Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Aanschaf laptop

Goedemorgen allemaal,

Al heel lang willen wij een laptop aanschaffen, en nu is het moment daar. Maar tjee, waar moet ik op letten?

We hebben op de zolder mijn werkkamer met vaste computer, maar om ook gauw tussendoor je mail te kunnen chekken of even wat op internet te zoeken is dat wel lastig, vandaar de laptop.

Ik wil eigenlijk gewoon een eenvoudig ding, waar ik dus op kan internetten en mijn mail kan chekken. Verder moeten er wat office programma`s opstaan. En hoe zit dat nou met die internetverbinding? Daar snap ik ook maar weinig van. In de woonkamer hebben we (zoals mij verteld) een draadloze modem staan, helaas was het bereik niet voldoende op de zolder. Daar hebben we iets anders voor aan moeten schaffen. Nou ja, ik zal me sowieso laten informeren in mijn vaste computerwinkeltje, maar hoop ook op jullie ervaring tips.

Misschien slechte of goede ervaring met een merk/type?

Alvast dank.

Groet,
Olijvje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Olijvje

Olijvje

22-06-2010 om 09:16 Topicstarter

O ja

Wat ik me ook nog afvraag, is het volgende:

Als ik nou mijn mail op de laptop binnenhaal, dan komt het niet op mijn vaste computer? Want dat lijkt me wel lastig, dan heb ik dus de mail of op de vaste of op de laptop. Dat is niet erg overzichtelijk.

Is dat zo? En zo ja, is er niet een manier dat ik de mail allemaal op de vaste computer krijg, maar toch ook kan inzien op de laptop? Begrijpen jullie me nog?

Groet,
Olijvje

Tevreden over dell

Ik heb een Latitude. Ik meen met de toevoeging 820 er achter maar zit nu op werk dus kan 't niet nakijken. Erg prettig. Daarnaast heb ik (als kerstkadootje van de baas!) een Acer netbookje. Ook heel fijn, klein en handzaam. Ideaal om mee te nemen of 's avond op schoot nog even je mail te checken op de bank

Als je draadloos hebt zou dat iig beneden geen enkel probleem moeten zijn. Herken wel het plafond/beneden modem probleem, hadden wij in vorige woning ook. Hier hebben we het modem in de meterkast beneden, en daar draaien probleemloos zowel beneden als op de 1e verdieping de laptops en computer op.

Vwb mail checken: ik check op de laptop mijn mail via webmail. Je haalt het dan dus op je laptop 'binnen'. Tot je via de 'gewone' computer je Outlook (als je dat hebt) opent; dan komt daar alsnog alle mail binnen. Dat is soms even opletten, maar valt prima te combineren.

Succes met je keuze!
Mare

margje van dijk

margje van dijk

22-06-2010 om 09:32

Niet moeilijk doen

Voor wat jij wilt is ongeveer elke laptop goed, dus dan hoef je niet heel speciaal te kijken naar wat de ene of de andere laptop nog voor extra's te bieden heeft. En welk merk je dan moet kiezen, tja, dat is net zo moeilijk als vragen welk merk auto je moet nemen. Ieder heeft z'n voorkeuren. Maar je hoeft bv. niet een hele goede grafische kaart o.i.d. te hebben, wat een spelletjes-speler wel nodig heeft. Als je graag veel foto's wilt opslaan (en filmpjes) is een grote harde schijf belangrijk (dus hoeveel GB hard disk), maar ook daarvoor komen tegenwoordig steeds slimmere oplossingen (zoals externe harde schijven - die je eraf kunt halen en bv. mee naar boven kunt nemen - die ook steeds kleiner worden en beter/schokbestendiger en waar steeds meer op past). Het aantal megaherz (mHz) geeft aan hoe snel de laptop is als je erop aan het werk bent. Maar ach, hoeveel het ook is, het is snel zat.

Elke laptop heeft tegenwoordig een kaart voor draadloos internet, en als jij dat al in de kamer hebt staan is dat dus helemaal OK. Dat dat draadloos modem niet tot de zolder komt is begrijpelijk, want 'horizontaal' heeft dat een grotere reikwijdte dan 'verticaal' (had je ooit geprobeerd het modem eens op z'n kant te zetten....?). Maar voor een laptop in de kamer zal dat het prima doen. Je zult wel even moeten kijken hoe de verbinding is (beveiligd? - dat kan bv. met een 'key', een zelfbedachte code, of door op het modem (de router) aan te geven dat een bepaalde computer (MAC adres, staat onderop de laptop) op deze modem mag aansluiten. En als je dat allemaal niet doet werkt het misschien per ongeluk ook wel, maar dan heb je waarschijnlijk een onbeveiligde verbinding).

En qua mail op vaste computer/laptop: dit hangt af van hoe lang de mail op de server van de provider blijft staan. Je kunt in je mailprogramma (van je vaste computer) vast wel ergens iets vinden over 'mail accounts' of zo, waar ergens staat als: Hoe lang moet de mail nog op de server blijven staan nadat het is binnengehaald. Dit staat waarschijnlijk standaard op '0 dagen', d.w.z. dat het eraf gehaald wordt zodra het is binnengehaald. Maar als je dit op '10' of '100' dagen zet, heb je de tijd om het ook op de andere computer binnen te halen voordat het verwijderd wordt.

Verder kun je ook overwegen om bv. een gmail-account aan te maken, dan heb je dat probleem uberhaupt niet. Gmail heeft een gigantische opslagruimte, en je kunt het overal inzien. Je 'haalt niks binnen', het blijft gewoon op de gmail-server staan, dus je mail is overal hetzelfde. Niet alleen thuis maar ook ergens anders (op vakantie bijvoorbeeld). Heel handig.

Margje

amk

amk

22-06-2010 om 09:35

2x een dell

`1 van het werk, een kleintje en een grote studio met 17"breedbeeld scherm.
Dat brede grote scherm is heerlijk om mee te werken, maar niet handig als je 'm ook regelmatig mee wilt nemen. Er zijn namelijk maar heel weinig tassen voor die er ook nog leuk uitzien. Voordeel is wel dat je ruimte hebt voor een los nummeriek toetsenbord.

Bedenk net als bij een gewone vaste pc wat je er mee wilt doen. Wil je online gamen heb je heel andere eisen als wanneer je een beetje wilt OO-en en mailen.

Kies ook voor een zo groot mogelijke batterij, dat geeft je ruimte om langer te werken zonder dat je moet opladen. Ik vind het heerlijk om een middagje op mijn balkon te hangen met de klapjap.

margje van dijk

margje van dijk

22-06-2010 om 09:47

Lukt jou dat, amk?

Lukt jou dat, op het balkon laptoppen? Ik ga ook wel eens in de tuin zitten maar dan zie ik helemaal niks. Dan moet ik een hermetisch gefabriceerde tent over mijn hoofd en scherm construeren of zo, en dat neemt het hele idee van buiten zitten weer een beetje weg. Dus ik zit dan toch maar weer binnen met de deur open....

Olijvje: je kunt inderdaad rekening houden met batterij-tijd (en/of een extra batterij - accu - erbij kopen) als je inderdaad stroomloos wilt laptoppen. Ik doe dat persoonlijk dus helemaal nooit want ik neem mijn laptop zelden mee ergens naartoe, en als ik dat al doe is er wel een stopcontact. Mijn man sleept zijn laptop elke dag op en neer mee naar het werk en gaat onderweg in de trein werken, dus voor hem is dat wél belangrijk. In het laatste geval moet je ook kijken naar grootte en gewicht, dan wil je niet zo'n grote en een lekkere lichte, maar daar betaal je dan ook voor. Zelf heb ik gewoon zo'n Aldi-laptop, helemaal niet klein en licht, maar prima voor waar ik hem voor gebruik. Ik heb hem al vijf jaar, en hij doet het nog helemaal feilloos. Maar hij staat dan ook vrijwel altijd gewoon op de secretaire in de woonkamer en ik sleep er weinig mee.

Ik heb wel eens gehoord: áls je met een laptop gaat slepen (bijvoorbeeld op schoot op de bank), zorg dan dat hij in elk geval een vlakke ondergrond heeft. Dat schijnt de levensduur te verlengen. Dus zet er een recht dienblad o.i.d. onder.

Margje

Olijvje

Olijvje

22-06-2010 om 10:25 Topicstarter

Buiten

Dat lijkt me nou juist ook zo fijn, dat je er ook buiten mee aan de slag kan. Hoe vaak ik wel niet hier op de zolder zit te werken terwijl het buiten zo lekker is. Dus dat is voor mij wel van belang, en ook voor de vakantie`s lijkt het me ideaal. En verder lijkt het me dus gewoon heel handig, dat ik ook beneden over een computer beschik en niet steeds naar de zolder moet. Dat kost zoveel tijd en is lastig met nog een kleintje thuis, haha.

Dus een goede batterij lijkt me wel handig.

Verder zullen er geen spelletjes etc op gedaan worden, het is echt puur en alleen voor de mail chekken, internet om iets op te zoeken. En ik zal wat office programma willen, zodat ik tussen door ook wat werk kan doen. Ik dacht dat ik de werkzaamheden die ik dan tussendoor op de laptop heb gedaan, via een usb stick gewoon weer op de vaste computer zet toch?

Margje, wat betreft die gmail, dan krijg je wel een ander mailadres of niet? Ivm bedrijf moeten we wel ons e-mail adres behouden, dat begint met info@ bedrijfsnaam.nl. Snap je?

Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik ga straks naar de computerwinkel en dan zullen we zien.

Wat betreft de prijs, dacht ik dat ik met zo`n 650 euro wel een laptop heb? Of is dat niet reeel?

Groet,
Olijvje

Polly Shearman

Polly Shearman

22-06-2010 om 10:48

Voor beter bereik

Moet je het draadloos modem zo dicht mogelijk bij de bron zetten. Dus het liefst gewoon IN je meter kast waar je kastje ook zit. Dat geeft het beste resultaat.

en verder simpele laptop?
Wij zijn heel tevreden over een Emachines, een klein zusje van acer. Eigenlijk gewoon helemaal hetzelfde, maar je betaalt niet voor de naam en dus is hij super goedkoop.
Het enige wat minder goed werkt is de ventilator, en die moet je dus eens per half jaar schoonmaken om te voorkomen dat hij vast loopt.. maar dat is alles,
goede laptop voor weinig geld.

greot, pol

E-mails

wij hebben ook gmail en je kan volgens mij het zo instellen dat hij meerdere emailaccounts die je hebt binnenhaalt, wij hebben dat ook.
suc6 krulleke

amk

amk

22-06-2010 om 13:18

Margje en

ja dat lukt, maar ik heb dan ook geen super zonnig balkon. Dus constructies zijn niet nodig.

voor die vlakke ondergrond heeft Ikea superhandige plateautjes. Dochterlief gebruikt 'm ook als we eens bij de tv eten. (jaja is niet verantwoord, bladiebladiebla, maar wel gezellig )

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40115103

maakt klapjappen in bed ook stukken makkelijker. Mijn andere favo plek om te klapjappen.

Klapjappen?!

... had ik nou nog nooit gehoord, moest 'm even hardop zeggen maar toen had ik 'm.
Geestig!!

Ik klapjap ook af en toe buiten - vanmiddag nog languit in de deckchair, hoe luxe! - maar het is wel een tikje knijpen. Wil ik langer surfen dan dus toch liever binnen!

merene

merene

23-06-2010 om 18:56

Buiten

Ik zit nu buiten op mijn nieuwe klapjap en kan alles prima lezen. Ik heb nu een led-scherm en het is een wereld van verschil met een lcd-scherm. Eerst zag ik nauwelijks iets.

Sera

Sera

23-06-2010 om 22:01

Maar wat is klapjappen nou? Ik ken dat woord echt niet en ook hardop uitspreken helpt niet

Nasha 1st

Nasha 1st

23-06-2010 om 22:21

Klapjap

is een laptop (meestal komt hij uit japan, dus jap en hij klapt dicht, dus klapjap). Op je klapjap werken is dus klapjappen....

Maxime.M

Maxime.M

24-06-2010 om 21:08

Geen packard bell

Hoi,

Ik ken nu van 2 mensen, waaronder mijn dochter, dat ze niet tevreden zijn met hun packard bell laptop. Mijn dochter heeft inmiddels een andere. De toetsen knalden er heel snel af (en zijn er niet zelf op te zetten) en het touchpad en de knoppen daarbij begaven het ook al snel (waardoor ze met een muis moest laptoppen)

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

24-06-2010 om 22:20

Zelf een acer

overigens, die bevalt wel goed. Ook de pc is van dat merk

Sera

Sera

25-06-2010 om 01:10

Dank je

Nasha: dank je! Nu begrijp ik hem. Daar was ik dus zelf nooit achtergekomen....

Meer on topic: Asus is een goed merk als het gaat over laptops. Goede prijs-kwaliteit verhouding en echt degelijke apparaten. Sony Vaio zijn mooie laptops maar wel redelijk duur. Mijn Vaio ging ter ziele en tegenwoordig heb ik een ibook. Daar ben ik echt heel blij mee. Het heeft even geduurd voordat ik mijn mans lyrische apple verhalen geloofde maar hij had gelijk. Veel minder virus gevoelig en nooit vreemde crashes.

Olijvje

Olijvje

25-06-2010 om 14:31 Topicstarter

En het is....

een Toshiba laptop geworden. Poeh, wat zijn er veel soorten en merken zeg, niet normaal. Of dit nou een goede is, geen idee, volgens de winkel wel. En er zit 2 jaar garantie op, maar ik kom regelmatig bij deze winkel en als er wat is, zijn ze altijd heel schappelijk. Nou ja, het is een mooi ding en doet het ook in de tuin

Ik moet hem nog helemaal verkennen, nog niet veel mee gedaan maar dat komt vanzelf. Ik zit nu toch weer op zolder bij de vaste computer, haha.

Weet hier ook iemand hoe dat nou zit met de internetverbinding als je niet thuis bent met je laptop? Ik bedoel, hier maak ik nu verbinding via mijn draadloze modem, maar als je nou ergens anders bent?
Straks met de vakantie (Ameland) lijkt het me nou juist zo handig dat je toch gewoon je mail en saldo etc kunt bekijken.

O ja, nog een vraag, misschien dat iemand dat ook weet. Is het al mogelijk om gratis via internet het WK live te volgen op de laptop? Ik was dat laatst even aan het testen, maar vaak kreeg ik geen beeld. En als ik wel beeld had (ned 1) dan stopte het steeds even om vervolgens weer verder te gaan.

Tot zover, wil ik graag iedereen weer hartelijk bedanken voor de tips!!!

Groet,
Olijvje

merene

merene

25-06-2010 om 16:17

Op zolder?

Je zit met dit weer om half 3 op zolder? Hup, de tuin in met je nieuwe laptop. Veel plezier ermee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.