Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zittend eten

Zeespiegel schreef op 11-01-2026 om 10:46:

[..]

Het gaat in mindere mate om avondeten. Daar zitten geen korsten aan die op moeten.

Waarom moet dat perse op?

Eten doe je zittend aan tafel. Vroeger hadden mensen geen geld voor veel stoelen of te weinig ruimte voor hun vele kinderen. Toen lagen ze ook met vier in een tweepersoons bed. 
Kinderen kunnen best leren dat de tafel de plek is om te eten. Ik vind rondlopend eten niet erg sociaal en ook niet zo hygiënisch want dan heb je overal kruimels en restjes in plaats van alleen op de tafel die je daarna even afneemt.

Op school eten ze ook zittend aan tafel en rent ook niet iedereen met zijn boterham door de klas. Eerst eten, dan spelen. Dat snappen kinderen best. En die korstjes, daar zou ik niet per se strijd om voeren. 

Staan is een actieve houding, zitten juist een rustmoment. Dat past ook beter bij eten. Te veel zitten is niet gezond inderdaad, maar die momenten zou ik niet gaan zoeken in de eetmomenten.

Ik vind verse broodkorsten wel lekker, maar bij brood van een dag oud laat ik ze ook liever staan. Sowieso eten wij bijna alleen maar geroosterd brood en eten ze dan wel op.
Eten doen we in principe zittend maar in de kleutertijd mochten de kinderen van tafel als ze hun eten op hadden. Oudste bleef meestal wel zitten, maar jongste was er dan klaar mee.

Wij eten alles aan tafel. Ontbijt, koffie om 10.00 lunch enzovoort. Wie thuis is komt even beneden en zit aan tafel. Kinderen zijn 20 en 23 en gaan er nog steeds mee akkoord. Speelt ook wel mee dat de hoge tafel aan de zonkant van het huis staat. We zitten dan echt lekker in het zonnetje. 

Bakblik schreef op 11-01-2026 om 12:18:

Wij eten alles aan tafel. Ontbijt, koffie om 10.00 lunch enzovoort. Wie thuis is komt even beneden en zit aan tafel. Kinderen zijn 20 en 23 en gaan er nog steeds mee akkoord. Speelt ook wel mee dat de hoge tafel aan de zonkant van het huis staat. We zitten dan echt lekker in het zonnetje.

Oh wauw, volwassen kinderen die nog even met hun ouder(s) komen koffiedrinken? Vinden ze dat oprecht gezellig of zijn ze stiekem een beetje lui en is het wel makkelijk. 

Hier was het avondeten gezamelijk, eerst ook de lunch maar verder zorgde iedereen voor zichzelf rond die leeftijd. Tenzij speciale dag, feestdag of verjaardag of zo. Jongste pakte vaak een mok als wij net thee hadden, schonk in en nam het mee naar zijn kamer. 

Zeespiegel schreef op 11-01-2026 om 10:46:

[..]

Het gaat in mindere mate om avondeten. Daar zitten geen korsten aan die op moeten.

Als je kinderen niet genoeg tijd hebben om voldoende te bewegen omdat ze de hele dag aan tafel zitten omdat ze hun broodkorsten niet opeten.  Kun je dan niet beter ze niet dwingen de korsten op te eten?

SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 10:57:

[..]

Korsten als in brood? Oh laat dat los. Mijn man eet ook de korsten van zijn brood niet. En mijn kinderen kwamen daar als kleuter al achter dat papa het ook niet op at. Dus ik vond het heel hypocriet van mijzelf om het ook van hun te verwachten. En nu ze ouder zijn eten ze gewoon hun korstjes op. Staat wel raar een puber die zijn korstjes niet opeet.

Niet raarder dan een volwassen man 

TO, dat een zittend bestaan niet gezond heeft, heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Want met alle maaltijden samen hoef je natuurlijk niet langer dan een half uur te zitten.
En nee, kinderen hoeven ook geen uur aan tafel te zitten, maar het lijkt me wel handig ze te laten wennen aan aan tafel te eten. 

Rosehip schreef op 11-01-2026 om 13:23:

[..]

Niet raarder dan een volwassen man

TO, dat een zittend bestaan niet gezond heeft, heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Want met alle maaltijden samen hoef je natuurlijk niet langer dan een half uur te zitten.
En nee, kinderen hoeven ook geen uur aan tafel te zitten, maar het lijkt me wel handig ze te laten wennen aan aan tafel te eten.

hahaha Ik lees het nu ook. Pubers hebben nog last van groepsdruk een volwassen man niet. 

Mijn kind altijd geleerd te zitten aan tafel, uiteraard wel gezorgd dat de stoel geschikt was, dus eerst een kinderstoel en later een stoelverhoger op de stoel. Staan bij tafel was geen optie want de stap van staan en rond hobbelen is natuurlijk wel heel groot. Gelijk geleerd te blijven zitten tot iedereen klaar is zodat een keer gezellig uit eten gaan niet gelijk gedaan hoeft te worden in een vreetschuur met aparte kinderhoek. 

Kampeerder schreef op 11-01-2026 om 12:41:

[..]

Oh wauw, volwassen kinderen die nog even met hun ouder(s) komen koffiedrinken? Vinden ze dat oprecht gezellig of zijn ze stiekem een beetje lui en is het wel makkelijk.

Hier was het avondeten gezamelijk, eerst ook de lunch maar verder zorgde iedereen voor zichzelf rond die leeftijd. Tenzij speciale dag, feestdag of verjaardag of zo. Jongste pakte vaak een mok als wij net thee hadden, schonk in en nam het mee naar zijn kamer.

Ja als ze thuis zijn wel.

Zoon werkt onregelmatig dus na nachtwerk zit hij op zondag om 11.00 aan het ontbijt als wij koffie drinken. 

Op zondag gaan dan ook de agenda's even op tafel om door te geven wie wanneer wel/niet mee-eten of dat je later wilt eten in de komende week.

In het weekend heb ik vaak soep en als ze dan zitten te studeren roep ik als de soep warm is en dan komen ze mee lunchen. Maar wie even door moet/wil kan ook later komen om te eten

Avondmaaltijd altijd met degenen die er zijn,  18.40 is de te halen tijd en als je later bent laat je dat weten. 

[..]

Ja hoor, hier ook gebruikelijk. Niks verplichts maar ze vinden het altijd erg gezellig, veel lol met elkaar. De uitwonende Gingers komen ook vaak(spontaan) even langs voor een theetje.

Eten ,lunch en diner aan tafel of ontbijt aan aan salontafel zittend op een stoofje toen ze kleiner waren. Lopend eten deden we nooit, met eten zit je.
Ik eet zelf nog steeds nooit op de bank, vind dat niet prettig. Zoon eet, als hij hier is nog wel eens  laat ontbijt in de bank.

[..]

Huh? Waarom is het raar om koffie te drinken met volwassen kinderen???

mijn (erg beweeglijk) kind gaat trouwens wel eens staan tijdens het eten. Meestal zeggen we dan na een paar minuten iets als 'ga maar weer zitten duizeltje, dan schuiven wij je aan'. We laten het wel even gaan, maar rondlopen mag dan weer niet. Op school ook gehoord dat hij regelmatig even staat te werken. Laten ze ook gaan. Dat is wel vanzelf minder geworden. 

In een restaurant blijven allebei de kinderen keurig zitten.

Laat die arme stumperds zitten. Rustig genietmomentje en dan kan je op ooghoogte met elkaar praten. 

Vroeger moesten de kantoorbedienden wel vaak staande schrijven. Ik weet niet of de stoelen toen uitverkocht waren anders kan ik niet veel redenen bedenken. Ik denk dat dat vóór de tijd van Dickens was want ik ken dat niet van mijn ouders of grootouders. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.