Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Vandaag heet ik zo

Vandaag heet ik zo

13-01-2009 om 08:41

Foto's op internet en rechten

N.a.v. bovenstaande draad over copyright bij foto's op internet, heb ik ook een soorgelijke vraag.
Mijn zoon heeft een eigen site. Daarover vertelt hij veel over zijn sport en daar zet hij ook veel foto's op. Deze foto's zijn veelal door sportfotograven gemaakt en kopieerd hij vanaf de betreffende sites naar zijn eigen site. Dat mag ook omdat er bij die foto's altijd een linkje zit die verwijst naar waar de foto's vandaan komen.
Maar er staan ook veel door ons zelf gemaakte foto's op.
Nou is het zo dat mijn zoon vorig jaar een wedstrijd heeft gewonnen. Een wedstrijd in België was dat. De organisatie van deze wedstrijd heeft een eigen site waarover ze het verloop van de wedstrijd ook neergezet hebben. Maar tot onze stomme verbazing constateeren we dat ónze foto's daar plotseling opstonden. Waarschijnlijk hadden ze zelf geen fotograaf gehad en omdat mijn zoon gewonnen had kwamen ze op zijn site terecht en hebben gelijk die foto's maar gekopieerd.
Nou is mijn vraag: Mag dat zomaar? Mag een organisatie zomaar ongevraagd privéfoto's van een deelnemer op hun eigen site plaatsen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

13-01-2009 om 09:15

Nee

Nee, dat mag niet. Ze hadden toestemming van je zoon moeten hebben. Maar wat je zoon doet mag ook niet zondermeer, ook niet mét bronvermelding.

Minnie

Vandaag heet ik zo

Vandaag heet ik zo

13-01-2009 om 12:09

Minnie

Klopt, mijn zoon mag dat zelf inderdaad ook niet zondermeer. Daarom heeft hij de betreffende fotograven gevraagd of dat mocht en hij heeft van hen toestemming gekregen. Juist omdat er een bronvermelding bij staat. Die vermelding loopt zelfs dwars door de foto heen. Zij zien het als reclame. Iedereen die nu op zijn site de foto's bekijkt ziet de herkomst en vaak gaan ze dan ook daar nog even kijken en zelfs wel eens foto's bestellen.
Hij heeft dus wel toestemming gekregen die foto's te plaatsen.
Maar wat zijn zijn eigen rechten nu naar die organsiatie toe? Op zich was het geen ramp dat ze onze foto's gebruiken, maar het is zo raar dat ze dat zonder te vragen gewoon doen.

Carmen

Carmen

13-01-2009 om 21:22

Mijn ervaring

Op de website van de geitenboerderij in het Amsterdamse bos staan een paar foto's die bezoekers hebben ingestuurd. Van mij staat er ook een bij. En toen kreeg ik een boekje van een collega die de foto ook kende. Een magazine van een gezondheidszorg organisatie. Daar stonden lentetips in, en een van de tips ging over de geitenboerderij. Met, je raadt het al, mijn foto! Ik heb tot twee keer toe een mail gestuurd aan de geitenboerderij en aan de redactie van het magazine. En heb er nooit antwoord op gekregen. Ik vind dat heel asociaal. Ik hoef er echt niets voor te hebben. Ik heb zelf de foto aan de geitenboerderij "gegeven", al was het dan alleen maar voor hun site bedoeld. Maar ze hadden het even kunnen vragen of minstens melden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.