Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

cameron

cameron

13-01-2009 om 00:33

Foto's van site gepikt

ik heb een kleine webwinkel met kindertraktaties.
Daar staan door mijzelf gemaakte foto's van traktaties op.
Ik heb onder een disclaimer verteld over copyright enz.
Nu vond ik op een andere site met kindertraktaties 2 van mijn foto's.
Ze mogen wel iets kopieeren, maar niet gebruiken voor commerciele doeleinden en dat is wat ze nu doen.
Ik heb ze een dag gegeven om de foto's te verwijderen.
Wat kan ik doen als ze niet reageren of de foto's niet weghalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marmar

Marmar

13-01-2009 om 01:06

Heu....

... een mailbom?
Nee, even serieus: hun provider dan mailen? Die kan dan bijv. hun hele site blokken, totdat ze de foto's weghalen. Ze zullen je dan wel eerst vragen eea aan te tonen, maar dat kun je.
En je kan natuurlijk er een zaak van maken. Copy-right bestaat niet voor niets. Maar of je die kosten/tijd/ergernis er voor over hebt?

vragen of ze de bronvermelding (inclusief url van jouw website) erbij zetten?

Ik denk inderdaad dat je je even moet verdiepen in hoe het zit met copyrightrechten; maar net als marmar zegt; ik kan me voorstellen dat je ook niet zo zit te wachten op heel veel gedoe....

Lastig; al moet ik ook bekennen dat ik ook wel eens plaatjes 'pik' al is het dan niet voor commerciele doeleinden en over het algemeen wel 'gepikt' van commerciele sites. Maar ik kan me voorstellen dat je boos bent.

Wat je in het vervolg kan doen is de foto's zo bewerken dat er in je foto je websitenaam komt te staan; transparant dwarsover oid. Dan is de kans dat anderen je foto's pikken minder groot.

Marie L

Marie L

13-01-2009 om 09:52

Copyright informatie

Check eens de sites van de fotografenfederatie.nl en van burafo.nl. Dit zijn belangenbehartigers van (o.a.) fotografen.

In het kort komt het er op neer dat de fotograaf de rechten heeft tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. Zomaar foto's van een ander gebruiken, mag dus niet.

Marie-Louise

mirreke

mirreke

13-01-2009 om 10:08

Idd, bronvermelding erbij laten zetten

met een link naar jouw site, heb je wellicht nog extra traffic ook.
En idd, je eigen copyright transparant over je foto's plakken.
Heb je gelijk een boos mailtje gestuurd, of ben je eerst eens gaan bellen. Wie weet kun je nl. iets voor elkaar betekenen.
Hou me ten goede, het mag niet, maar misschien kun je het in jouw voordeel uitnutten.

Rekening sturen

Gewoon een rekening sturen van een flink bedrag en melden dat ze je naam even bij de foto moeten zetten. Na twee weken herinnering. Bij de rekening dreiging van gerechtelijke stappen "ik ontvang uw betaling gaarne binnen 14 dagen na heden, bij gebreke waarvan ik gerechtelijke maatregelen zal nemen".
Waarschijnlijk vinden ze het alle ellende niet waard en halen ze de foto van de site.

Benieuwd ot

naar je site !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.