Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Hoe lang leeft een adsl-modem?

De laatste tijd krijgen we last van kleine storinkjes op de internetverbinding. Erg vervelend, vooral als Genistus zit te thuiswerken en de verbinding met werk en/of klant er steeds eventjes uit ligt. En ze duren echt maar kort, want op de OO-chat merk ik er niet eens iets van. Volgens de (grote solide) provider zou het probleem aan het modem kunnen liggen.
Nu staat ons ADSL-modem ongeveer zes jaar non-stop aan. Hoe lang wordt zo'n ding geacht mee te gaan? Kan slijtage van het modem inderdaad een oorzaak zijn van die ministorinkjes? Of weet iemand anders nog een mogelijke oorzaak?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Steef

Steef

14-09-2009 om 19:00

Hoe lang leeft een tv?

Moeilijke vraag natuurlijk. Feit is dat apparatuur als een ADSL-modem vaak in slecht geventileerde ruimten hangt (meterkast?) en bovendien meestal geen actieve koeling (ventilatortje) hebben. Ze worden daardoor vaak nogal heet en als er iets is waar computerchips een hekel aan hebben, dan is het oververhitting.

Ook is de technologie natuurlijk enorm verbeterd in de afgelopen jaren en is het daarom sowieso geen slecht idee om die 'oldtimer' eens te vervangen. Kost ook niet veel.

Verder kunnen storinkjes in de verbinding ook nog heel wat andere oorzaken hebben (los contactje in de kabel, slechte netwerkkaart, oude drivers, interferentie, etc.), maar laat ik dat pad maar niet bewandelen want dan zit ik morgen nog te typen...

Succes!

Van provider?

Wij hebben (ondertussen ook al weer jaar of 4 geleden) een nieuw modem gekregen van onze provider. De oude was toen al errug oud, eerder antiek zou ik zeggen, van ongeveer 1998....(oepsie). Toen wij klaagden over de verbinding waren ze sprakeloos dat ie nog werkte....Eerst wilden ze dat we er een zelf aanschaften, maar ook als dat amper iets kost...verdorie bij elke nieuwe internetklant geven ze er 1 'kado' inclusief monteur en wij zijn al die jaren bij dezelfde provider, betalen altijd braaf op tijd etc. etc. en zitten zo dus opgescheept met een 'antiek geval'. Afijn daar waren ze wel mee eens en wij kregen keurig met de post een nieuw modem. stekkertjes verwisselen en klaar. Voor niks dus, omdat we al zoveel jaar klant zijn.
Nu begint deze ook al een beetje te slijten. Maar man heeft daar een huis-tuin-en-keuken oplossing voor. Gooi 'm een nachtje uit de stroom! Morgenochtend er weer in en loopt weer als een zonnetje...(wel eerst erin en dan pas p.c. aan) en dan doet ie het de eerste maanden weer. Maar wij hebben ervaring en weten dat dit een jaartje of 2 helpt en dat het dan écht gebeurd is. Nou ja dan praat ik er gewoon weer 1 los bij de provider...
groeten albana

Genista

Genista

17-09-2009 om 10:51 Topicstarter

Dank

Dank allebei voor het meedenken.
Steef: voor wasmachines en tv's is nog wel een redelijke levensduur aan te geven, daarom vroeg ik me ook af of er voor een modem een redelijke levensduur te geven is. De andere storingsoorzaken die je noemde, zijn we al nagegaan.
Albana, goede tip. We zullen eens contact opnemen met de provider. Al is het niet meer de provider met wie we ooit in zee zijn gegaan, want hij is opgegeten door een grote jongen Maar wie weet heeft die ook wel medelijden met ons.
Dank voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.