Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Massi Nissa

Massi Nissa

01-05-2010 om 14:03

Computer leeghalen, wordt-ie dan sneller?

Ik wil onze computer, die al vijf jaar oud en is ter-gend lang-zaam is geworden, zoveel mogelijk leeghalen. Er staan met name veel foto's en filmpjes op die geheugenruimte in beslag nemen. Nu heb ik een paar vraagjes.
1. Klopt het dat de computer sneller zal worden als hij minder vol is? Aan de verbinding ligt het volgens mij niet, die is verder prima.
2. Waar laat ik al die foto's en filmpjes? Externe harde schijf kopen? Branden op CD-roms?
3. Heeft iemand nog andere tips om ons ouwetje nieuw leven in te blazen? We hebben nu niet echt de ruimte om een nieuwe aan te schaffen en zijn allebei volledig verslaafd .
Alvast bedankt,
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

01-05-2010 om 17:28

Wat je kan doen

Je kan inderdaad alle foto's en filmpjes op een externe harde schijf zetten (je kan iets van 1 terrabite kopen voor niet al te veel geld, ik heb er onlangs een voor 80 euro gekocht, maar volgens mij zijn ze nu al weer goedkoper) De belangrijkste foto's op een dvd-tje branden is sowieso een goed idee, mocht er iets crashen dan heb je alles nog (dus én op een externe schijf zetten en dvdt'jes maken en van je computer afhalen, als je zeker weet dat dit allemaal gelukt is natuurlijk)
Verder kan je via bureau-accessoires/systeemwerkset/schijfdefragmentatie doen en daarna via hetzelfde pad schijfopruiming doen, dat maakt je computer ook al sneller. Prullenbak legen en eventueel nog even kritisch kijken via configuratiescherm naar de software of er soms dingen op zitten die je toch nooit meer gebruikt.

Succes
Maxime

Leeghalen

Een computer wordt niet traag van heel veel data (fotos, mp3, video's) of het moet zijn dat de C-schijf zowat vol zit. (Kijk bij: deze computer, lokaal station C, als het er niet bij staat hoeveel Gb nog vrij is dan even rechtermuisklik op station C en kijken bij eigenschappen).
Grootste boosdoeners zijn meestal: te weinig intern geheugen, te veel programma's die starten bij het opstarten van de PC terwijl dat helemaal niet nodig is en vervuiling PC.
Intern geheugen: Kijk bij start -deze computer- eigenschappen - tabblad algemeen - zal wel iets staan van ongeveer 256 of 512 Mb. 256 is te weinig voor beetje 2010-gebruik. Vaak kun je voor een paar tientjes je intern geheugen uitbreiden.
Programma's die mee opstarten: kijk op je taakbalk rechtsonder. Staan daar veel icoontjes? Hoe minder hoe beter. Winamp hoeft pas op te starten als jij muziek wilt, zo ook skype of msn. Per pgm kijken of je bij de instellingen het zo in kunt stellen dat het niet automatisch opstart. (Je draait toch niet norton oid, vreselijke performance-killer).
Vervuiling: download ccleaner, installeren, draaien. Zie http://www.piriform.com/ccleaner en kijk ff hier: http://www.piriform.com/ccleaner/screenshots
Succes

andrea van zwol

andrea van zwol

03-05-2010 om 20:14

Msconfig

Als ik programma's heb geinstaleert die ik niet nodig heb om altijd op te starten als ik mijn pc opstart doe ik het volgende:
(heb trouwens vista)
Ik druk op de start button,

en tik helemaal onder aan (in het witte vlakje waar in grijze letters staat "zoekopdracht starten") het woord msconfig,

Dan komt het woord in het vlak daarboven te staan en is dus gevonden, klik er op.
Je krijgt dan een nieuw venstertje waar bovenaan staat "systeemconfiguratie" met 5 tabbladen,

klik op tabblad opstarten, hier krijg je een hele lijst met namen van programma waar je vast nog nooit van hebt gehoort met daarvoor een vinkvakje. VINK NIKS UIT ALS JE HET PROGRAMMA NIET KENT, BLIJF AF WAT ONBEKENT IS.

Scroll naar beneden net zolang tot je een bekend programma tegenkomt (msn.skype,google toolbar,je printer, je teksteverwerkingsprogramma, je mediaplayer enz enz enz) heb je hiervan iets niet nodig bij opstarten vinkje weghalen en ff je pc opnieuw opstarten.

Met grote regelmaat defragmenteren, foutcontrole, schijfopruiming en onnodige geschiedenis van je internetbrowser weg halen kan ook allemaal zorgen voor het beter lopen van je pc.
Hou je ,net als ik, van downloaden, zeker bij films of heb je honderden foto's, een extra externe harde schijf is kei handig, is ook meteen een extra backup.

Mijn ervaring is dat al het bovenstaande allemaal een stuk scheelt in het traag gaan van je pc, maar idd als het nog niks is dan een groter intern geheugen plaatsen.
suc6

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.