Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Facebook, uitzetten dat iedereen reactie kan zien.

Hoe kan ik op Facebook uitzetten dat andere mijn berichten zie die ik naar vrienden stuur?
Dus ik stuur bericht naar bv een vriendin en mijn moeder met wie ik ookbevriend ben kan dit lezen.


Kikki39

Kikki39

17-02-2015 om 21:30 Topicstarter

Of like

Of ik like iets en al mijn vrienden zien dat

Marea

Marea

17-02-2015 om 21:50

Verwarrend

Er zijn twee soorten berichten. Als je naar de pagina gaat van iemand, dan zie je in de grote foto bovenin het woord bericht. Als je daarop klikt en typt, dan stuur je een privebericht en kan niemand anders dat lezen.

Maar op die pagina kun je ook in het witte vakje onder de grote foto een bericht typen, maar dan is het openbaar. Dan komt het in de berichten van de vriend(in) te staan.

Die vraag over het liken weet ik niet. Volgens mij kun je dat bij je privacy-instellingen instellen, maar ik weet jet niet helemaal zeker.

Mikke

Mikke

17-02-2015 om 21:53

Voor mij...

Ik heb het niet kunnen vinden. Voor mij was dit de reden om Facebook af te schaffen... Ik wil graag zelf in de hand hebben wie wat van mij kan zien, en dat was hier niet het geval.

Ik merk ook dat als ik langere tijd niet Facebookte, ik mailtjes kreeg van Facebook met "die en die heeft dit bericht geliked" of "naam heeft gereageerd op de foto van andere vriend". Dat kan dus ook nog, dat ze het niet alleen op hun timeline zien, maar ook nog eens in de mail krijgen!

amk

amk

17-02-2015 om 21:57

mikke

die mails kun je uitzetten, want je bepaalt zelf of je dergelijke mails ontvangt of niet. Via je instellingen.

Ook wie wat kan zien stel je in de basis in in de instellingen, maar kun je per bericht anders instellen.

green

green

17-02-2015 om 22:24

bewust zijn

Voor zover mijn kennis reikt is daar doir jou zelf weinig aan te doen, je kunt hoogstens aan je fb vrienden vragen of zij alle instellingen op alleen vrienden zetten. Ik heb mijn profiel zo dichtgetimmerd als maar kan maar als ik iets like dan kunnen mijn vrienden/volgers dat altijd zien. Reacties of berichten of foto's: als diegene waar ik de reactie plaats een gezamenlijke vriend (in) is of zij heeft de instellingen zichtbaar voor vrienden van vrienden of nog ruimer dan kunnen vrienden van mij dat ook zien. Hebben die mensen waar jij de reactie geeft hun instellingen staan op alleen vrienden en het zijn verder geen gezamenlijke vrienden dan kunnen jouw vrienden die reacties niet zien.
Verder is het zo met taggen: niet doen want dan zien de vrienden van de getagde persoon ook altijd je bericht, terwijl dat je bedoeling misschien niet is.

Het blijft social media.

Kikki39

Kikki39

17-02-2015 om 22:29 Topicstarter

Dus...

Is er niks aan te doen? Hoe kan het dan dat ikvan sommige nooit reactie zie waar ze op reageren en bij andere wel?
Ik weet bv dat 1 vriendin op heel veel reageert en dit zie iknooit. Hebben al haar vrienden dan iets aangevinkt? Van een andere vriendin zie ik wel veel wat ze reageert. Dit kan toxh geen toeval zij?

green

green

17-02-2015 om 22:30

nog even

En idd als je echt privacy wilt hebben dan stuur je een persoonlijk bericht en niet op iemands tijdlijn. Op jouw eigen tijdlijn kun je het trouwens ook bepalen aan wie je iets laat zien, dan moet je even kijken op welk icoontje je je berichten hebt staan. Wereldbol is openbaar, 2 poppetjes is voor vrienden enz. Dat kun je dat zelf en per naam instellen. Op je EIGEN tijdlijn! Bij een ander beslist de ander dat zelf.

Kikki39

Kikki39

17-02-2015 om 22:31 Topicstarter

Amk

Wat ik op mijn tijdlijn zet dat kan ik instellen wir dat ziet. Maar dat bedoel ik niet, ikbedoel mijn reactie op een bericht van iemand.

Kikki39

Kikki39

17-02-2015 om 22:33 Topicstarter

Green

Dat privacy berixht ken ik en de tijdlijn ook. Maar ik heb het echt over mijn openbare bericht aan vriend, dat niet alle vrienden van mij zie dat ik reageer of like

Kikki39

Kikki39

17-02-2015 om 22:35 Topicstarter

Duidelijkheid

Vriendin van me plaatst foto en ik reageer daarop, wat een mooie foto! Nu wil ik niet dat al mijn vrienden dat zien.

green

green

17-02-2015 om 22:35

kan

Het kunnen verschillende instellingen zijn:
1: je hebt bij de ene vriendin volgend aangevinkt en melding van alles en bij de andere vriendin heb je dat niet
2: de vrienden van de ene vriendin hebben zelf ingesteld dat alleen vrienden hun berichten zien en daar ben jij geen onderdeel van (fb vriend). De vrienden van de andere vriendin hebben alles openbaar staan

Hadewich

Hadewich

17-02-2015 om 22:41

instellingen vriend

Wat je schrijft bij reactie 11 ligt echt aan de instellingen van facebook van je vriendin. Als zij alles op 'alleen vrienden' heeft staan, dan zien jouw vrienden jouw reactie bij haar niet. Heeft zij het ingesteld op 'vrienden van vrienden' of ' openbaar', dan zien jouw vrienden jouw reactie wél.

Kikki39

Kikki39

17-02-2015 om 22:46 Topicstarter

Dus

Kan ik er zelf f niks aan doen? Heb ik dat goed?

green

green

17-02-2015 om 22:56

Dat heb je in dit geval goed ja. Misschien kun je je vrienden overhalen om hun fb beter te beveiligen. De meesten hebben niet eens in de gaten dat alles openbaar staat (werelbolletje naast het bericht). Heb je dat zelf wel, alles op alleen vrienden?

Mikke

Mikke

17-02-2015 om 23:31

Dat weet ik...

Ik weet dat ik die mailtjes kan uitzetten, heb ik ook allang gedaan . Maar ik weet niet of mijn 'vrienden' doorhebben dat ik hun berichtjes rechtstreeks in mijn mailbox krijg als ik langere tijd niet op FB heb ingelogd.

Ik ben inmiddels alweer een tijdje blij Facebook-vrij! En ik heb niet eens het gevoel iets te missen...

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 08:29

Kikki

Waarom vind je dit nu vreemd. Jij hangt een briefje op de voordeur van je vriendin en ja dat kan iedereen zien. Als je het prive wil doen stop je dat briefje in haar brievenbus. Je moet dus via 'bericht' zeggen dat je de foto mooi vindt, niet op haar voordeur hangen!

Ely

Ely

18-02-2015 om 09:19

Eerlijk gezegd

Begrijp ik je wens ook niet. Je wilt social media 'ontsocialen'. Sja, dan ga je voorbij aan de essentie waar Facebook zich voorstaat denk ik. Het komt op mij een beetje over alsof je aan t klagen bent dat je slager geen vegetarische producten serveert .
Facebook een heel end dichttimmeren heb ik ook gedaan. En ik vind het soms tenenkrommend wat mensen de ether insturen. Zeker als het om hun kinderen gaat, maar dat is een ander verhaal. 'Liken' is mi bedoelt om jouw netwerk te informeren dat je iets waardeert. Dus tsja....

Precies

Waarom zou je iets linken als niemand het mag zien? Like dan niet zou ik zeggen. Het doel van FB is om dingen die je leuk vindt met vrienden te delen. Of je moet met bepaalde vrienden een besloten groep aanmaken.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 09:47

kort gezegd

Alles wat je op je EIGEN pagina doet en wie dat ook doet op jouw pagina daar heb je beheer over. Zodra je elders in het openbaar wat gaat doen maak je het jezelf lastig.

Alleen door iemand een privebericht te sturen blijf je anoniem maar net zoals iemand jouw brief die door zij brievenbus gooit ook in de krant kan zetten kan zo iemand de tekst van jouw privebericht naar iedereen doorsturen die hij of zij maar wil.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 09:49

Verder

Dichttimmeren van facebook is wat lastig maar als je er even een half uurtje voor gaat zitten is dat ook gebeurd en ziet niemand meer iets van jouw pagina waarvan je dat niet wil. Je kunt ook bepaalde vrienden iets niet laten zien maar ik denk dat je het er dan niet op moet zetten want andere vrienden kunnen het wel weer doorsturen naar die personen.

Mijntje

Mijntje

18-02-2015 om 10:26

ik licht

nu soms vrienden ook voor. Ik zeg dat dat ik helaas meer wil liken, maar dat dan het bericht de halve wereld rond gaat. Vaak zijn die mensen zich daar helemaal niet van bewust of weten niet hoe het moet en dat leg ik dan uit.
Beetje opvoeden dus

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 11:06

green

green

18-02-2015 om 12:03

goed

Ja Mijntje, dat is helemaal niet verkeerd. Ik merk ook dat er veel mensen zijn die niet in de gaten hebben dat ze door de hele wereld bekeken kunnen worden. Pas nog een kennis die ook de mond vol had over dat je tegenwoordig zo uit moet kijken. Toen ik haar zei dat de foto's van haar kinderen ook te grabbel lagen omdat ze haar fb op openbaar had staan kon ze dat niet geloven.

Kikki39

Kikki39

18-02-2015 om 12:32 Topicstarter

Is niks geks aan

Vind ik..... Ik wil reactie geven op foto van vriendin. Maar niet iedereen hoeft dat te weten. Maar zo werkt facebook dus niet

Jasmijn

Jasmijn

18-02-2015 om 13:07

Kikki

Kikki even ingaan op je laatste berichtje, waarom wil je dan geen prive berichtje sturen? Dan is het probleem meteen opgelost toch? Als je echt een paar mensen hebt waarvan je wilt dat ze niet zien wat jij doet kan je die blokkeren. Heb ik met een overbuurvrouw gedaan, dat is zo'n roddeltante, ik wil gewoon niet dat ze alles van me weet (ook niet via via) dus haar heb ik geblokkeerd (kan je doen, ook met mensen die je niet in je vriendenlijst hebt staan)

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 13:07

Kikki

Maar vergelijk het nu eens: als jij op een verjaardag wil zeggen hoe leuk die jurk staat van die vriendin en je roept dat in een volle kamer, dan weet iedereen het. Je kunt ook even achter haar aan naar de keuken lopen en het haar zachtjes zeggen. Je vriendin kan dan vervolgens weer de kamer in gaan en hardop zeggen dat jij haar jurk zo leuk vond.

De volle kamer is op haar facebookpagina, onder de foto. De keuken is het privébericht!

Kikki39

Kikki39

18-02-2015 om 13:13 Topicstarter

Maar het was ook gewoon maar een vraag....

Kikki39

Kikki39

18-02-2015 om 13:14 Topicstarter

Ga mensen geen privebericht sturen, oh wat een leuke foti heb je net geplaatst

Ely

Ely

18-02-2015 om 13:26

Hahaha

Misschien maak je eea een beetje te ingewikkeld zo. Je wilt niet linksom en je wilt niet rechtdoor. Mijn rechtsom suggestie: ontwikkel je eigen social media platform . Of onderzoek of er al eentje is die aan jouw wensen voldoet, wie weet.

Mijntje

Mijntje

18-02-2015 om 13:46

je gaat gewoon ouderwets bij je vriendin op bezoek om haar te complimenteren

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.