Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat zouden jullie doen? (opa scheldt kleinkind uit)

Peiling

Iets zeggen of niet?

Maximaal 2 antwoorden.

106 stemmen
79%
21%

AlisonH schreef op 16-07-2022 om 19:27:

[..]

Een reprimande is eenmalig op duidelijke toon zeggen dat je van bepaald gedrag niet gediend bent, en dat het nu klaar moet zijn. Dat kan best op stevige toon. Een reprimande is niet minutenlang schelden op een kind en het uitfoeteren. Of schelden mensen jou ook minutenlang uit als je ze boos maakt?
Ik zou hier zeker wat van hebben gezegd.

Ik ben er niet bij geweest dus kan er geen gevoel voor tijdsspanne bij hebben. Als het kind gewoon stil was na de reprimande is het idd niet nodig door te blijven foeteren. Maar evengoed zou ik me er buiten hebben gehouden.

Bijtje82 schreef op 16-07-2022 om 19:34:

[..]

Het is redbulletje. Altijd in voor een beetje stemmingmakerij. 😉

Soms kan ik me er wel in vinden, Ben zelf ook wel redelijk tegendraads soms. Maar soms hoeft het niet zo nodig.

Nou volgens mij gaat het bij RB wat verder dan stemmingmakerij hoor.Dit meent ze gewoon.

Aanvulling: de tweede reactie is inderdaad een stuk genuanceerder.

Zilver_gray schreef op 16-07-2022 om 19:36:

[..]

Och jee

Cousin_It schreef op 16-07-2022 om 19:37:

[..]

Probeer het positief te zien: de meeste mensen vinden het beschreven gedrag niet okee of normaal.

En:

Thanks voor de knuffels, maar dat hoeft niet hoor. Wel heel lief 

redbulletje schreef op 16-07-2022 om 19:38:

[..]

Ik ben er niet bij geweest dus kan er geen gevoel voor tijdsspanne bij hebben. Als het kind gewoon stil was na de reprimande is het idd niet nodig door te blijven foeteren. Maar evengoed zou ik me er buiten hebben gehouden.

Nou dit klinkt al een stuk genuanceerder.

Niemand zal het je verweten hebben dat je niet ingreep, maar begrip hebben voor het gedrag van opa is van een heel andere orde.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

16-07-2022 om 20:01

redbulletje schreef op 16-07-2022 om 18:25:

Waarschijnlijk heeft het kind het bloed onder z'n nagels uitgehaald en krijgt een echte reprimande ipv de fluwelen handschoentjes van tegenwoordig. Opa's en oma's worden er anno nu ook te vaak mee opgezadeld op de kleinkinderen te passen naar mijn idee. Zou dus eerder meeleven met de grootouders dan met het kind die het vast over zichzelf heeft afgeroepen. Beter iemand die het kind onder de duim houdt dan ze rond te laten stieren.

Off topic, maar ik ben zo benieuwd wat een kind jou ooit wel niet aangedaan heeft waardoor je zo’n hekel hebt aan een hele doelgroep, alleen maar omdat het kinderen zijn. 

Ik vind de oma eerlijk gezegd het trieste van dit. Zij keurt het niet af wat opa doet. Zij zegt niet na die anderhalf minuut hallo zo kan die wel weer. Uiteindelijk krijgen opa en oma de aandacht die het kind vroeg. Ik hoop dat de ouders hier wel anders mee omgaan. 
De vraag wat jij zou doen als je hier getuige van bent is denk ik voor veel mensen ja ik zou er wat van vinden maar er iets van zeggen is toch iets anders. Je krijgt inderdaad voor minder een agressieve houding terug. Dat is in elk geval waarom ik het altijd even aanzie. 

kleinejongen schreef op 16-07-2022 om 20:03:

Ik vind de oma eerlijk gezegd het trieste van dit. Zij keurt het niet af wat opa doet. Zij zegt niet na die anderhalf minuut hallo zo kan die wel weer. Uiteindelijk krijgen opa en oma de aandacht die het kind vroeg. Ik hoop dat de ouders hier wel anders mee omgaan.
De vraag wat jij zou doen als je hier getuige van bent is denk ik voor veel mensen ja ik zou er wat van vinden maar er iets van zeggen is toch iets anders. Je krijgt inderdaad voor minder een agressieve houding terug. Dat is in elk geval waarom ik het altijd even aanzie.

Wie weet krijgt oma thuis nog meer dan enkel verbaal geweld om de oren als ze tegen opa zou zijn ingegaan…je weet het niet he.

Wie weet, maar zij heeft de keuze en is volwassen dat te accepteren. Haar kleinzoon moet hetzelfde doorstaan wat zij dan goedkeurt. Dat is dus precies waarom mensen het laten er wat van te zeggen. 
Bij lichamelijk geweld is het veel duidelijker en iets tegen te beginnen. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4149911/ouder-scheldt-kind-verrot-omstanders-doen-niets

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

16-07-2022 om 20:45

Sinds ik bedreigd ben nadat ik iemand - op een nette manier - aansprak, durf ik dat niet zo goed. Hangt dus een beetje af van de situatie. Zou wellicht even bellen met de politie voor advies terwijl ik op gepaste afstand volg om in te grijpen als het echt misgaat ofzo. Lastig. 

Of het helpt weet je niet, maar top dat je die man het signaal hebt gegeven dat dit dus NIET normaal is.

Pippeltje schreef op 16-07-2022 om 21:33:

Of het helpt weet je niet, maar top dat je die man het signaal hebt gegeven dat dit dus NIET normaal is.

En aan het kind ook. Fijn dat iemand voor hem opkwam.

Jaren geleden waren we op vakantie. Ik had twee jonge kinderen bij me en we liepen langs een vader en een dochtertje. Dochtertje had een ijsje gekregen maar liep te dreinen: je ne veux pas de caramel! Dreun, deed de vader, het petje van het dochtertje vloog over de straat! We hebben geshockeerd staan kijken, maar hebben er niks van gezegd. Ten eerste spreek ik echt onvoldoende frans daarvoor, en ik had niet perse zin om mijzelf en mijn kinderen bloot te stellen aan dit lichtgeraakte individu. We zijn nu een hele tijd verder, maar we hebben het er nog weleens over (met name als we ergens karamelijs zien 😅). Wat me nog het meest shockeerde was dat deze vader dit zonder enige schaamte midden op straat deed. Dan vraag je je toch af wat de manier van opvoeden binnenskamers is 😬.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-07-2022 om 21:42

IMI-x2 schreef op 16-07-2022 om 21:35:

[..]

En aan het kind ook. Fijn dat iemand voor hem opkwam.

Of wie weet kreeg hij nog een pak slaag toe. 

Dan nog weet hij dat die mevrouw voor hem opkwam. Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten en het voelde geweldig als er iemand wat van zei.

Ik heb een tijdje geleden een vrouw aangesproken die haar kind heel ruw bij de arm pakte en liep te snauwen in de supermarkt.
Ze stond in een andere rij en mensen keken maar niemand zei wat. Ze ging ook maar door tegen dat kind.
Ik werd zo pissig dat ik riep dat als ze een beetje kloten had ze mij even zo bij m'n arm moest pakken in plaats van dat weerloze kind. Kijken of ze dan nog zo flink was.
 Dat ze zich moest schamen en even naar de ogen van dat jongetje moest kijken, of hij er gelukkig uitzag. 
En tegen de rest van de rijen heb ik geroepen dat ze zich ook moeten schamen omdat ze stonden te kijken en hun mond hielden.. 
Die vrouw stond me met open mond aan te kijken en toen keek ze naar dat kind.
Ik ben kwaad de winkel uit gelopen nadat ik betaald had en buiten bij m'n fiets zag ik haar later dat ze dat kind aan het omhelzen was.

Ik bemoei me wel met dingen, alleen minder als ik met mijn zoon ben.
 Als iemand dan wel tekeer gaat is hij er in elk geval geen getuige van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.