Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Sammy

Sammy

09-11-2009 om 22:31

Al onze foto's kwijt?

Wat je niet verwacht gebeurt.

Vorige maand crashte de harde schijf van mijn laptop. Met daarop de foto's van het afgelopen jaar.

Gelukkig, daar was ik op voorbereid. Aantal jaren geleden externe harde schijf gekocht en daarop keurig alle foto's opgeslagen. Van baby tijd van mijn middelste van 8 tot heden.... Harde schijf viel nog onder de garantie van mijn laptop, dus helemaal no problemo.

Ik ben voor haar online een baby-foto-album aan het maken voor Sinterklaas. Wil vanmiddag verder gaan en...
Externe harde schijf zegt alleen nog tik,tik,tik,tik en doet helemaal niks meer!

Help. Dat wil dus zeggen dat ik van de afgelopen drie jaar geen foto's meer heb. Inmiddels via google erachter gekomen dat die fijne tik "the click of death" heet. Daar wordt ik niet blij van .

Wie heeft er ervaring met het terughalen van gegevens van een overleden harde schijf? Ben aan het zoeken geweest op data recovery. Vind alleen maar hele dure bedrijven die zich aanprijzen (1000 euro enzovoort).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

09-11-2009 om 23:04

Het kan

Voor zover ik weet kan er best veel gered worden van een harde schijf. Die van mij (niet een externe weliswaar) gaf ook een keer de geest toen mijn broer er onderhoud aan pleegde. Broer zit in de ICT en heeft zo goed als alle info van de schijf (met moeite en speciale software) kunnen redden.

Misschien een idee om de plaatselijke pc-handyman te bellen, of een pc-winkel?

Truusje

Truusje

10-11-2009 om 00:37

Sammy

Hier ook alle foto's (op vijf na) van de eerste drie maanden van ons dochtertje. Ik kon wel janken! Soms lukt het met software. Maar als het een fysieke schade is dan kom je inderdaad bij bedrijven die 1000 euro vragen. Wij hebben flink gegooglet maar kwamen ook op die prijs uit (onze schijf was dermate stuk dat zelfds een 'reparatie' van 1000 euro niet meer hielp... Snik.

tonny

tonny

10-11-2009 om 09:17

Afschuwelijk!

zo'n akelige ervaring leidt tot drie acties: van elke fotoshoot de leukste exemplaren ouderwets afdrukken.
Ook je foto's ergens online bewaren.
En eventueel de leukste (die afgedrukt zijn) op de PC van iemand anders, bv. ouders/familie, als reserve.

Heel veel sterkte, ik hoop dat het goed komt! Het is het zo erg als een brand waarbij je alle fotoboeken en negatieven (van vroeger dan he) verliest.

tonny

Jessica de Vries

Jessica de Vries

10-11-2009 om 09:52

Click of death

Wij hebben ooit een schijf hersteld via een data-recovery programma dat we op internet gekocht hebben en gedownload. Een ding, voor zover nog te voorkomen: zet de schijf niet meer aan om te voorkomen dat-ie nog meer fouten schrijft. Helaas is een CoD meestal wel einde verhaal. Heb je niet iemand in je kennissenkring die er veel van weet, of ga anders terug naar de winkel waar de schijf vandaan komt.

Jammer, vooral omdat je heel netjes een backup hebt gemaakt. Wij hebben een dubbele back-up, zodra een kaartje in het toestel vol is (we gebruik 2Gb kaartjes), kopen we een nieuw kaartje, de oude bewaren we dus. Verder slaan we ze op de harde schijf op met een backup op een losse schijf.

margje van dijk

margje van dijk

10-11-2009 om 10:02

Inderdaad erg

Afschuwelijk.
Ik hoop voor jou dat er nog iets te redden valt.
Het schudt ons allen weer even wakker. Ik heb ook een backupsysteem: foto's gaan eerst op mijn laptop (want die staat beneden), dan op m'n memorystick naar de PC boven, en dan nog op de externe harde schijf. En als policy hanteer ik bovendien: zolang de foto's nog niet naar boven zijn gegaan, blijven ze ook nog op het kaartje in het fototoestel zitten.

Maar de laatste set foto's is nog steeds niet verhuisd naar boven, en vanochtend moest zoon de camera mee naar school (ivm "maatschappelijke stage", helemaal nieuw voor me) dus heb ik uit privacy-overwegingen maar even het hele kaartje gewist (stel je voor dat dat in handen van derden komt).

Dus als vandaag mijn laptop het begeeft ben ik ook foto's kwijt, zij het slechts van de afgelopen twee maanden of zo.

Ik blijf het ook altijd naar mijn familieleden roepen: backup, backup, backup. En dan niet: op een CDtje branden en dat ergens wegzetten, want zo'n CDtje heeft het eeuwige leven niet bepaald, dat is na een paar jaar al stuk. Het beste is inderdaad op een andere PC (PCs gaan zelden precies tegelijk stuk). En online is ook een goed idee, maar in mijn geval betekent dat toch wel al snel een behoorlijke reductie van de foto. Mijn 2 MB foto's staan daar als 700K of zoiets op. (Ik gebruik Picasa, en ik zet daar alleen de 'geselecteerde' foto's op, anders loop je gelijk vol natuurlijk). Ja, of je moet gewoon gaan betalen voor die ruimte, wat ik standaard nooit overweeg, maar wat eigenlijk helemaal zo slecht niet is, want het is je toch zeker wel wat waard.

Margje

reina

reina

10-11-2009 om 10:14

Wat een pech

Zeker omdat je wel een back up maakte en die ook kapot is! Ga ermee naar een goede pc-winkel en vraag hen voor je te kijken of er iets gered kan worden, soms kan er nog veel! Zelf laat ik ook regelmatig albums drukken, niet alleen van vakanties, maar ook van speciale dingen (bijv. afgelopen winter waarin ik veel mooie plaatjes en veel schaatsfoto's maakte of van een jublileumfeest van mijn ouders etc), een met een overzioht van het afgelopen jaar etc, om te voorkomen dat zoiets gebeurt ( de foto's staan hier op de pc en de laptop.)

reina

reina

10-11-2009 om 10:16

Sammy

Nog even, misschien heb je ook wel veel foto's dorgestuurd naar familie en vrienden? Vraag hen ze weer naar jou te mailen. En wie weet heb je ze ook ergens op hyves oid staan? Bij ons is ooit de pc én de laptop met de back ups gestolen, wij hebben op die manier weer veel spullen terug gekregen (van foto's lieten we toen ook nog cd's branden, dat doe ik tegenwordig niet meer).

Er is hoop

Als je harde schijf "gewoon" de geest heeft gegeven, is de data normaal gesproken nog leesbaar.

Je moet even zoeken naar een data recovery bedrijf dat vooraf een check doet of er data te redden is. DAt kost meest een paar tientjes.

SUcces

Brianna F

Brianna F

10-11-2009 om 15:50

Als hij tikt

is er doorgaans geen redden meer aan.
Ik spreek uit ervaring, mijn schijf heb ik opgestuurd naar IBM en die heeft hem officieel dood verklaard. Hier ook 3 jaar foto's weg, van al onze verre buitenlandse reizen e.d.
Ik heb wel heel veel foto's terug kunnen halen bij familie, die ik telkens verslagen met (veel) foto's stuurde. Misschien het proberen waard.

dc

dc

10-11-2009 om 20:50

Vriezer

wat je kunt proberen is je harde schijf in een afgesloten zak een nacht in de vriezer leggen, dan zo snel mogelijk aansluiten en proberen zo snel mogelijk foto's te kopieeren als je toegang hebt. Maar succes is niet gegarandeerd.

Voortaan ook regelmatig foto's op een cdtje zetten. Ook in geval van inbraak handiger, een externe harde schijf wordt ook meegenomen namelijk.

kaatje1972

kaatje1972

11-11-2009 om 12:27

Kan meestal wel opgelost worden

Niet weggooien hoor je harde schijf ! Ik heb het een tijdje geleden ook gehad en mijn broer heeft gewoon een andere behuizing voor de harde schijf gekocht en al mijn data kunnen overzetten op een nieuwe harde schijf. Nou heeft mijn broer toevallig een computerbedrijfje en heeft er dus behoorlijk wat verstand van, als je er wat minder verstand van hebt zou ik het laten doen door een bedrijf of een kennis met verstand van zaken. De kosten van die nieuwe behuizing waren trouwens maar rond de 10 euro ofzo ... Succes ermee ! Ik weet hoe vervelend het is als je alles kwijt denkt te zijn. Ik raakte zo ongeveer half in paniek

Sammy

Sammy

11-11-2009 om 14:05

Morgen naar een data-repair bedrijf

Morgen ga ik met de boosdoener naar een data-recovery bedrijfje. No-cure-no-pay en geen kosten per bit maar vooraf een prijsopgave.
Ben benieuwd.
Kan me nog steeds niet voorstellen dat ik al die prachtige films en foto's voorgoed kwijt ben .

Ach, mijn man heeft van z'n hele jeugd maar 1 foto, de rest is per ongeluk in de vuilnis beland bij een verhuizing. En hij zit er eigenlijk niet zo mee.
Tis meer dat de tijd met de kids toch al zo snel gaat en je met foto's de tijd even stil zet.

Dank voor jullie medeleven en tips,

Sammy

Sarcas

Sarcas

12-11-2009 om 23:05

Vriezer

Die vriezer truc heeft mij ook eens geholpen. De moeite van het proberen waard...

S.

sammy

sammy

14-11-2009 om 10:23

Prijs

Prijsopgave van data-recovery bedrijf gehad.
Eerste inspectie en prijsopgave kost 75 euro en daarna kost de data-recovery minimaal 350 en maximaal 1750 euro.

Slik.

In de vriezer stoppen durf ik niet zo goed. Hoe zit dat met condensvorming? Stel dat ik nog meer schade aanricht. Aan de andere kant, de kans om mezelf 1750 euro te besparen klinkt wel erg goed.

Gedroomd dat de hardeschijf vanzelf geprinte foto's begon uit te spugen en er kwamen 30 micro-sd kaartjes uit. Toen werd ik weer wakker .

tonny

tonny

14-11-2009 om 17:16

Hoelang blijven cd's met foto's goed?

Een paar jaar, lees ik hier? Dat is toch niks!!

tonny

Maxime.M

Maxime.M

15-11-2009 om 22:03

Googlen over houdbaarheid cd's

Hoi,

Ik heb even gegoogled naar houdbaarheid van cd's en de verhalen varieren nogal. Wat wel constant terugkomt is dat je de foto's het beste op merk-cd's kunt branden. Die houden het het langste vol. Gouden cd's zouden daarbij zelfs het beste zijn. Nu heb ik zelf cd's uit 2001 en die doen het nog steeds. Wel heb ik onlangs alles (11 dvd's) opnieuw gebrand. Ik was een zondagmiddag bezig. Alles branden en meteen mooie dvd doosjes met hoesjes gemaakt (op die hoesjes staat een compilatie van alle foto's) de oude cd-tjes heb ik trouwens wel bewaard. Het ene deel ligt in de woonkamer, het andere deel helemaal verder op in de schuur (droge verwarmde ruimte) dus hoop ik zo toch nog wat backup te hebben. Verder ben ik al een tijd bezig met een foto album..maar ja, hoe langer je er over doet, hoe meer foto's je er telkens bij krijgt (dat boek staat tot nu toe op de computer en op de externe harde schijf.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.