Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Fotoalbums?

Hoe doen jullie dat met je (digitale) foto's? Worden ze nog afgedrukt en in boeken geplakt? Bewaren jullie ze digitaal? En zo ja, schrijf je er dan een tekst bij of datum? Of ligt alles, net zoals bij mij, opgeslagen te wachten om geordend te worden? Voor als ik eens tijd heb, ha, ha, ha!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

30-12-2010 om 18:02

Plakken?

Eens in de zoveel tijd maak ik eens een digitaal fotoalbum. Ik heb alleen wat foto's laten uitprinten voor 1 album van de kinderen. Nu maak ik een familiealbum per jaar. Digitaal dus, en dat laat ik zo uitprinten. Zonder tekst, want daar ben ik veel te slecht in

Digitaal

sinds 2 jaar maak ik ze digitaal.

Per kind maak ik elk jaar een digitaal fotoboek via Albelli.

daarnaast maak ik een boek voor ons zelf, eens per 2 jaar maar dat kan een langere periode zijn nu de kinderen wat groter worden, afhankelijk van hoeveel leuke foto's ik heb.

ik bewaar ze digitaal. Een map per jaar en daarin mapjes per datum waarop ik de foto's op de computer zet.

O ja

bijna zonder tekst. Alleen als we op vakantie gaan de locatie bijvoorbeeld. geen nutteloze opmerkingen er bij

tonny

tonny

30-12-2010 om 19:30

Fotoboek

Per half jaar maak ik een fotoboek. Soms maak ik iets aparts voor een speciale gelegenheid.
Nu en dan print ik een foto die ik in een lijstje wil neerzetten.
En soms maak ik van een foto een kaart om naar een familielid te sturen, per post.

Verder heb ik de belangrijkste foto's van de afgelopen 25 jaar ingescand (de negatieven dan) en van die foto's ga ik per kind een boek maken. Hun oorspronkelijke fotoboeken hebben ze in eigen beheer (zijn allevier 18 plus).

dc

dc

30-12-2010 om 20:48

O ja

Ik heb de foto's geordend per jaar en vervolgens maand in mapjes staan. Deze worden geregeld gekopieerd naar 2 verschillende externe harde schijven. 1 die bij de computer bewaard wordt, en een ander in onze slaapkamer verstopt. Ben veelste bang om alle foto's kwijt te raken. De mooiste foto's kan ik ook online nog terugvinden.

Hoe doen jullie dat?

reina

reina

30-12-2010 om 21:54

Albums

Alle foto's staan geordend op de laptop en op een externe harde schijf. daarnaast maak ik digitale foto-albums, in elk geval van elke vakantie, van bijzondere gebeurtenissen en van elk jaar.

Eerste keer

Ik ben nu bezig met een boek van de eerste 21 jaren van het leven van dochter (dit is het eerste digitale fotoalbum dat ik maak) Dat nemen we mee als we naar Amerika gaan om haar 21ste verjaardag te vieren. Van de eerste 10 jaar moest ik dus leuke fot's inscannen, maar het was erg leuk weer eens door de albums te bladeren.
Ik ben nu ook van plan om van ieder jaar een fotoalbum te maken voor ons zelf. Ik heb nog heel lang foto's af laten drukken en ingeplakt , maar sinds 2 jaar zit daar de klad in.

Tarole

Tarole

31-12-2010 om 20:54 Topicstarter

Hoeveel tijd kost dat?

Wat heerlijk geordend zijn jullie. Ook een goed idee om alles per jaar te doen en niet alleen van de vakantie.
Gruffalo, wat vind ik dat boekje toch geweldig o.t., Is Albelli goedkoop? Waar maken jullie de digitale fotoalbums? Ook bij Albelli? En hoe zit het eigenlijk met schoolfoto's. Geeft dat een goed resultaat als je die scant?
Het wordt tijd dat ik een goed voornemen neem voor 2011!!!
Wie weet heb ik me over een jaar wel door alles heen geworsteld.

dc

dc

01-01-2011 om 08:56

Tarole

Mijn methode:
Ik kopieer foto's die ik heb van een jaar naar een aparte folder, en ga erdoorheen en delete alles wat ik niet in het boek wil. Dan zet ik de foto's die overblijven bij snapfish (engelse site, weet niet of die ook in nederland zitten), en maak een automatisch boek aan, die ik dan manueel een beetje aanpas. Ik denk dat het totaal me ongeveer 3 uur kost.

Schoolfoto's heb ik nog niet

Schoolfoto's

Ik heb dus heel veel foto's ingescand (uit de albums gepeuterd)en zie eigenlijk geen verschil (maar ik heb het boek nog niet in handen ).
De schoolfoto's zijn ook heel erg mooi, die komen op de voorkant.

Via hema

Hoihoi

Sinds onze dochter maken wij weer albums voor haar en van onze vakanties. De digitale jaren ervoor zitten in een mapje op de pc en o een externe harde schijf.

Ik maak het album via hema, het meeste werk is het voorwerk: foto's op volgorde zetten en keuzes maken. Als je dat eenmaal gedaan hebt, kan je via het hema programma makkelijk automatisch of zelf een album maken.

Overigens zijn de albums van de AH ook mooi en kruidvat schijnt ook een programma te hebben.

Via al deze programma's kan je ook agenda's, kalenders en dat soort zaken maken. Je kan zelf kiezen wat voor album het moet worden: groot, klein, met of zonder foto op de voorkant, harde of zachte kaft. Keuze genoeg dus!

Schoolfoto's

voor alle schoolfoto's heb ik per kind een apart fotoboekje, maat A3 (hema). Elk jaar komt op de rechter bladzijde de grote individuele foto en op de linker bladzijde de klassenfoto. Oudste (groep 6) heeft al 6 verschillende pagina's en je ziet haar langzamerhand veranderen van kleuter naar hoe ze nu is, en de klas mee veranderen. erg leuk om te zien!

Albelli vind ik kwalitatief erg goed. ze hebben zo nu en dan mooie aanbiedingen, en ik wacht met het bestellen van de foto's tot er weer een aanbieding komt.

reina

reina

01-01-2011 om 16:36

Kruidvat

Ik maak ze via Kruidvat, heb daar goede ervaringen mee (AH is hetzelfde hebben we gemerkt)). Hoe vaker je ze maakt hoe sneller het gaat. Het ligt er ook aan hoeveel werk je ervan maakt, soms zoek ik bj elke bladzijde een passende achtergond bijv, als ik dat van tevoren al doe (als ik foto's maak) gaat dat sneller dan wanneer ik achteraf achtergrondjes ga zoeken. Het jaaralbum is snel klaar: het hele jaar door kopieer ik foto's die daarvoor geschikt zijn naar een mapje ( '2011' is alweer aangemaakt en de eerste foto's staan er in , dus aan het eind van het jaar staat alles al bij elkaar. Ik wacht nu even tot er een leuke aanbieding omt en dan maak ik "album 2010" in een avondje.

Vraag over bijsnijden foto's

Ik heb besloten met de tijd mee te gaan (eindelijk) en ben begonnen met het eerste digitale fotoalbum.

Ik heb het programma van de Hema gedownload. Ik wil soms een foto bijsnijden. Gewoon stukje onder en boven eraf, dat lukt dus niet. Via "bewerken" kan ik de foto wel bijsnijden, maar als ik dan akkoord geef zie ik alleen het middenstuk, uitrekken heeft dan geen zin want dan wordt die foto weer groter dan ik wil. Wie kent het programma van de Hema en heeft raad?

Inge M

Inge M

14-01-2011 om 19:17

Lijkt me niet pelle

Er zijn foto's waarbij direct duidelijk is dat ze bijgesneden moeten worden. Dat doe je in eigen programma's en de oude versie gooi je weg.
Bijsnijden doe je soms alleen omdat dat handig is voor in het album, in verband met de compositie van de pagina, de combinatie met de andere foto's.
Dat wil je dan niet zomaar doorvoeren op de originele foto.
Natuurlijk kun je ook de albumfoto bijsnijden met eigen programma's maar dan werk je met meerdere versies van dezelfde foto. Dat is weer lastig.

margje van dijk

margje van dijk

14-01-2011 om 21:36

Hmm, savon

Ik werk zelf niet (meer) met Hema maar met Albelli, maar vroeger was dat allemaal 1 pot nat (het was allemaal Albumprinter software). Ik maak me sterk dat Hema nu ook Albelli gebruikt. Zelf heb ik net weer een paar Albelli-boeken gemaakt met de kerst.

In Albelli gaat het heel makkelijk, en ik vermoed in Hema software ook. Kun je op de foto dubbelklikken, en dan kom je in een bewerk-omgeving? Kun je dan "Uitsnijden" kiezen of zoiets? Teken een vierkant om het stuk van de foto dat je wilt behouden, je kunt het vierkant ook verschuiven. Dat doet precies wat jij wilt.

Soms moet je de "vaste verhouding" uit zetten, dat-ie niet meteen ook wat van de breedte afhaalt als jij de lente korter maakt. Dat is misschien een vinkje ergens? Bij Albelli is dat gewoon een optie onder 'Uitsnijden' (je kunt kiezen: Uitsnijden zonder vaste verhoudingen, of Uitsnijden binnen kader). (Of zoiets).

Niet moeilijk doen met uitsnijden in een ander programma, dan word je toch helemaal gek Het duurt al lang genoeg.

Als je er tegen de tijd van de meeting nog niet uit bent moet je even je laptop meenemen, dan kunnen we het live samen oplossen

Margje (koppelt Savon's koebel aan fotoprogramma)

Nou, hè hè

ik ben er uit met jullie tips. Wat een gedoe zeg zo'n album maken.

Het ging in dit specifieke geval om de deur van de afdeling "neonatologie high care". Er hing een bord boven de deur van de afdeling waar mijn pasgeboren dochter lag en ik wilde alleen die tekst. Het moest ergens op de derde bladzijde komen en toen zat ik nog heel erg te tobben. Na vele, vele uren achter de laptop ben ik terug gegaan naar pagina 3 en toen lukte het wel. Ik hoop wel dat de volgende albums sneller gaan want in dit tempo ben ik pas in 2015 klaar of zo (en ben ik ook nog arm).

Enne Margje, ik doe een koebel om hoor, kan je me gelijk vinden (zonder laptop).

margje van dijk

margje van dijk

17-01-2011 om 12:30

Lol, savon

OK, Koebel = Savon.

En om je gerust te stellen: ja hoor, je volgende fotoalbums zijn veel sneller klaar! Nog even, en dan kan je het allemaal dromen. Dan is het alleen nog maar het werk van selecteren wat je wilt en waar je het wilt, maar ben je geen tijd meer kwijt met klooien met de software.

Overigens doe ik ook altijd nog wel een paar dagen over een fotoalbum, hoor. Foto's uitzoeken kost nu eenmaal werk, hoe je het ook wendt of keert.

Maar mooi dat het gelukt is!

Margje

Margje

Dat is een hele geruststellling dat de volgende albums sneller zijn. Tenslotte is dit het eerste album van dochter en die is 2,3 jaar, maar van de oudste 2 loop ik ook een jaar of 6 achter. In totaal dus nog zo'n 14 jaar fotoalbum te doen. Help!

Nu ben ik gelukkig wel erg georganiseerd want alles staat op volgorde in (maand)mappen, al uitgezocht en wel. Dat scheelt vast. Nadeel van zo overgeorganiseerd èn perfectionistisch zijn (nou ja, op dat vlak dan) is dat ik iedere keer wel weer iets anders zie wat beter en netter kan. Ik ben al weet ik hoeveel keer dat album doorgegaan om dingen te veranderen.

Ik heb nu besloten om vanavond voor de laatste keer er door heen te gaan, mijnheer Savon mee te laten kijken en het dan maar te bestellen.

Heeft de Hema dit soort dingen trouwens nog wel eens met een leuke korting?

Ik een koebel ter herkenning en jij?

Ook een gemaakt

Door jullie postings heb ik nu van afgelopen jaar een fotoboek gemaakt. Het is heel erg leuk geworden en het werk viel me nog mee. Ik heb het bij Albelli gedaan, die gebruikt hetzelfde programma als de hema , maar was iets goedkoper. En mooie kwaliteit foto's.
Nu nog de boeken van de voorgaande jaren maken...(ik werk terug)

En toen was mijn eerste album klaar

en was het echt heel slordig gedrukt. Als ik keek op preview dan had ik mooie witte randen aan alle kanten. In het album waren de witte randen aan de bovenkant veel, heel veel kleiner en op sommige pagina's helemaal verdwenen. Ik heb een mail gestuurd naar de Hema en die gaven als antwoord: u heeft gekozen voor witte bladzijden en dus zie je de randen niet. Dat was natuurlijk een onzin-antwoord, maar ik mocht het wel terugbrengen naar de Hema. Dat heb ik dus vorige week gedaan, met een print-screen van hoe ik de pagina zie. Ben benieuwd wanneer ik iets hoor.

Merel

Merel

31-01-2011 om 11:32

Oh ja savon

daar ben ik dus ook bang voor. Ik wil alles randloos geprint hebben, maar ik kan het niet goed zien in het schermpje. Het lijkt of er hier een daar wel een wit randje is. Ik heb al mijn pagina's zelf opgemaakt in photoshop. Dus ik upload eigenlijk een bestand per pagina. Deze heet bijv. Merel1.jpg . Het programma ziet dit dus net alsof ik een foto per pagina zou nemen. Maar ik had al eens gebeld, zeiden ze dat ik dan maar handmatig iedere pagina moest openen en de foto iets moest uitrekken...tja...dan weet ik zeker dat het hier en daar scheef zal lopen.

Merel

Ik snap het niet helemaal, jij wilt juist geen witte randen maar alle foto's aan elkaar vast (zonder ruimte er tussen)?

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2011 om 16:08

Ja, randen zijn onbetrouwbaar

Je moet je pagina's zo opmaken dat de foto óf over de rand gaat en er dus geen rand ontstaat, óf een zo ruime rand kiezen dat een millimeter meer of minder ook niet hindert.

Irritant maar waar, je kunt niet 100% afgaan op je preview waar het de randen betreft.

Vervolgens zeg ik er meteen bij dat het in mijn ogen gaat om hele minimale verschillen. Maar inderdaad, als je net je kader rondom op 5 mm had gezet, dan kan het bovenaan of langs de zijkant wel eens een mm meer of minder zijn. Dus om die reden zou ik nooit een layout kiezen waarbij dat zo precies komt.

Merel, als je al die moeite hebt gedaan om in photoshop je pagina's te maken, dan is het toch ook een kleine moeite om de pagina's even langs te lopen en hier of daar een paar millimeter over de pagina te slepen? Je kunt ze in verhouding uittrekken, dus de horizontaal-verticaal ratio van je foto blijft behouden.

Ik vind dat een inspanning van niks vergeleken bij al het andere werk dat je ervan maakt.

Margje

Merel

Merel

31-01-2011 om 16:44

Collage effect

Ik heb iets van 40 pagina's gemaakt in photoshop, allemaal collages van de foto's van mijn zoon. Soms een foto per pagina, soms 2 of 3 of 4. Omdat ik de werking van die layout programmaatjes zeer onhandig vind, ik heb mijn vriendin wel eens geholpen, maar dat was een verschikkelijk werk, je kon de foto's niet netjes onder elkaar uitlijnen en als je een foto ietsjes verplaatst had, zag 'm dan maar eens weer netjes in het gareel te krijgen. Ik heb dus zelf in photoshop vierkante pagina's met leuke layout gemaakt en dacht handig te zijn door ze in een keer automatisch up te loaden. Ik heb de pagina's meteen in de goede volgorde genummerd. Maar dat uitrekken enzo, dat gaat gewoon lullig en niet evenwijdig naar links en rechts enzo. En dat vind ik jammer. Ik ben er ook nog steeds niet van overtuigd dat het met dat rechttrekken goed gaat komen.

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2011 om 17:04

Mwoa

Ik heb geen moeite met onder elkaar uitlijnen, ik krijg ze strak netjes, en zelfs met hulp van het programma. Die software geeft het juist wél aan wanneer een foto precies uitgelijnd staat met een andere foto of een tekstvak, zelfs op de aanliggende pagina. Als het te klein is kun je het (zowel in design-stand als in preview-stand) heel makkelijk inzoomen.

Welke software gebruik je? De Albelli software is onlangs vernieuwd, ik vind het nu nog makkelijker allemaal.

Ik vind photoshoppen echt veel meer werk, zonder dat het er mooier op wordt, terwijl ik ook behoorlijk goed kan photoshoppen al zeg ik het zelf.

Wat gebeurt er als je handmatig een foto naar de pagina sleept en met de hand de layout 'pagina volledig vullen' o.i.d. kiest? Bij mij gaat dat echt altijd goed, met zulk soort foto's (1 op de hele pagina) hou ik geen randjes over of zo. Overigens heb ik nog nooit een vierkant boek gemaakt.

Hopelijk lukt het je, want anders zou het ook wel zonde zijn van je vele werk!

Margje

Margje

Ik had zo'n centimeter wit boven de foto's gelaten maar het leek wel of het hele album te hoog gedrukt was. Bij het volgende album zal ik dus in elk geval zorgen voor meer wit. Al doende leert men toch?

Het uitlijnen vond ik ook niet moeilijk, dat gaf het programma goed aan.

Ik kreeg vanochtend een mail dat ik het album donderdag kan halen. Ik hoop dat het nu goed is. Wordt vervolgd dus.

Merel

Merel

01-02-2011 om 12:10

September

ik geloof dat ik in september heb meegekeken bij het maken van het boek van mijn vriendin en ik vond het niet mooi geworden. Veel verschillende afstanden tussen de foto's bijvoorbeeld. Sommige foto's waren groter en kleiner geworden omdat mijn vriendin er aan had zitten schuiven en het niet meer netjes terug kreeg. Dat was bij albelli.

Ik zag dat dat nu beter gaat, heb gisteren even op albelli gekeken en zie dat je nu kan uitlijnen.
Enfin ik wil een foto per pagina, dus ik heb ze even geupload in albelli, gaat ie ze spontaan door elkaar husselen, ik heb de foto's genummerd, maar ik krijg ze door elkaar in het boek als ik voor automatisch kies.
Vervolgens zag ik de boeken op hema.nl. En dat leek me wel wat, zij verkopen boeken op echt fotopapier en het tweede boek kost nu maar 5 euro, maar wat blijkt: je kan niet kiezen voor een foto per pagina, alleen 1 tot 3 foto's per pagina. En als ik het los probeer kan ik ook geen randloze foto's plaatsen.

Kan wel hoor merel

Bij de Hema kan je gewoon één foto per pagina er in zetten. Ik heb overigens er niks automatisch in laten zetten, dat heb ik gewoon zelf gedaan.

Bij mij zijn er best pagina's bij met foto's van verschillende formaten, dat vind ik ook helemaal niet erg. Ik ben daar erg creatief in

margje van dijk

margje van dijk

01-02-2011 om 12:50

Gewoon zelf doen

Niks automatisch. Gewoon zelf een boek aanmaken, alle pagina's leeggooien (is een menu-optie), je folder met eigen foto's in de linkerkantlijn, en hup-hup-hup sleep je naar elke pagina een foto. Layout kiezen: de pagina-vullende optie. Ik denk dat je in een kwartier klaar bent.

Ik denk dat je vriendin wat onhandig was, want ik kan echt heel secuur uitgelijnde boeken maken met Albelli, heb er al een stuk of 10 gemaakt.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.