Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

75plussers en internet

Mijn schoonmoeder, 76 jaar oud en nog heel vitaal heeft af en toe wat hulp nodig bij diverse klussen. Dat doen we graag, donderdag gaan we weer een paar dagen langs, alleen één klus zien we erg tegenop: haar computer en dan vooral haar internetverbinding.
Wie weet raad? Het zit zo, ze had een prima computer maar weigert meer dan het minimale te betalen voor haar internetverbinding. We hebben haar al van een inbelverbinding naar de allersloomste ADSL van hetnet gepraat (onder protest, want zonde van het geld), maar dat is te langzaam voor wat ze wil (vakanties uitzoeken, diverse blogs van kleinkinderen volgen, in ieder geval sites die ze nu niet geladen krijgt). Volgens schoonmoeder was de computer de schuldige en nu heeft ze een nieuwe laptop aangeschaft, laten installeren door iemand uit de winkel en heeeeee, internet doet het nog steeds zo sloom Ze wil nu dat wij namens haar verhaal gaan halen bij de computerwinkel, laptop doet het namelijk niet.

Hoe leggen we haar uit dat het aan haar internetverbinding ligt en dat ze echt moet betalen als ze sneller wil internetten? We hebben al allerlei vergelijkingen langs laten komen, fiets met houten banden, pandaatje en een ferrari, een tuinslang en een rietje ("o, dan moet ik gewoon een dikkere kabel?") en we zijn ten einde raad.

Wie weet de "catch-frase" om deze eigenwijze dame op leeftijd het licht te laten zien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

23-02-2009 om 17:46

Heeft de laptop een wireless kaart

dan kun je misschien op jullie netwerk laten zien dat het niet aan dat ding ligt? En dan is er ook nog zo'n site waar je de snelheid van de verbinding kan controleren..

MaximeM

MaximeM

23-02-2009 om 19:33

Nakijken

Hoi,

Met deze pagina kan je de snelheid van je internet testen: http://www.speedtest.nl/TestSuite/TestController.asp en test het eens bij haar en bij jullie, dan heb je cijfers om te controleren. Verder kan ze misschien een keertje surfen op een draadloze internetverbinding van een van de buren (soms kan je in de buurt even een draadloos netwerk oppikken) en dan kan ze eens ervaren hoe het is als het sneller werkt. (daar hebben de buren geen last van en het is puur om even te laten zien) en tevens bewijst dat dat het niet aan haar laptop ligt.

Maxime

MaximeM

MaximeM

23-02-2009 om 19:34

"Verder kan ze misschien een keertje surfen op een draadloze internetverbinding"
Moet ze inderdaad wel een wireless kaart hebben

Maxime

dc

dc

23-02-2009 om 21:07

Breedte

Je kunt uitleggen dat haar computer een 4-baanssnelweg is, die opeens overgaat in een 80 kilometerweggetje, waar je opeens van 120 km per uur naar 80 km per uur moet gaan, en dat de kabel groot genoeg is, maar dat een aantal lanen afgesloten zijn, omdat ze er niet voor betaalt. Tolwegen zeg maar

Maar weet je zeker dat het aan de verbinding ligt? Kijk ook eens naar wat instellingen. Ik snap niet dat je een blog niet geladen krijgt, dat werkt zelfs met een telefoonverbinding, tenzij het vol met foto's staat. Het lijkt me handig om de computer eens bij jullie thuis uit te proberen.

Mimoza

Mimoza

23-02-2009 om 21:14 Topicstarter

Goeie ideeën

waarvoor mijn dank, want ik was er een beetje op uitgedacht
Die van de handwas-wasmachine gaan we proberen, lekker beeldend. En ze woont niet naast de deur, maar er is vast wel een buur waar we even langs mogen met de laptop om hun netwerk te lenen. Het moet dan wel in een ander huis zijn, anders schept het verwarring voor haar denk ik ("Hee, nou doet ie het wel, maak hem maar zo dan"). Wireless kaartje zal er best inzitten, laptop is splinternieuw en was niet goedkoop. En ze had aangegeven dat ze beneden op de bank wilde internetten aan de winkel.
Fladderbeestje, ze betaalt nu 9,95 per maand (vier jaar geleden afgesloten, staat niet meer op hun site, maar ze leveren het nog wel), ze heeft een data-limiet en moet inbellen. Op google komen lukt nog wel, maar vervolgens op een site met filmpjes gaat niet. Mailen gaat wel, maar grote bestanden met foto's binnenhalen dan weer niet. Als ze 10 euro meer zou willen betalen per maand is ze al een heel eind verder

Jullie allemaal bedankt voor het meedenken!

Mimoza

Mimoza

23-02-2009 om 21:22 Topicstarter

Dc!

En dat beeld: er zijn rijbanen voor je afgesloten omdat je niet betaalt, de rest kan lekker doorkarren en jij moet met een slakkengangetje.....
Dat zou 'm wel eens kunnen worden, mijn schoonmoeder kennende.

Ja ik weet vrijwel zeker dat het aan de verbinding ligt, ik kan bijvoorbeeld zelf best redelijk daar internetten, ook met haar oude computer. OO geeft geen problemen Maar de blogs van kleinkinderen staan vol foto's en animaties/filmpjes en dan wordt ze ongeduldig en gaat als een gek klikken...en dan loopt het arme ding vast. Een wat snellere verbinding zou dat denk ik voor een groot deel verhelpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2009 om 00:04

Bij ziggo

Als je schoonmoeder televisie van Ziggo heeft (stel dat ze dat heeft), betaalt ze normaal gesproken 16,25 voor tv (ook 11 euro in sommige gemeenten), telefoon in losse vorm is 9,95 en internet kan ze krijgen voor 19,95. Om de prijs aantrekkelijker te maken kan ze daar een bundel van maken voor 39,95. Alles inbegrepen dus. Naar mijn idee is dat heel voordelig. Als ze niet bij Ziggo zit zou ze eens bij een haar kabelmaatschappij kunnen kijken. Upc heeft dat soort pakketten, Zeelandnet ook, met andere kabelaanbieders heb ik helaas niet zoveel ervaring.

Uitleg

ik ken dat soort verschijnselen (werk met ouderen, run o.a. een internetcafé) zo hebben we ook al eens grote moeite gehad een mevrouw die niet eens de p.c. kon aanzetten, laat staan wist wat een muis was, te overtuigen dat ze dát toch écht eerst moest leren...want ze wilde alleen maar 'voipen' en msm-en leren....(die dacht ik zet 'm aan en praat een eind gratis weg....)
wij vergelijken de verbinding altijd met een telefoonaansluiting. heeft ook een dun draadje toch? en vertellen dat foto's 'grote bestanden' zijn. die bestaan uit heel veel(miljoenen desnoods) puntjes en ál die puntjes moeten 1 voor 1 door die dunne telefoondraad. dus op het moment dat je verbinding maakt door dat draadje en je iets aanklikt met véél foto's gaan al die foto's puntje voor puntje eerst door het draadje heen naar jouw p.c.
zo snappen onze mensen (meestal 80+) het uiteindelijk wel.
ik zou gaan voor het idee van kaaskopje.
en inderdaad nuon heeft ook zulke pakketen.
en een beetje gelijk heeft je schoonmoeder wel, die meneer die haar die lap-top heeft aangesmeerd had wel wat beter mogen informeren welke verbinding ze gebruikt en had daar z'n advies op moeten aanpassen.
als ze een draadloos netwerk heeft zou je ook een echte draad nog kunnen proberen, soms werkt dat met slome verbindingen net iets beter.
groeten albana

MaximeM

MaximeM

24-02-2009 om 09:55

Uitleg albana

Hoi,

Om nog even voort te borduren op de uitleg van Albana zou je kunnen zeggen dat ze dus een dunne verbinding heeft en als ze een dikkere verbinding wil, dat dat meer kost (niet het woord draad gebruiken want dan denkt ze toch gewoon dat ze dan gewoon een dikkere draad moet kopen) tja.. toch raar, ze heeft er wel geld voor over om een dure laptop te kopen, maar wil niet voor internet betalen, typisch toch hé.

Maxime

Mimoza

Mimoza

24-02-2009 om 11:39 Topicstarter

Haar tv aansluiting

dat is ook een goeie, daar hoor ik haar nooit over, dus daar is ze tevreden over, maar ik weet niet via wie, ga ik uitzoeken. Telefoneren heeft ze tele2 gehad en nu weer kpn, en ze houdt van ieder ieder gesprekje de kosten bij. Als ik een combi-pakket kan laten zien waar ze hetzelfde bedrag kwijt is (of misschien minder betaalt halleluja!) dan valt ze daar ook voor. Had ik ook nog niet aan gedacht, bedankt!
Albana, jouw uitleg is ook heel helder, proberen we ook uit, ooit moet het kwartje wel vallen....
En MaximeM, ja het is penny-wise pound foolish, ze heeft geld zat (vinden wij dan), maar aan de andere kant het is wel haar geld en het steekt haar (en terecht) als ze het uitgeeft aan iets dat ze niet snapt.

Nog duidelijker

als mensen het verhaal van de puntjes niet snappen, pakken we er wel eens een krante_foto bij....en houd die voor je(haar)neus....zie je wel? héééél veel puntjes. en stel haar verbinging kan maar rond de 300KB, dan leg je vervolgens uit dat al die puntjes (ja het zijn er écht duizenden per foto) dus per 300 stuks door die verbinding heen moeten. met een stuk of 30 foto's ben je dan dus wel een hele tijd zoet. en tegen de tijd dat ie de helft van de puntjes gehad heeft houd ie er mee op omdat het te lang duurt....
als je kijkt op speedtest.nl kun je waarschijnlijk zo ook al wel een 'inschatting'maken van haar snelheid qua verbinding en meteen even een soort warenonderzoekje doen vanuit huis waar ze een beter abbonnement zou kunnen krijgen.
wedden dat ze nog gewoon met kpn belt? op de oude manier, je weet wel 40 euro per 2 maand??
heeft namelijk 99% van onze ouderen.....dat kennen ze, hadden ze al en is vertrouwd. dus houden ze.
daar zou je in eerste instantie vanuit kunnen gaan. mocht het anders blijken te zijn dan verander je je verhaal.....
dat die 'nieuwe' aanbieders ook wel te vertrouwen zijn....noah? je hoort toch in kassa enzo....maar als je dan vertelt dat ptt/kpn in de top 3 qua klachten staat trekken ze meestal wel bij.
ik heb mijn eigen vader ook een ander abbonnement aangepraat. hij betaald nu voor z'n internet+t.v.+telefoon netzoveel als eerder alleen voor z'n telefoon.
groeten albana

Oo en nog vergeten

ze kan de kosten van de telefoontjes wel bijhouden, maar wat d'r abbonnement kost...dáár gaat 't even om.
groeten albana

Mimoza

Mimoza

24-02-2009 om 23:14 Topicstarter

Dank je albana (en forumbeheer) (met naschrift forumbeheer)

voor je toevoegingen, nemen we ook mee. Volgens mij heeft ze inderdaad dat basis-kpn abonnement voor haar telefoon (na een kort uitstapje bij tele2). En ze is erg gevoelig voor wat kassa/radar/de consumentenbond ervan vindt, goeie tip!

Forumbeheer: het is mijn schoonmoeder online, niet mijn kind online (daar zit toch een wezenlijk verschil), vandaar de posting in het nieuwe huishouden

Naschrift Forumbeheer

Alle computer gerelateerde zaken komen in deze rubriek (is qua opzoeken echt veel makkelijker en overzichtelijker. Dus ook de schoonmoeder, oma, opa en andere aanverwante artikelen

Wat een leuk, herkenbaar draadje

Mijn vader (76) was nooit van plan om een computer te nemen. Daar vond hij zichzelf te oud voor. Omdat hij zich zo stoorde aan het feit dat informatie steeds vaker (of soms uitsluitend) te verkrijgen is via een www.adres, heeft hij onlangs toch een laptop aangeschaft. En een plezier dat hij daar nu aan beleefd. Echt geweldig. Het contact met de kleinkinderen is ook flink toegenomen. Echt heel leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.