Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zwager heeft hekel aan baby


Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 09:56:

[..]

Wat vervelend dat dit herkenbaar is voor je! Ik vind het zo'n rare situatie dat ik dacht dat niemand het zou herkennen, maar blijkbaar zijn er dus meer mensen zo. Ik ben heel benieuwd of het gaat helpen wat je gezegd hebt! Hoe werd er gereageerd als je dat wil delen?

Mijn zus vroeg om begrip voor hem en had het erover dat wij de baby misschien wat meer op de achtergrond zouden kunnen houden als hij er ook is. Hoe specificeerde ze niet echt. Ik heb haar nog niet aangesproken op zijn gedrag want ik zag aan haar dat ze het zelf ook best wel lastig vind allemaal.

Wat willen ze dan dat je de baby in de schuur stopt als je zwager er is bij wijze van spreken? Sorry hoor maar dat gedrag van je zwager en ook je zus kan echt niet.

Ook hier enigszins herkenbaar, maar ook weer niet helemaal vergelijkbaar. Bij ons familielid kwam het doordat bij hun het zwanger worden moeilijk ging en die persoon het sowieso lastig vond om nu niet meer het 1e kleinkind te kunnen 'leveren'. Het is alleen nooit echt uitgepraat en we worden nog steeds grotendeels genegeerd door die persoon. En opa en oma zijn ook duidelijk gekker op de kleinkinderen die er later alsnog gekomen zijn via hun, dus wij hebben intussen een wat afstandelijker contact met de familie. 

Als je ouders en jij vol van de baby zijn (heel natuurlijk!) dan hoeven jullie de baby echt niet op de achtergrond te houden. Doe niet zo gek, de komst van een (eerste) kleinkind is ook eeen grote gebeurtenis! Laat iedereen die dat wil ervan genieten.

Als je zwager dat niet leuk vindt, kan hij eerder of later komen, eerder naar huis gaan, of op een andere dag komen. Maar niet jij.
En je kunt je zus en zwager best zeggen dat je er last van hebt als hij de sfeer loopt te verzieken. Kan je zus niet een deel van de zondagen alleen komen?

Sterkte, en geniet van je baby.

Kan je zwager zich niet een beetje op de achtergrond houden als hij de sfeer zo verziekt? 

Pfff je zou er mee te dealen hebben zo'n man en dan nog gaan bemiddelen ook, ik benijd je zus niet zeg maar.

Voor iemand die een hekel heeft aan baby's gedraagt hij zich best wel als een baby. 

Hoe moeten jullie hier rekening mee houden? Baby thuis laten? 

Prima dat hij niet net zo enthousiast is al jullie he. Hij hoeft m niet eens leuk te vinden van mij. En ook niet alles hoeft om baby te draaien (ik zou het ook niet zo leuk vinden als het bijv non stop baby, baby, baby is en mij niets meer gevraagd wordt of er geen gesprek meer te voeren valt). Maar als je zo slecht tegen de aanwezigheid van een baby kan, kun je misschien beter zelf thuisblijven. 

Ik zou hier zeker plagerige opmerkingen over maken tijdens een volgend bezoek. Zo van, oh ik zet babietje iets naar achter hoor om Zwager niet te kwetsen. 
maar verder naast me neerleggen natuurlijk want wat kan je er aan doen? Hij vond jou ook al niet leuk dus straks moet je zelf ook nog met een zak over je hoofd gaan lopen

absor schreef op 06-08-2023 om 10:37:

Ik zou hier zeker plagerige opmerkingen over maken tijdens een volgend bezoek. Zo van, oh ik zet babietje iets naar achter hoor om Zwager niet te kwetsen.
maar verder naast me neerleggen natuurlijk want wat kan je er aan doen? Hij vond jou ook al niet leuk dus straks moet je zelf ook nog met een zak over je hoofd gaan lopen

Ik zou er ook niet al te serieus in gaan. Ik vraag me sowieso altijd al af waarom elke zondag hele families elkaar verplicht opzoeken dit elkaar aandoen. Waarom ga je niet wat leuks doen?

Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 10:45 Topicstarter

Alysa schreef op 06-08-2023 om 09:20:

Voor jou is dit een roze wolk tijd. Maar voor anderen niet. Ik neem aan dat zij nog geen kinderen hebben? Ik kan mij herinneren dat ik ook last had van dat alles ineens om een baby draaide. Vroeg niemand naar mij. Of onze vakantie. Hele tijd ging het over kinderen. Het leven bestaat ook uit andere zaken. Wordt daar nog wel aandacht aan besteed? Vragen je ouders of jij of jouw partner deze zwager en je zus nog wel naar hun leven?

Dat jullie elkaar niet zo leuk vinden helpt niet mee. Maar wat verwacht jij precies van hem? Hij vindt het lastig. Dat mag toch. Kun je je zus vragen wat ze precies vraagt? Of vraag het hèm, wat helpt hem om het minder lastig te hebben? Want wat bedoelt hij met ik vind het lastig? Wat precies? Willen ze misschien zwanger worden en lukt dit niet? Wil je zwager geen huilende baby die zijn gesprek steeds doorbreekt? Wil hij aandacht voor niet baby gespreksonderwerpen? Vraag door, vul niet in.

Misschien kan het ook helpen om eerder bij je ouders te komen zodat zij al uur baby tijd hebben gehad voor je zwager en zus komen.

Zij hebben nog geen kinderen nee. Ze willen wel kinderen maar pas over een aantal jaar. Mijn ouders zijn wel erg vol van de baby en praten daar ook veel over. Ik zal niet ontkennen dat de baby veel aandacht krijgt, maar ze zijn daarnaast nog wel heel betrokken bij mijn zus en zwager. Mijn man en ik letten er zelf ook op dat we het gesprek regelmatig even naar mijn zus verplaatsen, maar dat doen we niet bij zwager. Hij zegt nauwelijks nog hallo terug tegen ons dus dat is gewoon geen doen. Ik zie het daarom ook helemaal niet zitten om de moeite te doen die jij hier voorstelt. Wil graag rekening houden met anderen, maar er is ook een grens toch? Hij heeft ons niet eens gefeliciteerd na de geboorte.

van mensen die zich onmogelijk gedragen / van onrechtvaardigheid, daar krijg ik altijd fantasieën van. Van hoe ik het allerliefst zou willen handelen. Maar ja, dat zou dan weer niet verstandig zijn voor de toekomst.
Mijn fantasie -maar dit is dus geen advies hè - gaat als volgt. 
De volgende 'gezellige' familiebijeenkomst, jij en je ouders, je man en baby, je zus en zwager, misschien nog een zus/broer. Jij zegt: ik bespreek dit maar even open, want Zus liet weten dat het voor jou erg fijn zou zijn als ik Baby zoveel mogelijk weg kan moffelen als we bij elkaar zijn. En ik kom je natuurlijk graag tegemoet gezien onze goede band. Dus ik ga nu eerst deze baby (wijst op je eigen baby) even een paar uur wegzetten in de naastgelegen kamer, en dan zetten we volgende week deze baby (wijst op je zwager) daar een paar uur. 
Vervolgens loop je de kamer uit en zet je je baby daar weg. Komt terug: zo! Eindelijk weer even onder elkaar, heeft ook wel wat! Wie wil er nog koffie! 

(niet uitvoerbaar, want A. binnen 5 minuten huilt je baby, en je wil hem/haar niet offeren voor dit doeleinde en B. de ruzie met zwager escaleert)

Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 10:50 Topicstarter

EmmaT schreef op 06-08-2023 om 10:42:

[..]

Ik zou er ook niet al te serieus in gaan. Ik vraag me sowieso altijd al af waarom elke zondag hele families elkaar verplicht opzoeken dit elkaar aandoen. Waarom ga je niet wat leuks doen?

Het is niet verplicht, ik zie mijn ouders en mijn zus gewoon graag. Juist nu de baby er is. Daarom baal ik ook zo van het gedrag van mijn zwager.

Niet feliciteren na een geboorte is meer dan alleen maar kinderachtig, dat is ronduit onbeschoft en kwetsend.

Daarnaast zeg jij dat jullie erop letten het gesprek regelmatig even naar zus te verplaatsen, dat klinkt ook best vermoeiend. Alsof er bij ieder gespreksonderwerp al snel weer teruggeschakeld wordt naar de baby.

Gewoon even niet meer op dezelfde tijd op bezoek, dan is het opgelost en voorkom je escalatie en familieruzie.

MRI

MRI

06-08-2023 om 10:57

Sowieso helemaal niet in overweging nemen om rekening met hem te houden. Eerder, voor jezelf, misschien andere bezoektijden afspreken: jullie in de morgen en je zus in de middag zoiets? Maar goed dan zie je je zus ook minder.
Daarover gesproken: wat vindt je zus eigenlijk van hem en dit gedrag?  Ik begrijp al niet dan zij haar oortjes naar zijn luimen laat hangen en dit aan jou gaat vragen. Ik zou zeggen "oh maar dan blijf jij toch thuis, dan ga ik wel alleen'. Iedereen weet toch dat kleinkinderen gewoon een vreugdevol gebeuren zijn waar veel aandacht naartoe gaat? 
Nou ja, zoals allen vind ik het buitengewoon kinderachtig van je zwager en ook een beetje... verontrustend. Als je toch jaloers bent op een baby... dat is toch niet gezond? Ik vind dat best raar. En als ik je zus was, zou ik dit gedrag ook goed observeren en meenemen in de keuze voor kinderen met hem.

Heeft je zwager een geestelijke beperking? 
Je zus en zwager willen over een paar jaar wel kinderen. Gaan ze dan grotere kinderen adopteren omdat je zwager een hekel heeft aan baby's?

Ik vind dit ook erg bijdehand van je zus.... Om zoiets te vragen....En daar zou ik dus echt nog wel op terug komen...

Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 10:45:

[..]

Zij hebben nog geen kinderen nee. Ze willen wel kinderen maar pas over een aantal jaar. Mijn ouders zijn wel erg vol van de baby en praten daar ook veel over. Ik zal niet ontkennen dat de baby veel aandacht krijgt, maar ze zijn daarnaast nog wel heel betrokken bij mijn zus en zwager. Mijn man en ik letten er zelf ook op dat we het gesprek regelmatig even naar mijn zus verplaatsen, maar dat doen we niet bij zwager. Hij zegt nauwelijks nog hallo terug tegen ons dus dat is gewoon geen doen. Ik zie het daarom ook helemaal niet zitten om de moeite te doen die jij hier voorstelt. Wil graag rekening houden met anderen, maar er is ook een grens toch? Hij heeft ons niet eens gefeliciteerd na de geboorte.

Hebben ze (hij) vruchtbaarheidsproblemen of iets? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.