Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Nikus

Nikus

16-03-2009 om 17:35

Game verslaving

Wie gelooft erin en wie ziet het enkel als simpel vermaak?

Ik herken absoluut problematisch game gedrag bij onze zoon waarvoor wij uiteraard een voedingbodem hebben gecreëerd als ouder.

Zonet heb ik een stukje gezien(zoonlief was buiten aan het spelen!!!!) van Family matters waarin een jongen van 16 een game verslaving had en het kwam griezelig overeen met onze ervaringen.
Ware het niet dat we onze zoon nog veel beter kunnen sturen omdat hij bijna 12 is ipv 16.

Ik ben er toch wel erg van geschrokken.

Ben ik daar nu echt een uitzondering in want veel ouders doen het af met: ach...beetje gamen is toch niet erg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

17-03-2009 om 07:59

Verslaving

Veel ouders kunnen zeggen 'een beetje gamen is toch niet erg' want niet alle kinderen zijn gevoelig voor de verslavende werking.
Richtlijnen hier: gamer moet sociaal blijven; praat met rest van het gezin, sluit zonder morren spel af indien nodig, geen scenes als er iemand door het beeld loopt.
Schoolwerk/vrienden/hobbies gaan voor.
Online games in werelden die doorgaan als 'onze gamer' niet speelt zijn absoluut, 100% verboden. Geen discussies over mogelijk. Vechten, schieten, agressie komt er niet in.
Dus hoewel (spel)computers hier vaak overuren draaien, is het nog steeds regelmatig zo dat ik denk "die Wii (ds, computer) staat hier gewoon te verstoffen.

Jolijt

Jolijt

17-03-2009 om 20:05

Chocolade

Nikus... dat van die chocolade is niet waar

Justine Pardoen

Justine Pardoen

18-03-2009 om 19:28

Beeldscherm en spel brengt onze kinderen naar de hel

Alex: "De jeugd is massaal verslaafd aan gamen, MSN-en de de mobiele telefoon."

Je vergeet de televisie, hun mp3speler enz...

(En hun ouders zijn massaal verslaafd aan werk, alcohol, zomervakantie, en internet ook natuurlijk.)

In de jaren zeventig, toen kinderen keken naar Stiefbeen en zoon en de Beverly Hill Billies, toen waren er volwassenen die riepen dat hele schoolklassen verslaafd waren aan de televisie.

Kortom: beeldscherm en spel, het brengt onze kinderen naar de hel!

Achach... niets nieuws onder de zon, zei Prediker al.

Dat is alex's z'n

Dat overdijven en die kruistocht tegen alle moderne snufjes die 'de jeugd' als speelgoed gebruikt is alex zijn verslaving.
Is daar ook een afdeling voor bij Jellinek?
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2009 om 14:05

Overdrijven

Ik vind ook dat Alex vaak heerlijk overdrijft, maar helemaal onzin is het toch niet dat geweld geweld oproept? Het is waar dat kinderen uit een geweldadig gezin meegaan in die vicueuze cirkel en dat met moeite moeten doorbreken. Een kind uit een geweldadige omgeving zal daar beslist een tik van meekrijgen. Het nieuws op tv, of via internet, de krant, enz., kan die functie ook hebben. Hoeveel scholieren schoten of staken wild om zich heen op hun (oude) school in de 19de eeuw? Ik heb toch het gevoel dat dat soort geweld afgekeken wordt van een eerder voorval en de televisie of internet maken het makkelijker om dat soort nieuws te volgen. Een goed/slecht voorbeeld doet goed/slecht volgen. Of dat voor spelletjes opgaat weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat mijn vredelievende dochters opeens in moordmonsters zullen veranderen als ik dat soort spelletjes geef. Ik denk dus dat het eigenlijk ook al in de aard van het beestje ligt als iemand informatie voortkomend uit vermaak of nieuws omzet in werkelijk geweld. Als je een groep van 100 mannen neemt die vroeger met een houten tak alias pistooltje achter hun vriendjes aan liepen te piefpaffen, dan zal daar het gros van brave burgers zijn geworden en een paar crimineel. Dat zou zonder die houten speelgoedjes ook wel zijn gebeurd.

evenanno

evenanno

19-03-2009 om 14:35

Verslaafd geweest

gameverslaving bestaat wel degelijk.ik ben zo,n 2 jaar verslaafd geweest.1e computer gekocht,spelletje online doen,winnen,nog een keer spelen,binnen een half jaar speelde ik 12 uur per dag.zittend op mijn werk bedacht ik al dat ik straks als ik thuiskwam lekker weer kon gamen,op een verjaardag werd ik na een uurtje onrustig,mijn hoofd zat al weer bij het gamen.de telefoonrekeningen liepen op tot zo,n 1200 gulden per maand( kabel bestond nog niet).en ik ging maar door en door en door,het boeide me niet dat mijn hele sociale leven op zijn kont lag,dat mijn financiele situatie steeds slechter werd,dat is s,morgens bijna niet in staat was om naar mijn werk te gaan,omdat ik weer de hele nacht had zitten gamen,ik ontbeet en dineerde zelfs achter de computer.de enige oplossing voor mij was,de computer de deur uit,dat heb ik ook resoluut gedaan,het heeft een maand of vier geduurd voordat ik weer een beetje mezelf was,heb echt afkick verschijnselen gehad, ben veel gaan sporten,vooral hardlopen.na ongeveer een jaar heb ik weer een computer gekocht,en heb nooit meer spelletjes gespeeld.

Nee hoor 't is het geld en de luxe

Ik geloof er allemaal niks van dat dingen die nu gebeuren komen door...(noem zelf maar op). Welnee, de enige reden is dat ' we' (lees de maatschappij) nu meer geld en dus luxe om zich heen heeft en dus méér mogelijkheden om zich b.v. wapens aan te schaffen. En een andere reden is dat we meer mogelijkheden hebben om ons te verplaatsen én dat we meer 'nieuws' tot ons nemen. Zo horen we ook van moordpartijën in Amerika binnen een uurtje ofzo. Dat was zowiezo 'vroeger' al niet. In Amerika woonden in mijn jeugd alleen cowboy's en indianen en wat geëmigreerde Europeänen waar je nooit meer wat van hoorde...
Omdat we ons makkelijker over grotere afstanden verplaatsen is er ook wat meer mogelijk dan die stokjes-pief-paf-poef-pistooltjes, we gaan met de trein 'even' naar de stad en kopen daar gewoon even een pistool. In de jaren 50 was éven naar de stad gaan, nog vrijwel ondenkbaar. En anders is het wel om ons heen ,want we hebben geld zat. Zoals bij die jongen uit duitsland zijn vader.
En 'vroeger' waren er ook wel zulke moordadige 'gekken' , alleen liepen zulke dingen dan wat minder gauw uit de hand omdat ze de atributen+het vervoer er niet voor hadden. En zowiezo zulke grote scholengemeenschappen wáren er vroeger niet eens....het plaatselijke gymnasium was in de jaren 50 hier bevolkt met een 100-tal studenten. Nu zijn het er 1000-en...Er waren gewoon geen plekken met zó veel mensen bij elkaar. Er waren ook behoorlijk wat mínder mensen.
Ik ken hele spannende moorden uit allerlei boerendorpen hier in de omgeving, sommigen nooit opgelost, sommigen uit liefde, gekheid of wat dan ook. Dat vertellen ouderen mij wel eens(die waren dan betrokken, woonden vlakbij ofzo)...in vertrouwen dan, want er hardop over praten is ook al niet zo netjes.
groeten albana

evenanno

evenanno

19-03-2009 om 21:22

Onrust

Die onrust is een duidelijk signaal,evenals het verdwijnen van elke andere interesse,en dat kan heel ver gaan.Goed dat er hulp is voor je zoon,hij is nog jong en de kans is groot dat hij snel van de verslaving af komt,ik heb destijds geen hulp gezocht omdat ik me diep schaamde dat ik zo ver gezonken was,daarom was de enige optie voor mij,de computer de deur uit.Wees trots op je zoon,prijs hem dat het zo goed gaat,ik wéét hoe moeilijk het is.

Veel geweld zien, alex

Veel geweld zien maakt het acceptabel. Daar ben ik het zeker mee eens. Vooral bij kinderen die vanaf heel jonge leeftijd veel geconfronteerd worden met geweld.
En dat is zeker in ons dagelijkse leven de laatste jaren enorm toegenomen. Agressie tegen ambulancepersoneel, leerkrachten, artsen, buschauffeurs, er is steeds minder respect. Als ik op school iedere morgen eerst de leerkracht de huid volscheld, wat gaat mijn kind dan doen? Ik ben bang, hetzelfde, of nog erger. Dus geweld heeft meer geweld tot gevolg. Bij iedere volgende generatie.
Spelletjes achter de p.c. en spelcomputers een beetje aan banden leggen lijkt mij niets mis mee. Een uurtje per dag lijkt me lang genoeg. En dan nog opletten wat ze spelen in dat uur. Vooral juist bij kinderen die minder sociale contacten hebben en wat "ander gedrag" vertonen is dat misschien extra belangrijk. Ik denk dat deze kinderen nog meer verslaafd gevoelig zijn.
Ik ben blij met deze discussie, ik was al allert, maar ben weer wat opgefrist en wakker geschud. Ik houd ook mijn eigen computergedrag in vakanties en weekenden in de gaten. Zat ook altijd graag overdag, in een vrij uurtje, op OOL en andere sites. Nu alleen hoofdzakelijk nog `s avonds, als zoon op bed ligt. Als je moeder de hele middag achter de computer zit dan mag hij dat toch ook op een woensdagmiddag?

Petr@

Petr@

19-03-2009 om 23:49

Nikus

Ik denk niet dat jij je zoon tekort doet door hem maar een uurtje per dag op de pc te laten, helemaal niet nu je een duidelijke verbetering ziet!
Door dit draadje realiseer ik mij nu dat ik zelf ook niet echt het goede voorbeeld geef (( Ik ga ook mijn leven beteren ))

gr.
Petr@

mirreke

mirreke

20-03-2009 om 02:09

Alex, eens

Ik ben het in deze discussie eerlijk gezegd redelijk met Alex eens. Ik denk wel degelijk dat geweld zien een drempel doet verlagen. Juist omdat die levensechte games zo levensecht zijn, en je je identificeert met een soldaat vanuit wiens perspectief je ook schiet en 'denkt', vervaagt de grens tussen fantasie en werkelijkheid. Ik denk echter dat er nog iets meer nodig is om ook zelf daadwerkelijk geweld te gaan toepassen, namelijk een soort vereenzaming, andere mensen niet meer als andere individuen zien maar als vage tegenspelers, sociale verarming. Nou krijg je dat al gauw als je veel achter je computertje zit...
Ik vind het als ouder best moeilijk. Voor mij is een computer gewoon een gebruiksmiddel, maar er zijn perioden zoals nu dat ik veel meer dan anders op OOL bv. te vinden ben. Meer dan nodig. Dus toch een beetje internetverslaving. Het ligt op de loer. En dan wil ik toch mijn kinderen het gemak van een computer niet ontzeggen, maar ze zeker niet verslaafd laten worden.
Tot nu toe werken we tot grote tevredenheid met timeslot. Onlangs heb ik voor de zonen van 8 en 10 youtube geblokkeerd, omdat ze ineens daar nare tekenfilmpjes gingen kijken. Online games hebben ze nog niet eens van gehoord, laat staan dat ze eraan meedoen. Vecht en schietgames mogen ook niet, zogauw ze er eentje vinden op internet wordt'ie geblokkeerd, heel handig te doen met timeslot. Computers staan in de openbare ruimte, ik loop regelmatig langs, en kijk ook vaak geïnteresseerd in wat ze doen. Handig ook voor bv. het oefenen van tafels, werkjes, uitleg grammatica, enz. enz. Dochterlief zit helaas wat veel op schulervz (duitse site voor schoolkinderen vergelijkbaar met hyves), maar toch niet langer dan een uur per dag (timeslot weer, zooo handig). Voor huiswerk heeft ze weer een andere site. In haar geval, geen mobieltje, omdat we in DL wonen en ze in NL naar school gaat. Veel te duur, internationaal mobiel bellen, daar kwam ze al snel achter toen haar beltegoed in enkele dagen op was.
Kortom, tot nu toe gaat het goed en heb ik de indruk dat alles goed behapbaar is en niet de spuigaten uit loopt. Maar ze zijn nog (heel) jong...

Jolijt

Jolijt

20-03-2009 om 09:24

Nikus

Ik denk dat zoon-thuis-pc-uit echt een wereldzet is.

Goede "test"nikus

Wat fijn om te lezen Nikus. Mooi dat je zo duidelijk resultaat en veranderingen bij je zoon ziet. Ik ben blij met je draadje en het resultaat wat je hier neer zet.
Ik moest vanmiddag nog aan je draadje denken. Mijn zoon was vanmiddag een tijdje behoorlijk sjagarijnig omdat hij op zijn vrije middag niet de hele middag mocht internetten. Van sjagarijn ging hij spelen met een stuiterbal en ik dacht nog; hoe zou het met de zoon van Nikus gaan? Goed dus, mooi zo!

Mamba

Mamba

29-03-2009 om 14:30

Een blonde vraag over spellen die doorgaan als je er zelf niet b

Wat is hier erg aan? Mijn zoon speelt Tribal Wars en dit loopt door als hij op school zit. Hij kan de computer opstarten en erachter komen dat hij 'ge-edeld' is.
Mamba

Vera*

Vera*

29-03-2009 om 18:31

Mamba

Dat is ook de reden dat zoon van ons er mee MOEST stoppen. Uiteindelijk hebben wij die website geblokkeerd. Als je verder bent dan moet je een groot aantal keren per dag je dorpen aansturen en opstaan met het idee dat je eerst moest kijken of je verliezen had geleden ging ons iets te ver. Hij was eerst errug boos maar zei later dat hij er eigenlijk wel blij mee was. Gewone pcspellen die doen tenminste niets als je zelf ook niet speelt.

Mamba

Mamba

29-03-2009 om 23:12

Okee

snap het, bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.