Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Afscheidsboek

Hallo allemaal,

even een vraagje: ik heb het op me genomen om voor een collega die met pensioen gaat een afscheidsboek te maken, waarin iedereen iets bijdraagt: een tekstje, foto, tekening of wat dan ook. Nu heb ik al verschillende bijdragen binnen: wordbestandjes, foto's en pdf's. Vroeger stopte je dit soort dingen gewoon in geplastificeerde mappen in een ringband, maar nu zijn er vast betere en mooiere oplossingen.

Mijn vraag is nu: zijn er bepaalde programma's of bestaat er software om dit soort bijdragen makkelijk in een boek samen te brengen? Ik zoek dus iets als een fotoboek, maar weet niet of de standaard software hiervoor geschikt is.

Wie heeft zoiets al eens bij de hand gehad en kan me iets aanraden?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Ik heb dit ook laatst gedaan. Toen heb ik het in een template in Powerpoint opgemaakt, daarna als losse afbeeldingen (pagina's) geëxporteerd en er bij een online fotoboekenmaker een boek van samengesteld. Het eindproduct is heel mooi geworden maar a) Powerpoint levert onvoldoende kwaliteit om het op A4 af te drukken, het moest dus een kleiner formaat worden. b) Het was heel veel werk. Dus, mocht iemand een beter idee hebben, wat sneller gaat, dan weet ik dat voor de volgende keer! 

Overigens was het aangeleverde materiaal hier ook erg wisselend van kwaliteit. Sommigen hadden er zelf al een leuk opgemaakte pagina van gemaakt. Anderen leverden alleen een tekstbestandje aan. Ik vond dat ik het een beetje mooi moest maken. Daar is natuurlijk vooral veel werk in gaan zitten. 

Op mijn werk wordt vaak gevraagd om een A4 te vullen per persoon of groepje. 
Die pagina kunnen ze daarna digitaal aanleveren of op papier. Zo kunnen mensen zelf kiezen of ze handmatig schrijven, foto's plakken of alles digitaal in elkaar zetten.
En daarna kan het boekje eenvoudig samengesteld worden met leuk voorblad erbij. 

Wat mooi is, om alles in een albelli fotoboek te zetten. Op de site van Albelli kan je een uitleg bekijken over hoe je alles omzet naar het juiste bestand. En anders even rondvragen bij vrienden en kennissen. Het is niet zo ingewikkeld om een word bestand om te zetten naar een jpg of png. Je hebt er ook websites voor bijv. www.cloudconvert.com, bij de gratis versie kan je maar een paar pagina's per keer/dag doen, dus niet alles op het laatste nippertje in orde proberen te maken.

1968 schreef op 12-04-2021 om 16:19:

Wat mooi is, om alles in een albelli fotoboek te zetten. Op de site van Albelli kan je een uitleg bekijken over hoe je alles omzet naar het juiste bestand. En anders even rondvragen bij vrienden en kennissen. Het is niet zo ingewikkeld om een word bestand om te zetten naar een jpg of png. Je hebt er ook websites voor bijv. www.cloudconvert.com, bij de gratis versie kan je maar een paar pagina's per keer/dag doen, dus niet alles op het laatste nippertje in orde proberen te maken.

Het is mijn ervaring dat de PNG’s die door PowerPoint geëxporteerd worden kwalitatief niet goed genoeg waren om op A4 af te drukken. Zowel bij Albelli als bij de Hema werden die afgekeurd voor A4. En zelfs op A5 had het strakker gemogen: foto’s worden wel OK maar tekst is wat korrelig. En PDFs die ik had ingevoegd waren zelfs op het kleinere formaat wat wazig. Het kan zijn dat de tools die jij noemt minder kwaliteitsverlies geven maar ik zou dat wel eerst testen voor ik mijn kaarten erop zette. Dat had ik niet gedaan en omdat ik er al veel tijd in had zitten, heb ik het toch maar doorgezet, op een kleiner formaat dus. Maar verkleinen moet maar net kunnen met het materiaal dat je aangeleverd hebt gekregen. Als dat een flinke lap tekst is in een klein lettertype gaat dat gewoon niet. Ik dacht trouwens dat Jpg nog meer kwaliteitsverlies gaf maar dat weet ik niet zeker.

Volgende keer Jilster gebruiken. Kan iedereen zijn eigen pagina maken en heb je er zelf geen werk van. Of bv vriendenboekje.nl

Ik heb ook een keer een magazine in Jilster gemaakt voor een collega. Ging heel makkelijk.

rutiel

rutiel

13-04-2021 om 17:08 Topicstarter

Lente2 schreef op 12-04-2021 om 15:19:

Op mijn werk wordt vaak gevraagd om een A4 te vullen per persoon of groepje.
Die pagina kunnen ze daarna digitaal aanleveren of op papier. Zo kunnen mensen zelf kiezen of ze handmatig schrijven, foto's plakken of alles digitaal in elkaar zetten.
En daarna kan het boekje eenvoudig samengesteld worden met leuk voorblad erbij.

Dat is precies wat ik gedaan heb. Ik ben alleen gestagneerd bij het "eenvoudig samengesteld worden met een leuk voorblad erbij" Hoe heb je dat precies gedaan?

rutiel

rutiel

13-04-2021 om 17:10 Topicstarter

Guera en Granola, dank voor jullie tips. Dit zou mooi zijn voor een volgende keer inderdaad. Vriendenboekje kende ik al wel, maar vind ik zelf nogal voorgeprogrammeerd. Jilster ziet er leuk uit, dat ga ik zeker onthouden.

Maar nu moet ik dus nog verder met mijn zootje aan jpg's, pdf's en wordbestandjes.

rutiel

rutiel

13-04-2021 om 17:19 Topicstarter

Omnik en 1968, jullie ook bedankt voor het meedenken. Ik heb geen powerpoints, dus misschien valt het verlies van kwaliteit wel mee. Ik zou natuurlijk inderdaad alles kunnen zetten in een pdf om te zien of het dan bruikbaar is. Ik herinner me dat ik wel eens iets gemaakt heb in een fotoboek (via Mijn Fotoboek of zoiets geloof ik), maar dat waren echt losse teksten en foto's. 

Je kan ook een pakket van die plastic mapjes voor een ringband kopen, daar doe je dan de werkjes in (uitgeprint) voor en achterzijde vullen. Vervolgens zelf een voorkant van karton maken (met 23 rings gaatjes, kan je vaak op kantoor of bij een school wel even vinden, zo'n perforator) en de achterkant is gewoon een stuk effen karton op a4 formaat.
Alle bladen erin en met een lint de 23 gaatjes aan elkaar rijgen, zo heb ik ook wel eens een boek gemaakt. Stond erg feestelijk.

Volgens mij print mijn collega alle pagina's uit. Voegt eventueel nog fotopagina's toe van teamuitjes en speciale gelegenheden. En dan binden ze het op kantoor met een leuke voorpagina en stevige achterkant. Dat laatste kan ook bij een copyshop

Opmaken van de voorkant is meestal heel simpel. Titel, leuke foto en datum. Klaar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.