Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zijn er nog kinderen zónder rugzakje?


Suusje. schreef op 26-03-2022 om 17:00:

[..]

Wil jij aub niet alle kinderen met diagnoses afschilderen als pesters! Mijn kind is ook gepest en vooral door kinderen (voor zover ik weet want ik weet dat soort dingen niet) zonder 'diagnoses' en wat heeft dyslexie te maken met pesten?

Dat doe ik niet, maar de kinderen in de klas die mijn kind pesten hebben die diagnose dus wel.

yette schreef op 26-03-2022 om 18:02:

[..]

Sorry, echt heel vervelend dat jouw kind wordt gepest, ik heb er helaas ook ervaring mee, maar ik begrijp verder helemaal niks van je bijdrage - ik snap zelfs niet waarom je het überhaupt in dit topic noemt.


De vraag is of er kinderen zonder rugzakje zijn. De mijne heeft geen rugzakje, maar in zijn klas zitten er wel kinderen met rugzakje die hem pesten. En daarom.vermoed ik dat ze hem een rugzakje willen gaan geven.

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 18:11:

[..]

De vraag is of er kinderen zonder rugzakje zijn. De mijne heeft geen rugzakje, maar in zijn klas zitten er wel kinderen met rugzakje die hem pesten. En daarom.vermoed ik dat ze hem een rugzakje willen gaan geven.

Een rugzakje is leerlinggebonden financiering die wordt toegekend aan kinderen met een beperking of handicap om ze extra te kunnen helpen op school. Je hebt er dus een diagnose voor nodig. Gepest worden op zich, is natuurlijk geen diagnose. Dus ook geen reden om lgf te krijgen. Maar psychische schade door pesten is dat mogelijk wel. Geen idee. Als er van dat laatste sprake is bij jouw kind, zou ik het als ouder juist toejuichen als er extra geld en dus aandacht voor hem beschikbaar komt. 

Verder heeft het er niks mee te maken of de kinderen die jouw kind pesten toevallig ook een lgf voor een aandoening ontvangen of niet. Ik begrijp niet waarom je dat relevant lijkt te vinden. Het gaat om wat jouw kind mankeert en om wat hij nodig heeft. 


Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 18:09:

[..]

Dat doe ik niet, maar de kinderen in de klas die mijn kind pesten hebben die diagnose dus wel.

De fout zit niet bij die kinderen maar bij de leerkracht!

Mija schreef op 26-03-2022 om 15:54:

[..]

Niet iedere leerkracht/docent zal even soepel functioneren in het speciaal onderwijs en zelfs de beste leerkrachten/docenten kunnen in het speciaal onderwijs niet dezelfde groepsgrootte aan. En ik denk dat veel docenten niet hun hele carrière in het speciaal onderwijs kunnen werken, omdat ze na een bepaalde tijd door hun energie heen zijn.

Dezelfde soort kanttekeningen spelen ook bij ouders met gecompliceerde kinderen.

Het feit dat een bepaalde factor van groot belang is, mag nog niet tot de aanname leiden dat hij gemakkelijk te beïnvloeden is. Dat is namelijk afhankelijk van heel veel factoren. Als het zo gemakkelijk was, zou ieder kind het op school ongeveer evengoed doen, tenslotte.

Zeker, ik reageerde enkel op het stukje over duidelijkheid. Er zijn iig genoeg docenten niet geschikt voor (v)SO of VMBO en dat maakt het zeker nog gecompliceerder. 

Suusje. schreef op 26-03-2022 om 16:34:

[..]

Ah je ging hier nog verder. Tja als ik jou vier tijdzones naar het oosten neerzet dan wil je ook om 12 uur netflixen ipv 8 uur 's avonds. Zo moet je het zien met die pubers. Ja dat kun je hard doorbreken, dat moeten ze al met die schooltijden maar ik geef ze toch echt op hun vrije dag de mogelijkheid om daar anders mee om te gaan en dan zeg ik niet dat ik dat toch ook kan? Nee ik zit namelijk in mijn eigen tijdzone, zij stiekem 4 uur verderop.

Probleem is alleen: verleg je de schooltijden dan gaat uiteindelijk dat bioritme ook verschuiven. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 26-03-2022 om 17:42:

[..]

O heerlijk verhaal dit en zo herkenbaar. No way dat wij de hele week gezamenlijk gaan ontbijten. De eerste vertrekt hier iedere dag voor 7 uur. Ik ben dan wel wakker en tijdens het hele estafetteontbijt de stabiele factor aan tafel. Ik ben geen uitslaper en hoef pas als laatste de deur uit.

Ook in het weekend niet altijd samen aan het ontbijt. Een puber die vroeg moet werken, of een wedstrijd heeft om 9.00 uur daarvoor ga ik de student (die iedere dag de wekker hoort om 6.00) niet uit bed timmeren dat heeft geen toegevoegde waarde en wordt zeker niet gezellig.

Doen we hier ook niet hoor, als ze al willen ontbijten om half 8. De een vind de ochtendpauze vroeg genoeg. Die moet minstens twee uur wakker zijn om te kunnen eten. Nou, prima joh. In het weekend lukt dat prima. Toen de oudsten nog thuis woonden was dat ook vaak lastig ivm bijbaantjes

SuzyQFive schreef op 26-03-2022 om 22:00:

[..]

Probleem is alleen: verleg je de schooltijden dan gaat uiteindelijk dat bioritme ook verschuiven.

Wat bedoel je Suzy? Het bioritme _is_anders van pubers, en sluit niet aan ook schooltijden. Schooltijden veranderen zou  op kunnen leveren dat het beter aansluit op bioritme pubers. Wat mis ik? 

Rust en regelmaat lijkt me voor elk kind belangrijk. Dat geeft duidelijkheid over waar je aan toe bent.
Hier op school als enige school in de omgeving zo ongeveer nog geen continurooster en ik hoop dat dat zo blijft. Want het is niet in het belang van de kinderen en ook niet in dat van de ouders want je moet meer uren bso afnemen en met werk is het niet handiger als ze eerder klaar zijn.
Op school tv kijken tijdens de lunch daar snap ik echt niks van. Wat is er mis met gezellig met andere kinderen kletsen? Ik at vroeger wel eens voor de tv toen ik nog alleen woonde. Dan had ik toch niemand om mee te praten. 
Tablets hebben ze wel maar gebruiken ze incidenteel voor de lessen. De school een dorp verderop hebben alle kinderen vanaf groep vier een eigen tablet en de meeste lesstof wordt daar op verwerkt. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Schrijven is heel belangrijk en het beklijft dan ook beter. Is al lang en breed wetenschappelijk aangetoond.

MamaE schreef op 26-03-2022 om 22:33:

Rust en regelmaat lijkt me voor elk kind belangrijk. Dat geeft duidelijkheid over waar je aan toe bent.
Hier op school als enige school in de omgeving zo ongeveer nog geen continurooster en ik hoop dat dat zo blijft. Want het is niet in het belang van de kinderen en ook niet in dat van de ouders want je moet meer uren bso afnemen en met werk is het niet handiger als ze eerder klaar zijn.
Op school tv kijken tijdens de lunch daar snap ik echt niks van. Wat is er mis met gezellig met andere kinderen kletsen? Ik at vroeger wel eens voor de tv toen ik nog alleen woonde. Dan had ik toch niemand om mee te praten.
Tablets hebben ze wel maar gebruiken ze incidenteel voor de lessen. De school een dorp verderop hebben alle kinderen vanaf groep vier een eigen tablet en de meeste lesstof wordt daar op verwerkt. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Schrijven is heel belangrijk en het beklijft dan ook beter. Is al lang en breed wetenschappelijk aangetoond.

Wie is er nu bij de overblijf dan? En is die gratis ofzo? Heb je enig idee hoe slecht een overblijf geregeld kan zijn en hoe slecht dat voor de kinderen is? Een leerkracht zei eens tegen mij dat ze elke keer minimaal een half uur bezig is om rust in de klas te krijgen na de overblijf.

Er zijn overblijfouders voor en soms springt de IB'er of een docent bij. Kost wel geld maar is een keuze. Ze mogen ook thuis gaan eten. Hier is dat prima geregeld. Ze hebben vijf kwartier pauze en hebben een half uur om te eten en drie kwartier om te spelen.
Ik heb ook collega's wiens kinderen vaak een volle trommel mee terug naar huis nemen omdat ze 'geen tijd hebben om te eten'. Voor de spijsvertering is rustig eten ook beter. En als je geen overblijfouders hebt kan je ook in de klas eten met de kinderen en daarna buiten spelen maar daar wel de tijd voor nemen.

Als je in de klas eet met de eigen juf heb je echt geen 5 kwartier nodig. Doe jij ook zolang over je middagpauze?

Nee maar ik speel ook niet buiten. Bij continurooster hebben ze vaak maar een kwartier om te eten, dat is erg kort. 
Als we thuis lunchen duurt dat langer dan een kwartier.
Je zou ook een half uur eten en een half uur spelen kunnen doen. 
Nou ja, ik ben geen fan van het continurooster en hoop dat de school van mijn dochter het niet gaat invoeren.

Even puur theoretisch: wat zou er gebeuren als we al (dat geld voor) die rugzakjes zouden afschaffen? Kinderen met een beperking zo nodig weer gewoon naar speciaal onderwijs en de rest krijgt gewoon onderwijs op het niveau en tempo van de "normale" leerling. De kinderen die nu een rugzakje hebben, moeten dan wat harder werken en een deel zal wellicht uitvallen - wat natuurlijk ook geld kost. Zou dat uiteindelijk meer kosten of minder? En zou het niveau van het onderwijs dan omhoog of omlaag gaan?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-03-2022 om 08:49

Athan schreef op 27-03-2022 om 01:34:

Even puur theoretisch: wat zou er gebeuren als we al (dat geld voor) die rugzakjes zouden afschaffen? Kinderen met een beperking zo nodig weer gewoon naar speciaal onderwijs en de rest krijgt gewoon onderwijs op het niveau en tempo van de "normale" leerling. De kinderen die nu een rugzakje hebben, moeten dan wat harder werken en een deel zal wellicht uitvallen - wat natuurlijk ook geld kost. Zou dat uiteindelijk meer kosten of minder? En zou het niveau van het onderwijs dan omhoog of omlaag gaan?

Geen idee. Maar vroeg of laat komen ze elkaar wél weer tegen. In jouw voorstel pas op het vervolgonderwijs of de werkvloer. En krijgen ze pas dan door dat iedereen anders is en moeten ze daar met elkaar leren omgaan. Dan liever op school, zodat ze die verschillen van jongs af aan meekrijgen en er spelenderwijs mee leren omgaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.