Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Meike

Meike

06-05-2009 om 21:59

Digitale fotoboeken en gescande foto's

Wie heeft wel eens een digitaal fotoboek samengesteld van gescande foto's?

Voor mijn oudste dochter wil ik een boek maken met haar baby, peuter en kinderfoto's. De foto's zijn nog van voor het digitale tijdperk dus alles onder de scanner in de hoogste resolutie. Maar voor ik mij door de hele berg heenworstel vraag ik mij af of de kwaliteit voldoende zal zijn voor zo'n fotoboek.
Ik twijfel ook of ik de echo's. geboortekaartje, gewichtstaatje etc. ook toe zal voegen.

Groet Meike

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Idee?

Kan je niet een of meer van die gescande foto's laten afdrukken met zo'n afdrukapparaat die in supermarkten en drogisterijen staan? Dan krijg je een idee van de kwaliteit.

Ik zou trouwens zeker ook het geboortekaartje, gewichtstaatje en dat soort dingen toevoegen. Dat is juist leuk om allemaal bij elkaar te hebben dan raakt het ook niet meer kwijt!

Scans

Van mijn dochters kreeg ik voor m'n verjaardag een geweldig fotoboek. Het begon met gescande foto's van jaren terug en eindigde met vele digitale foto's die ik op mijn PC verzameld heben en die dus helaas bij mij nooit meer in een album komen. De afdrukken van de gescande foto's was prima. Inderdaad scannen op hoge resolutie maar ook weer niet te hoog ivm de grootte van de bestanden.

margje van dijk

margje van dijk

06-05-2009 om 23:53

Hangt af van kwaliteit foto's

Ik heb eens in een digitaal album foto's van de vakantie laten afdrukken, en we waren toen op een plaats in Frankrijk waar wij vroeger met mijn ouders ook eens geweest waren. Ik heb toen een aantal foto's van vroeger ingescand en bij de 'nieuwe' foto's gezet.

Het resultaat is vergelijkbaar met de foto zelf. Zoals de foto was, zo staat-ie in het boek. Maar die kwaliteit is minder dan de digitale foto die ernaast staat. Maar dat is logisch, want het origineel was gewoon niet beter. Mijn foto's van vroeger zijn niet van supergoede kwaliteit.

Je moet op hoge resolutie scannen (300 dpi of hoger), let daarop bij het inscannen. Als het origineel 'scherp' is zal de afdruk in het album ook scherp worden. Maar als de originele foto's niet van supergoede kwaliteit zijn, dan hou je dat natuurlijk.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

06-05-2009 om 23:55

Dat had je zelf al gezegd, van dat scannen op hoge resolutie.

Overigens hangt het ook af van welke software je gebruikt. En de software zal het optimale formaat kiezen, dus die 'verkleint' de foto misschien wel weer (maar dat gebeurt ook bij digitale foto's). Mijn ervaring is dat de afdrukkwaliteit van blurb beter is dan van Albumprinter/Hema. (Zie ook mijn reactie in het draadje hierboven).

Margje

reina

reina

07-05-2009 om 07:00

Doen!

Het is al gezegd, de gescande foto's komen in het fotoboek naar gelang de kwaliteit van de foto. Vaak staat er een symbboltje waarmee je kunt zien of de kwaliteit okee is. Juist leuk om kaartjes etc in te scannen. Je kunt die bijv ook leuk gebruiken als achtergrond van een pagina. Wij hebben toen mijn ouders 50 jaar getrouwd waren een album gemaakt met ingescand oud materiaal,waaronder een oude foto uit een krant, maar ook met alle gebortekaartjes van kinderen en kleinkinderen. Ik vind het maken van digitale fotoboeken een leuk klusje, in het begin kost het je veel tijd,maar oefening baart kunst en je ontdekt steeds meer leuke mogelijkheden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.