Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 18:48

Wel of geen melding maken


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 23:12

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 22:59:

[..]

Daar komt het ook niet binnen. We hebben ook niet echt heel veel contact. Kom daar 3x per jaar voor een verjaardag.

Maar hoe weet je dan al deze dingen?

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 23:09:

[..]

Ik vergelijk mijn kinderen nooit zomaar met anderen. Die zijn allemaal taalkundig heel vaardig, maar ik weet best hoe de woordenschat van een vierjarige hoort te zijn. Mijn vierjarige kletst je oren van de kop, dat verwacht ik niet van ieder andere 4 jarige. Maar ze moeten op zijn minst verstaanbare volzinnen kunnen maken.

En ja ze gaan wel naar het CB. Zeggen ze, ik kan dat natuurlijk niet controleren. Maar zij zegt dat er volgens het CB niks aan de hand is. Dat kan ik gewoon niet geloven dat een CB dat zegt.

Mijn jongste kreeg een eind keuring zeg maar. Ogentest etc. Dat zou hij nooit kunnen.

Nee dat snap ik. Maar als die ouders gaan kijken in de gemiddelde kleuterklas dan zien ze kinderen die met elkaar spelen (of alleen maar wel zelfstandig), zindelijk zijn, een vraag kunnen beantwoorden en stellen, een opdracht kunnen uitvoeren, etc.
Ik geloof ook niet dat een CB zegt dat hier niks aan de hand is. Die weten ook dat kinderen worden geacht te kunnen praten en zindelijk moeten zijn als ze naar school gaan. Als ze denken dat een kind in vier maanden tijd alles nog kan leren wat zijn leeftijdsgenootjes in vier jaar hebben geleerd, dat kan gewoon niet, zeker niet in een dermate niet-stimulerende omgeving.

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:18

MamaE schreef op 06-09-2022 om 23:12:

Het kind leert zo te lezen dus niet om contact te maken, wordt de hele dag voor een scherm geplempt en er wordt niet tegen hem gepraat. Daar zit een groot probleem.
Engels praten met je kind kan prima, maar dan moet je het zelf wel (near) native spreken. Mijn zus en zwager praten thuis ook Engels met hun kinderen terwijl ze beide Nederlands zijn. Ze spreken het wel echt goed en praten ook mét en tegen hun kinderen. Hoewel het mijn keuze niet is, is er in beginsel niks mis mee.
Kinderen leren niet uit zichzelf praten. Praten is een manier van communiceren. Dit kind communiceert helemaal niet en blijkbaar zijn ouders ook niet met hem.
Ik vind het echt zielig. Dit klinkt waarschijnlijk heel hard, maar voor dit soort mensen is jeugdzorg uitgevonden want deze ouders en vooral dit kind hebben echt hulp nodig.
Dat alles afgesloten moet worden, je nergens met je kind kan komen, je kind nergens welkom is vanwege ernstige gedragsproblemen. Op een gegeven moment kun je toch niet meer ontkennen dat er iets aan de hand is?

De ouders en dan met name moeder steken hun kop in het zand. Ze hebben dan nu nog enigszins mazzel dat hij nog geen leerplicht heeft, maar hij zal nu dus binnen het jaar zindelijk moeten worden. Ze vaan op de basisschool echt geen luier verschonen.

Het lijkt wel alsof ze niet willen erkennen dat er hulp nodig is. Ach mee joh er is niks aan de hand, loopt allemaal wel los.

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:20

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 23:12:

[..]

Maar hoe weet je dan al deze dingen?

Via mijn moeder en ik heb op de verjaardag gevraagd hoe het er voor staat en of hij maandag al naar school mag. 

Als ik er ben probeer ik altijd wel een beetje de stand van zaken uit te horen en her en der adviezen te geven. 

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 23:18:

[..]

De ouders en dan met name moeder steken hun kop in het zand. Ze hebben dan nu nog enigszins mazzel dat hij nog geen leerplicht heeft, maar hij zal nu dus binnen het jaar zindelijk moeten worden. Ze vaan op de basisschool echt geen luier verschonen.

Het lijkt wel alsof ze niet willen erkennen dat er hulp nodig is. Ach mee joh er is niks aan de hand, loopt allemaal wel los.

Erkennen dat je kind 'anders' is, kan best lastig zijn voor ouders. Maar dit kind functioneert zoals jij het beschrijft volstrekt niet, op geen enkel gebied is de ontwikkeling normaal. Sommige kinderen zijn laat zindelijk, anderen zijn laat met praten. Maar met vier jaar nog helemaal niet praten, nog helemaal niet zindelijk zijn, geen opdracht kunnen uitvoeren of begrijpen wat een ander bedoelt, dat zijn serieuze problemen en die zijn niet in een paar maanden opgelost. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:26

MamaE schreef op 06-09-2022 om 23:17:

[..]

Nee dat snap ik. Maar als die ouders gaan kijken in de gemiddelde kleuterklas dan zien ze kinderen die met elkaar spelen (of alleen maar wel zelfstandig), zindelijk zijn, een vraag kunnen beantwoorden en stellen, een opdracht kunnen uitvoeren, etc.
Ik geloof ook niet dat een CB zegt dat hier niks aan de hand is. Die weten ook dat kinderen worden geacht te kunnen praten en zindelijk moeten zijn als ze naar school gaan. Als ze denken dat een kind in vier maanden tijd alles nog kan leren wat zijn leeftijdsgenootjes in vier jaar hebben geleerd, dat kan gewoon niet, zeker niet in een dermate niet-stimulerende omgeving.

Ik heb nooit tegen hun zelf gezegd dat ik vermoed dat het kind iets mankeert.  Autisme of iets dergelijks. Wel gezegd dat ze echt werk moeten maken van zijn taal en zindelijkheid, want anders heeft ie een probleem als hij naar school moet. 

 Het is echt geen schande als je hulp zoekt. Maar heb het idee dat zij dat als falen zien ofzo. Maar falen is juist als je er niets aan doet. Zij hebben echt hulp nodig bij het opvoeden en zorgen voor zichzelf en hun kind.

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 23:26:

[..]

Ik heb nooit tegen hun zelf gezegd dat ik vermoed dat het kind iets mankeert. Autisme of iets dergelijks. Wel gezegd dat ze echt werk moeten maken van zijn taal en zindelijkheid, want anders heeft ie een probleem als hij naar school moet.

Het is echt geen schande als je hulp zoekt. Maar heb het idee dat zij dat als falen zien ofzo. Maar falen is juist als je er niets aan doet. Zij hebben echt hulp nodig bij het opvoeden en zorgen voor zichzelf en hun kind.

Het is ook niet aan jou om labels te plakken en diagnoses te stellen.
Maar je advies was zeker goed. Doorgaans begin je daar ook niet twee weken voor de vierde verjaardag mee. 
Los van taal en zindelijkheid beschrijf je nog meer zorgelijke dingen zoals viezigheid, onverzorgd zijn, kattenpislucht, niet tegen kind praten maar alleen via de tv taal laten leren. Het klinkt niet als een huishouden waar ik graag had dat mijn kind gaat spelen.

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:32

MamaE schreef op 06-09-2022 om 23:24:

[..]

Erkennen dat je kind 'anders' is, kan best lastig zijn voor ouders. Maar dit kind functioneert zoals jij het beschrijft volstrekt niet, op geen enkel gebied is de ontwikkeling normaal. Sommige kinderen zijn laat zindelijk, anderen zijn laat met praten. Maar met vier jaar nog helemaal niet praten, nog helemaal niet zindelijk zijn, geen opdracht kunnen uitvoeren of begrijpen wat een ander bedoelt, dat zijn serieuze problemen en die zijn niet in een paar maanden opgelost.

Nee precies en daarom maken we ons zorgen. Hij is compleet verwilderd, bijna een soort van Mogli. Ik ben gewend dat een kind contact zoekt en genegenheid ongeacht bij wie. Dat het even op schoot kruipt of naast je op de bank.

Wij kwamen binnen en hij trok zonder iets te zeggen het cadeau uit mijn handen..papier eraf, ding uit de doos. Inhoud werd vervolgens opzij gegooid en hij ging iets anders doen. Geen dankjewel, geen blij gezicht, totaal geen interesse in wat hij kreeg. Gewoon uitpakken en opzij smijten. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:41

MamaE schreef op 06-09-2022 om 23:31:

[..]

Het is ook niet aan jou om labels te plakken en diagnoses te stellen.
Maar je advies was zeker goed. Doorgaans begin je daar ook niet twee weken voor de vierde verjaardag mee.
Los van taal en zindelijkheid beschrijf je nog meer zorgelijke dingen zoals viezigheid, onverzorgd zijn, kattenpislucht, niet tegen kind praten maar alleen via de tv taal laten leren. Het klinkt niet als een huishouden waar ik graag had dat mijn kind gaat spelen.

Ik was heel eerlijk blij dat mijn kinderen bij hun vader waren en ze niet mee hoefden. 

Had het er vanavond nog over met vriend toen hij hier was. Het is hier ook niet altijd schoon op de vloer. Kruimels van knoeiende kinderen met koekjes en ik heb een hond die enorm verhaart. Ik stofzuig 2x per dag en dweil om de dag, maar 100% schoon is het meestal maar een half uur. Maar het is hier niet vies. Daar wel, gewoon letterlijk overal. 

Er kan geen glas.meer bij op het aanrecht. Als ik hele dagen thuis zou zijn dan zou mijn huis er zeker niet zo uit zien. Zij heeft ook nog ouders en familie die op bezoek komen, maar die zeggen er ook niks van.  Ze heeft het echt niet van huis uit hoor, want haar moeder heeft het huis altijd netjes op orde. Daar zijn we vroeger nog wel thuis geweest toen zij nog thuis woonde en daar verjaardag vierde.

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 19:03:

[..]

Het is familie. Hebben het al eens voorzichtig aangekaart, maar het komt niet binnen. Of wel, maar ze doen er niks mee.


Kun je het ook eens niet voorzichtig aankaarten? Dus nog eens terug gaan en overduidelijk aangeven dat je enorm geschrokken bent. Dat je de omgeving en opvoeding dermate ongezond vindt dat je vindt dat het de gezondheid van het kind schaadt. En dat je haar graag wil helpen, maar dat als ze jouw (of andermans hulp) niet aannemen, dat je in het belang van het neefje aan veilig thuis laat weten dat je je echt grote zorgen maakt?

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:42

Maar goed, ik wacht even af wat de reactie ban VT is en of ze hier iets mee kunnen. 

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 23:42:

Maar goed, ik wacht even af wat de reactie ban VT is en of ze hier iets mee kunnen.

Waarom zou je dat afwachten? Jij kan veel meer betekenen dan VT. VT heeft enorme wachtlijsten en passende hulp die dan georganiseerd kan worden ook. Daar gaat maanden overheen. 

Kijk eens of je met bevragen hoe het gaat, erkenning geven voor hoe moeilijk zo'n jongetje is en/of uiteindelijk confrontatie met hulpaanbod, niet ook al wat kan bereiken.

Om maar een voorbeeld te geven: als jij 1x per week dat jongetje 2 uur mee kan nemen naar de speeltuin, dan zou zij wellicht wat aan het huis kunnen doen en doet dat ventje waardevolle ervaring op bij jou. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:51

PhilDunphy schreef op 06-09-2022 om 23:42:

[..]


Kun je het ook eens niet voorzichtig aankaarten? Dus nog eens terug gaan en overduidelijk aangeven dat je enorm geschrokken bent. Dat je de omgeving en opvoeding dermate ongezond vindt dat je vindt dat het de gezondheid van het kind schaadt. En dat je haar graag wil helpen, maar dat als ze jouw (of andermans hulp) niet aannemen, dat je in het belang van het neefje aan veilig thuis laat weten dat je je echt grote zorgen maakt?

Dat is meer iets wat ik aan mijn moeder over laat, zij heeft meer contact met hen.

Naar mij zullen ze denk ik niet zo snel luisteren. Ik ben te 'perfect' .. 

Ben ik helemaal niet hoor, maar dingen gaan mij nu eenmaal iets makkelijker af. Ik weet gewoon aan welke touwtjes ik moet trekken om dingen voor elkaar te krijgen.. heb ik ook moeten leren en hard voor moeten werken.

Zij zien alleen groot huis, geen geldzorgen. Alles kan. 

Maar zo is het helemaal niet. Inmiddels is mijn huis zo'n 100m2 kleiner en mijn gezin uit elkaar gevallen. Maar sta nog steeds voor iedereen klaar, ze moeten alleen zelf wel willen.

PhilDunphy schreef op 06-09-2022 om 23:42:

[..]


Kun je het ook eens niet voorzichtig aankaarten? Dus nog eens terug gaan en overduidelijk aangeven dat je enorm geschrokken bent. Dat je de omgeving en opvoeding dermate ongezond vindt dat je vindt dat het de gezondheid van het kind schaadt. En dat je haar graag wil helpen, maar dat als ze jouw (of andermans hulp) niet aannemen, dat je in het belang van het neefje aan veilig thuis laat weten dat je je echt grote zorgen maakt?

Ik vind eigenlijk ook dat je dit met open vizier moet doen. Dus niet omfloerst aankaarten en als dat dan niet wordt opgepikt een melding doen. Ik vind eigenlijk ook dat je het, voordat je een melding doet, echt straight zou moeten benoemen tegen je broer en zijn vrouw, dat je je ernstig zorgen maakt en dat je daarom een melding gaat doen als ze niet in actie komen. Ik zou het iemand niet gemakkelijk vergeven als ze achter mijn rug om naar Veilig Thuis gaan, zonder eerst duidelijk tegen mij te zeggen dat ze de situatie in mijn gezin zo ernstig vinden dat ze me gaan melden bij Veilig Thuis. Voor mij zou dat echt een vertrouwenskwestie worden. Ik zou er ook niet blij mee zijn als ze het me vooraf zouden vertellen, maar dan kan het nog een wake up call worden. Net zoiets als een vrouw die tegen haar partner geregeld zegt dat ze iets mist in haar relatie en dat die man dan gewoon doorgaat. Pas als ze zegt: als dit en dit niet verandert, ga ik bij je weg, dringt tot hem door dat het haar menens is. Zo’n (mogelijke) wake up call zou je je broer en zijn vrouw toch wel moeten gunnen, vind ik, voordat je zoiets verstrekkends doet. Want een Veilig Thuis melding vind ik niet niks. Het kan tot grote problemen leiden. Het kan zijn dat het nodig is, maar dan wel in de goede volgorde.  

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 23:55

PhilDunphy schreef op 06-09-2022 om 23:50:

[..]

Waarom zou je dat afwachten? Jij kan veel meer betekenen dan VT. VT heeft enorme wachtlijsten en passende hulp die dan georganiseerd kan worden ook. Daar gaat maanden overheen.

Kijk eens of je met bevragen hoe het gaat, erkenning geven voor hoe moeilijk zo'n jongetje is en/of uiteindelijk confrontatie met hulpaanbod, niet ook al wat kan bereiken.

Om maar een voorbeeld te geven: als jij 1x per week dat jongetje 2 uur mee kan nemen naar de speeltuin, dan zou zij wellicht wat aan het huis kunnen doen en doet dat ventje waardevolle ervaring op bij jou.

Je ziet het te rooskleurig in. Zij gaat echt niks aan het huishouden doen hoor. 

En het is voor mij een uur rijden enkele reis, dat wil ik best een keer doen maar niet wekelijks. Daarbij durf ik hem ook niet mee te nemen naar buiten. Hij is zo vliegensvlug.

Maar goed, later meer ik moet m'n huus redden.. Het stormt hier ineens alle ramen staan open

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.