dan ook nog met een verwend driftig kind te maken heeft.

Echt harde klappen heb ik nog nooit gezien. Wel gekrijs van ouders en dreigende taal. Ik ben ook niet kundig genoeg om iets te adviseren.

In andere landen valt het me op dat Franse ouders relatief streng zijn voor hun kinderen. Ik denk dat Nederlandse kinderen het meest "los" opgevoed worden. En dus het vervelendste worden gevonden.

’Dat geldt overigens ook voor kinderen die zich naar andere mensen toe onbeschoft gedragen en niet gecorrigeerd worden door hun ouders. Dan hebben ze andere mensen nodig die hun dat stukje fatsoen bijbrengen’
En hier heb ik dus geleerd wel mijn mond te houden. Vooral niet in de situatie waarbij het een onbekende is, die je tegenkomt op straat. Omdat je een bedreiging naar je hoofd geslingerd krijgt, mafkezen op je afgestuurd krijgt. Niet ik alleen maar een hoop buurtgenoten hebben het zo meegemaakt. 
Hier heb ik dus de hoop verloren, het gezin heeft wel bezoek gehad na wat klachten. Het blijven kinderen waarbij anderen niet durven bij te brengen wat ze ontbreekt. Het is zelfs zo, kinderen weten alles te maken omdat als anderen ze aanspreken met geweld de kop wordt ingedrukt. 

Ik zou zeker iets zeggen.  Op vriendelijke maar besliste toon vragen of alles goed gaat.  Waarschijnlijk zou opa daar van schrikken en houdt hij op met schreeuwen.  
Vriendelijk blijven heeft meer resultaat dan zelf ook gaan schreeuwen.

Rock schreef op 16-07-2022 om 22:52:

Het was geen 'stop met zeuren' greep bij de arm, zoals elk kind wel eens krijgt als hij irritant doet.
Het was niet normaal hoe die vrouw tekeer ging en ik was niet de enige die dat vond want de rijen van twee kassa's stonden naar die vrouw te kijken. En dat jongetje zag er heel aangeslagen uit.
Heel vernederend hoe die vrouw deed.

Als je jezelf mans genoeg vind om een jong kind zo aan te pakken kan je ook wel van je af bijten tegen een volwassen vrouw lijkt me zo.

Tja, je weet natuurlijk niet wat er aan vooraf gegaan is. Alleen maar " pas op hoor, foei" was wellicht niet meer gepast en pakte moeder het daarom steviger aan. Dat het kind er aangeslagen uit zag, zegt ook niet alles; dat doen kinderen wel vaker als ze aangesproken worden. 

Ik was zelf best wel een etterbak toen ik kind was en moest ook wel flink aangepakt worden anders maakte het totaal geen indruk op me. 

Begrijp me niet verkeerd; ik keur het niet goed wat er gebeurd is, alleen dat het lastig is er over te oordelen als we de oorzaak niet weten.

redbulletje schreef op 17-07-2022 om 10:40:

[..]

Waarom is dat tegenwoordig vernederend? Het zou mooi zijn als volwassenen ook op algemene fatsoensregels aangesproken konden worden zonder dat je het risico loopt een grote bek of erger terug te krijgen.

Precies! Daarom moet zo'n schreeuwende en scheldende opa op zijn gedrag aangesproken worden!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.