Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Bedreiging via hyves

Mijn zoon is op de Hyves site bedreigd door een kind op school (groep7)
Deze posting is geplaatst onder schooltijd.
Het gaat om allerlei poppetjes met messen door het hoofd, hoofd door gioutinne (hoe je dat ook schrijft)
en nog meer van dat soort.

Ik heb van de week een gesprek met de directie.
IK ben zelf hier heel erg boos over. Maar wil wel een goed gesprek.
Wat zijn hiervoor de gebruikelijke acties die een school hier tegen neemt?
? kind schorsen, en hoe lang?
? zo wie zo geen internet in de klassen of een filter er tussen.

wie van jullie heeft meer met dit bijltje gehakt of is het hier al tegen gekomen?

PS, tussen mijn zoon en deze klasgenoot is geen vriendschap. De "dader" is een orderverstoorder in deze klas.

mvg jubert

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

14-02-2009 om 13:28

Nou, nou, nou

"Wat zijn hiervoor de gebruikelijke acties die een school hier tegen neemt?

? kind schorsen, en hoe lang?"

Hallo, het jochie is 7 jaar. Tuurlijk is een gesprek met de hele klas onder andere over internetpesten een goed idee. Maar maak het nu ook weer niet groter dan het is. Die poppetjes geven inderdaad aan dat je iemand niet leuk vindt maar zijn geen echte doodsbedreiging ofzo. Het is een beetje de taal van Hyves. Als je niet wilt dat je zoon hiermee in contact komt dan moet JIJ hem verbieden om een hyvespagina te onderhouden. Je kunt het kind ook op een zwarte lijst zetten bij hyves. Dan kan hij/zij geen berichten meer plaatsen.
Bovendien ik vind dat de school hier een belangrijke steek heeft laten vallen.

"zo wie zo geen internet in de klassen of een filter er tussen."

Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Daar mag je de school op aan spreken. Maar weet je zeker dat het kind toen ook op school was en niet ziek ofzo?

"De "dader" is een orderverstoorder in deze klas."

En wat wil je daar nu mee zeggen?

jubert

jubert

14-02-2009 om 13:49 Topicstarter

Groep 7 =10/11

groep 7 = 10 - 11 jaar!
dit is erg bewust gedaan! Je kan ook poppetjes sturen met schele oogjes ed. Deze zijn bewust opgezocht.
De hele klas was er van slag van.
Dit mannetje tiraniseerd de klas. Er speelt hier wel meer.

Wat betreft: het is een beetje de taal van Hyves. Ben ik niet met je eens. Het is een vriendjes site, en geen site om mensen lastig te vallen. Waar zijn dan de normen en waarden?
Het is langer duidelijk dat ze elkaar niet leuk vinden. Maar om eerst de ene dag iemand bijna in elkaar te slaan en de volgende dag dit op Hyves te zetten........ Geeft mij de kriebels.

Als er hier geen actie wordt op ondernomen, is het net alsof het oke is. en dan ook nog onder schooltijd.

MVG J.

Hyves onder schooltijd?

So wie so horen zaken als Hyves natuurlijk helemaal niet onder schooltijd te gebeuren en zouden deze sites in het filter van de school moeten zitten.

Dus echt tijd om goed gesprek met school aan te gaan lijkt me.

Persoonlijk vind ik groep 7 ook nog wel ERG jong voor Hyzes hoor...

Nivea

Nivea

14-02-2009 om 14:39

Ik heb...

Ik heb nergens gezegd dat het okee is. Ik vind het wel vreemd dat er onder schooltijd gehyvet mag worden. Maar ik vind het ook vreemd dat je zoon al een hyvessite heeft die niet goed is afgeschermd.

Er speelt meer. Okee, daar gaat het dus om. Wees daar dan ook duidelijk over.

jubert

jubert

14-02-2009 om 14:56 Topicstarter

Zeker

Dat er onder schooltijd gehyved mag worden daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Maar dat mij zoon een hyve site heeft, komt hij heeft een oudere zus en dan wil je toch ook. En in zijn klas hebben ze allemaal een site, en heel onschuldig en gezellig allemaal. Waarom niet?
Het is volgens mij bedoelt als een vrij onschuldig fenomeen, voor kinderen. Volwassenen hebben LInked inn
Ik begrijp dat jou kinderen geen site hebben.

Desbetreffend persoon heeft ook een site. Mijn zoons site is zo afgeschermd dat iedereen die aangemald was een bericht kon achter laten. Nu is persoon X dus geblokt, maar het kwaad is al geschiet.

Ze hebben vaker ruzie en reageren vaak erg heftig op elkaar, maar we proberen er altijd het beste van te maken.
Dus als ze elkaar vriendjes maken, getuigt dat op zo'n moment van positieve inzet. Dat moeten we dan alleen maar motiveren.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik een zeer bezorgde ouder ben en hier erg van geschrokken ben. En ik wil dit op de beste manier oplossen.

Jesse_1

Jesse_1

14-02-2009 om 15:09

Bericht achterlaten

Zoals Jubert zegt kon iedereen een bericht achterlaten, dus ook niet-vrienden.
Succes met je gesprek, ik kan me je boosheid voorstellen Jubert!
Jesse

jubert

jubert

14-02-2009 om 15:13 Topicstarter

Reactie op pelle

1; de reactie was op mijn zoon's site gezet.

2; het gaat op en neer met de relatie van mijn zoon en dat mannetje. Dus bij wijze van positieve insteek, heeft hij hem een keer toegevoegd in een goede periode.

3. ik heb uitstekend toezicht op die site, maar als het een tijd goed gaat verwacht je zo iets niet. n de reactie is tijdens schooltijd gepost.
Het hoofd van de school had die gezien, en zei: verwijder mar gauw, en heeft vervolgens niets aan ons gemeld!!!!! mjn zoon zei het opeens tijdens de lunch, en was erg ontdaan.
Gelukkig stond hij nog in zijn postvak, zodat ik heb wel kon zien en bewaren. Anders sta je nog te liegen

4. Waarom ik hier ook erg boos over ben komt omdat deze klas speciaal Kanjertraining krijgt, omdat de hele klas nogal dynamisch is. Er zijn al 12 lessen geweest, maar ze zijn nog maar in hoofdsuk 3, wat al aangeeft dt de klas veel aandacht nodig heeft. Het gaat de afgelopen weken alleen nog maar om, vertrouwen, wie is te vertrouwen, en hoe kom je over, etc.

5. En over internet in de klas, tja..... Het hoofd van de school vertelde me, dat ze op haar andere school er wel een filter op heeft zitten, maar dat hier nog niet voor elkaar had, omdat ze pas een jaar op deze school zit?????? Dus.....

En wat ook zo vervelend is: 2 weken geleden, was er een algemene vergadaring van OR en MR met alle ouders van de hele school (er waren er 40) over hoe veiligheid in school te handhaven en communicatie ouders en school.

Nivea

Nivea

14-02-2009 om 15:16

Mijn kinderen...

Mijn kinderen zijn nog te jong voor een hyvessite (ze kunnen nog niet schrijven). Maar ik sluit mijn ogen niet voor wat er gebeurt en kan gebeuren op oa Hyves en hoe je dat kunt voorkomen. Mijn kinderen krijgen pas een hyvessite als ik uitvoerig met hen heb gesproken over de gevaren etc. Dus een afgeschermd profiel waar je eerst elkaar moet accepteren etc. Je kind gaat toch ook niet bij het jongentje spelen? Zou je daar blij mee zijn? Nee, toch? Waarom dan wel hyvesvriendjes laten worden? Je moet je gewoon goed realiseren dat je met internet alles binnenhaalt waar je je kind in real life tegen zou willen beschermen: pesterijen, geweld, seks, drugs, mensen die zich anders voor doen, etc.
Ik zou ook het positieve er van inzien. Je zoontje heeft nu geleerd wat er kan gebeuren op het internet. Jij ook trouwens.

Jesse_1

Jesse_1

14-02-2009 om 20:13

Hoe herken je de bedoelingen van een kind

Hoe kun je nu van tevoren van een klasgenoot weten wat voor bedoelingen hij heeft?
Stel kind zit in een klas en heeft niet veel diepgaande contacten. Als een klasgenootje via Hyves vriend wil worden, sta je dat dan niet toe omdat mogelijk dit klasgenootje dan kan gaan schelden (via Hyves), of denk je: hé, dit is leuk dat hij contact wil leggen?
En dit is echt oprecht een serieuze vraag.
Jesse (Hyves is hier nog niet aan de orde overigens)

Roos

Roos

14-02-2009 om 21:12

Die poppetjes

Ik wil het zeker niet goed praten, maar hoe erg ook, die poppetjes op hyves zijn redelijk gewoon. Zeker als ze wat ouder worden, schijnt dat 'leuk' te zijn. Tja, mijn idee van leuk is het ook niet, maar ik zou er ook niet zo heftig van schrikken dat ik denk aan schorsen.
Roos

Tirza G.

Tirza G.

14-02-2009 om 22:57

Jesse_1

Je geeft het antwoord zelf al: hij heeft niet veel diepgaande contacten. Ook een negatief contact is héél diepgaand en meestal weet je kind zelf donders goed bij welk groepje een ander hoort.
Je kunt hem toevoegen als vriend *als je dat wilt* en anders niet. En je kunt ook weer ontvrienden als het tegenvalt (de nieuwe trend voor 2009).

Tirza

metis

metis

14-02-2009 om 23:35

Niet overdrijven

Tja, wat er gebeurt is, is vervelend maar maak er ajb voor je zoon geen drama van. Het ziet er heel naar uit, maar omdat het zo makkelijk gaat (ogenschijnlijk zonder gevolgen) en deze poppetjes gewoon aangeboden worden op de site, wordt er door kinderen niet bij stilgestaan wat het teweegbrengt bij de ontvanger. Laat school zorgen dat ze een filter installeren en dat ze de groep leren dat het niet kan om dit soort poppetjes te versturen. Laat het verder van je afgeglijden, dan zal je zoon het ook weer vlug vergeten zijn.

Metis

PS ik weet waar ik over praat, zoon is IRL met een mes bedreigd op school, dader is niet gestraft.

Blokken

Mijn zoon, 10, zit ook in groep 7 en op hyves....ikzelf ook en wij zijn idd elkaars vrienden. Ik controleer geregeld wat hij verstuurd, maar ook wat hij krijgt...Gelukkig is hij zelf niet actief op hyves.

Wel was er een vriendje die als mijn zoon op de wc zat dan op de ingelogde hyve van mijn zoon zat en er allerlei sextoestanden opzette...ingepakt in spongebob en zo. Wij hebben de ouders er zelf op aangesproken. Aangezien zij niet gehandeld hebben en er niet op terugkwamen heeft mijn zoon, die zich steeds meer aan dit jochie ergerde heb geblokkeerd..

Zowieso is de hyve alleen voor vrienden zichtbaar..en je kan iedereen wel toelaten maar kijk eerst eens wat je band met diegene is. Als jij iemand niet moet, moet je die niet toestaan. Dat betekend ook oppassen met krabbelen bij gemeenschappelijke vrienden, want hyve is wat dat aangaat gewoon een gemeen medium. Mensen kunnen er misbruik van maken!

jubert

jubert

15-02-2009 om 11:54 Topicstarter

Uitgaan van het positieve

Ik ga altijd van het positieve van de mens uit.
Dus als die 2 mannetjes elkaar toe staan op de site, zit ik wel even met kromme tenen, maar denk dan ook, wie weet haalt dat wat van de lading af.

Je kan toch nooit van te voren weten wat een ander van plan is. Hoe iemand reageert.

De heftigheid is er voor mij al een stuk af. Maar voor mij blijft dat de school hierin zwaar in gebreke is.

Ten 1e: internet in de klas, zonder filter!

Ten 2e: het hoofd zag de posting en zei dat mijn zoon die er gauw af moest halen, maar ondernam niets naar ons.

ten 3e: wat is de volgende stap van zo'n jongen ( denk aan wat er Weesp gebeurt is, jongens van 12 en 13 jaar oud!)

en ik denk dat eik er toch een melding van ga maken bij de politie. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren.

J.

Jade

Jade

15-02-2009 om 12:42

Jubert,

"en ik denk dat eik er toch een melding van ga maken bij de politie. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren."

Een gesprek met de ouders geen goed idee voordat je politie erbij haalt??

Ik zou eerst het gesprek op school eens afwachten....

jubert

jubert

15-02-2009 om 14:26 Topicstarter

Niet

ik heb de ouders meteen gebeld, maar zijn niet voor rede vatbaar.
Willen niet praten.
Ze heeft de hoorn op de haak gegooid.
Wil alleen via school praten.
Oke.
Dat gaan we ook eerst doen , as woensdag. Dan zie ook wel verder, voor ik verdere stappen onderneem hoor.

J.

Hyves

in groep 7 moet best kunnen vind ik. Wel moet mijn kind toesteming aan mij vragen om iemand toe te voegen. Mischien komt het betuttelend over, maar zo heb ik wat meer zicht op wat er gebeurt.Kinderen waar ze opschool prblemen mee heeft mag ze van mij dan ook niet toevoegen. Ook kijk ik af en toe naar haar berichten.
Op school op internet is niet gek zolang kinderen informatie moeten opzoeken voor hun schoolwerk. Er zijn veel scholen die geen filter hebben, maar dan moet er wel een duidelijk protocol zijn, en de leerkracht moet het in de gaten houden. Op hyves onder schooltijd vind ik echt belachelijk! En die smilies moet je idd niet zien als "doodsbedreigingen", hoewel aardig mischien anders is.

Als de ouders niet willen praten...

wordt het iets lastiger.Ik zou niet direct aangifte doen.Wel een mooie aanleiding om het eens over pesten te hebben op school.
Mijn oudste is weleens flink bedreigd door een schoolgenoot via msn (bijv: ik maak je af!..), ik heb toen een afschrift van de berichtgeschiedenis opgestuurd naar de coordinatoren en de coordinator ingelicht. Deze heeft beide op audientie ontvangen en met ze gepraat.Het is toen goed opgelost.
Ik vind trouwens dat Hyves wel kan op die leeftijd, maar een vinger in de pap is wel nodig.Afschermen kan in vele gradaties, zelf heb ik mij Hyve vrij goed afgeschermd, mijn naam is wel te vinden.De inhoud is alleen voor vrienden te zien en niemand anders kan posten.

Damajo

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 20:51

Ik word er als juf soms gek van

Al jaren word ik tegen wil en dank betrokken bij de msn-oorlogen en hyves-vetes van mijn leerlingen. Hier op school zijn profielsites onder schooltijd streng verboden, trouwens. Erop zitten (ook je eigen hyve) is nablijven. We hebben gewoon teveel ervaring met cyberpesten.
Wat het toevoegen en/of blokkeren aangaat, jubert: ik zou dat jongetje toch laten blokkeren. Als iedereen consequenter was met blokkeren, konden er minder van zulke acties plaatsvinden.
En nog iets: pas is een meisje uit mijn klas benaderd via haar Hyve, zogenaamd door een leuke jongen die haar foto zo mooi vond (het meisje is in werkelijkheid helaas niet conventioneel mooi te noemen, ze is gehandicapt en dat is aan haar gezicht te zien). Het bleek een enge oudere kerel die op deze manier naar kwetsbare meisjes zocht. Ze had nota bene al met hem afgesproken, de moeder kwam er nog net op tijd achter. Ik krijg de zenuwen van dat internet, het is zo ontzettend moeilijk om er zicht op te krijgen/houden en kinderen zijn zo kwetsbaar.
Groetjes
Massi

Hysterisch

Jacobien:"Het is volgens mij bedoelt als een vrij onschuldig fenomeen, voor kinderen. Volwassenen hebben LInked inn "
Dat is een bijzonder naieve opstelling. Hyves is niet alleen voor kinderen en er is ook geen manier om het alleen voor kinderen, of alleen voor onschuldigen toegankelijk te laten zijn. Een Hyves site kun je vergelijken met midden in de Kalverstraat iedereen uitnodigen om met je te komen praten.
Tenzij je je site afschermt en dan nog moet je uitkijken, want je vermommen is op het internet nu eenmaal makkelijker dan in de Kalverstraat.
Jacobien:"en ik denk dat eik er toch een melding van ga maken bij de politie. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren."
Dat lijkt me een volstrekt overtrokken en overspannen reactie. Je weet wie het is en je kunt met dat kind, met de school en met de ouders van dat kind gewoon gaan praten.
Om over na te denken: Jij durft hier van alles over dat kind te zeggen wat je nog niet in real life tegen dat kind, zijn ouders of het schoolhoofd hebt gezegd. Je durft ook naar de politie te stappen.
Dat komt allemaal omdat internet of een stap naar de politie anoniemer voelt. Je hoeft de persoon zelf niet onder ogen te komen. Zo kom je vanzelf op overdreven daden.
Dat werkt bij kinderen ook zo. Dat klasgenootje heeft iets op hyves gedurfd wat in real life niet zo bedoeld is. Ja, daar mag hij op worden aangesproken. Maar je moet het niet overdrijven.
Groet,
Miriam Lavell

Jessica de Vries

Jessica de Vries

16-02-2009 om 10:44

Kinderen en hyves

Ook mijn zoon heeft een Hyves-site (en veel van zijn klasgenootjes ook). Hij is 8 1/2 jaar oud. Als ouder doe je er goed aan om in de gaten te houden wat je kind op zo'n site doet. Mijn zoon mag nu (na een vervelende ervaring, zie verderop) alleen na overleg met mij anderen uitnodigen of accepteren en de zogenaamde krabbels wil ik eerst lezen voordat hij ze verstuurt. Dit om misverstanden met lollig bedoelde plaatjes of teksten te voorkomen. Van berichtjes op zijn Hyves-site krijg ik een melding in mijn eigen mailbox (dit kun je zo instellen in Hyves). Persoonlijk vind ik Hyves erg leuk als is het woord "vrienden" voor veel van mijn contacten een nogal groot woord. Zowel mijn eigen profiel als die van mijn zoon zijn afgeschermd. Pesten via Hyves vind ik -net als in het echte leven- niet kunnen. Zelf heb ik een keer gemerkt dat mijn zoon een lelijk mailtje naar een klasgenootje had gestuurd. Erg vervelend vond ik dat want uiteraard had hij dit vantevoren niet laten lezen. Ik kwam erachter doordat ik zijn "gangen" weleens natrek en dit mailtje zag staan bij dat meisje. Ik heb het toen snel gewist. Ik heb haar moeder excuses aangeboden (alhoewel ze het zelf nog niet eens gezien hadden) en heb zijn wachtwoord veranderd. Sindsdien zit ik er eigenlijk bovenop met wat hij doet. Voor sommige kinderen is het erg moeilijk om de consequenties te overzien van dit soort pestgedrag want via internet lijkt het zo anoniem. Ik vind het wel gek dat kinderen op sommige school op Hyves of msn mogen eigenlijk. Jubert, als ik eerlijk ben dan vind ik jouw reactie een tikje overdreven. Die plaatjes vind ik ook niet lollig maar zijn zeker niet als bedreiging bedoeld. In het geval van jouw zoon zou ik dat "vriendje" blokkeren en het daarbij laten. Succes ermee!

jubert

jubert

16-02-2009 om 14:14 Topicstarter

Miriam

Niets hysterische reactie.

Het zou fijn geweest zijn als je mijn postings goed had gelezen.

Ik zei: dat de ouders niet willen praten en dat ze de hoorn op de haak heeft gegooid. Ik ik wacht het gesprek van as woensdag even af voor mijn verdere conclusies en stappen.
Ik wil wel praten, maar de ouders niet! Ik stel me in dit gesprek/ geval niet anoniem op.

Dan heeft deze jongen ons al eens bedreigd met zijn hockeystick, en dat was ook niet zo maar een grapje.

Het gebeuren met hyves is voor mij de druppel.

Als dit door school en door de ouders wordt geaccepteerd wat is het volgende?

Maar zoals ik al zei; eerst woensdag een gesprek.
Misschien is het zelfs beter, om de school inspectie in te schakelen als er geen bevredigende uitslag uit komt.

Om over na te denken: Jij durft hier van alles over dat kind te zeggen wat je nog niet in real life tegen dat kind, zijn ouders of het schoolhoofd hebt gezegd. Je durft ook naar de politie te stappen. -->
Verkeerde conclusie ! --> ik heb al gesproken met de ouders, tot dat zij de telefoon er op gooide. En op school is dit allemaal meteen de volgende dag aangekaart.

Ik overdrijf hier niet!
Dit zijn emoties die ik hier met jullie probeer te delen, om voor mezelf tot een juist standpunt te komen. En ik wil hier niet door wie dan ook op een schuldigen bankje gezet worden.

Dit is een daadwerkelijk probleem, al dan niet of iemand vind dat een kind van 10 te jong is voor Hyves. Of dat ik zijn site niet goed controleer (wat ik wel doe) ALs dit soort zaken wordt getolereerd , wat volgt daarop dan.

De school is op de eerste plaats fout, omdat internet niet goed is afgeschermd in de klas.

Dit alles heeft niets met hysterie, overspannenheid of overtrokken reactie te maken! (anders zat ik wel op een gesloten afdeling)

J.

Opvatting over hyves

Jubert:"Ik zei: dat de ouders niet willen praten en dat ze de hoorn op de haak heeft gegooid. Ik ik wacht het gesprek van as woensdag even af voor mijn verdere conclusies en stappen."
De ouders willen wel praten, maar via school. Aangifte bij de politie van vervelende dingen op internet is zinnig als je de persoon niet kent, die mogelijk een volwassene is dus, of als het uit een hoek komt waar je helemaal geen contact mee hebt of wil.
Dat is hier allemaal niet aan de hand. Het gaat om een tienjarige klasgenoot.
Jubert:"Dit zijn emoties die ik hier met jullie probeer te delen, om voor mezelf tot een juist standpunt te komen. En ik wil hier niet door wie dan ook op een schuldigen bankje gezet worden."
Daar is mijn reactie ook voor bedoeld. Hou het allemaal alsjeblieft een beetje in perspectief. De politie is er niet om ruzie of wangedrag tussen klasgenootjes te regelen.
Jubert:"Dit is een daadwerkelijk probleem"
Nee. Je kent de dader, je moet er nog over praten en de oplossing is bovendien kinderlijk eenvoudig: die hyvespagina opzeggen.
Jubert:"ALs dit soort zaken wordt getolereerd , wat volgt daarop dan."
Eerst en vooral je eigen verantwoordelijkheid en dat wat je zelf kunt doen. Er bestaat geen recht op door derden voor jouw kind georganiseerd veilig hyves gebruik. Je hebt daarin een belangrijke eigen verantwoordelijkheid. De pagina niet gebruiken is wel zo verstandig.
Jubert:"Dit alles heeft niets met hysterie, overspannenheid of overtrokken reactie te maken!"
Wel degelijk. Je schrijft ook nog:"Dan heeft deze jongen ons al eens bedreigd met zijn hockeystick, en dat was ook niet zo maar een grapje."
Hoe ziet dat er in godsnaam uit? Het voltallige gezin Jubert in kwetsbare positie op een straat of hockey veld en daar verschijnt de tienjarige met zijn hockeystick, hoog boven zijn hoofd geheven?
Of bedoel je wat anders? Hoezo, ons bedreigd?
Jouw opvatting over Hyves moet veranderen. Dat blijkt uit alles wat je schrijft, bijvoorbeeld ook de lakonieke manier waarop je zoon die jongen heeft toegelaten tot zijn Hyvespagina. Vraag je af of je die jongen net zo makkelijk bij jou thuis had uitgenodigd. Dat denk ik niet. Realiseer je goed dat Hyves net zo dicht bij is als thuis. Dat iemand toelaten dezelfde nadelen kent als iemand in je huis laten. Compleet met de emotie, je onveilig voelen in je eigen huis.
Dumpen die knul dus. En je eigen kind wat strikter instrueren. Hij is tien, dus het lijkt me logisch dat hij pas mensen op zijn Hyvespagina uitnodigd na overleg met zijn ouders. Net zoals hij mensen thuis pas uitnodigt nadat hij dat gevraagd heeft. En jij bent net zo kritisch bij het toelaten tot de Hyvespagina als bij het toelaten tot je huis.
Groet,
Miriam Lavell

jubert

jubert

20-02-2009 om 09:26 Topicstarter

Actie op school

de school heeft toegegeven fout te zijn dat er geen filter op zit. Deze is nu aangeschaft en wordt er op geplaatst.
De ouders van het mannetje, hebben een waarschuwing gekregen, en het verzoek iets met hun zoon te gaan doen. Hulp zoeken bij zijn ADHD.
Ik vertrouw erop dat het allemaal goed gaat komen.
J.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.