Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat zouden jullie doen? (opa scheldt kleinkind uit)

Peiling

Iets zeggen of niet?

Maximaal 2 antwoorden.

106 stemmen
79%
21%

Poezie schreef op 16-07-2022 om 18:27:

Ik zou er zeker wat van zeggen! Een reprimande die langer duurt dan 2 seconden is volledig overbodig en kleinerend.

2 seconden...uitleggen aan een kind dat iets niet de bedoeling is wordt dan wel heel lastig. 

Gingergirl schreef op 18-07-2022 om 19:10:

[..]

2 seconden...uitleggen aan een kind dat iets niet de bedoeling is wordt dan wel heel lastig.

Uitleggen aan een kind dat iets niet de bedoeling is, is niet hetzelfde als een reprimande. Een uitleg kan gewoon op rustige toon gegeven worden toch?

Mijn eerste impuls is: iets zeggen; Maar in het echt zal ik waarschijnlijk de nadrukkelijk verbaal agressieve persoon aankijken. 
Of aanspreken/je ermee bemoeien zin heeft? Iemand die zo tekeer gaat, zit totaal niet goed in zijn vel. Wie weet waren de kleinkinderen al in alle vroegte op, maakten ze constant herrie (live of met hun schermpjes) en is opa mede daardoor de dag slecht gestart. Het is voor veel grootouders verbijsterend hoe kinderen constant van alles krijgen/willen hebben en gewend zijn dat volwassenen daarin meegaan. Ook grootouders, trouwens. Er zal een hele berg frustratie onder liggen toen de uitbarsting begon - en inderdaad veel te groot werd. Een vulkaan. Het was aan oma om de situatie te dempen!  Gemiste kans dat zij dat niet deed. 

Of het helpt, dat je iemand aanspreekt? Waarschijnlijk niet meteen. De aangesprokene weet heus wel dat het mis gaat en voelt zich nu in het openbaar vernederd - nog meer frustratie   

Pippeltje schreef op 19-07-2022 om 11:11:

[..]

Uitleggen aan een kind dat iets niet de bedoeling is, is niet hetzelfde als een reprimande. Een uitleg kan gewoon op rustige toon gegeven worden toch?

Tuurlijk kan dat, het werkt alleen niet bij elk kind. En dat weet ik omdat ik zelf zo'n kind was. Iets op een rustige toon uitleggen ging het ene oor in en het andere uit. Er is niet een universele manier die bij iedereen werkt. Zou wel makkelijk zijn maar is niet de praktijk.

Ik vind dit niet bemoeien met de opvoeding eigenlijk.  Ik zou er ook wat van zeggen als iemand zo zijn collega/vriend/hond/echtgenote/overbuurman zou uitschelden.  Want minutenlang uitschelden en kleineren is namelijk geen "opvoeden" meer.

Ik zou juist minder snel iets zeggen van iemand die kind kort maar krachtig bij de arm vat denk ik.  Daar kan ik me nog iets bij voorstellen (bijvoorbeeld ivm veiligheid dat je snel moet ingrijpen) in een bepaalde context.  Maar voor iemand gewoon verbaal kapot te maken, daar zie ik geen verzachtende omstandigheden voor.  Dat is gewoon even je eigen negativiteit ontladen op een zwakker iemand.  En dat noem ik dus geen opvoeden.

Ik vind dat echt NOT done. Zeker niet als ik aanwezig ben.
Kinderen moeten al doende kunnen leren en je mag zeker grenzen aangeven maar op een rustige en begripvolle manier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.