Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zwager heeft hekel aan baby


Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 11:11 Topicstarter

MRI schreef op 06-08-2023 om 10:57:

Sowieso helemaal niet in overweging nemen om rekening met hem te houden. Eerder, voor jezelf, misschien andere bezoektijden afspreken: jullie in de morgen en je zus in de middag zoiets? Maar goed dan zie je je zus ook minder.
Daarover gesproken: wat vindt je zus eigenlijk van hem en dit gedrag? Ik begrijp al niet dan zij haar oortjes naar zijn luimen laat hangen en dit aan jou gaat vragen. Ik zou zeggen "oh maar dan blijf jij toch thuis, dan ga ik wel alleen'. Iedereen weet toch dat kleinkinderen gewoon een vreugdevol gebeuren zijn waar veel aandacht naartoe gaat?
Nou ja, zoals allen vind ik het buitengewoon kinderachtig van je zwager en ook een beetje... verontrustend. Als je toch jaloers bent op een baby... dat is toch niet gezond? Ik vind dat best raar. En als ik je zus was, zou ik dit gedrag ook goed observeren en meenemen in de keuze voor kinderen met hem.

Ik zie aan mijn zus dat zij zich schaamt en ermee zit, maar ze kiest er toch voor om mij aan te spreken en niet hem. Dus ze neemt hem wel in bescherming. Ik vind het ook zorgelijk gedrag, maar dat is absoluut niet bespreekbaar. Dat is wel de reden dat ik dit liever niet op de spits drijf, ondanks dat het me ook kwetst en boos maakt.

Ik vind het best wel lastig om andere bezoektijden af te spreken zoals veel wordt gesuggereerd. Het gaat om een vaste avond waarop we samen eten. Ik vind het jammer om dat mis te lopen. Mijn ouders staan bovendien nog midden in het leven en zijn hartstikke druk, dus er zijn ook niet heel veel andere momenten waarop zij altijd kunnen.

Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 11:14 Topicstarter

Nick90 schreef op 06-08-2023 om 11:04:

[..]

Hebben ze (hij) vruchtbaarheidsproblemen of iets?

Niet dat ik weet al weet je dat natuurlijk nooit zeker. Maar ze zijn een grote reis aan het plannen en hebben een aantal dromen carrièregebied die ze naar eigen zeggen eerst nog willen verwezenlijken.

Alysa schreef op 06-08-2023 om 09:20:

Voor jou is dit een roze wolk tijd. Maar voor anderen niet. Ik neem aan dat zij nog geen kinderen hebben? Ik kan mij herinneren dat ik ook last had van dat alles ineens om een baby draaide. Vroeg niemand naar mij. Of onze vakantie. Hele tijd ging het over kinderen. Het leven bestaat ook uit andere zaken. Wordt daar nog wel aandacht aan besteed? Vragen je ouders of jij of jouw partner deze zwager en je zus nog wel naar hun leven?

Dat jullie elkaar niet zo leuk vinden helpt niet mee. Maar wat verwacht jij precies van hem? Hij vindt het lastig. Dat mag toch. Kun je je zus vragen wat ze precies vraagt? Of vraag het hèm, wat helpt hem om het minder lastig te hebben? Want wat bedoelt hij met ik vind het lastig? Wat precies? Willen ze misschien zwanger worden en lukt dit niet? Wil je zwager geen huilende baby die zijn gesprek steeds doorbreekt? Wil hij aandacht voor niet baby gespreksonderwerpen? Vraag door, vul niet in.

Misschien kan het ook helpen om eerder bij je ouders te komen zodat zij al uur baby tijd hebben gehad voor je zwager en zus komen.

Goede post dit. Het gedrag van je zwager is echt bijzonder te noemen maar ik ben vooral benieuwd.. waarom? 

Hij kan er zelf toch ook voor kiezen om niet altijd mee te gaan? Ik zie dit echt als zijn probleem, niets iets waar jij iets mee moet (zeker als je er al op let om gesprekken een beetje evenwichtig te houden). Ik vind kinderen in mijn familie ook geen aanwinst, want ze nemen inderdaad heel veel ruimte in, maar ik kies er dan zelf gewoon voor om niet naar iedere gelegenheid te gaan of om soms te gaan als er geen kleine kinderen zijn.

Waarom blijft je zwager niet gewoon thuis? Het is niet verplicht om bij jouw ouders op bezoek te komen, schrijf je, dus waarom komt hij dan?
In zekere zin snap ik dat hij het irritant vindt dat alles om het kleinkind draait - dat had ik zelf al toen ik een baby had - maar het makkelijkste is dan toch om niet te komen?

Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 11:11:

[..]


Ik vind het best wel lastig om andere bezoektijden af te spreken zoals veel wordt gesuggereerd. Het gaat om een vaste avond waarop we samen eten. Ik vind het jammer om dat mis te lopen. Mijn ouders staan bovendien nog midden in het leven en zijn hartstikke druk, dus er zijn ook niet heel veel andere momenten waarop zij altijd kunnen.

Wat wil je dan ?

Jij hebt alleen invloed op jou gedrag

Dus of je accepteert zwager zijn grillen en houdt daar rekening mee

Of je gooit de boel open en bespreek je het gedrag

Of je bespreekt het met je ouders. Neem aan dat zij ook de sfeer voelen

En ook al ben je super druk met elkaar . Is er echt geen ander gaatje om elkaar te zien 

Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 11:11:

[..]

Ik vind het best wel lastig om andere bezoektijden af te spreken zoals veel wordt gesuggereerd. Het gaat om een vaste avond waarop we samen eten. Ik vind het jammer om dat mis te lopen. 

In hoeverre beïnvloedt de baby het eten? Moet je zwager steeds op de volgende ronde wachten? Is het eten ineens op een andere tijd vanwege de baby?
Zo ja, dan kunnen jullie misschien het eten beter schrappen en op een andere tijd komen. Zo nee, misschien toch ook dat veranderen, als het echt niet meer gezellig is. Dat je altijd samen ging eten betekent niet dat je je hele leven samen moet blijven eten op die dag natuurlijk. 

Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 11:27 Topicstarter

Naamgenootje schreef op 06-08-2023 om 11:15:

[..]

Goede post dit. Het gedrag van je zwager is echt bijzonder te noemen maar ik ben vooral benieuwd.. waarom?

Ik ben daar ook heel benieuwd naar, maar mijn zus draait er een beetje omheen en mijn zwager wil niet praten dus ik kan alleen maar gissen. Het zal niet losstaan van zijn hekel aan mij denk ik, maar ook die begrijp ik niet zo goed. Ik ben best wel links en hij is een stuk rechtser, maar politiek is zelden onderwerp van gesprek dus dat zal het toch niet zijn? Ook hebben mijn zus en ik jaren geleden eens flinke ruzie gehad en ik weet dat hij er toen niet achter stond dat ze het daarna weer goed wilde maken, maar dat is echt lang geleden en de ruzie had niets met hem te maken. Dus of dat het dan is? Misschien vindt hij het gewoon echt lastig om met de aanwezigheid van een baby te dealen zoals mijn zus zegt, maar waarom wil hij er dan zelf één?

Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 11:29 Topicstarter

Valeria schreef op 06-08-2023 om 11:17:

Waarom blijft je zwager niet gewoon thuis? Het is niet verplicht om bij jouw ouders op bezoek te komen, schrijf je, dus waarom komt hij dan?
In zekere zin snap ik dat hij het irritant vindt dat alles om het kleinkind draait - dat had ik zelf al toen ik een baby had - maar het makkelijkste is dan toch om niet te komen?

Hij heeft zelf slecht contact met zijn familie en hecht wel heel erg aan het contact met mijn ouders en andere siblings. We willen dus allebei onze plek in het gezin niet opgeven om de ander te ontwijken denk ik...

Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 11:29:

[..]

Hij heeft zelf slecht contact met zijn familie en hecht wel heel erg aan het contact met mijn ouders en andere siblings. We willen dus allebei onze plek in het gezin niet opgeven om de ander te ontwijken denk ik...


Jij bent de dochter en zus. Dus jij kúnt je plek niet eens opgeven. 
Ik zou het bespreken met je zus en aangeven dat zijn “verzoek” niet ingewilligd wordt. 

Miamiamia

Miamiamia

06-08-2023 om 11:35 Topicstarter

Roos55 schreef op 06-08-2023 om 11:19:

[..]

Wat wil je dan ?

Jij hebt alleen invloed op jou gedrag

Dus of je accepteert zwager zijn grillen en houdt daar rekening mee

Of je gooit de boel open en bespreek je het gedrag

Of je bespreekt het met je ouders. Neem aan dat zij ook de sfeer voelen

En ook al ben je super druk met elkaar . Is er echt geen ander gaatje om elkaar te zien

Dat is een goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee wat ik wil. Ook even spuien misschien. Ik baal zo van de situatie! Met mijn ouders bespreken overweeg ik, maar ben bang om het erger te maken. Zij doen nu alsof hun neus bloed en willen natuurlijk ook geen partij zijn, wat ik snap.

Er zou nog wel een gaatje zijn om elkaar te zien hoor, maar dat zou niet nog een wekelijks etentje worden en ik zou dan ook de rest mislopen. Ik wil me dat niet allemaal af laten nemen door zo'n kinderachtige zwager.

Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 11:29:

[..]

Hij heeft zelf slecht contact met zijn familie en hecht wel heel erg aan het contact met mijn ouders en andere siblings. We willen dus allebei onze plek in het gezin niet opgeven om de ander te ontwijken denk ik...

Misschien geeft dit wel wat inzicht in waarom hij slecht contact met zijn eigen familie heeft. Hij wekt uit je verhaal de indruk van iemand die niet heel flexibel is in sociaal contact. Zijn weg of de uitgang, zeg maar.

Jij hoeft je plek niet op te geven. Maar ik zou in jouw plaats zeker overwegen om het contact met je ouders anders in te gaan vullen, zonder je zus en zwager erbij. Dat kun je zelfs verkopen met “dan hoeft hij zich niet te ergeren”. Dat jouw zus suggereert dat je dan maar zonder baby komt is wel bijzonder. Het zou wel helpen als je weet wat er nou precies zo stoort, maar je zwager moet toch accepteren dat het niet aan hem is om te bepalen hoe het in jouw familie eraan toe gaat en wie er welkom is en wie niet. 
En jouw ouders kunnen wel neutraal gaan doen maar dat lost het ook niet op, jij kunt moeilijk in hun huis je zwager ter verantwoording roepen. Wanneer begint die wereldreis? Want dan zijn ze tenminste een tijdje weg…

Al lezend heb ik wel twijfels bij het huwelijk van je zus, maar dat is aan haar natuurlijk. Dat ze liever jou onder druk zet is wat zorgelijk, maar daar ligt misschien wel onder dat ze zich zekerder voelt van jouw loyaliteit dan van die van hem, oftewel, jij zal haar niet zomaar laten vallen maar hij haar misschien wel. Dat kan ook de neutraliteit van je ouders verklaren, die zien dan ook dat het niet geweldig loopt en willen je zus niet onder druk zetten.

Miamiamia schreef op 06-08-2023 om 11:27:

[..]

Ik ben daar ook heel benieuwd naar, maar mijn zus draait er een beetje omheen en mijn zwager wil niet praten dus ik kan alleen maar gissen. Het zal niet losstaan van zijn hekel aan mij denk ik, maar ook die begrijp ik niet zo goed. Ik ben best wel links en hij is een stuk rechtser, maar politiek is zelden onderwerp van gesprek dus dat zal het toch niet zijn? Ook hebben mijn zus en ik jaren geleden eens flinke ruzie gehad en ik weet dat hij er toen niet achter stond dat ze het daarna weer goed wilde maken, maar dat is echt lang geleden en de ruzie had niets met hem te maken. Dus of dat het dan is? Misschien vindt hij het gewoon echt lastig om met de aanwezigheid van een baby te dealen zoals mijn zus zegt, maar waarom wil hij er dan zelf één?

Is het mogelijk om 'n keer alleen met je zus af te spreken, misschien voelt ze zich "vrijer" om het gesprek aan te gaan als jullie alleen zijn? 

Hoe zwager er verder mee om wil gaan, dat zoekt hij zelf maar uit... het is niet de bedoeling dat de hele familie zich aanpast aan zijn nukken.

Mijn zus, met wie de verhoudingen verder wel goed zijn, zei eens toen mijn eerste baby en eerste kleinkind geboren was over onze ouders: “Pffft, ze hebben alleen nog maar aandacht voor die baby!” Ik zei: “Ja, echt hè! Ze vragen ook nooit meer hoe het met mij gaat!” En toen hebben we er maar een keer flink om gelachen. 

In deze situatie gaat mijns inziens een hoop mis. Die man is kennelijk weinig flexibel en stuurt zijn vrouw erop uit om iets voor hem in orde te maken. En dat terwijl het een klassieker is dat baby’s en jonge kinderen nou eenmaal veel aandacht krijgen van grootouders. 
Bovendien wordt jou iets gevraagd wat jij niet in orde kan maken. Jij kan niet bepalen waar jouw ouders aandacht aan geven. Als ze al iemand om hulp (!) zou moeten vragen, zouden het jullie ouders zijn.

Ik vind de ergernis van die zwager best nog wel begrijpelijk maar dat het verder gaat dan af en toe een zucht, vind ik wel apart. Hij eist een plek op die op dit moment niet heel logisch is. Baby’s zijn nou eenmaal het stralende middelpunt van de meeste families. Dat wordt vanzelf wel weer minder. 

Maar zoals je je zwager beschrijft, is er wel meer met hem aan de hand. Ik hoop eigenlijk dat je zus er op tijd achter komt dat ze maar beter geen gezin met hem kan vormen. Ze is nu al teveel bezig hem ‘gelukkig te maken’. Als ze zelf kinderen krijgen, worden dat zijn concurrenten. Ben je mooi klaar mee. 

Probeert zwager jouw zus te isoleren van jou? Van jullie ouders? Of zie ik het te donker in? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.